Het toerental van mijn Peugeot 406 break loopt op als ik tijdens het rijden ontkoppel. Na twee seconden zakt het toerental langzaam terug naar de goede waarde. Ook slaat de motor af en toe af bij het inparkeren. De garage heeft de motor uitgelezen en geen foutmelding gevonden. De software is up-to-date. Computer is gereset.
Het toenemen van het toerental en het afslaan gebeuren eigenlijk alleen als de motor warm is. Dus op de snelweg en na een rit in de stad.
Misschien iets wat er helemaal niets mee te maken heeft (ben maar een leek), maar je weet maar nooit: bij warme motor in de stad staat de temperatuur van het koelwater op 90 graden (ook bij wat kouder weer). De temperatuur loopt niet vanzelf terug (door ventilator?), maar loopt alleen terug tijdens het rijden.
Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met dit probleem. Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als probleem met stationaire regeling. Oplossing zou kunnen zijn: reinigen van het gasklephuis en het reinigen of vernieuwen van het stappenmotortje regeling stationair toerental.
Zit er trouwens wel speling op de afstelling van de gaskabel???????
Beste Hans, bedankt voor je snelle reactie! Is het reinigen van deze onderdelen iets wat ik zelf zou kunnen doen? (ik ben technisch en redelijk handig in dit soort dingen)
Speling op de gaskabel: ik neem aan dat die nodig is om er voor te zorgen dat de benzinetoevoer via het gaspedaal volledig dicht kan? Ik zal eens kijken. Hoe kan ik controleren of er nog speling op zit? Moet de kabel dan heel slap zijn of wat alleen minder aangespannen?
Veel dank, Martin
15 jaar
Je geeft niet aan om wat voor type motor het gaat, 8 klepper of 16 klepper.
De gaskabel heeft t.h.v. het gasklephuis een stelmechanisme d.m.v een clip (haarspeld) die versteld kan worden op de houder voorzien van groefjes. Het is de bedoeling dat deze zo afgesteld staat dat bij volledig ingetrapt gaspedaal de gasklep max open getrokken wordt en niet verder i.v.m kans op breken van de gaskabel!! Dus clip verwijderen, gaspedaal intrappen tot op bodem en een 2de mannetje (of vrouwtje) trekt t.h.v. gasklephuis in motorruimte de buitenkabel zover naar achteren tot deze niet verder wil. Dan clip op die groef steken en nogmaals checken.
Hallo rinus,
ik denk ook dat er iets met de stappenmotor is. Deze is waarschijnlijk vuil of kapot.
Als er het motorblok inligt dat ik denk dat er in ligt, zit er vanaf het luchtfilterhuis een dikke slang naar een zwart kapje. Dit kapje zit bovenop het smoorklephuis. Als je niet begrijpt welk kapje het is, dan kun je ook de gaskabel volgens, die komt namelijk ook onder dat kapje uit.
Je kunt met een slangenschroevendraaier 7 via een gaatje aan de rechterkant van het zwarte kapje, een slangenklem losdraaien, waardoor je het kapje eraf kunt halen.
Als je zo slangenschroevendraaier niet hebt, kun je het ook met steeksleuteltje 7 proberen. Je kunt alleen de klem niet zien, dus kan een beetje prutswerkje zijn.
Als het kapje eraf is, maak je de 4 inbus bouten los, waarmee het huis vast zit. Vervolgens als ze allemaal los zijn, kun je m eraf nemen en alle stekkertjes losmaken. Dan kun je met carburateur reiniger het huis en de gasklep schoonmaken. Zit vaak wat zwarte prut in.
De stappenmotor zit op het smoorklephuis vast dmv 2 torx boutjes. Deze losdraaien, stappenmotor eraf halen en ook reinigen.
Dan alles weer terug monteren.
Als alles weer goed zit, moet je de motor nog niet gelijk starten, maar eerst een aantal keer het contact aan zetten om de stappenmotor in te leren.
Contact aan, 30 sec w8en, contact uit, 30 sec w8en. Doe dit een keer of 3, start dan de motor en laat hem gerust een paar minuutjes lopen zonder gas te geven. Vaak is dit een remedie, maar vaak ook niet. Zo niet, dan is waarschijnlijk de stappenmotor defect.
Ik hoop dat t je allemaal gaat lukken. Als je daarover twijfelt, rij ff bij de dealer langs, die hebben er ervaring mee...
Grt W...
Beste Hans en ex-monteur,
tjonge, wat een snelle reacties, bedankt!
Het is een 16-kleppen motor, maakt dat nog wat uit voor wat betreft jullie oplossingen? Ik ga ondertussen aan de slag en laat weten of het gelukt is (kan even duren ...)
Groet, Martin
15 jaar
Losdraaien vd slangenklem via dat gaatje kan missch ook nog met een platte en kruiskop schroevendraaier bedenk ik me zojuist. Moet je ff met een spiegeltje onder het zwarte kapje kijken, dan kun je zien of er ook een normale schroevendraaier in past. Met een steeksleuteltje is nogal onhandig en als het ook anders kan...
De info die ik je gaf is toevallig gebaseerd op 16-kleps motorblok, dus dat komt goed uit...
succes...
Ik heb even naar de motor gekeken: er zit geen zwart kapje op het smoorklephuis. Die slang vanaf het luchtfilterhuis kan ik dus zo met een schroevendraaier losmaken. Wel zit er bovenop het smoorklephuis het wiel dat gedraaid wordt door de gaskabel (om de klep te bewegen lijkt me). Die vier inbusbouten heb ik nog niet kunnen vinden. Zitten die bouten aan dezelfde kant als de luchtslang, aan de kant van de radiateur of aan de kant van het motorblok?
Bedankt, Martin
15 jaar
Misschien dat je beter even het chassisno. door kunt mailen of hier plaatsen zodat we weten over welke motor het gaat......praat iets gemakkelijker.
Zo te lezen gaat het om een XU5JP4???
Beste Hans en ex-monteur,
Vanmiddag traden, na 4 weken, bovenstaande problemen niet meer op ?!?!?!?
1) het toerental zakt meteen terug bij ontkoppelen
2) de temperatuur van de motor blijft keurig netjes op 80oC staan in de stad, ook bij dit warme weer!
3) de motor loopt stationair rustiger
Hoe kan dit nou? Ik heb nog niets gedemonteerd. Het enige dat ik heb gedaan is aan 1 of 2 kabels in de nabijheid van het smoorklephuis gezeten (maar niet los gemaakt). Zou het een los contact kunnen zijn? Maar hoe kan zoiets nou tegelijkertijd de stationair-regeling EN de temperatuur van de motor aansturen?
Het kan toch geen toeval zijn dat het probleem nu zomaar verdwenen is...
15 jaar
Beste Hans,
je vroeg naar het motortype: het is een XU7JP4 (1.8 liter, 16 kleppen), dus niet het type dat je noemde.
Het probleem doet zich nog steeds voor. Vandaag sloeg de auto in een bocht af (moest de berm in). Ik heb nog niet de boel open gemaakt, vanwege je aanwijzingen voor een andere motortype.
Het blijft zo dat als het probleem zich niet voordoet, de temperatuur van het koelwater keurig op 80 oC blijft. Zodra het probleem optreedt, loopt de temperatuur in de stad op naar 90 oC.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Bij voorbaat dank, Martin
15 jaar
Uiteindelijk de auto naar de dealer gebracht. Die kwam erachter dat de bobine niet goed werkte (timing was onregelmatig). Het lag dus niet aan het smoorklephuis en/of de stappenmotor. Na vervanging loopt de auto weer als vanouds.
15 jaar
Ook vervanging van de bobine heeft uiteindelijk toch niet geholpen. Inmiddels is ook de stappenmotor vervangen en is het smoorklephuis volledig schoongemaakt (bekend zwak punt van de 406): maar mijn Peugeot 406 break (1999) slaat, als de auto stationair draait, af bij warme motor.
Het probleem ontstaat pas als ik een eind met de auto heb gereden (bijvoorbeeld op de snelweg) en dan een stuk door de stad moet rijden. De temperatuur van de motor (koelwater) loopt dan op tot ca 90 graden celcius. Bij deze temperatuur begint het toerental te schommelen, alsof een of andere regeling niet goed afgesteld staat. De schommelingen worden steeds groter totdat de motor afslaat.
Het gekke is dat dit probleem zich niet voordoet als ik de airco aan heb staan; de temperatuur van het koelwater blijft dan namelijk op 75 graden Celcius staan, zodat het probleem niet optreedt.
Het heeft op de een of andere manier te maken met de temperatuur van het koelwater (en dus de temperatuur van de motor). Ik vraag me af of de temperatuur van het koelwater uberhaupt wel zo hoog mag worden? (90-95 graden Celcius). Ik kan me voorstellen dat dit wel eens gebeurt op zeer warme dagen en bij langdurig filerijden, maar tijdens gewone ritjes? Zou het kunnen liggen aan het feit dat de ventilator op de een of andere manier niet aanslaat als de airco niet aan staat?
Ik hoop dat ik volledig ben geweest! IN elk geval dank alvast voor de hulp!
Martin
14 jaar
welk type meter heb jein je dashbaord die 80 graden of 90 graden aangeeft?
De meter geeft 90 graden aan (stand bovenaan). Daar gaat de wijzer nog overheen (92-93 graden celcius)
14 jaar
Wat betrefd de temperatuur, dat is een normale gang van zaken hoor. De mijne doet precies het zelfde. Met airco aan draaien de koelventilator op lage snelheid direkt al mee. Maw er is konstand een soort rijwind waardoor de temperatuur niet oploopt als je in de stad rijd of stilstaat. e temperatuur wordt dan geregeld door de thermostaat. met de airco uit gaan de koelventilators pas draaien als de vooraf ingestelde temperatuur overschreden wordt en dat is ongeveer 95 graden, een heelstuk hoger dus. Dit is dus een normale werking en heeft niet direkt iets te maken met de storing van het stationair toerental.
Het lijkt er op dat er ergens valse lucht aangezogen wordt als de motor boven een bepaalde temperatuur komt. MAW het is mogelijk dat er luchtlekkage in de buurt van het inlaatspruitstuk of pakking is blijkbaar alleen met door en door warme motor.
Je zegt dat het toerental eerst schommelt en dat dan de motor afslaat. Dit kan er ook op wijzen dat de regeling te traag reageert( stappenmotor gaat te zwaar) of er is een elektrisch probleemin het circuit hiervan. denk aan de stekker op de stappenmotor.
is prima, 75 is zelfs te laag! Als je iets gas bijgeeft blijft hij dan wel lopen? En ik bedoel dan ook echts iets gas.
Zo te zien is het probleem niet dat de temperatuur omhoog loopt. Wat wel zo is is dat het probleem zich alleen voordoet als de temperatuur hoog is (rond 90 graden). Het toerental wordt dan instabiel: beetje gas geven resulteert in het schommelen van het toerental. Dit schommelen wordt echter niet gedempt maar loopt uit de hand (met als gevolg afslaan). Als ik bij zo'n warme motor de airco aanzet is het probleem binnen de minuut verholpen: temperatuur zakt en geen schommelen meer.
Onlangs heeft de Peugeot garage er een nieuwe stappenmotor in gezet en het smoorklephuis schoongemaakt. Dus daar zou het niet aan mogen liggen (hoop ik ;-). Mocht het een elektrisch probleem zijn, dan kan het misschien van alles zijn (aiaiai).
Ik vind wel dat bij 'lage' temperatuur (dus zeg 75-80 graden) de motor niet helemaal mooi loopt: je voelt dat er wat 'onregelmatige ruis' op zit. Dit effect is echter niet heel duidelijk (misschien begin ik me inmiddels dingen in te beelden ;-)
14 jaar
Ja zou kunnen dat je je dingen gaat inbeelden haha. Als het mijn auto was zou ik het gewoon zo accepteren en de airco altijd aanzetten. dan looptie tenminste ook niet leeg !!
Alleen een nieuwe stappenmotor plaatsen is niet afdoende, ook het gasklephuis moet vervangen worden.
Het kegeltje van de oude stappenmotor heeft ook slijtage veroorzaakt in het gasklephuis.
Plaats men nu een nieuwe stappenmotor in het oude gasklephuis, dan sluit het kegeltje van de nieuwe stappenmotor niet geheel af, waardoor je de klacht weer krijgt die je had.
Probeer eens Autodemontagebedrijf Snuverink, die heeft vast nog wel een gebruikt gasklephuis met stappenmotor met weinig kms liggen
[quote=Tom@ssini]Alleen een nieuwe stappenmotor plaatsen is niet afdoende, ook het gasklephuis moet vervangen worden.
Het kegeltje van de oude stappenmotor heeft ook slijtage veroorzaakt in het gasklephuis.
Plaats men nu een nieuwe stappenmotor in het oude gasklephuis, dan sluit het kegeltje van de nieuwe stappenmotor niet geheel af, waardoor je de klacht weer krijgt die je had.
Probeer eens Autodemontagebedrijf Snuverink, die heeft vast nog wel een gebruikt gasklephuis met stappenmotor met weinig kms liggen[/quote]
Hi Tom,
Ik begijp wat je bedoelt, maar het probleem doet zich alleen voor bij hoge motortemperaturen. Daarom kan het volgens mij niet aan het gasklephuis liggen. Of heb ik het mis?
14 jaar
Ik heb exact hetzelfde gehad met een 406 break 1998
Iedere keer het kegeltje van de stappenmotor schoonmaken met staalwol en dan liep de motor weer even mooi stationair.
Op een gegeven moment helpt dat niet meer en liep het toerental op naar de 3000, hoefde geen gas meer te geven onder het rijden.
Dit alles ook met warme motor.
Auto had al wel meer dan 3ton gereden, gasklephuis vervangen door een gebruikte met 120.000 achter de kiezen en probleem was opgelost
Het zou idd best met smoorklephuis te maken kunnen hebben. Is bij mij het meest logische bij deze motoren. Echter kan het ook nog met de computer te maken hebben. Mijn zus heeft een escortje gehad, zo'n formule1 uitvoering (1.8 16v). bloedsnel ding, maar had dezelfde storing als hier. contstant hoog stationair lopen. en dan niet een beetje verhoogd maar ook echt 3000 toeren ofzo. was volgens garage ook computer probleem, nieuwe kostte 800eu, dus me zus heb maar gewoon een andere wagen gekocht uiteindelijk....
Hier op het forum hebben voor deze motor wel eens berichten gestaan dat de bobine door zou kunnen slaan naar de ECU. Hiervoor werd er dan ergens in de aansluiting van de bobine een condensator erbij gezet. Wellicht dat vanuit de bobine doorslag de ECU stuk is gegaan en dat de stationair regeling met de stappenmotor niet goed meer werkt
Wellicht dat je met de zoekfunctie iets hierover kunt vinden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar