close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Koelwater spuit uit het expansievat

Bouwjaar: 1999, Motorcode: 1.8

Al 3 jaar heb ik regelmatig het probleem dat indien de buitentemperatuur lager is dan 10 graden, het koelwater via het expansievat naar buiten komt indien de motor van koud naar warm gaat.
Ik heb in de wintermaanden van de afgelopen 3 jaar van alles gedaan. Nieuwe expansievatdop, nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaathuis met nieuwe thermostaat.

De laatste tijd had ik met de minustemperaturen vrijwel iedere warmloop (van koude start naar bedrijfstemperatuur) van de motor een uitbraak van ca. een liter via het expansievat. Je zag dan ook eerst de temperatuurmeter hoog oplopen alvorens de thermostaat openging. Het werd koud in de auto en de meter zakte naar de normale bedrijfstemperatuur. Vervolgens kwam de warmte weer terug in de auto.

Ik heb vorige week maandag de DGI verdamper losgekoppeld van het koelsysteem. De koelwaterslangen doorverbonden. De volgende 7 ochtenden tijdens de warmloop van de motor op benzine, geen enkel probleem. De temperatuurmeter liep heel normaal op. Geen druppel verlies omdat de verdamper er tussen weg was.

Gisterochtend heb ik de koelwaterslangen weer gemonteerd op de verdamper. Na de eerste warmloop was het weer zover. De hele inhoud van het expansievat was eruit.

Nadat ik weer had bijgevuld, nog een eindje gereden op gas. Ik draaide wederom de dop los (koud koelwater) en hoorde een licht gesis. Dit geluid was er niet toen de verdamper er tussen uit was.

Het lijkt me duidelijk dat het aan de verdamper ligt. Toch?

Er is in de afgelopen 500 kilometer met 7 keer een koude start geen druppel verlies geweest van koelwater op benzine.

Ik heb een autogasbedijf in mijn buurt gebeld om een nieuwe verdamper te plaatsen.

Wat is nu mijn vraag:

In mijn zoektocht van 3 jaar, heb ik vorige winter bij datzelfde gasbedrijf een andere verdamper laten plaatsen. In het weekend dat die andere verdamper erop zat gaf het dezelfde klachten. Ik heb daarom de oude weer terug laten plaatsen omdat ik meende dat het daar niet aan lag. Immers, hoe groot is de kans dat een andere verdamper hetzelfde resultaat laat zien?

De vraag:

Doe ik er goed aan om donderdag a.s. een nieuwe AG verdamper te laten plaatsen ad. 310 euro?
Waarom zou dan het probleem zich niet meer voordoen?
Kan het nog iets anders zijn?

Grt.

Geplaatst door

knuffeltje (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mogge Knuffel je had kunnen kijken of het brandbaar was wat er uit dat watertankje kwam. dat je zeker weet ik heb een gasbron!!! In het verleden reviseerde ik er verscheidene en er zijn types waarbij het gas door slechte afdichting bij elkaar kan komen. Het gas heeft een dampspanning van zo'n 4 bar dus naar het koelssysteem en daar heeft die kleine inhoud de hele nacht de tijd voor! Ik zou hem laten repareren. Succes Evengoed slim om zonder gassysteem te gaan rijden!!!

Punt 50
badge

14 jaar

neem kontakt op met Kees:

www.verdampere.nl

waarschijnlijk beter dan weer 310 eu misschien voor niets uitgeven.

KRG 0

14 jaar

Nu viel me op dat de koelwaterslangen verkeerd om waren aangesloten op de verdamper. Daar waar op de verdamper staat: "water out" was de slang aangesloten waar het water in ging.

Kan dit leiden tot het probleem wat ik er mee heb?

knuffeltje 0

14 jaar

Water aan de onderste aansluiting er in ter voorkomen van een luchtbel . De verdamper kan ook op zijn kant of nog erger gemonteerd zijn ,dan geldt nog steeds de laagste is de ingang voor de koelvloeistof. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.