Peugeot 206: koppakking nogsteeds lek na 3 x vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Ik heb een Peugeot 206 gekocht waarvan de koppakking lek was,deze lekte linksvoor als je voor de motor staat en dit is een bekende probleem bij Peugeot.

De eerste x hebben we alleen een nieuwe koppakking gemonteerd, en de kopbouten voor de 2de keer gebruikt.
Na 10 km rijden begon deze alweer te lekken.

Een week later voor de 2de x de cilinderkop eraf, toen gekeken of hij recht was, en het leek erop dat hij ook helemaal recht was, dit x nieuwe kopbouten gehaald, en weer een nieuwe koppakking maar nu een orginele, ook heb ik meteen de klepseals vervangen.
De eerste 200 km gingen goed, maar helaas begon hij weer te lekken op dezelfde bekende plek.

Toen een week later weer de cilinderkop er weer afgehaald en laten vlakken, deze was toch krom, weer een nieuwe orginele koppakking gehaald en alles met het goede moment en graden. Fase 1: 20N en Fase 2:240 graden aangedraaid.
Nu zijn we weer 150km verder en begint hij weer te lekken op dezelfde plek, nu weet ik niet meer hoe dat komt.

Wie heeft er een idee wat dit probleem kan wezen, en er een oplossing voor?

Sanderl

Geplaatst door Sanderl (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

61 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

meen dat hier losse bussen in zitten, heb ook gecontroleerd als er niet een 1 bus of meerdere hoger staan dan de rest ?

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Er zitten idd losse bussen in deze auto, deze bussen staat allemaal op gelijke hoogte zover ik kon zien.

Ik heb er ook over nagedacht als nou 1 bus te hoog zou staan, dan zou deze aan meerdere kanten moeten lekken van de koppakking lijkt mij.

Het is alleen de hoek linksvoor, niet aan de achterkant, hij lekt wel minder na het vlakken van de kop.

GarronGr (0) PRO, 12 jaar geleden

Kop demonteren en laten afpersen, grote kans dat je kop gescheurd is. succes

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Sander we gaan vooraan beginnen..

Eerst heb ik wat vragen. Kon je zien waar de pakking de eerste keer lek was?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

@cor, RV net voor de Driem deksel volgens ts in de op, is een bekent kwaaltje van de TU motoren,


bussen MOET je controleren met een rei

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

weet ik maar wat als de bus plaatselijk iets lager ligt. Hier is echt meer aan de hand.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

of het spul is niet goed gemonteerd, bouten langer dan een bepaalde lengte zorgt ook voor problemen, kop afpersen kan inderdaad geen kwaad

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

goed zo, of olie in de tapgaten.. wat doe je aan de scheve bus? eruithalen? of wat?? Ik doe al 2o jaar geen renault meer. en peugeot deed mijn broer en nog steeds,

PS, kun je de bovenste regel die je schreef vertalen voor me??

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

je bedoeld de olielekkage bij de distributiezijde
vlakbij de dynamo

als je blok en kop vlak zijn en gebruikt orginele pakking en juiste aanhaalmoment
en altijd nieuwe kopbouten haald hij wel weer een tijd vol het zijn rekbouten maar beste is atlijd nieuwe te gebruiken
anders moet je ze opmeten en de gok aangaan

het is helaas bekend dat sommige pech hebben en uitwendig lekkage hebben
je kunt de koppaking vervangen maar als het niet erger wordt en distributie en multieriem droog blijven rustig mee doorrijden
dit is echter een keuze

dus iets meer info omtrent de lekkage zou handig zijn
als het puur gaat om de lekkage bij de kop waar de olietoevoer zit naar de bovenkant van het blok dan komt dit helaas vaker voor
koppaking zelf is goed maar alleen dit hoekje lekt dan en ook alleen uitwendig

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

sandrl,, het is me duidelijk de koppakking lekt olie in de hoek waar het smeeroliekanaal vanaf het motorblok de cilinderkop in gaat???
Als dat klopt eerst het volgende.. rond de zuigers zitten losse cilinderbussen, deze bussen staan in het koelwater en onderin zit een soort o-ring afdichting die er voor zorgt dat het koelwater niet in het oliecarter komt.. De bovenste vlakken van deze bussen moeten de compressieruimtes tegen de cilinderkop afsluiten van het koelsysteem. Omdat de druk wel 20 bar kan worden en de temperatuur in de cilinder heel hoog wordt, wordt op die plekken en metalen pakking geplaatst, op andere plaatsen loopt de koelvloeistof van de kop naar het blok of andersom, omdat de druk in het koelsysteem bijna 1 bar kan worden op die plaatsen wordt de koppakking er meestal van een beetje pakkingvervanger voorzien.. op weer andere plaatsen loopt de olie uit de kop het carter in daar staat geen druk op.. echter de plaats waar de olie van onder naar boven wordt geperst moet de pakking een druk van soms 6 bar kunnen weerstaan. Het is dus zaak dat de kop op alle plaatsen goed op de pakking drukt.. Om er voor te zorgen dat de druk rond de cilinderruimtes het grootste is zorgt de fabriek ervoor dat de cilinderbussen iets hoger liggen dan de rest van het blok.. Als de cilinderkop nu netjes vlak is en de kop wordt met de juiste spanning vastgezet, zal er niets meer lekken kunnen. Als er een bus hoger ligt dan een ander is het principe verstoord. en als de kop op de ene plaats strakker zit dan elders ook.

Ik hoop dat de kop er nu nog op zit?? De werkzaamheden aan in en uitlaat, distributie, bedrading en kabels zijn na 3 keer wel bekend denk ik??

Maar je zet draait eerst de motor zodanig dat alle 4 de zuiger even hoog staan. Later mag je niet meer draaien aan de motor dus vrij zetten en akkuklem eraf.
Verwijder de kop.. Hij zal nu niet vastzitten, maar een volgende keer tik je hem eerst los van de cilinderbussen door een draaiende beweging te maken, als de bussen mee omhoog komen loop je later het risico dat er koelwater naar het carter gaat lekken.. In de cilinderruimtes orop je rondom schoon toiletpapier en de rest van de gaten vul je op met kranten. Je zorgt dat de kranten net niet boven de rand uitkomen. Nu neem een vel waterproef schuurpapier met korrel 100 of 80 en dat span je over een vlak dik ruitje of dikke metalen plaat. Je legt de plaat op de bussen en probeer zo vlak mogelijk alles schoon te schuren. Je kunt daarna zien waar de bussen hoog of laag liggen. Probeer zolang te schuren tot de bussen een vlak vormen. Als dat niet lukt heb je een probleem dat je waarschijnlijk niet zelf kunt oplossen. er is een bus ingezakt en die zal dus gaan lekken. Maar als het lukt doe je hetzelfde bij de cilinderkop en daarbij controleer je de plaatsen die corresponderen met de randen van de cilinderbussen. Als dat niet lukt moet de kop gevlakt worden.. Hierna haal je voorzichtig alle pakkingresten van het motorblok zonder het blok te beschadigen, of er krassen in te maken. alle oneffenheden moeten echt weg zijn. Nu zuig je met een slangetje alle olie uit de gaten waarin de kopbouten zaten, anders kan de bout er niet ver genoeg in omdat de olie in de weg zit. Je maakt alle gaten in het blok en in de kop goed schoon door het vuil en slijpsel van binnen naar de oppervlakte te vegen. (Steel van kwastje met steeds schoon toiletpapier) nu draai je met de hand alle kopbouten zo ver mogelijk in het blok zonder dat de kop erop zit..en je controleert of alle koppen van de bouten dieper kunnen komen dan de kop (zonder pakking) dik is. zo niet opnieuw de gaten schoonmaken, of schroefdraad opzuiveren of nieuwe bouten gebruiken die waarschijnlijk korter zijn. Als alles goed en echt schoon is de kop met een nieuwe pakking zonder te schuiven of te draaien op zijn plek leggen en vastzetten in de juiste volgorde met de juiste spanning en daarna de juiste hoek verdraaing.

Omdat deze Peugeot van fabriekswege een probleem heeft met lekkage door het oliedrukkanaal moet je voordat je de pakking op zijn plaats legt nog wat doen. n.l
leg de koppakking op zijn plaats en vergelijk het gat in de pakking met het gat in de kop en het blok. er moet nl een oring in het gat van de pakking geplaatst worden. om er zeker van te zijn dat hij later niet meer gaat lekken. die o ring moet iets dikker zijn dan de pakking hij moet in het gat van de pakking passen en hij mag van binnen niet kleiner zijn dan het gat in de kop of het blok. eventueel het gat in de pakking voorzichtig groter boren. Bedenk dat door het samenpersen van de O ring de ring iets groter en van binnen kleiher wordt. het gat kun je met een sneldraaiende metaalboor opboren terwijl je de pakking vlak op een plank legt en rondom goed vastgedrukt houdt,. Desnoods even oefenen op de oude pakking. Als je een frees of een dremel hebt lukt dat zeker. Alles monteren ontluchten enz. en de pakking zal niet meer lekken.

Rustig werken, goede volgorde aanhouden, dan komt het goed..

Succes.

leeuw106 (0), 12 jaar geleden

Heb je de boutgaten in het blok goed schoongemaakt,als hier vuil in zit pers je dat wel samen maar kan toch het probleem veroorzaken dat de bout niet diep genoeg komt.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]goed zo, of olie in de tapgaten.. wat doe je aan de scheve bus? eruithalen? of wat?? Ik doe al 2o jaar geen renault meer. en peugeot deed mijn broer en nog steeds,

PS, kun je de bovenste regel die je schreef vertalen voor me??[/quote]
TS= topic starter, of te wel de persoon met de vraag stelling
OP= openingspost waar het probleem in staat

Sanderl (0), 12 jaar geleden

dankjewel allemaal, de kop zit er nu nog op, ik wacht eerst op nog wat meer tips.

Ik heb alles gedaan hoe het moet, daarom is het ook zo vreemd dat hij nogsteeds lekt.

De cilinderkop moet er gewoon weer vanaf, dan goed de cilinderbussen controleren, en weer nieuwe kopbouten halen.
Ik had de kopbouten van het merk victor reinz, ik neem aan dat dit gewoon kwaliteit is?

Kan het wezen dat het onderblok niet helemaal recht is?

De eerste x dat de cilinderkop eraf ging was de pakking helemaal op, deze helemaal schoon gemaakt, na de 2 x kon ik gewoon de pakking eraf halen.

Met het vlakken zag je dat hij idd krom was, en het lekken is nu ook wat minder geworden, maar hij lekt wel nu al, net na 150 km.

Zijn er nog andere pakkingen die beter afdichten?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

ik heb vannacht na 2 uur een complete beschrijving gegeven hoe je moet handelen.. heb je die gelezen??

Jeroen1978 (50), 12 jaar geleden

Ik ben de broer van Sanderl en ik heb deze koppakking 3 keer samen met hem vervangen.

De plaats waarop het steeds lekt is op het bekende punt, zie foto hieronder.
Deze foto is genomen voordat de koppakking voor de eerste keer vervangen ging worden.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/641...][img]http://img641.imageshack.us/img641/5627/...[/img][/url]

Dit troffen we aan toen we voor de eerste keer de cilinderkop gedemonteerd hadden.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/545...][img]http://img545.imageshack.us/img545/8027/...[/img][/url]

Daarna het onderblok schoongemaakt, alle 4 de cilinderbussen stonden op dezelfde hoogte.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/191...][img]http://img191.imageshack.us/img191/6834/...[/img][/url]

Nieuwe koppakking op het onderblok gelegd, de eerste pakking was van het merk Reinz (op foto) en de 2de en 3de koppakking was orgineel.
De orginele koppakking heeft ten hoogte van het oliekanaal een soort rubbertje erin zitten, iets wat de pakking van Reinz niet heeft.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/33/...][img]http://img33.imageshack.us/img33/3090/ko...[/img][/url]

We hebben het schroefdraad in het onderblok schoongemaakt met een tap en tijdens montage van de cilinderkop de kopbouten met een beetje Molykote BR2 plus vet ingesmeerd.

Daarna alle kopbouten op volgorde met de vingers aangedraaid, daarna op de juiste volgorde met 20nm vastgezet en daarna op volgorde 240 graden nagedraaid.

Je zou verwachten, helemaal nadat de kromme kop gevlakt is, dat deze nu niet meer mag lekken.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Jeroen, Duidelijke foto's, Heb je er ook een gemaakt zonder dat de koppakking gemonteerd was???

Jammer genoeg zul je weer een nieuwe pakking moeten monteren, de oranje gedeelten pers je namelijk een soort lek en dan komt er een stof vrij waardoor de pakking op die plaatsen na het passen hard wordt. en dat kan niet een tweede keer gebeuren. Ook de metalen delen op de cillinder bussen kunnen maar 1 keer gebruikt worden.

Lees mijn relaas van vannacht nog eens helemaal door. en als er iets niet duidelijk is of je vind iets erin overbodig meld je dan weer??

Jeroen1978 (50), 12 jaar geleden

"Heb je er ook een gemaakt zonder dat de koppakking gemonteerd was???"
Hoe bedoel je dat??

Dat een koppakking maar 1 keer gebruikt mag worden dat is algemeen bekend.

Heb je verhaal helemaal doorgelezen en de manier waarop wij het gedaan hebben komt aardig overeen met hetgene wat jij beschreven hebt.

Alleen het gedeelte met een glasplaat en waterproof-schuurpapier het onderblok schoonmaken dat lukte niet omdat we in de motorruimte tekort ruimte hadden.
We hebben wel de eerste keer voorzichtig met een schuurblokje, waterproof schuurpapier en water voorzichtig de oude pakkingresten verwijderd.

Met een glasplaat en waterproof-schuurpapier de cilinderkop schoonmaken ging ook voor geen meter omdat het waterproof-schuurpapier steeds los raakte van de spiegel maar de derde keer was de kop gevlakt dus was dat al sowieso niet meer nodig.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

ik bedoelde heb je daar een foto van..

Met de vlakke plaat met schuurpapier controleer je simpel of alle bussen even hoog staan. Stel dat bij verwijdering van de kop een bus iets omhoog is gekomen en onderin valt wat ketelsteen tussen de obderste rand. Dan ligt die bus hoger dan de ander met jullie probleem als gevolg..

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

hoe heb je de bushoogte gecontroleerd ? dit kan enkel goed met een rei

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor al jullie tips, maar ik hoorde vandaag dat het handiger is om een iets dikkere koppakking te gaan gebruiken, hoe is jullie ervaring hiermee?

Wat ik niet begrijp is als er een bus hoger zou staan, waarom de koppakking dan alleen maar aan de voorkant lekt, en niet aan de zijkant bij de distributie of aan de achterzijde (de kant van het schudbord).

De cilinderbussen staan altiijd iets hoger dan het onderblok zelf zei Peugeot, hoeveel hoger ze mogen staan weten we niet, is er iets van bekend wat ze maximaal hoger mogen staan?

Is het handig om het onderblok in te smeren met kopervet en dan de kop er op te zetten zonder pakking maar wel met de oude kopbouten en aandraaien om te kijken waar hij wel of niet aan zou drukken?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

De fabriek schrijft de hoogte voor, staat in werkplaatshandboek. een paar tiende millimeter. Maar vooral gelijk!!! Het oliekanaal is een fabrieksfout (cobstructiefout. Op het oliekanaal staat soms 6 bar druk en daardoor lekt hij olie. Daarom de O-ring om het gat heen. De o-ring is samenpersbaar en zal dus niet gaan lekken. Zie het maar als een modificatie.(verbetering).
De bussen komen onder voorspanning te staan.. Alle olie en of water uit alle gaten waar de kopbouten in moeten met een slangetje leegzuigen.. Controleren of ze leeg zijn door een droge schroevendraaier er helemaal in te steken. En bijna geen olie aan de kopbouten doen. Anders lopen de bouten vast in de olie en kunnen ze de kop niet aandrukken. Bouten mogen niet te lang zijn (nameten) in de juiste volgorde vastzetten eerst met de momentsleutel en daarna 2 keer in diezelfde volgorde de hoekverdraaing doen.. Als je me niet begrijpt, nog een keer vragen aub. het moet nu wel goed gebeuren,

Pakking droog monteren anders werkt de seal niet goed.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

goh, Cor voor een gepensioneerde ben je nog aardig bij ;-)

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat dacht je? "Alle ouderen zijn seniel"

Maar ik heb in jaren niet zo hard hoeven werken om een kop erop te krijgen.. Bij de laatste die ik niet goed monteerde kreeg ik klappen van mijn vader..

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

nee hoor, dat dacht ik niet, ik moet het leren van de "oudjes" ;-)

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Ik heb inmiddels alle kopbouten nog nagetrokken, nu lijkt hij niet meer te lekken vanuit de koppakking maar is hij wel nat onder de stuurbekrachtingspomp.

Of dit nu wel tussen de cilinderkop vandaan komt of niet is mij niet echt duidelijk, ik zal het binnekort ff goed schoonmaken.

Ook is er nu een ander probleem ontstaat, als je nu wat gas geeft hoor je een gierend geluid, het is net of er een lager of zoiets niet goed is.
Wat komt er wel is voor, de distributie is compleet vervangen incl. de waterpomp.

Ook heb ik de multiriem los gehaald en dan hoor ik het niet meer.

Wat zou dit kunnen wezen?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

waterpomp of dynamolager

Sanderl (0), 12 jaar geleden

bedankt cor, de waterpomp is vervangen zo,n 3 weken geleden.

Hoe kan ik dat testen of het idd het lager is van de dynamo?ik weet niet of een spanrol dat soort geluid kan maken?

Het gaat lekker met deze 206, houd het nog wel op.lol

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is toch geen stuurbekrachtigings-olie lekkend langs het lager en dat dit lager verrot is, en dit het gierend geluid veroorzaakt?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Beste Sander, Je moet ook zelf wat doen, Als je iets hoort gieren en je hoort het niet als je de Vriem hebt verwijderd. heb je het euvel vrijwel te pakken. Het geluid wordt voortgebracht door iets wat eerst bewoog en nu stilstaat. Dat zijn de waterpomp, de dynamo, de riem zelf, of als die erop zit de spanrol. Al deze delen kun je nu onhankelijk van elkaar controleren, door er aan te draaien en dan te luisteren en te voelen. Het is niet zo vreemd dat dat euvel zich voordoet na de reparatie. Ik zag op de foto dat de kop gedemonteerd is zonder dat je het motorblok eerst afgetapt hebt. De koelvloeistof is overal heen gelopen, en dat misschien wel 3 keer. daarmee loop je een hele grote kans dat je schade aanricht aan oa, dynamo, spanrol krukaskeerring enz. enz. Daarnaast nog het volgende. Is er iemand op deze site die je het advies heeft gegeven de kopbouten nog maar eens een stuk aan te draaien? Ik voel me er echt niet lekker bij. Ik begon deze bijdrage met, Je moet ook zelf wat doen. Ik bedoelde daarmee vooral: gebruik eerst je hersens, probeer te begrijpen wat je moet gaan doen om het probleem op te lossen, maar ga niet zomaar wat doen. Zelfs deskundige mensen moeten een vast stramien volgen om iets voor elkaar te krijgen. Als je gedaan had wat er moest gebeuren had je allang met plezier weer gereden. Het is nu de vraag of het nog goed komt.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou, nou Cor! Je vergeet de stuurbekrachtigingspomp als mogelijke oorzaak en in dit geval wordt de waterpomp door de distributie-riem aangedreven.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

sorry, hans kon ff niet denken.. lees maar door

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Dankje Hans, ik wou net zeggen dat de waterpomp apart word aangedreven.

Maar nog even terug komend op het antwoord van Cor dat we het koelvloeistof overal heen hebben laten lopen.

We hebben het met beleid naar beneden laten druipen, en er is ook niks over de dynamo of stuurbekrachtingingspomp gelopen.
De 2de en 3 de x hebben wij wel eerst alle koelvloeistof uit het blok ook afgetapt.

Ik denk dat het de spanrol is, deze heeft al een donkere kleur, ik ga van het weekend nogmaals kijken, mocht ik meer weten laat ik het weten.

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Maar helpt het nou wel of niet een dikkere koppakking? want anders ga ik alles zaterdag controleren, en haal ik een dikkere koppakking en nieuwe kopbouten.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

voor het laatst, volg de richtlijnen op.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Sander, doordat deze olielekkage in die hoek een veel voorkomend probleem is, heeft in ieder geval menig peugeot-monteur deze reparatie in de loop der jaren waarschijnlijk vele malen uitgevoerd, zo ook deze hans. Altijd de voorgeschreven, dealer-koppakking gebruikt (en natuurlijk de juiste reparatiemethode) en eigenlijk nadien nooit geen probleem gehad met zo snel weer olielekkage, dus ik kan je geen antwoord geven of een dikkere pakking een beter resultaat geeft.
Uiteraard is het niet de bedoeling om koelvloeistof overal maar in en over te laten lopen, maar kan me niet voorstellen dat dit gelijk dusdanig schade toebrengt aan afgesloten lagerwerk zoals stuurbekrachtigingspomp, spanrol/geleide-rol dat dit gelijk kapot loopt. Dynamo is een iets ander verhaal omdat hier openingen in het huis zitten, maar ook hier zal een weinig koelvl.stof m.i. niet gelijk verwoestend werken.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Hans,
en de koelvloeistof die in het carter verdwenen is? en langs de zuigers is gelopen? De eerste reparatie is ongeveer een maand geleden gedaan, en in die tijd heeft hij meestal stilgestaan..

groeten Cor,

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Uiteraard is dat een slechte zaak, maar volgens mij ging het om het gejank i.c.m. gemorste koelvloeistof. Zie #26 van Sander z'n reactie gisteren om 19.53 en de antwoorden daar op volgend.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

dacht ik al, maar lees de hele topic als je zin hebt.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

wat me nu in een keer opvalt is wat je hebt gedaan in de laatste foto
je hebt de krukas verdraait zonder de bussen tegen te houden
deze motor heeft namelijk losse zuigerbussen
als deze loskomen (doordat je met de krukas draait zonder deze tegen te houden met een plaat
kan het voorkomen dat je lekkage in het blok gaat krijgen (tussen koel- en oliesysteem)

verder is bij de dealer maar 1 pakking beschikbaar dus dikkere pakking is bij deze type niet beschikbaar
weet niet of je daar dus aan kan komen
maar dit zal niet het probleem op gaan lossen
ivm je kopbouten dan een slag minder ver vast zitten
dit is dan de dikte die van de pakking komt
verder heb je al gecontroleerd op vlakheid zowel de kop als het blok deze moet onder de 0.05mm liggen
verder mag onderling tussen ciliniderbussen ook een maximale afwijking in zitten
vlakheid van cilinderbus moet minder bedragen als 0.03mm
niveau verschil tussen cilinderbussen mag niet groter zijn dan 0.05mm
uitsteekhoogte van cilinderbus moet liggen tussen 0.03mm en 0.10mm ten opzicht van de blok zelf
als dit dus niet meer correct is en groter is zelfs dan is dit mogelijk de rede dat je koppaking steeds lekt
oorzaak krukas gedraait en cilinderbus omhoog gekomen

als het blok en kop aan deze waardes voldoet dan juiste pakking monteren en nieuwe kopbouten op juiste manier aandraaien
in een cirkel van binnen naar buiten
eerst 20nm daarna 240graden bij aluminium onderblok
bij gietijzer onderblok dit gefaseerd doen
dus eerst vanzetten op20nm daarna 120graden en dan nog eens 120graden
als je dit hebt gedaan kan ik me niet voorstellen dat hij dan nog lekt

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=trucker0werner]wat me nu in een keer opvalt is wat je hebt gedaan in de laatste foto
je hebt de krukas verdraait zonder de bussen tegen te houden
deze motor heeft namelijk losse zuigerbussen
als deze loskomen (doordat je met de krukas draait zonder deze tegen te houden met een plaat
kan het voorkomen dat je lekkage in het blok gaat krijgen (tussen koel- en oliesysteem)

verder is bij de dealer maar 1 pakking beschikbaar dus dikkere pakking is bij deze type niet beschikbaar
weet niet of je daar dus aan kan komen
maar dit zal niet het probleem op gaan lossen
ivm je kopbouten dan een slag minder ver vast zitten
dit is dan de dikte die van de pakking komt
verder heb je al gecontroleerd op vlakheid zowel de kop als het blok deze moet onder de 0.05mm liggen
verder mag onderling tussen ciliniderbussen ook een maximale afwijking in zitten
vlakheid van cilinderbus moet minder bedragen als 0.03mm
niveau verschil tussen cilinderbussen mag niet groter zijn dan 0.05mm
uitsteekhoogte van cilinderbus moet liggen tussen 0.03mm en 0.10mm ten opzicht van de blok zelf
als dit dus niet meer correct is en groter is zelfs dan is dit mogelijk de rede dat je koppaking steeds lekt
oorzaak krukas gedraait en cilinderbus omhoog gekomen

als het blok en kop aan deze waardes voldoet dan juiste pakking monteren en nieuwe kopbouten op juiste manier aandraaien
in een cirkel van binnen naar buiten
eerst 20nm daarna 240graden bij aluminium onderblok
bij gietijzer onderblok dit gefaseerd doen
dus eerst vanzetten op20nm daarna 120graden en dan nog eens 120graden
als je dit hebt gedaan kan ik me niet voorstellen dat hij dan nog lekt[/quote]
Klopt , sorry..maar is een herhaling. Hopelijk wordt dit wel gelezen.

    Wat kan je doen als een van de bussen iets hoger steekt dan de rest? - tonykiko67 (0), 3 jaar geleden

oldtimer (0) PRO, 12 jaar geleden

heb vanmiddag op verzoek van sander even gekeken of er origineel een dikkere koppakking was maar die is er niet,geadviseerd alle plastic beplating te verwijderen de boel in de talkpoeder zetten en een korte proefrit maken om de exakte lokatie van de lekkage te bepalen,voor het zelfde geld zit er ergens een haarscheurtje.

Jeroen1978 (50), 12 jaar geleden

Hey trucker0werner, wat ben jij scherp zeg dat je op de foto zag dat de zuigers in een andere stand stonden.

Maar ik denk dat dat nu niet het probleem is gezien er geen olie in het koelwater zit en hij alleen op de bekende hoek lekt.

Een dikkere pakking is verkrijgbaar want die heeft mijn broer vandaag gekocht maar ik betwijffel of het nut heeft.

Wel heb ik even een paar vragen m.b.t. het aandraaien van de cilinderkop.

In de vraagbaak van Haynes en Kluwer staat dat je de kopbouten eerst op volgorde met 20nm moet aandraaien en daarna op volgorde 240 graden (bij aluminium motorblok).
Nu zijn er op verschillende andere forums mensen die bij zo'n aluminium motorblok de kopbouten aandraaien zoals men dat bij een gietijzeren blok moet doen, namelijk 20nm, dan 120 graden en dan weer 120 graden.
Zou dat niet een betere manier zijn omdat het dan wat gelijkmatiger gaat?

Ook heb ik nog even een vraag m.b.t. de aanhaalvolgorde.

Volgens Kluwer werkplaatshandboek is de juiste aanhaalvolgorde zoals hieronder.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/855...][img]http://img855.imageshack.us/img855/5846/...[/img][/url]

Maar volgens Haynes werkplaatshandboek is de juiste aanhaalvolgorde zoals hieronder.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/405...][img]http://img405.imageshack.us/img405/3645/...[/img][/url]

Wat is nou de goede aanhaalvolgorde of maakt dat niets uit (is allebei van binnen naar buiten)?

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zou eventueel als je een goeie gereedschap hebt eventueel toch meten de cilinderbussen
dit omdat je nu bij kunt en dus ook kunt controleren en uitsluiten
verder spreken ze over 0.03mm en dat is met blote oog niet te zien

zoals ik het uit mijn hoofd heb is de eerste foto de juiste volgorde zoals peugeot voorschrijft
maar dit is uit mijn hoofd moet dat wel ff opzoeken als je het 100% zeker wil zijn

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Het vreemde geluid komt van het lager van de stuurbekrachtigingspomp, en met rijden hoor je ook nog is de koppeling.

Ik heb een vraag, wie weet mij te vertellen waar de oliekanalen zitten in het onderblok van deze Peugeot 206?

Als je op de foto kijkt van het onderblok met de koppakking zie je aan de kant van de distributie links onderin 2 ovale gaten.
Ik krijg het idee dat er een andere maar verkeerde kop is op gezet bij de vorige eigenaar, zou dat kunnen?

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Foto ZONDER koppakking: de onderste van de oval-vormige gaten in de linker onderhoek, dus de kleinste, is de olie-aanvoer naar de kop. De olie gaat vanuit de kop terug via de 2 grote rechthoekige gaten vooraan links en rechts van het midden.

Voor wat betreft de juiste cilinderkop: aan de voorzijde op de cil.kop uiterste rechts (vanaf voorzijde gezien) zou in de kop het identificatie-nummer moeten staan. Dit nummer is Z06 voor TU3JP/TU3A

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Dankje Hans, maar als dat kleine ovale gat links ondering het olie kanaal is, dan is het wel erg raar als er in de kop geen gat zit.

Als ik meer weet laat ik het horen.

Jeroen1978 (50), 12 jaar geleden

Zal m'n broertje maar eens helpen met het plaatsen van wat foto's.

Zie onderstaande foto waarop je kunt zien waar het oliekanaal in het onderblok zit.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/12/...][img]http://img12.imageshack.us/img12/3127/ko...[/img][/url]

En zie onderstaande foto voor de plaats op de cilinderkop waar het oliekanaal van het onderblok tegenover zit

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/821...][img]http://img821.imageshack.us/img821/7338/...[/img][/url]

Het enigste wat het oliekanaal nu smeert is de kopbout die door het gat ernaast gestoken zit.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Als op het gat rond de kopbout (in de kop) een oliekanaal uitkomt, krijgt de kop daardoor zijn smering, anders via het gat links boven (op de foto van de kop) Op beide gaten komt de oliedruk te staan (max +/- 6 bar.
Controleren of het beide drukkanalen zijn als volgt. Plaats kikkers op de randen van de cilinderbussen en zet die vast met behulp van de kopbouten. Je kunt nu de motor starten en je ziet direct waar de olie door omhoog komt. PS. de smering was voorheen geen probleem, anders had je allang schade gehad aan nokkenas en/of stoters.

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Het blijft wel een apart iets, dat er druk op het ovale oliekanaal komt te staan terwijl er in de kop het nergens naar toe kan.

Ik heb het eergister helemaal schoon gemaakt, en heb vandaag weer gekeken, je ziet dat het bij de koppakking dus tussen het onderblok en de cilinderkop het weer nat word.

Over 2 weken halen we weer de cilinderkop eraf, dan nogmaals alles controleren, mocht ik meer weten laat ik het weten.

Nu heb ik ook nog een andere vraag: kun je een stuurbekrachtigingspomp makkelijk zelf reviseren?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Sanderl]Nu heb ik ook nog een andere vraag: kun je een stuurbekrachtigingspomp makkelijk zelf reviseren?[/quote]
Sander: open daarvoor even een nieuwe topic. Het betreft dan een heel ander onderwerp.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

De druk wordt zo nodig begrenst door het overdrukventiel wat in de oliepomp zit. Een blind kanaal is niet ongebruikelijk. Het gietstuk (cilinderblok wordt soms ook gebruikt voor bv landbouwmachines, scheepsmotoren ed.

Voor andere vragen dan met betrekking fot de cilinderkop heeft men liever dat je een nieuw item opent, heb ik gelezen.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

nee
pomp is kan alleen besteld worden ondedelen ervan zijn niet los leverbaar via peugeot
beste optie is dan er een op de sloop pakken, maar dan heb je wel de kans dat hij ook lekt

ontopic
op de blok zitten 2 sleuven zijn deze niet allebei voor olie
reour zit volgens mij bij de uitlaat daar loopt het denk ik naar beneden
verder wat ik niet zo kan zien is of bij de bout olie komt en dan naar de 2 sleuven gaat

maar het ergste is dus dat je zaterdag weer koppaking hebt gedaan en nu al weer lekt
of lees ik het verkeerd

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Oke dan, nee ik heb niet afgelopen zaterdag de koppakking weer gedaan, dit was wel de bedoeling.

Ik heb wel alles heel goed schoon gemaakt zodat ik goed kan zien waar hij precies lekt, en dat is dus tussen de koppakking vandaan.

Over 2 weken weten we meer, dan gaan we nogmaals alles controleren.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

heb je de muur niet vol hangen met gebruikte koppakkingen ondertussen ?

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

dus de foto's die je laatst plaatste waren oude foto's van andere keer
nu schoongemaakt om te controleren of lekkage koppaking is of lekkage van stuurpomp is
toch??

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Nee, die foto,s waren van de eerste keer.

De lekkage is echt de koppakking, de stuurbekrachtigingspomp maakt alleen een gierend geluid.

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Op de cilinderkop staat Z04, betekend dit dat deze niet voor deze auto is? :: 1.4i uit 1998.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

nou eindelijk lek vrij

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Nee, hij is nog niet lekvrij, volgend weekend ga ik pas de cilinderkop er weer af halen, dan ga ik alles na meten en controleren.

Sanderl (0), 12 jaar geleden

Zo nu voor de 4de keer de koppakking vervangen, dit keer een dikkere koppakking, en weer nieuwe kopbouten.

Ook dit keer anders aan gedraaid, 20nw, en dan 120 graden en daarna nog een x 120 graden.

Nu 350 km ermee gereden en nogsteeds droog.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

afkloppen met een klein vreugdendansje
als hij na 350km nog steeds droog is dan zal dat na 1000km ook nog zijn

1 ding is zeker koppaking vv bij deze motor kun je momenteel nog met je ogendicht doen

blijven hopen op goei resultaat

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.