Hier ben ik weer,
ik heb het volgende met de peugeot..
De koppakking dient vervangen te worden, er zit olie bij de koelvloeistof..
Ik zou dit zelf willen doen, maar ik het al gezien dat er koppakkingsets bestaan op internet maar weet iemand wat zo'n set allemaal inhoud? Ook de rekbouten enz?
Dient de dilinderkop perse gevlakt te worden?..
Alvast bedankt!
Grtz Thomas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rekbouten zitten er meestal niet bij. Kop vlakken doe ik alleen als ie echt heet is geweest.
Gr Daan
de motor is niet heet geworden.. Dus vlakken is niet noodzakelijk?
En de rekbouten zijn best wel te vervangen dacht ik?
MVG Thomas
12 jaar
Heb ook wel eens een koppakkingset gekocht en daar zat vanalles in behalve de koppakking zelf.
Ik heb zelf de kop er zo compleet mogelijk af gehaald (uit- en inlaatspruitstuk laat ik erop zitten) dus ik had na het demonteren alleen een koppakking nodig.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/341...][img]http://imageshack.us/a/img341/769/koppak...[/img][/url]
Zover ik als hobbyist weet zitten de kopbouten nooit in een koppakkingset en moet je de kopbouten er dus los bij kopen.
Maar ik heb me ook wel eens laten vertellen dat je rekbouten voor een tweede keer mag gebruiken mits ze al niet teveel uitgerekt zijn.
Zou je op zoek moeten gaan naar een vraagbaak waarin de maximale lengte vermeld staat.
Ook ervoor zorgen dat het onderblok, de onderkant van de cilinderkop en het schroefdraad voor de kopbouten goed schoon zijn en dat er geen olie of vocht onderin het schroefdraad zit.
Vervolgens de kopbouten op de juiste volgorde met een momentsleutel op het juiste aanhaalmoment vastdraaien.
Ik weet niet of jouw auto, voordat de koppakking lek ging, veel olie verbruikte (stoomboot) en of je nog van plan bent om deze auto een tijd te blijven rijden anders zou je nog kunnen overwegen om meteen de klepseals mee te vervangen.
Maar daar heb je dan wel weer een klepverentang voor nodig en het kost allemaal extra tijd.
En het wordt afgeraden om een distributieriem voor een tweede keer te gebruiken dus als je op safe wilt spelen dan zou je deze ook moeten vervangen.
Men raad dan ook aan om meteen het spanrol en de waterpomp mee te vervangen.
Spanrol zou je nog even op de juiste werking kunnen controleren en deze laten zitten als hij goed is.
Als alles weer in elkaar zit moet je ook nog even de klepspeling controleren en indien nodig opnieuw afstellen.
Indien er water bij de motorolie is gekomen dan moet je nieuwe motorolie erin gooien samen met een reinigingsgoedje, motor laten draaien, dan aftappen en opnieuw vullen met schone motorolie.
Zelfde verhaal voor de koelvloeistof.
Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe!
12 jaar
Zekerheidshalve altijd laten vlakken. Tenminste als je gaat voor een goede reparatie.
12 jaar
Gewoon checken met een stalen rei of ie vlak is, zo ja: vlakken overbodig.
ik zal het checken met een stalen rei, (hebben er toch genoeg staan, ben zelfstandig in de bouw..:)).
Bij enige onzekerheid laat ik hem vlakken..
En bedankt jeroen 1978 voor de uitgebreide uitleg.
Grtz!
12 jaar
Onderblok en cilinderkop met een rei controleren is natuurlijk altijd goed, zeker als je die rei al in je bezit hebt.
Hoe grondig je de klus aanpakt is een afweging die je moet maken.
Wil je de auto nog een tijdje blijven rijden dan zal ik alles (koppakking, kop vlakken, klepseals, distributieriem, spanrol, waterpomp, koelsysteem en motor reinigen) aanpakken.
Ben je van plan om de auto niet zo lang te gaan rijden dan zou je alleen het broodnodige kunnen doen en hopen dat de auto in die periode goed blijft rijden.
12 jaar
maar is het echt nodig om de distributieriem en rol te vervangen als deze pas 2500km geleden vervangen zijn?
12 jaar
Gewoon weer monteren. Niks mis mee.
Ben zelf geen automonteur dus misschien hebben anderen meer ervaring hiermee en kunnen zij dat beter beoordelen.
In een ander topic van mij op dit forum had ik men gevraagd of ik de distributieriem moest vervangen en men raadde mij dit ten stelligste aan.
Maaaaar, dan moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik mijn distributieriem er toen al zo'n 46000km op had zitten, dus geen 2500km.
12 jaar
nog een vraagje, misschien een domme, maar ben liever zeker..
ij de koppakking zit een papiertje waarop de volgorde sraat waarop de rekbouten aangetrokken moeten worden. Maar nu zag ik dat in de vraagbaak die ik heb de volgorde anders is..
Welke volg ik het beste volgens jullie?
12 jaar
Deze aanhaalvolgorde uit de Kluwer-vraagbaak heb ik aangehouden, zie hieronder.
Aandraaien is van binnen naar buiten.
Normaal is het voor een aluminium onderblok alle bouten op volgorde 20nm aandraaien en daarna op volgorde 240 graden (hoop dat je van te voren je spierballen getraind hebt).
Omdat bij mij de koppakking na 3 keer vervangen bij het beruchte oliekanaal op de hoek nog steeds niet 100% dicht was (ondanks kop vlakken, nieuwe kopbouten en orginele koppakking) heb ik destijds voor de 4de keer een dikkere koppakking gebruikt en de cilinderkop anders aangedraait.
Ik heb het toen op de manier gedaan als bij een gietijzeren onderblok, allemaal 20nm, daarna 120 graden en daarna nog een keer 120 graden (allemaal op aanhaalvolgorde).
Koppakking dichtte toen wel goed af maar was niet te achterhalen of dat door de dikkere koppakking kwam of
door de bovenstaande manier van aandraaien.
Een autogarage waar ik destijds contact mee heb gehad die doet het ook op deze laatste manier.
12 jaar
Maar ik zie dat bij jou dit voor een peugeot 206 is, maakt dit dan geen verschil?
Hier de foto's van de koppakking en pasvlakken hoe ze eraf kwamen..
Iemand een tip om de pasvlakken opnieuw proper te maken? Bestaan hier soms geen producten ofzo voor?
ALvast bedankt!
12 jaar
Deze motor wordt ook toegepast in een Peugeot 206 dus de aanhaalmomenten zijn hetzelfde.
Een 1.1i en een 1.4i TU-motor hebben allebei een aluminium onderblok met losse cilinderbussen.
De eerder opgegeven aanhaalvolgorde staan ook in mijn Kluwer vraagbaak onder de rubriek 205, zie hieronder.
Ik heb zelf de pasvlakken schoongeschuurd met heel fijn waterproof schuurpapier op een schuurkurk.
Probeer zo veel mogelijk te voorkomen dat er vuil tussen de cilinderbussen in het koelsysteem valt.
Ik heb na het reinigen van de pasvlakken het vervuilde koelwater (zat al motorolie doorheen gemengd) rondom de cilinderbussen verwijderd met een grote injectiespuit met een slangetje eraan.
Zo zag het er bij mij uit.
En gezien deze motor losse cilinderbussen heeft mag je [b]de motor niet zonder een gemonteerde cilinderkop verdraaien.[/b]
12 jaar
De koppakking is vervangen, draait als een klokje, enkel wat getik maar dat zijn de kleppen die ik nog juist moet afstellen..
Maar nu is er iets bijgekomen, en ik weet niet of dit met de koppakking te maken heeft of niet..
Ik heb de koelvloeistof vervangen, systeem ontlucht volgens mijn vraagbaak, dat verloop allemaal goed.
Maar eens ik hem start, borrelt er regelmatig nog steeds een luchtbel naar boven, dit blijft ook duren, net of er lucht bij het systeem blijft komen..
Nochtans heel het systeem is gesloten(geen lekken), en er komt geen druppel olie bij de koelvloeistof.
Het is nu niet dat het een jacuzzi is maar toch om de 5 a 10 seconden borrelt er een luchtbel naar boven in het expansievat.
Als ik het expansievat toe laat en de motor laat warmdraaien op stationair toerental komt er zoveel druk op dat het begint te fluiten aan de dop.
En moet ik dit geleidelijk aan losdraaien om druk af te laten of ik krijg een fontein. Wanneer ik de dop los draai, wanneer ik hem warm heb laten draaien met dop erop dan krijg ik wel een jacuzzi effect..
Heeft dit iets met de koppakking te maken of waterpomp,...?
Alvast allen al enorm bedankt voor de info en knowhow!
grtz
12 jaar
dan vermoed ik toch dat er uitlaat gassen in het koelsysteem komen, koppakking kopgescheurd? als hij goed is ontlucht is vrees ik toch weer de koppakking, juist gemonteerd, de juiste pakking?
Oei, das minder..
Gescheurd zou mij verbazen want deze was bij montage niet gescheurd en voor de vervanging ook niet.
het is de juiste koppakking, het is identiek dezelfde dan de oude.
Maar zou er dan geen olie bij de vloeistof moeten komen?
12 jaar
nee dat hoeft niet als er een verbinding is tussen cilinder en koelkanaal krijg je lucht in systeem en geen olie, je kunt het laten testen bij een garage, deze kunnen met een snuffelaar meten of er uitlaatgassen aanwezig zijn in het koelsysteem
Heb je ook gekeken of de cilinderbussen even hoog lagen aan de bovenzijde
daar heb ik niet echt op gelet..
kunnen deze zich dan verzetten?
12 jaar
ja want dit zijn losse bussen
Niet gelezen?
"En gezien deze motor losse cilinderbussen heeft mag je de [b]motor niet zonder een gemonteerde cilinderkop verdraaien[/b]."
ik heb dan ook de motor geen mm verdraaid..
Ben er praktisch niet aan geweest, enkel voor het vlak te reinigen, daarmee het mij zo verbaasd da deze zich dan verzet zouden hebben.
Misschien een fout in het aantrekken van de cilinderkop?
Grtz
12 jaar
is de vuldop van je koelreservoir nog goed? zodra deze lucht toelaat in je gesloten koelsysteem gaat de inhoud koken!(peugeot kwaal)
Koelsysteem MOET tot max 1 bar overdruk kunnen opbouwen anders kookt ie gewoon over.(principe snelkookpan)dat gebeurt al voordat de fan aanslaat.
en weet je zeker dat alle lucht uit het systeem is? op de kachelslangen zitten ontluchtmogelijkheden en meestal ook op het thermostaathuis!
Een klein belletje lucht verminigvuldigt zich met factor 7 in volume bij 80/100 graden.
Het systeem bouwt meer dan 1 bar druk op, dat is bewezen, want toen de druk zo hoog werd begon de dop op de radiator te fluiten, toen wist ik genoeg en de darmen stonden toch wel wat gespannen..
Motor uitzetten en voorzichtig druk aflaten door de dop van het koelreservoir stukje per stukje te lossen en dan kreeg ik inderdaad een kook effect..
Ligt dit dan aan de vuldop of misschien aan de dop op de radiator?
Ik heb het systeem ontlucht volgens mijn vraagbaak:
-Het expansievat losmaken en deze hoog aan de motorkap met een draad omhoog hangen. (Zodat dit niveau hoger blijft dan de rest waarschijnlijk..)
-draai de ontluchtingsnippel linksboven de radiator open (maar ik heb bij meer daar geen ontluchtingsnippel gevonden?
-draai de ontluchtingsnippels van de kachelslangen open (dit is gebeurd)
-vul het expantietankje tot aan de rand en sluit de ontluchtingsnippels als er ononderbroken straal koelvloeistof uitkomt (moet hiervoor de motor draaien? nee toch?)
-breng de motor op bedrijfstemperatuur en laat deze daarbij met +/- 1500 toeren draaien. de dop van het expantievat moet afgenomen zijn
-zet de motor af en vul koelvloeistof tot bij de rand van de opening van het expantievat.
-sluit het expansievat,
-maak een proefrit en controleer op lekkage( niet kunnen doen want heb geen nummerplaten op deze wagen)
-vul zo nodig het systeem bij.
Deze stappen heb ik dus opgevolgd, buiten dat ik dan de ontluchtingsnippel op de radiator niet vond.
Misschien dan toch niet goed ontlucht?
Ik weet het niet goed..
gewoon om te weten nog een vraag, moest het aan de koppakking liggen, dan zou ik toch opnieuw olie in het water hebben?
Alvast bedankt voor de info!
12 jaar
Wat Jan in #17 al vroeg: is de koppakking juist gemonteerd...niet verkeerd om?
de koppakking is 200% zeker juist gemonteerd.
Je kan hem bijna niet anders dan hem juist monteren, en hij ligt er identiek op dan de oude erop lag, alle openingen enz op dezelfde plaats..
12 jaar
Ik laat koppen ALTIJD vlakken als ze eraf gaan, ik vrees dat je dat beter wel had kunnen doen.
je moet voor die 3 tientjes verschil eigenlijk niet het risico nemen dat de boel weer uit elkaar moet.
Ik vrees dat hier je probleem zit.
Mocht je de kop er weer af halen, zou ik zeggen , vlakken , pakking en bouten opnieuw vervangen.(deze kun je NOOIT 2 keer gebruiken)
voor het schoonmaken van het onderblok altijd een schuurblokje gebruiken met korrel 1200 en NOOIT te lang op 1 plek schuren want dan krijg je kuiltjes en heb je uiteindelijk ook geen goeie afdichting.
suces!
ik heb net het systeem nog eens goed ontlucht, en het probleem blijkt weg te zijn. Ben nog niet zeker dat ga ik pas durven zeggen na een paar keer de auto warm te laten lopen. Maar daarnet, ontlucht, goed warm laten draaien met dop eraf. dan nog 15 min laten draaien en er stond niet overdreven veel druk op en geen enkele luchtbel toen. Dus ik denk/hoop dat mijn probleem daar toch ligt. Zo niet dan word het een nieuwe koppakking + bouten + vlakken..
Alvast bedankt voor de reacties en hulp!
Grtz Thomas
12 jaar
case closed
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar