Peugeot J5: Koppeling, camper

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2l

Hallo
met mijn camper 152000km gereden zou ik de slijtage van de koppelingsplaten graag willen weten, om problemen in de bergen voor te zijn.
Is er zonder demontage een mogelijkheid om hier achter te komen?
Bij voorbaat dank voor de tip.

met groet Theo

JThV

Geplaatst door JThV (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot J5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Nee, koppelingsslijtage is puur persoonlijk , heeft te maken met rijstijl en persoonlijke omstandigheden.
Als u het zeker wilt weten moet hij uit elkaar.
Maar om de gedachten iets te helpen geef ik U het volgende mee.
Bent U van plan om nog veel langer met de auto te rijden denk dan zo :Eéns zal ik toch de koppeling moeten vervangen, de koppeling is nu 18 jaar als ik hem nu vervang kan ik hem weer 18 jaar probleemloos gebruiken, als ik hem niet vervang zal ik het volgend jaar of zo toch moeten doen.
Verder geef ik U het volgende mee , als u toch in de grote reparatie's zit, denk dan ook om de cilinderkop. de pakking en de klepzittingen. Deze motoren hebben last van zakkende klepzittingen vanwege loodvrije benzine, het zelfde effect als rijden op lpg.
Eén keer zal het toch moeten gebeuren, waarom niet gelijk.
Veel succes met de besluitvorming.

JThV (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie.
Wat inslaan van de klepzitingen betreft, elk jaar controleer ik de klepspeling (om de +/- 10000km) wat opvalt is dat ik nauwelijks of niet hoef na te stellen. Hieruit concludeer ik dat het waarschijnlijk wel mee valt.
Olie lekkage is tot nu toe verwaarloosbaar, de klephoedjes functioneren kennelijk nog voldoende.
Maar toch ik ben voldoende techneut om Uw advies serieus te nemen, ik hou het in de gaten.

Met groet Theo

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik geef het ook alleen maar als overdenking, als je op termijn toch een keer moet investeren in de camper is het misschien verstandig om niet te wachten tot je in de vakantie ineens ergens in Noorwegen of Griekenland met het probleem geconfronteerd wordt maar het nu al te doen, bv in de stille periode van een garage om tegen gereduceerd tarief deze reparaties al uit te laten voeren zodat U in de zomer in Noorwegen of Griekenland niet plotseling met uitval komt te zitten.

JThV (0), 16 jaar geleden

Ja allemaal waar, maar toch, ik kom uit de machinebouw met de ervaring dat als alles goed loopt en er geen aanwijzingen zijn dat het binnenkort misgaat, blijf er dan af!
Elke behoorlijke ingreep kan helaas weer problemen tot gevolg hebben.
Nog even ter info, ik heb pas één keer het koppelingspedaal zo'n 3mm moeten bijstellen dit kan toch niet anders betekenen dan dat het met de slijtage nogal mee valt?
Wat de (losse) klepzitingen betreft, ik zag in de werkplaats boeken dat deze helaas van gietijzer zijn.
Zijn er voor deze motor betere (Stelite) beschikbaar?

JThV (0), 16 jaar geleden

Goede morgen
Nog even een mailtje, met wat details die minder geschikt zijn voor het algemeen.
De reden dat ik nog geen besluit tot aanschaf van een jongere heb genomen zijn de volgende:
1

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Absoluut zijn er stelite zittingen beschikbaar bij de revisiebedrijven .
voor een J5 op lpg is dat noodzakelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum