close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot J5: Versnellingsbak-tripodekopeling

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2L

Camper hobby 550 152000km
De linker tripode kan ik 1 tot 1,5 mm op en neer bewegen.
De oliekering zweet wat door, tot nu toe lijkt dat (nog) niet ernstig.
Wat kan de oorzaak zijn, zelf zie ik enkele mogelijkheden:
1 de spline heeft ruimte gekregen
2 Het conisch rollager staat te ruim afgesteld
3 De buitenring van het rollager heeft ruimte in het aluminium huis (oorzaak slechte passing, waardoor walsen van de buitenring met alle gevolgen van dien)
Elk jaar ververs ik de olie, zie op de magneetpluggen geen narigheid.

Mijn vraag is kan dit op korte termijn problemen geven of is regelmatige controle voorlopig voldoende?

Ter info nog dit.
Om de hoezen van de aandrijfassen te vernieuwen en tegelijkertijd de oliekering te vervangen en het lager na te stellen, getracht (volgens voorschrift) de tripode uit de bak te tikken, zat zo vast dat ik bang was de bak aan barrels te slaan.
Hoe krijg je zonder gevaar dit klusje geklaard?
Overigens vraag ik me af of het nastellen van de lagerspeling na 152000km wel verstandig is, de rollen komen op een ander spoor te lopen wat mogelijk niet erg verstandig is.

Ben erg benieuwd naar jullie mening

Geplaatst door

JThV (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

die linker as kan gruwelijk vast zitten er zit een soort van springring achterin die kun je niet zien maar die wil de boel nog wel eens vast houden. Weet het niet meer zo zeker maar zit die splains niet droog gemonteerd?
Geweld helpt niet, inspuiten met kruipolie en draaien en dan de bandenlichter ertussen net zo lang heen en weer tot hij komt.
Wat betreft het afstellen dat is wat je zelf wilt,het risico dat het niet goed gaat is net zo groot als dat het wel goed gaat.
Het alternatief is een ruilbak,gezien de leeftijd van de auto??

oldtimer 0
badge

17 jaar

De meeste j 5 hebben dat , is zo wat een ziekte maar niet erg . Kunnen ze zeer oud met worden .De mijne had dat ook al op 150000 km en heb er nu 209000 km .
Eigenlijk moet daar wat speling op zitten . En daar aan gaan afstellen ben je beter van dat te vernieuwen .Beste is daar af te blijven ten zij er echt veel aan gaat likken en iets voelt tijdens het rijden .En olie likken is ook wel wat ziekte bij franse wagens .

kriko 0

17 jaar

Toch maar de oliekering vervangen.
Helaas kwam jouw bericht net te laat, zodat ik na (volgens het boekje) de stand van het lager gemeten te hebben, de vulring van 5mm vervangen heb door een van 5,16mm. En nu maar hopen dat het middel niet erger is dan de kwaal. Helaas heeft dit de ruimte niet opgelost, ik krijg het gevoel dat het differentieel een beetje gooi en smijtwerk is.
Nog even een tip voor als iemand ook de linker tripode er uit wil halen.
Het is mij met behulp van drie koudbeitels gelukt, je kunt deze als wig tussen de boutkoppen en het huis van de Tripode slaan. Dit ging gevoelsmatig prima, ik kreeg niet de indruk dat ik de zaak aan het mollen was.
Het beste ging met een vrij zware hamer (vuistje) Je kan dan met een korte niet al te felle tik toch behoorlijk kracht uit oefenen.

JThV 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.