Peugeot 807: Koppeling peugeot 807 losmaken

Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Hallo,
Ik ben een nieuwe motor aan het monteren in ee 807, maar kan er iemand mij vertellen hoe ik de koppeling kan lossen om de versnellingsbak te demonteren, of komt die gewoon mee los? Want het is een getrokken koppeling als ik mij niet vergis.

Alvast bedankt

Geert

gman

Geplaatst door gman (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 807? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

je bedoelt hoe je de koppeling mechanisme los kan nemen
van de koppelingvork

als je een hydraulische bediening hebt kun je deze los schroeven en laten hangen in/op de auto
zo hoef je verder dus niks aan te doen

als het met kabel is hoef je de kabel iets uit te trekken en overheen te halen, om hem zo los te nemen

anders plaats een foto met wat je precies wil doen


want koppeling lossen om de versnellingsbak te demonteren/ volg ik niet zo
bak demonteer je pas als blok en motor onderuit zijn
dan kun je overal makkelijk bij

gman (0), 11 jaar geleden

het probleem zit er in dat het een getrokken koppeling is, dus het druklager blijft aan de drukgroep hangen, en dan moet je dat druklager kunnen losmaken van de bediening van de koppeling alvorens de versnellingsbak er af te kunnen nemen.

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Dit betreft het systeem met de hulpkoppelings-cilinder die je een kwart-slag moet draaien om em uit het koppelingshuis te verwijderen? Het druklager zit in dat geval vast in de drukgroep d.m.v. een veer-ring die op het druklager zit. Van de keren dat wij een koppeling heb vervangen met dit systeem, herinner ik me niet dat het losnemen van de versnellingsbak problemen gaf vanwege een druklager. Heb je al een poging ondernomen, of vraag je dit op voorhand? Volgens mij scharniert de hevel/gaffel bij het verwijderen van de versn. bak zover mee naar buiten dat deze achter het druklager vandaan komt m.a.w. het druklager blijft in de drukgroep zitten. Maar dan wél eerst de hulpkopp.cilinder los!!
Monteren gaat net andersom: Je plaatst het (nieuwe) druklager eerst achter de hevel/gaffel en brengt de versnellingsbak weer op z'n plaats. DUS NIET EERST HET DRUKLAGER IN DE DRUKGROEP MONTEREN! Daarna trek je, door een speciaal stuk gereedschap in het bovendeel van de gaffel te draaien, het druklager IN de drukgroep, zodat de springveer op het druklager door de vingers van de drukgroep "floept" waardoor deze borgt en kan "trekken" Dit borgen van die veer lukt ook met een grote bandenlichter.

gman (0), 11 jaar geleden

ok, ik vraag het voor ik iets kapot doe, de motor ligt wel al uit de auto. En het lijkt mij dat de hulpcilinder er af moest, maar die kwam niet los en aangezien dit plastic is wou ik wat voorzichtig zijn. Maar bedankt voor uw uitleg, want daar ben ik zeker mee vooruit. Ik hou jullie op de hoogte.

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Als de hulpcilinder enige gelijkenis toont met die uit een 406 2.2 HDi dan zit er een soort halve klemring op de cilinder welke de cilinder "uit" de bak duwt. Als je deze er tussenuit haalt kun je de cilinder makkelijk met de hand een paar millimeter de bak "in" duwen en een kwartslag tegen de klok in draaien. Dan komt deze los.

En het nieuwe druklager in de drukgroep borgen heb gedaan door een span bandje om de hevel te leggen en daar vervolgens aan te trekken. Het koste nagenoeg geen kracht om het lager te borgen.

gman (0), 11 jaar geleden

bedankt voor jullie reacties, het is inderdaad zoals jullie uitlegden. nu heb ik nog een vraag, kan iemand mij een schema of fotos bezorgen van de aansluiting van alle vacuum leidingen, want de auto was bij mij terecht gekomen met alles gedemonteerd zonder markeringen....

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 807 of stel zelf een nieuwe vraag.