Peugeot 306: Koppelingset vernieuwen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Goedendag,

Is het te doen om zelf zonder brug de complete koppeling te vervangen van deze auto?
Heb ik er nog speciaal gereedschap voor nodig,of is handigheid van toepassing hier?

Groeten Danny.

Danny1927

Geplaatst door Danny1927 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kleijn (0), 15 jaar geleden

lijkt me niet te doen dannij of je moet een hele jonge rug hebben

Danny1927 (0), 15 jaar geleden

Ja dat weet ik,maar ik heb de beschikking over kettingtakels die ik op kan hangen.

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

het is te doen, maar tis niet prettig werken zo...

met kettingtakels om de motor op te hangen ben je er nog niet, de bak zal er onderuit moeten...en dat is geen pretje als je op de rug onder de auto ligt...en daarna moet ook de bak er weer onder...en dat is nog lastiger..

kleijn (0), 15 jaar geleden

het is heel moedig van je maar ik zou er even over nadenken groetjes willem2

TrafficBandit (0), 15 jaar geleden

Ik heb laatst zelf de koppeling vervangen en wat foto's gemaakt: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Hier staan ook nog wat foto's: http://www.peugeot406coupe.nl/forum//vie...

Het is welliswaar een 406 i.p.v. een 306 maar het geeft je wel een idee wat je te wachten staat. Ik zou er zelf niet aan beginnen zonder brug maar er zijn mensen op het forum die claimen dat het prima te doen is zonder brug. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je goed onder de auto kan werken want daar moet een hoop gebeuren. Hou er rekening mee dat het een flinke klus is, ik ben er circa 6,5 uur mee bezig geweest (en dat was met brug) ;)

Danny1927 (0), 15 jaar geleden

Ik heb het al gelezen,ik denk dat ik er maar van af zie.
Ik zie niet de kans om de auto zo hoog te krijgen dat ik de bak er van onder kan krijgen.
Ik dank jullie voor de toelichting en de info.

Groeten Danny.

mcitr. (0), 15 jaar geleden

Het is goed te doen zonder brug; neem de tijd ervoor. Tip; verwijder de linker aandrijfas in zijn geheel. De grote moer (dop 36) losdraaien als de auto nog op de wielen staat. Je hebt daarna lekker de ruimte om de bak er weer op te zetten. Ook de accu en accubak heb ik verwijderd. Als je een krik heb die hoog genoeg gaat (om de bak op te tillen bij het erop zetten) en iemand die je kan helpen sturen aan de bovenkant en de koppeling perfect centreert gaat ie er goed op. Ik ben twee dagen bezig geweest, wel met voldoende pauze, koffie en koeken en aan het eind van de dag een lange warme douche.

Danny1927 (0), 15 jaar geleden

Ik heb de beschikking tot evt 2 kettingtakels en heb zelf twee hydaulische krikjes.
Maar ik moet de auto omhoog brengen om de bak er van onder te halen,en ik heb geen oprijbrugjes.
Dat had wel ideaal geweest denk ik.
Was dat ook bij een 306 1.4 waar jij dat bij heb gedaan?

Groeten Danny.

mcitr. (0), 15 jaar geleden

Hoi Danny
Nee bij een xantia 1.8. Daar zit echter een deel van de hydriliek op de bak gebouwd, daar heb je bij de 306 geen last van. Verder heb je bij een 1.4 heb meer ruimte, terwijl de bak een fractie lichter zal zijn.
Ik heb de auto zo hoog mogelijk opgekrikt (ook achter) en dan heb je ruimt genoeg om de bak er onder uit te halen. Desnoods doe je een houten balk tussen je krik en de auto.
Groet, Marcel

Hans4040 (335) PRO, 15 jaar geleden

"Desnoods doe je een houten balk tussen je krik en de auto."
Gebruik in `s hemelsnaam assteunen om de auto te ondersteunen, want je zal niet de eerste zijn die de hele auto op z`n donder krijgt !!

mvg,
Hans.

Danny1927 (0), 15 jaar geleden

Als ik een karwei aan de auto heb dan zet ik er altijd assteunen onder,als je krik het begeeft of hij rolt weg,heb je inderdaad een probleem wat je waarschijnlijk niet meer na kan vertellen.
Ik heb die persoon vandaag gebeld,maar ze geeft liever 400 euro uit aan de garage dan dat ze het voor de helft door mij kan laten doen.Maar ik had toch al m'n twijfels omdat het zo'n karwei is,en ik niet de juiste persoon voor evt. hulp hier heb.
Ik denk overigens dat er toch een heel verschil zit tussen de (de)montage van een Xantia of een 306.
In elk geval ALLEN bedankt voor alle info,ik ben een stuk wijzer geworden.

Groeten Danny,en tot het volgende karwei zal ik maar zeggen.

Hans4040 (335) PRO, 15 jaar geleden

Heel verstandig, van beide.

mcitr. (0), 15 jaar geleden

Helemaal mee eens; ik bedoel om hem op te krikken, daarna natuurlijk assteunen eronder, veiligheid eerst.
Het is handig als je het eerder hebt gedaan, zo'n koppeling. Ik bedoelde te zeggen dat het bij een Xantia moeilijker zit. Maar...zo ook prima,
Groet, Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.