Peugeot 406: Korte uitval snelheidsmeter en kilometerteller

Bouwjaar: 2000

Wie herkent dit probleem.
Een paar keer per week valt gedurende korte tijd de snelheidsmeter en de kilometeerteller uit.
Soms is het minder dan 10 sec. en soms 1 a 2 minuten.
Wie weet de oplossing hiervoor?
Alvast bedankt.

Graaf084

Geplaatst door Graaf084 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Wat voor motor zit hier in?? en wie is je dealer???

Graaf084 (0), 19 jaar geleden

Het is een Break met een 2 ltr benzine ( LPG ) motor.
Dealer is Nefkens

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik zal proberen even kontakt op te nemen met de chef daar.Ik denk aan de bobine.Ken hem persoonlijk redelijk goed,misschien kan ik helpen.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik heb vandaag even gebeld met de werkplaatschef van Haarlem.
Als U mij even uw kenteken doorgeeft zal hij over een oplossing van uw probleem kontakt met u opnemen.
Groeten Oldtimer Jansen.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Wat nu mr de Graaf, wilt u niet geholpen worden?

Graaf084 (0), 19 jaar geleden

Beste Oldtimer bedankt voor je reactie. Mijn excuses voor de late reactie maar ik kijk niet elke dag in mijn mailbox.
Ik had gehoopt dat de klacht misschien eenvoudigzelf op te lossen was. Maar inmiddels heb ik op deze site gezocht naar auto's met dezelfde klachten. Daar waren er meer van en een van de oplossingen was het vervangen van een sensor. Maar ik vermoed eerder een slechte stekkerverbinding. De bobine lijkt mij niet logisch, deze zorgt toch voor de ontsteking en heeft volgens mij niet met de snelheidsmeter te maken.
Graag zou ik willen weten waar de sensor precies zit zodat ik de bekabeling kan controleren of eventueel de sensor kan vervangen.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Weet u, toevallig heb ik hier wel de ervaring dat dit helpt, snelheissignaal en benzinemeter en toerentellersignalen worden digitaal aangeleverd naast elkaar en hebben last van de spanningspieken in het primaire circuit van de bobine. Ik heb bij een andere auto met hetzelfde probleem als de uwe alle bedrading en sensoren , het instrumentenpaneel en de BSI vervangen zonder resultaat totdat de bobine werd vervangen toen was het over. Maar als u denkt dat u het beter weet, veel succes.Groeten Oldtimer, 36 jaar Peugeot in hart en nieren.

Graaf084 (0), 19 jaar geleden

Ik vind het in mijn eigen werk prettig als een klant meedenkt over de oplossing van zijn probleem. Blijkbaar is dat in de autobranch niet gebruikelijk.

Zoals je zelf al aangeeft was het voor jou ook een lastig probleem. Laat staan voor een leek zoals ik die een verklaring zoekt voor zijn klacht. Je moet toegeven dat jouw eerste gedachte ook niet een defecte bobine ging. Maar een goede technische verklaring heb ik nog niet gehoord..
Is de oorzaak een inductiespanning of liggen de kabels naast elkaar zodat ze elkaar misschien beinvloeden ( afgeschermde kabel gebruiken ).
Is de defecte bobine in een andere auto geplaatst om te kijken of de fout te reproduceren is ?
Wat zegt Peugeot ( importeur ) van deze klacht?

Groeten Paul

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Alle vervangingen aan deze auto zijn gedaan na overleg met Utrecht(import)(het moest toch betaald worden?)Dus in dit geval wisten ze van de hoed en de rand.En in mijn lange carriere als technisch specialist bij Peugeot heb ik al meerdere keren meegemaakt dat dit soort problemen op de vloer wordt opgelost. Wat betreft dat meedenken heb ik tegenwoordig de indruk dat de klant door verschillende invloeden van buiten af(ANWB) geprobeerd wordt mondig gemaakt te worden terwijl de materie steeds ingewikkelder wordt en voor de gemiddelde chauffeur, eigenaar echt niets zinnigs meer over te vertellen is, maar ja ik heb dan ook nog maar 36 jaar dagelijkse ervaring met auto's en klanten. Alhoewel mijn huisarts ook altijd vraagt wat ik denk wat ik mankeer, als ik er al eens kom, en dan denk ik altijd jonge, daar heb jij voor gestudeerd.Ik vind dat dan ook een irritante vraag want als ik dat wist kwam ik niet bij hem.

Graaf084 (0), 19 jaar geleden

Goed dan verschillen we daarover van mening.
Ik denk dat ik het probleem dus niet zelf kan oplossen maar dat ik dit de volgende beurt bij de dealer maar moet laten onderzoeken.

Bedankt vooor de tips, Paul

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

werkplaats chef Entius (leerling van mij)weet van jou probleem.

Graaf084 (0), 19 jaar geleden

OK, Haarlem, Alkmaar of IJmuiden ?

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Haarlem

Graaf084 (0), 19 jaar geleden

Bedankt

406rijder (0), 19 jaar geleden

Paul, is je tellerprobleem opgelost. Zit met hetzelfde probleem en ben erg benieuwd of en hoe het bij jou is opgelost.

kaas (0), 19 jaar geleden

Hallo, ik zit ook met dit probleem. Bij peugeot Kampen vermoeden ze dat t met koppeling te maken heeft. Ik snap er iig niets van. Wel heb ik problemen met de airco doordat de BSI niet goed functioneerd, zegt peugeot.
Zou ik deze moeten laten vervangen? (is erg duur, alleen het kijken naar de airco koste mij al 85 euro...@#!)
ps: t gaat om een 406 coupe van 2000 met 2 ltr motor

kaas (0), 19 jaar geleden

ps: wat is een bobine trouwens...

Partner8338 (0), 19 jaar geleden

Dat is een apparaat (bobine) dat van 12 volt 20000 volt maakt doormiddel van inductie de BSI zorgt ervoor dat de bougies op het juiste moment een vonk (20000 volt)krijgen.Je zult wel begrijpen als hier iets niet goed is dat dit voor veel problemen kan zorgen.

kaas (0), 19 jaar geleden

Is het aan te raden om de BSI en de bobine te vervangen? of zijn er mogelijk nog wat minder dure dingen uit te proberen.
(ik heb nog motor reiniger..worden de bougies ook weer schoon)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum