close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: rauw stationair draaien+ deeloplossing!

Bouwjaar: 1997

Mijn 406 2.016v draait niet strak stationair lichte schommeling toerenteller beetje trillen e.d. heb de auto sinds 155000 km. Nu op klok 214000. Altijd al is het stationair probleem er. Ook nog nadat motor totaal gereviseerd is en er een volledig nwe uitlaat incl kat en labda sonde onder zit. bdp sensor is ook vervangen. Loopt stationair op benzine hetzelfde als op LPG. Auto is al vaak uitgelezen bij dealer en die zeggen dan een of ander vuiltje. Tevens word de motor niet warmer dan 70graden op snelweg en loopt pas op naar 90graden of hoger bij stadsrit. Weet iemand waarom motor rauw draait en waarom temperatuur niet altijd 90 graden is??? bij de dealer word ik niet wijzer...

Geplaatst door

jos5955 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de thermostaat wel goed?

John5711 0
badge

19 jaar

met uilezen vinden ze niet dat ie kapot is... kan een kapotte thermostaat voor slecht stationair draaien zorgen?? hoe kom ik erachter of thermostaat kapot is???

jos5955 0

19 jaar

de lambdasonde regeld de benzine/lucht verhouding door voortdurend de uitlaatgassen te meten.
Bij stationair draaien klopt het wel dat er lichte schommelingen in het toerental optreden.
De motor moet immers continu gecorrigeerd worden.
Wat de temperatuur betreft: het kan zijn dat de thermostaat defect is en open blijft staan.Zodoende heeft de motor continu koeling en wordt de koeling niet geregeld door de thermostaat.
Plaats een nieuwe.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

19 jaar

De meeste thermostaten van deze types zijn 82 graden thermostaten. Dwz dat wanneer de motor warm is de thermostaat open gaat en dan afregeld op 82 graden. 70 graden is te koud.

greefje 0
badge

19 jaar

Heb je airco?

Mickey7837 0

19 jaar

nee

jos5955 0

19 jaar

Misschien een wat late reactie, maar ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik dacht in eerste instantie ook aan de thermostaat, maar achteraf bleek een klein lekje in het koelwatercircuit de boosdoener. Het koelwaterniveau daalde tot een bepaald punt en bleef daarna vrij stabiel. Echter zit er dan zoveel lucht in het systeem dat de temperatuursensor de luchttemperatuur meet en niet die van het koelwater, vandaar die 70 graden. Blikje dichtingsmiddel erin, goed bijvullen en het probleem was verholpen. Het slechte stationair lopen komt denk ik door de verkeerde temperaturrmeting of door het ongelijk koelen van de verschillende cilinders.

Egeltje 0

19 jaar

Bij mijn 406 uit 98 met AG Gas had ik dit ook. Benzine staionair injectiepomp schoon gemaakt maar bleef. Op een bepaald moment wilde hij zelfs niet stationair overschakelen na het starten (sloeg af). Staionair injectiepomp vervangen en geen probleem. Blijkt dat deze stationair nav de Lambasonde ook op gas steeds een beetje met benzine kan bijregelen. Als hij dat niet doet gaat hij blijkbaar zweven.

mauk06 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.