In 2007 is de versnellingsbak gereviseerd, km stand ca. 250.000. Er was een veertje gebroken. Het bestelde setje bevatte 4 van dergelijke veertjes, daarom heeft het revisiebedrijf voor alle zekerheid alle 4 de veertje vervangen. Er is volledig synthetische bakolie ingegaan, dat was beter volgens zeggen. Alle tandwielen en sychromesch onderdelen vertoonden zichtbare slijtage, daarom was er verder niets vervangen.
Nu begint de tweede versnelling rot te schakelen, d.w.z. als je niet heel rustig schakelt komen er kraakgeluiden. Het is me opgevallen dat na de revisie de versnellingsbak soepeler schakelt maar ook eerder kraakgeluiden kon geven bij snel overschakelen. Wat kan de oorzaak zijn? Is het toch beter andere bakolie toe te passen? De huidige km stand is 277.000. Waar zitten de tandwielen van de tweede versnelling? Boven of onderin de bak?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vermoedelijk is de synchromesh van de 2e gang versleten. Als deze vervangen wordt, moet de bak erachter weg en voledig uitelkaar gehaald worden.
Ik zou toch nog een poging doen met originele bak olie. Een blik van 2L (precies voldoende ) kost iets van 15,= bij de dealer. Trouwens het vervangen van 1,2,3 of 4 veertjes is niet reviseren. Bij een revisie worden alle lagers, sychromessen en keerringen vervangen.
Vind het wel vreemd: als er duidelijke zichtbare slijtage was op oa de synchromessen zou ik ze juist wel vervangen, de bak was immers al uitelkaar.....
Sorry, ik heb 2 dingen niet goed verwoord. Het was idd geen revisie maar een REPARATIE van de versnellingsbak, daar was de prijs ook naar. Ook was het zo dat er GEEN zichtbare slijtage waarneembaar was. Ik ga nu de voorgeschreven versnellingsbakolie erin laten doen, wellicht worden de schakeleigenschappen hierdoor beter . Bedankt voor je advies.
16 jaar
[quote=Marius28]Sorry, ik heb 2 dingen niet goed verwoord. Het was idd geen revisie maar een REPARATIE van de versnellingsbak, daar was de prijs ook naar. Ook was het zo dat er GEEN zichtbare slijtage waarneembaar was. Ik ga nu de voorgeschreven versnellingsbakolie erin laten doen, wellicht worden de schakeleigenschappen hierdoor beter . Bedankt voor je advies.[/quote]
Verwacht geen wonderen na het verversen van de versnellingsbakolie (is zoals eerder genoemd verkrijgbaar bij de peugeot dealer orgineel esso 75w80 voor peug en citro). Maar een gokje van +/- 15 euro kun je wel nemen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar