Peugeot 307: krukasbout gebroken aan distributiezijde 2.0 hdi

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000 HDI

bij het losdraaien van de krukasbout ,om de distributieriem te vervangen is de bout gebroken
we hebben hiervoor een slagmoersteutel gebruikt en alles ging relatief normaal de eerste 2 centimeter waarnaa hij plots brak
zit nu natuurlijk met een groot probleem,ik vermoed dat er nog zo n 2 cm bout in de krukas zit.
er zit een blauwe materie op de bout , dus ik vermoed dat hij origineel verlijmd zit
nu op het losse deel zit reeds 2 cm schroefdraad wat wil zeggen dat hij wel degelijk een deel uit de krukas gekomen is ,het verbaasde mij dan ook dat hij ergens midden in het draadgedeelte is gebroken.
ga nu met schrik in het hart het restant proberen uitboren ,wat niet zonder risico s zal zijn gezien het stuk 3 cm diep in de krukas zit
herkend iemand dit probleem
het is dan nog een bout van 14 mm met een treksterkte van 10.2 dus van deftige kwaliteit
warm maken is geen optie gezien de plaats in de krukas
mogelijke oplosingen altijd welkom
mvg
peter

MAXIM

Geplaatst door MAXIM (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Siem Bijman (170) PRO, 16 jaar geleden

Iets warm maken met beleid hoeft geen probleem te zijn. Met een heel klein vlammetje hebben wij dit ook eens gedaan met een Peugeot Expert die ook was afgebroken Zit origineel denk ik inderdaad locktite op en dat is dan de oorzaak geweest.

MAXIM (0) PRO, 16 jaar geleden

is opgelost
ik had hiervoor cobaltboren nodig die geen probleem met de hardheid v:d bout hebben
geboord naar 10 mm en daarna met een fijne 3 mm frees 2 over elkaar staande sleuven gemaakt maar niet tot in de schroefdraad
het laatste stukje heb ik dan doorgezaagd met hoge kwaliteit zaagblad in een pneumatische zaag,zodat ik maar 2 fijne sleufjes in de originele schroefdraad heb
alles netjes gemaakt en speciale schroefdraad repair vet van Novatio gebruikt vooraleer de nieuwe bout terug in te draaien.
omdat ik enkel de 2 voorste cm v/d schroefdraad heb uitgeboord en er dieper geen beschadiging is heb ik de bout terug goed vast kunnen zetten,draaid ook terug normaal
goede raad dus , voorzichtig met de hoeveelheid lijm aan de schroefdraad voor de toekomst,bij deze was het de eerste riem nog
ik had dit nog niet meegemaakt dat een bout van 14 mm de eerste 2 cm redelijk losdraaid om daarna af te breken,meestal gebeurt dit op het smallere gedeelte na de kop
heeft mij wel 3 uur gekost ,maar ik heb de schroefdraad in de krukas kunnen redden,het had erger gekund
grts
peter

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je veel met leerlingen werkt zoals ik in het verleden veel gedaan heb wordt je vanzelf handiger in dit soort problemen.
Ik denk dat ik ondertussen wel 10 van dergelijke bouten heb uitgeboord.Zelfs nu nog, terwijl ik al enkele jaren niet meer in de werkplaats loop komen ze met dergelijke problemen nog steeds bij mij en moet dan nog steeds de stofjas weer aan.
Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken en dit soort klusjes is net als fietsen als je het één keer kunt verleer je het nooit meer.

Lainke (0) PRO, 16 jaar geleden

Om het afbreken te vermijden dient men direct de GROOOTE middelen te gebruiken.

Gebruik een 3/4 slagmoersleutel met een voldoende hoog koppel en stel deze dan ook in op het maximum

Ik heb er nog geen enkele gebroken ;o)

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ik doe juist anders met een fikse brander de bout zo snel mogelijk heetstoken en de omgeving zo min mogelijk raken
worden de bouten iets flexibel en kunnen wat meer torderen en de lijm wordt wat zachter en draaid dus wat makkelijker
iedere oplossing is toepasbaar als t werkt en vele ideen geven meer mogelijkheden

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.