close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 0: L3/L4 codes

Beste,

Bij het zoeken naar een peugeot zie ik vaker de codes L3 en L4 vermeld staan bij de omschrijving van de auto. Weet iemand exact wat deze codes inhouden ?

Gr,

Dagmar

Geplaatst door

Dagmar (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Moi,
Als het gaat om de bestelwagens, dan gaat het volgens mij over de Lengte. Naast L1, L2, L3, L4, bestaat er bij de Boxer ook verschil in Hoogte: H1, H2. De Partner L2 bijvoorbeeld is een verlengde Partner.
Groet,
Bert

Treb 0

16 jaar

L3 en L4 kan betrekking hebben op de emissienorm van de uitlaatgassen (emissienorm L3 =Europese norm EURO96).

306 cabrio 0
badge

16 jaar

[quote=306 cabrio]L3 en L4 kan betrekking hebben op de emissienorm van de uitlaatgassen (emissienorm L3 =Europese norm EURO96).[/quote]
Daar zocht ik inderdaad meer naar. Kun je me misschien nog uitleggen waarom ze dan ook die L3 en L4 codes gebruiken terwijl er een europese norm bestaat? Is dat speciaal voor peugeot of een aanduiding voor landen buiten europa ofzo?

Gr,

Dagmar

Dagmar 0

16 jaar

De L norm is volgens mij iets van PSA. Ze zijn er nu vanaf gestapt en hebben het nu ook over de euro * norm. Waarom ze die L codes gebruiken ? Ik denk gewoon omdat de Fransen een beetje chauvinistisch en eigenwijs zijn en dat bedoel ik niet negatief. De L3 en L4 norm zijn volgens mij wel vergelijkbaar met bepaalde europese normen. Dat is eigenlijk allemaal niet zo heel erg belangrijk hoor. Ik vindt het belangrijk dat je de L3 of , L4,L5 norm kan herkennen.
De L3 versies hebben nog geen EOBD en De L4,L5 wel. L3 heeft maar 1 lambdasonde en L4,L5 hebben er 2. Verder zit bij de TU motoren de kat onder de auto bij L3 en dicht tegen de motor bij L4. Verder hebben de L3 uitvoeringen nooit pulsair en de L4 ,L5 uitvoeringen soms wel. Nou dat is weer genoeg geklets denk.

PT nieker.

L3/L4/L5 was een toevoeging op de motorcode (bijv. TU5JP4/IFL4). Beschrijft dus de milieunorm en de bijbehorende aanpassingen in de motorcode. TU slaat op design (TU=kleine rechtopstaande viercilinders met bovenliggende nokkenas, tot 1.6 liter), 5 = inhoud (1527 of 1587cc, 1360cc = 3, 1124cc = 1, 954cc = 9), J slaat volgens mij op injectie, P durf ik zo niet te zeggen. IFL4 slaat op de electronica/emissie iig.

kakanox 0

16 jaar

Ok Kevin, de J slaat slaat op multipoint injectie. De P geeft aan dat er een (onder)drukmeting gebruikt wordt om de belasting van de motor te bepalen. (map sensor) Die toevoegingen zijn nu eigenlijk overbodig,maar vroeger was er een b.v. een TU3M De M staat dan voor monopoint.

Oh ja, die 4 in JP4 is van 4 kleppen per cilinder.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Wat je ook nog kan tegen komen is b.v. TU3MC. De C staat hier voor ''couple" Wat wil zeggen dat de deze motor een verbeterd koppel heeft t.o.v. zijn voorganger de TU3M. Van de TU1 is ook zo'n versie die heet dan weer TU1M+, das om het makkelijk te maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.