Peugeot 0: L3/L4 codes

Beste,

Bij het zoeken naar een peugeot zie ik vaker de codes L3 en L4 vermeld staan bij de omschrijving van de auto. Weet iemand exact wat deze codes inhouden ?

Gr,

Dagmar

Dagmar

Geplaatst door Dagmar (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Treb (0), 15 jaar geleden

Moi,
Als het gaat om de bestelwagens, dan gaat het volgens mij over de Lengte. Naast L1, L2, L3, L4, bestaat er bij de Boxer ook verschil in Hoogte: H1, H2. De Partner L2 bijvoorbeeld is een verlengde Partner.
Groet,
Bert

306 cabrio (0) PRO, 15 jaar geleden

L3 en L4 kan betrekking hebben op de emissienorm van de uitlaatgassen (emissienorm L3 =Europese norm EURO96).

Dagmar (0), 15 jaar geleden

[quote=306 cabrio]L3 en L4 kan betrekking hebben op de emissienorm van de uitlaatgassen (emissienorm L3 =Europese norm EURO96).[/quote]
Daar zocht ik inderdaad meer naar. Kun je me misschien nog uitleggen waarom ze dan ook die L3 en L4 codes gebruiken terwijl er een europese norm bestaat? Is dat speciaal voor peugeot of een aanduiding voor landen buiten europa ofzo?

Gr,

Dagmar

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

De L norm is volgens mij iets van PSA. Ze zijn er nu vanaf gestapt en hebben het nu ook over de euro * norm. Waarom ze die L codes gebruiken ? Ik denk gewoon omdat de Fransen een beetje chauvinistisch en eigenwijs zijn en dat bedoel ik niet negatief. De L3 en L4 norm zijn volgens mij wel vergelijkbaar met bepaalde europese normen. Dat is eigenlijk allemaal niet zo heel erg belangrijk hoor. Ik vindt het belangrijk dat je de L3 of , L4,L5 norm kan herkennen.
De L3 versies hebben nog geen EOBD en De L4,L5 wel. L3 heeft maar 1 lambdasonde en L4,L5 hebben er 2. Verder zit bij de TU motoren de kat onder de auto bij L3 en dicht tegen de motor bij L4. Verder hebben de L3 uitvoeringen nooit pulsair en de L4 ,L5 uitvoeringen soms wel. Nou dat is weer genoeg geklets denk.

PT nieker.

kakanox (0), 15 jaar geleden

L3/L4/L5 was een toevoeging op de motorcode (bijv. TU5JP4/IFL4). Beschrijft dus de milieunorm en de bijbehorende aanpassingen in de motorcode. TU slaat op design (TU=kleine rechtopstaande viercilinders met bovenliggende nokkenas, tot 1.6 liter), 5 = inhoud (1527 of 1587cc, 1360cc = 3, 1124cc = 1, 954cc = 9), J slaat volgens mij op injectie, P durf ik zo niet te zeggen. IFL4 slaat op de electronica/emissie iig.

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Ok Kevin, de J slaat slaat op multipoint injectie. De P geeft aan dat er een (onder)drukmeting gebruikt wordt om de belasting van de motor te bepalen. (map sensor) Die toevoegingen zijn nu eigenlijk overbodig,maar vroeger was er een b.v. een TU3M De M staat dan voor monopoint.

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

Oh ja, die 4 in JP4 is van 4 kleppen per cilinder.

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat je ook nog kan tegen komen is b.v. TU3MC. De C staat hier voor ''couple" Wat wil zeggen dat de deze motor een verbeterd koppel heeft t.o.v. zijn voorganger de TU3M. Van de TU1 is ook zo'n versie die heet dan weer TU1M+, das om het makkelijk te maken.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.