Peugeot 806: Lambda waarde te hoog

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

Auto is afgeukeurd op te hoge co waarde op LPG.
Op benzine was juist de co heel laag en lambda te hoog (1,07 tot 1,10).

Landi LSI (volgprincipe) LPG installatie was niet goed ingeleerd, K-factoren zijn aangepast.
Daarna werden resultaten op benzine en LPG gelijk, namelijk een te hoge lambda (en laag co).

Wat kan de oorzaak zijn van de hoge lambda waarde? Uitlaat is dicht.
Kan het benzine motormanagement nog van slag zijn omdat er langere tijd
met te hoge co is gereden door slecht ingeleerde lpg installatie?
Of moet de oorzaak ergens anders gezocht worden.

paul8598

Geplaatst door paul8598 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 806? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoge lambda waarde is vrijwel altijd het gevolg van een overschot aan O2 in de gassen.
Dat kan komen van een lek in de uitlaat (kan overal zitten) of een (veel) te arm mengsel.

Bij de 1e meting was de ecu zeker van slag door de te rijke afstelling van LPG.
Hoewel van slag, de ecu deed wat hij bedoeld is te doen op zo'n moment - namelijk het mengsel terug regelen.
Vlak na het omschakelen op benzine is je mengsel dan te arm, dat klopt.
Na enige tijd zou de ecu zich voldoende moeten hebben ingeleerd.

De vraag is wanneer is de LPG installatie aangepast? Was de ecu toen nog steeds aan het terug regelen?
Zijn de zogenaamde leerwaaardes gereset voor het opnieuw afstellen? Zo nee, dan ben ik bang dat je het nog een keer moet laten doen.
Motor moet eerst op benzine goed zijn (lambda waarde van 1,00), dan pas kun je gas goed afstellen.

paul8598 (0), 12 jaar geleden

- Ik heb geen lek kunnen vinden in het uitlaatsysteem
- ik heb accu losgehaald, en na een uur weer aangesloten. Vervolgens flinke rit gereden op alleen benzine.
alleen zijn de benzine injectie tijden (bij gelijke belasting en toerental) exact gelijk gebleven met de benzine injectie tijden waarbij te hoge lambda waarde is geconstateerd. Ik verwacht dus dat lambda nog steeds te hoog zal zijn.
gemeten injectietijden op benzine:
750rpm, onbelast: 3,85msec
2450rpm, onbelast: 2,95msec
3000rpm, onbelast: 3,00msec

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Injectietijd zegt mij niets, helaas. Waar lees je mee uit? Heb je correctiewaardes/leerwaardes/fuel trim?
Wat voor lambda signaal krijg je? Over langere tijd kijken (10-15 seconden).

paul8598 (0), 12 jaar geleden

De injectietijd lees ik uit met laptop aangesloten op Landi LSI LPG computer.
De LPG computer heeft een rs232 poort en met bijbehorende software
kan ik de benzine injectietijden, gas injectietijden, lpg foutcodes zien,
en ik kan lpg inleren (k-factoren) etc.

Maar zoals oldford al zei, eerst zal op benzine de lambda goed moeten zijn.
ik heb geen software en uitlees apparatuur voor de benzine computer, ondersteund
de 806 2.0 16V bj2000 OBD2 zodat ik met ELM327 iets kan uitlezen?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

2000 is een wisseljaar. Sommige motoren (nieuw, nooit eerder typegekeurd) moeten voldoen, de rest hoeft nog niet, maar mag wel.
Heeft deze motor ook een lambda sonde NA de kat? Zo nee, geef ik je wenig kans dat EOBD (OBD2 bestaat alleen in de USA) ondersteunt.
Zo ja, gewoon uitproberen, dan is er een behoorlijke kans dat EOBD wordt ondersteund.
De volgende vraag is dan of live data voldoende ondersteund wordt.
Een modeljaar 2001 Saxo laat alleen het toerental zien. En, o ja, dat de motor EOBD compliant is.

Als er niks werkt gewoon een paar dagen op benzine rondrijden of de dealer de boel laten uitlezen/controleren/resetten.
Geen universeel in de buurt die met een Peugeot protocol kan uitlezen?
Kun je zelf een 4-gas meting doen?

paul8598 (0), 12 jaar geleden

- De motor heeft ook een lambda sonde na de kat
- Ik heb een ELM327 interface besteld, ik hoop dat die vrijdag of zaterdag binnenkomt
- 4-gas meting is gedaan op lpg en benzine, als het goed is ik heb foto's van alle gegevens (meer dan alleen co en lambda), heb je daar wat aan?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Baat het niet, schaden doet het uploaden van een paar foto's zeker niet.

paul8598 (0), 12 jaar geleden

hierbij de uitslag van de metingen (geen foto):
brandstof toerental co2 co lambda HC o2
benzine 3000 14,12 0 1,093 3 1,91
benzine 2500 14,07 0 1,094 2 1,93
benzine 900 14,43 0,003 1,071 1 1,49
lpg 900 13,3 0,014 1,024 19 0,49
lpg 2500 12,41 0 1,141 25 2,58
lpg 3000 12,63 0 1,133 32 2,48
Kan met deze gegevens iets meer gezegd worden over mogelijke oorzaak van de hoge lambda waarde?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja, maar verder dan "de motor staat te arm" kom ik niet.
Op benzine bij stationair ben je een beetje in de buurt. Maar zo gauw er iets toeren gemaakt wordt zakt het mengsel verder in elkaar.
Op LPG op toeren is het allemaal nog erger.

Mogelijke oorzaken: valse lucht (lek/poreus slangetje), defecte/verouderde sensor (lambda, inlaat lucht temperatuur, map sensor), etc.
Kontrole van het inlaatsysteem en vacuümslangen kan zeker geen kwaad.

Normaal moet de lambdasonde een arm signaal af geven en zal de (benzine)computer het mengsel verrijken door langer te gaan inspuiten.
Dat gebeurt met de al eerder genoemde fuel trim. Het verschil is klein genoeg om weg geregeld te kunnen worden.
Alleen het probleem is dat er hier kennelijk niet of niet genoeg geregeld wordt.
Niet regelen kan een gevolg van een defecte lambdasonde zijn.
Niet genoeg regelen zou inhouden dat het mengsel in beginsel nog veel armer is dan je hier ziet.

Draai de voorste lambda sonde er eens uit. Ziet die er beschadigd/verbrandt uit?

paul8598 (0), 12 jaar geleden

Met ELM327 de volgende DTC foutcode: P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
Ik weet niet of dit een oude melding is, heb de melding nog niet gereset omdat alle gegevens dan gereset worden

Ook heb ik een paar screenshots toegevoegd met meetgegevens, zie foto's

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/217/apkdeel1.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/217...][img]http://img217.imageshack.us/img217/2038/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/266/apkdeel2.jpg/][img]http://img266.imageshack.us/img266/6299/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/249/apkdeel3.jpg/][img]http://img249.imageshack.us/img249/6724/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

paul8598 (0), 12 jaar geleden

[quote=paul8598]Met ELM327 de volgende DTC foutcode: P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
Ik weet niet of dit een oude melding is, heb de melding nog niet gereset omdat alle gegevens dan gereset worden

Ook heb ik een paar screenshots toegevoegd met meetgegevens, zie foto's

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/217/apkdeel1.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/217...][url]http://img217.imageshack.us/img217/2038/...[/url][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/266/apkdeel2.jpg/][url]http://img266.imageshack.us/img266/6299/...[/url][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/249/apkdeel3.jpg/][url]http://img249.imageshack.us/img249/6724/...[/url][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url][/quote]
O ja, op lpg had ik ook foutcode, deze heb ik wel gereset, en is daarna niet meer teruggekomen, zie foto

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/6/20111203foutcodes.jpg/][img]http://img6.imageshack.us/img6/7734/2011...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Helaas is dit 1 van de gevallen waarin EOBD niet voldoende informatie geeft.
Er is een probleem met de lambda regeling. Deze is uitgeschakeld als gevolg van een geconstateerde fout.
Welke fout? Daar zul je voor naar de dealer moeten om die te laten uitlezen.
Zie de op 1 na laatste regel van het 1e scherm.

Om het allemaal nog wat erger te maken wordt nu de fuel trim ook niet meer bijgewerkt.
Die staat nog op een (heel) oude waarde en doet van de weinige brandstof die de motor krijgt er nog eens ruim 6% af.
Fouten wissen kan de motor iets beter op benzine laten lopen als deze waarde ook op 0 wordt gezet.

De misfires verbazen me niet. Dat moest haast wel met zo'n arm mengsel. Is niet echt goed voor de levensduur van de kat.

paul8598 (0), 12 jaar geleden

- Ik heb foutcodes gereset.
- Nu loopt hij weer in CLOSED LOOP (en P0300 error is nog niet terug gekomen).

- short term fuel trim bij stationair : o.a. -2,3% -9,4% -4% 0% etc
- short term fuel trim bij 2500rpm : o.a. 6,3% 1,6% 4,7% 0% etc

- long term fuel trim bij stationair: o.a. 4,7% 5,5% 6,3% etc
- long term fuel trim bij 2500rpm : o.a. -6,3% -3,1% etc

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Niet veel gegevens, maar ik zie dat de benzine computer weer aan het verrijken is.
WAS de Long Term Fuel Trim eerst negatief, nu IS deze positief aan het worden. Basis mengsel is dus nog steeds te arm.

Normaal gesproken wordt de fuel trim gereset naar 0 als je de foutcodes wist. Dat is ook een wettelijke eis.
Kennelijk gebeurt dat hier niet en moet je in voorkomende gevallen de ecu even stroomloos maken, dan wel naar de dealer.

paul8598 (0), 12 jaar geleden

accu los gehad:
daarna zie je short long term fuel trim steeds meer rond 0% uitkomen na langer gereden te hebben ca 20min (allemaal nog steeds op benzine)

- short term fuel trim bij stationair : o.a. -2,0% 0% +2% etc
- short term fuel trim bij 2500rpm : o.a. -3,1% 0% +3,1 etc

- long term fuel trim bij stationair: o.a. circa 2,3%
- long term fuel trim bij 2500rpm : o.a. -3,1% -2,3% etc

Hoeveel tijd is er nodig voordat de long term fuel trim waardes wijzigen?

p0300 nog niet teruggekomen, lambda 1e en 2e sensor schommelen tussen 0 en 1V, en ECU blijft in closed loop.
Is de kans groot dat het probleem is opgelost en om dus opnieuw een CO meting uit te laten voeren?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb niet genoeg gegevens om nog een verdere conclusie te trekken, behalve dat de katalysator (nagenoeg) overleden is.

De waardes die je geeft horen ook niet bij elkaar. Als de short term fuel trim rond de 0% zit (iets erboven, iets eronder) zal de long term fuel trim niet veranderen. Die verandert pas als de short term fuel trim op zijn maximum staat (meestal 20 - 25%).

Om de een of andere reden is het mengsel bij stationair dus te arm en ergens op toeren te rijk, want daar begin met -3%.

paul8598 (0), 12 jaar geleden

- Waar baseer je op dat de katalysator overleden is?

- indien alles in orde zou zijn, dan zou je toch verwachten dat de long term en short term gelijk aan elkaar zijn en ideaal gezien rond 0% liggen, klopt dat?

- is de long term niet gewoon een gemiddelde van de short term waardes. Met accelereren en decelereren varieren zowel de short als long term nog behoorlijk.
Een gemiddelde waarde is dus nu nog koffiedik kijken lijkt mij. De long term kan toch pas stabiel zijn als er langere tijd short term waarders zijn opgeslagen (vandaar mijn vorige vraag hoe lang dit duurt). De long term waardes zijn nu absoluut nog niet stabiel, die fluctureren nog adv belasting etc, duurt dit misschien meer dan een uur?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Waarom is de kat dood: schommelen van de 2e sensor. Zie: http://www.picoauto.com/tutorials/cat-ef...
Indien alles in orde is (fabrieksnieuw) dan is de Long Term fuel trim 0 en schommelt de Short Term Fuel trim rond de 0.

paul8598 (0), 12 jaar geleden

De lambda sonde na de kat geeft niet hetzelfde als de lambda sonde voor de kat.
Eerder zei ik dat allebei de lambda waardes schommelen tussen 0 en 1V, ik heb dit nog eens bekeken, zie resultaat hieronder:
De Lambda waardes achter de kat varieren dus minder.

Lambda1: waardes die o.a. voorbij komen bij stationair onbelast : 0,05V / 0,76V / 0,50V
Lamdba1: waardes die o.a. voorbij komen bij 2500rpm onbelast : 0,15V / 0,77V / 0,58V

Lambda2: waardes die o.a. voorbij komen bij stationair onbelast : 0,65V / 0,695V / 0,75V
Lambda2: waardes die o.a. voorbij komen bij 2500rpm onbelast : 0,69V / 0,65V / 0,72V

Ook nog een keer fuel trim gemeten na uurtje rijden op benzine:
- long term fuel trim bij stationair: circa 4,7%
- long term fuel trim bij 2500rpm : circa 2,3%
in tegenstelling tot de vorige keer zijn ze nu allebei positief

Zijn lambda waardes in orde?

paul8598 (0), 12 jaar geleden

Na resetten foutcode en opnieuw inleren ECU op
benzine zijn Lambda en CO weer perfect in orde op benzine.

Nu stap 2: Lpg opnieuw inleren. Ik zal jullie op de hoogte houden
of op Lpg ook de Lambda en CO in orde zijn.

Tot zover alvast heel erg bedankt voor de tips en het meedenken!

paul8598 (0), 12 jaar geleden

Gisteren lpg opnieuw k-factoren ingesteld mbt gasinjetietijden.
Die stonden behoorlijk fout ingesteld.

Ook op Lpg zijn Lambda en CO waarde weer in orde.
Probleem opgelost!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.