Peugeot 806: lekke intercooler, druk te hoog?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDi (110pk)

Een maandje geleden is de intercoolerslang iets losgekomen van het luchtfilter, waardoor deze iets lekte. Het MM gaf geen storing en de slang is opnieuw vastgezet.

Niet lang daarna heb ik moeten constateren dat mijn intercooler lek is. Er zit een scheurtje in waardoor ik hem tussen de 2000 en 3000 toeren hoor blazen. Qua vermogensverlies merk ik er niet veel van (ik ben een rustige chauffeur). Sporadisch treedt er een storing op, over het algemeen bij steviger op/doortrekken. Code: 0246 Drukomzetter turbodrukregeling regelafwijking. De auto gaat dan in de noodloop, maar na opnieuw starten is dit over.

Omdat ik het wel heel toevallig vind dat er twee drukgerelateerde defecten zijn, heb ik de volgende vragen:

1) Kan het zijn dat mijn turbodruk te hoog is?
2) Wat zouden daar de oorzaken van kunnen zijn?
3) Hoe kan ik dat het best vaststellen?

PS: Uiteraard moet de intercooler vervangen worden, maar voor ik dit doe wil ik graag weten dat een volgende (of iets anders) niet ook lek gaat vawege te hoge druk.
PS2: Is het eigenlijk mogelijk om een intercooler te repareren?

smac

Geplaatst door smac (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 806? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

wkhoek (0) PRO, 16 jaar geleden

ls.
zowel slang als intercooler komt heel enkel wel eens voor dat die defect raken. Die keren dat ik het heb meegemaakt (bij 806 en expert) was er niks mis met de turbodruk. Waarschijnlijk dat zo'n intercooler ook te lijden heeft van pekel en steenslag. ( hij zit namelijk helemaal vooraan, nog voor de radiateur). En ik denk dat de rubber slangen door veelvuldig achter elkaar op druk zetten, en daardoor iets uitrekken, uiteindelijk 'levensmoe' zijn en scheuren.

Volgens mij kun je het gewoon vervangen en weer rijden. Als de turbodruk echt te hoog is, grijpt trouwens ook het motormanagment in. De wagen gaat dan in noodloop. Succes

smac (0), 16 jaar geleden

Allereerst bedankt voor uw reactie.

Even voor alle duidelijkheid: de slang was niet gescheurd, maar een klein stukje van het plastic koppelstuk (onderaan het luchtfilter) geschoven. Wat ik verdacht vind is dat beide gebeurtenissen binnen een week tijd gebeurden.

Klopt het dat een te hoge druk door de druksensor moet worden geconstateerd? Zorgt deze niet ook voor de aansturing van de wastegate?

wkhoek (0) PRO, 16 jaar geleden

inderdaad. Bij een te hoge druk schakelt het motormanagment over op noodloop

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum