Peugeot 206: lekstroom peugeot 206 1.1 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

De accu is regelmatig leeg na ongeveer 2 a 3 dagen stilstaan.

De accu is nog goed. (nadat ik hem heb opgeladen dit is getest met accu tester bij 2 verschillende bedrijven.)

Laadspaning is ook goed , 14.2 volt.

Ik heb de lekstroom gemeten en ik meet ongeveer 0.33A

De radio is losgekoppeld, kofferbak, dashboard en interieur verlichting zijn gewoon uit.

Zelfs na een half uur wachten is de lekstroom nog steeds 0.33A, maar als ik de accu pool losmaak, hoor ik onder de moterkap een klik van een relais, en als ik hem terug aansluit is de lekstroom 0.02A. en blijft dat ook.

Tevens doet er zich een vreemd euvel voor, namelijk bij het uitschakelen van het contact knipperen soms de rechter richtingaanwijzers (positie vanuit bestuurdersstoel gezien) heel snel en onregelmatig een aantal keer.

Ditzelfde doet zich soms voor als je de accu terug aankoppeld.

De auto heeft geen alarm of centrale deurvergrendeling, en het contactslot is al eens nagekeken door de garage.

Ik heb al aan het dubbel relais gedacht, zoals hier en daar over gesproken wordt, maar hrt lijkt of het relais ergens uit wordt aangestuurd en pas afvalt na het wegvallen van de spanning. Een relais dat blijft plakken valt niet uit als je de spanning weghaald.

Wie weet raad?

ofstone

Geplaatst door ofstone (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Misschien eens proberen om, met de ampere-meter er tussen, de zekeringen (zek.kast motorruimte) om de beurt eruit te trekken om zo meer duidelijkheid te krijgen in welke groep het zit. En zo ga je verder.
Heb je het dubbelrelais al wel bekeken? Heb een paar keer meegemaakt dat bij onhandig/grof demonteren van de complete motor-EBE bevestigingsplaat, het dubbelrelais scheurt bij de bevestiging waardoor er water/vocht in kan komen.
Het dubbelrelais hangt aan de onderzijde van de bevestigingsplaat.

ofstone (0), 15 jaar geleden

Aan het dubbelrelais is zo niet direct iets te zien. Wel is het relais dat ik hoor afvallen als ik de accupool lostrek, het dubbel relais.
Dat relais hoort toch na een half uur al zeker afgevallen te zijn.
Als ik de accupool terug aansluit blijft het relais uit, totdat ik het contact weer aangezet heb.

Ik heb ergens schema's opgezocht, en als ik naar de aansturing kijk van dat dubbel relais, dan worden zij bijden door de EBE aangestuurd.
Wat kan de reden zijn dat de EBE het dubbel relais niet wil afschakelen?
Ik weet ook niet hoelang dit probleem al aanwezig is, omdat tot een paar maanden geleden er iedere dag minstens 80 kilometer met de auto gereden werd en de accu niet echt ver kon ontladen.
Er is een jaar gerleden wel het een en het ander aan de bekabeling van de auto gewijzigd door de garage IVM met de spookmelding in de EBE dat injector nummer 2 stuk zou zijn (typische 206 1.1 kwaal?).
Het enige wat er gebeurt is, is dat men de 4 kabels van de injectoren buiten de kabelbundel gelegd hebben, zodat deze minder storing oppikken en geen valse foutmeldingen meer genereerd, dit in combinatie met een nieuwe bobine.
Er zou daar natuurlijk iets fout kunnen zijn eggaan, maar dat verklaard het gedrag van dat dubbel relais nog niet, zijn aansturing komt toch echt uit de EBE zelf.

Het probleem van de richtingaanwijzer zit hem waarschijnlijk in een lweerstandsovergang in de handel van de richtingaanwijzer, ze hebben hier bij de garage een of ander vet in gespoten, en daardoor blijft er een weerstand staan, in plaats van hoog-ohmig te worden.
Dit heeft waarschijnlijk niets te maken met de lekstroom van de accu.

ofstone (0), 15 jaar geleden

Ik zie nu zojuist dit topic staan "ECU 306 1.4 schakelt niet uit"

Dit probleem lijkt wel heel erg veel op mijn probleem, maar zo een nieuwe ECU ofwel EBE lijkt me wel erg kostbaar.
Heeft er hier iemand ervaring met het openmaken, en zelf repareren van zo een EBE.

Het lijkt me dan typisch een kapotte uitgang, dat moet te vervangen zijn.

Ik ben zelf niet vies van electronica, en heb spullen genoeg, maar zonder een schema is het vaak toch wel erg lastig.

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou toch als eerste zekeringen gaan trekken om te kijken of het werkelijk de motor EBE is. Stel dat er toch iets met de richtingaanwijzer mis is zie je dat direct als je de betreffende zekering los hebt.

Verder zou er natuurlijk ergens bedrading beschadigd kunnen zijn waardoor het relais bekrachtigd blijft. Met een schema van de auto rondom het relais kun je in ieder geval nameten of er niets vreemds aan de hand is na het uitzetten van de auto.

ofstone (0), 15 jaar geleden

Ik heb zekeringen aan het trekken geweest en het relais valt af en de lekstroom gaat naar 0.03A als ik zekering 26 in de kast onder de moterkap uittrek. Volgens het boekje is dat: "Elektronische eenheid injectie-brandstofpomp-lambdasonde- EGR- verstuivers, en bobine.

Maar wat mij pas is opgevallent, is dat het relais enkel ingeschakeld blijft als de motor daadwerkelijk een aantal sekonden gedraaid heeft. Met alleen het contact aanzetten en uitzetten valt het relais weer gewoon gelijk af.
Dus kennelijk kan de EBE wel hem wel uitschakelen.
Alleen als de motor werkelijk gestart is en gedraaid heeft, zet de EBE dat relais dus niet meer af. Het is dus niet een kapotte output van de EBE lijkt me.

ofstone (0), 15 jaar geleden

Weer een update,

Het contactslot is uit elkaar gehaald en gecontroleerd of overgangsweerstand en overslag, niets gevonden.
De richtingaanwijzerhander is uit elkaar gehaald, hierbij was bij het richtingaangever gedeelte het vet naast de koperbanen gespoten, dus de baatjes hadden flink wat slijpsel achter gelaten. Dit is schoon gemaakt en netjes ingevet.
De richtingaanwijzer knippert niet meer spontaan, althans tot nu toe niet.

Doordat de accu iedere keer leegloopt is die nu met deze kou toch echt niet goed meer. Hij laad bijna niet meer op, en vermogens afgifte is flink gedaald.
Ik heb nu een nieuwe goed opgeladen accu geplaatst.

De lekstroom is na het lopen van de motor nog steeds aanwezig.

De vragen zijn nu:

- waarom heeft de EBE de mogelijkheid, om zijn voeding later uit te schakelen dan het contactslot, heeft dit een specifiek doel?
- wacht de EBE op een bepaalde voorwaarde (behalve het contactslot dan) om uit te schakelen? Kan het dus zijn dat een bepaalde servo niet in de juiste stand wil komen, en dat hij pas uitschakeld als die servo goed staat?
- als een bepaalde voorwaarde niet goed is, zou er dan geen foutmelding in de EBE moeten komen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.