close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307 2004: loopt warm

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Goedemiddag,

Vraag 1:

De Peugeot van mijn vriendin loopt sinds een tijdje warm. Vanaf een bepaalde temperatuur loopt de temperatuurmeter/koelvloeistoftemperatuur op het dashboard voorbij de 90 graden. Ongeveer tot 25 graden buitentemperatuur blijft de auto op temperatuur, zeg maar 90 graden. Echter bij stilstaan (file/parkeren) of bij hoge buitentemperatuur (>25 graden) wordt de auto warmer dan 90 graden, tot aan 110/115 graden toe. Vanaf daar slaat de koelvin aan en daalt de temperatuur tot ca. 95 graden. Hierna loopt de temperatuur weer op, etc etc.

Wat heb ik al geprobeerd:

- thermostaat vervangen, geen verschil gemaakt
- koelvloeistofsensor vervangen (sensor vlak bij thermostaat), geen verschil gemaakt.

Wel daalt de temperatuur als ik de kachel vol open zet (28 graden en blower voluit). De temperatuur daalt dan netjes tot de 90 graden en blijft daar staan. Zet ik de kachel/blower uit, dan stijgt de temperatuur. Als ik vervolgens weer de kachel aanzet, daalt deze weer naar 90 graden.

Als ik vorige forumposts lees en het kachelverhaal combineer, denk ik zelf dat de waterpomp niet kapot is. Deze is 1,5 jaar geleden vervangen samen met de distributie. Ik denk zelf dat de radiateur vervuild is/verstopt zit, waardoor er bij hoge temperaturen / geen rijwind te weinig koeling kan plaatsvinden. Ik wil dus een nieuwe radiateur aanschaffen, deze zijn zo duur niet en ik lees verhalen dat door de kleine kanaaltjes in de radiateur je deze met spoelen eigenlijk nooit 100% schoon krijgt.

Graag zou ik voor ik een radiateur bestel nog even met jullie willen sparren, mogelijk zie ik nog een andere oorzaak over het hoofd.
Denken jullie dat het nog ergens anders aan kan liggen?

Vraag 2:

Op de huidige radiateur staan de volgende gegevens vermeld:

Valeo
RA1328
874876U (B)
9647421580

Ik kan niet direct een vervangende radiateur vinden met deze gegevens, wel eentje die er op lijkt:

https://www.porza.nl/product/radiateur-m...

Echter heb ik bij mijn auto niet de aansluiting die rechtsonder zichtbaar is op de foto van de link. Is deze af te doppen? Er lijken afdop buisjes bij te zitten met slangenklemmen.

Verder nog gegevens van de auto:

Peugeot 307 1.6 16v
Automaat
5 deurs
Motorcode: NFU
Bouwjaar 2004
Benzine

. . .

Geplaatst door

MartijnVanZ (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waterpomp stuk.

Elblag 0

4 jaar

Kijk even of hij rond pomp allemaal, haal slangen los of het door heen gaat en vul later bij.

Elblag 0

4 jaar

De waterpomp is 1,5 jaar geleden vernieuwd met de distributieriem. Ik heb de koelvloeistofsensor even losgedraaid met een draaiende motor, en er spoot direct een straal koelvloeistof uit met flinke kracht. Dus denk niet dat het aan de pomp ligt, zeker omdat deze 1,5 jaar geleden deze vervangen is.

Waarop baseren jullie dat de pomp kapot is? Dan zou de temperatuur toch altijd te hoog moeten zijn, ook met kouder weer?

MartijnVanZ 0

4 jaar

Omdat jij de vraag stelt krijg je antwoord.

Elblag 0

4 jaar

Ander kijk je hier https://cardiagn.com/peugeot/307/

Elblag 0

4 jaar

Zou de auto in meetwaardenblok kijken of de temperatuurmeter dashboard niet afwijkt van de werkelijke
temperatuur motor.dashboard meter wil nog wel eens afwijken
bij verstopte radiateur gaat de temperatuur omhoog bij hogere rijsnelheid stationair en lage rijsnelheid moet de koelventilator het kunnen doen,meeste auto,s hebben op de koelventilator twee snelheden is de eerste trap ventilator niet defect.

Bedankt voor je antwoord bert klein.
Ik zal hem eens uit laten lezen en kijken wat dat oplevert.

Jij denkt dus niet dat het een verstopte radiateur betreft?
Of de eerste trap ventilator defect is weet ik niet, het schakelpunt van de koelvloeistofsensor is ca. 115 graden... Dan schakelt deze de ventilator in toch?

MartijnVanZ 0

4 jaar

buiten bovengenoemde kan het geen kwaad een schakelaar te plaatsen die bij extra belasting de fan voortdurend laat draaien , alles duid wel op een vuile radiateur , juist omdat bij kachelgebruik de temp zakt. extra hint is pers m voor de zekerheid even af

Koelventilator radiateur kontroleren de meeste hebben twee draaistanden eerste schakelt bij een lagere temperatuur laag toerental, en de tweede bij een hogere temperatuur in met een hoger toerental bij aansluiting stekkerblok meerdere dikke draden,
is bij losgenomen stekker door er stroom op te zetten de ventilator te kontroleren op werking

Er gaan ook geruchten dat mogelijk met je Koppakking niet in orde kan zijn.
Motor loopt warm =Waarschijnlijk koppakking.

Elblag 0

4 jaar

voel eerst eens of de radiateur overal even warm is. vaak is het zo als je radiateur verstopt zit dat de motor warmer loopt bij harder rijden en bij zachter rijden weer af neemt.
voel dus eerst over geen koeler stukken bij warme motor in de radiateur zitten want dat wijst dan op die plek op slechte door stroming.
bij een koppakking zou je koel water kwijt raken.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

4 jaar

Koelwater raakt de auto niet kwijt. Ik hoef zelden koelvloeistof bij te vullen en als ik al wat bijvul is dat iets van 100 a 200 ml.

De radiateur voelt onderin koeler dan bovenin, wat logisch zou zijn. Echter is dat zonder rijwind, en het verschil tussen boven en onderin was best groot. Ook de linkerkant voelt iets kouder aan dan de rechterkant, rechterkant is de zijde waar de slangaansluitingen zitten.

MartijnVanZ 0

4 jaar

nou dan zou ik beginnen met de radiateur te vervangen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.