auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306 1994: loshalen kop 306 xu-motor

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: LFZ (XU7JP), Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 74

Dag Forum leden. Ik ben bezig de koppakking te vervangen van een Peugot 306 Cabrio met een 1,8 XU motor. Ik ondervind momenteel problemen met het loshalen van het INlaatspruitstuk. Ik heb 4 moeren van tapeinden verwijderd maar de boel zit nog vast. Kan geen andere moeren vinden... Iemand een idee. Trouwens, ik heb twee manuals waarvan de ene zegt wel de 'ansauge-krummer' te verwijderen voor de kop los wordt gehaald, de andere laat dit achterwege en gaat er kennelijk van uit dat deze later van de losse kop wordt afgeschroefd.... Iemand een idee cq ervaringen? Ik ben woonachtig in de omgeving van Geleen dus met lokale Peugot-fans zou ik graag willen kennismaken. Het blijft een mooie auto en de inspanning waard.

Geplaatst door

JanVersteeg (0)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

An de onderkant van de gasklep zit nog een steun, Zit ie daar niet nog op vast?

Thnx Harry, ga even kijken. Meld me nog.

JanVersteeg 0

1 jaar

Kan niets vinden Harry. Geen verdere vaste verbindingen op de tast 'gevoeld' met het motorgedeelte. (Ik heb ooit eens een Astra gedaan, ook een uit 1994, daar was het heerlijk 'ijl' in de motorruimte...Maar dat even terzijde.)
Zie svp ook bijgaande foto waar je enkele losse tapeinden kunt zien Ik neem aan dat de injectoren niet geschroefd zitten in de kop?

JanVersteeg 0

1 jaar

nieuwe poging

JanVersteeg 0

1 jaar

met foto

JanVersteeg 0

1 jaar

Foto ff verkleinen om te plaatsen. T is toch een 1.8 8v motor? Die zit met 4 moeren op de kop, en zoals ik al zei een steun onder de gasklep. Ik weet niet of die steun aan het spruitsuk of de kop vast zit. Al eens voorzichtig het spruitsuk op en neer bewogen? Het zit al de nodige jaren vast he.😉

op een of andere manier pakt ie geen foto's, zit nu op 371 kb.

JanVersteeg 0

1 jaar

Daar is ie dan, de foto. Inderdaad die vier moeren los en voorzichtig getikt en gewrikt. Ga nu maar wat onvoorzichtiger te werk dan.... Als ie maar niet van binnen nog vastzit maar wat dat betreft stelt jouw antwoord me gerust. Thnx again

JanVersteeg 0

1 jaar

Hij zit zeker niet van binnen vast, maar de laatste kop van een 1.8 8v die ik eraf gehad heb is 23 jr geleden. Dus hoe t exact zit weet ik niet meer.🤔🙂

"Dus hoe t exact zit weet ik niet meer.🤔🙂 " Nou, petje af hoor na 23 jaar.

JanVersteeg 0

1 jaar

Dag Harry, spruitstuk is los..... Per twee poorten zat nog een bout door het spruitstuk in de cilinderkop. Zag ik toen ik een slanggeleider weghaalde. Had het ook kunnen weten door na te denken over het gat in de afbeelding van een nieuwe pakking. Je moet haast Poirot zijn om dit tot een goed einde te brengen....

JanVersteeg 0

1 jaar

En nog eens opzoek naar de steun, heb zo'n endoscoopcamera

JanVersteeg 0

1 jaar

Overigens hoeft het inlaatspruitsuk er niet af om de kop te verwijderen. Dus je kunt dit eventueel op de werkbank eens goed bekijken en uitvoeren als je t niet vertrouwd.

Aha, thanks. Dat vermoedde ik ook al afgaande op de handboeken, kan sowieso de kopbouten al los draaien en volgens de aanbevolen manier met twee draadeinden in de openingen aan de voorzijde de kop naar voren kippen. Wat is jouw evaring mbt die natte bussen en eventueel loskomen?

JanVersteeg 0

1 jaar

Gebeurt niks mee, als je maar niet de motor verdraaid als de kop eraf is. Peugeot heeft specaal gereedschap om de bussen tijdelijk vast te zetten, mocht je de motor moeten verdraaien. Maar als je de motor netjes op tijd zet voor demontage is verdraaien niet nodig. Doe dit echt voor je de kop eraf haalt, want de krukaspoelie wil nog wel eens defect raken waardoor je denkt dat de motor op tijd staat, maar dit niet zo is.

Ok, ik zag een afbeelding met strips over de cilinders vastgezet met de oude bouten. doe ik ook maar zekerheidshalve. En als de boel in elkaar zit met de hand torderen met de bougies eruit.

JanVersteeg 0

1 jaar

Klopt, maar ik neem aan dat je de koppakking vervangt en meteen weer terug gaat monteren? Dus als je de motor niet verdraaid, wat niet nodig is omdat de zuigers halverwege staan en schuren van het oppervlak dus geen probleem is, is vastzetten niet nodig. En iss als alles gemonteerd is, eerst de motor ronddraaien met de hand alvorens te starten. Met of zonder bougies maakt niet uit, behalve dat ie makkelijker rondgaat zonder bougies. Zou wel adviseren de klepspeling te controleren, nu gaat de boel toch los.

yep, laat de kop en kleppen ook gelijk reviseren/inslijpen door een bedrijf hier. Dus die is een weekje weg schat ik. plus ik kreeg een bougie niet los, die zit er nog in dus die moeten ze er ook nog uit halen, hopelijk zonder draad-beschadiging.

JanVersteeg 0

1 jaar

heb je trouwens tips om de riemspanning te stellen. Zou een aparte spanner voor nodig zijn. Maar moet me nog inlezen.

JanVersteeg 0

1 jaar

Peugeot heeft een gewicht wat je aan een armpje moet hangen wat in de spanrol past. Voor iemand met de nodige ervaring is het een kwestie van een beetje fingerspitzengefuhl. Riem kun je dan aan de langste zijde ong een cm heen en weer bewegen.

Dag Harry, ben bezig de kop los te schroeven nu. Gaat erg zwaar, zitten erg vast. Ik neem toch aan dat het rechtse schroefdraad is he....Tegen de klok los. Kun je de bouten eventueel lossen met een pneumatische slagmoersleutel?

JanVersteeg 0

1 jaar

Is los!! Praise the Lord

JanVersteeg 0

1 jaar

Mmoizo, ze breken niet zomaar. Als ik het me goed herinnenr, is 1 kopbout aan de distr-zijde uitlaatkant iets korter dan de rest. let op dat je deze bij montage niet verwisseld want dan eindig je met een scheur in het motorblok. En ja, ik heb ze gezien.

Bij mij zat er een extra bus onder deze kopbout, ca 20 mm schat ik. Dat klopt dus.

JanVersteeg 0

1 jaar

Nu nog de ontstekingsunit los en dan kan die naar de koppendokter. Bussen zitten nog op hun plaats dus dat gaat tot nu toe nog goed. Heb alleen het pas vlak beschadigd van het inlaatspruitstuk met het proberen los te wrikken verdorie. Kijken hoe ik dat weer gerepareerd krijg. Aan de onderzijde in het midden loopt een koelwaterkanaal zie ik.Maar misschien zijn die nog te krijgen.

JanVersteeg 0

1 jaar

Heb je t spruitsuk of de kop beschadigd? Iets een beschadiging op zich is niet zo erg, zolang ie maar rondom de kanalen goed afdicht op de kop.

nee, het spruitstuk. Ik had er een scherpe schroevendraaier tussen getikt.. Toe liep het koelwater weg onder omdat ie boven lucht trok en wist ik hoe laat het was, Het kwam dacht ik eerst, door de buiging. Maar vandaag zag ik dat de rand beschadigd was alhoewel niet tot op het kanaal. Er lopen daar twee ribben en het gaat om de buitenste. Ik heb titaniumepoxy gekocht, kijken of ik de beschadiging kan opvullen en netjes glad schuren en dan maar vloeibare pakking erop. Zal morgen een fotootje plaatsen.

JanVersteeg 0

1 jaar

Dag Harry, als ik de de kop optil blokkeert hij en volgens mij is dat op de buis van de oliepeilstok. Die zit ergens onder dat uitlaatscherm nog vast aan de kop. Dus morgen maar weer naar buiten rijden, op de krik en door de knieën... .Kun jij eens in je herinnering graven of jij daar nog wat van weet.

JanVersteeg 0

1 jaar

Ok, thnx. Maar is dit wel de xu? Want bij mij zit het filter ook voor maar de peilstok aan de achterkant, tegen het schutbord. Even vanuit mijn luie stoel hoor, genoeg gepeugot'ed vandaag. Snap nu ook waarom de fransen zo vroeg met pensioen willen!

JanVersteeg 0

1 jaar

Plaats anders even het chassisnr svp

T kan zomaar dat de peilstok aan de achterkant zit hoor, plaatje klopt niet altijd. er zit iig wel een boutje in.

wat voor manual heb jij?

JanVersteeg 0

1 jaar

Fabrieks

Nou Harry, was er even tussenuit maar de kop is eraf hoor. Tjonge wat was die pakking rot zeg..... Maar kop wordt netjes gereviseerd bij Donkers hier in Heerlen en ook de klepspeling gesteld. Heb nog een tweede hands inlaat spruitstuk kunnen krijgen dus zet die er maar op voor de zekerheid. Moet alleen de injectors los zien te krijgen. Bedankt voor de support tot nu toe.

JanVersteeg 0

1 jaar

Dag Harry, kop is gereviseerd, kleppen gesteld etc. Maar ik heb nog een prangende vraag. Bij het demonteren heb ik voor het lossen van de pulley de distributieriem verwijderd. Wel uiteraard een blokkering aangebracht op de tandkrans. Bij de demontage van de pulleymoer is deze blokkering echter iets gaan torderen waardoor de krukas iets heeft kunnen verdraaien tov de nokkenas. Ik was bang kleppen beschadigd te hebben maar het revisiebedrijf vond geen afwijkingen. Punt dat ik nu heb is dat ik niet weet of de pulley nu in de juiste vergrendelde positie is. Op bijgaande foto zie je dat ik de boor in een van de diametraal geplaatste kleinere diameters heb geplaatst in de uitsparing van het motorhuis. Er is nog een derde groter gat zo'n 30 graden tegen de klok in teruggedraaid. Ik kan in de manuals die ik heb niet vinden welk gat nu die is voor de fixering. De diametraal geplaatste gaten lijken mij iets voor demontage of zoiets maar daarvan heb ik er nu een voor de fixatie voor gebruikt. De kop zit nu handvast op het blok dus ik kan zonder natte bussen te bewegen nog iets torderen aan de pulley. Ik heb zuiger en klepstanden gemeten en enige ruimte voor verdraaiing is er dus wel. Anders had ik dat eerder ook al wel gemerkt. Kun jij eens kijken in jouw fabrieksmanual of jij daar iets over vindt?

JanVersteeg 0

1 jaar

Volgens mij moet er een 8mm pen in, ik denk dat dat het gat is wat 30gr verder zit. Je kunt beter eerst de kop zastzetten, deze handvast laten zitten vindt de pakking niet zo lekker. Asl het goed is heb je gezien dat de zuigers allemaal even hoog staan toen je de kop erop legde? Dan kun je deze dus gerust vastzetten. Als je even bv in cilinder 1 en 2 even 2 evenlange ty-wraps doet kun je de motor verdraaien tot de zuigers exact gelijk staan. als het goed is komt dan het gat in de poelie ook uit.

Dag Harry, bedankt voor de snelle respons. Zuiger 4 stand wielzijde -74 mm, zuiger 3 -17 mm, zuiger 2 -17 mm, zuiger 1 bakzijde/bobine zijde -74 mm. Volgens de manual zou zuiger 1 in het bdp moeten staan bij de fixatie maar dat klopt dus niet.... Iig haal ik de riem los, de poelie 30 graden terug en dan roteer ik het geheel nog maar eens.

JanVersteeg 0

1 jaar

Als zuiger 1 in zijn bdp zou moeten zijn (volgens de manual) dan zou de krukaspulley 180 graden verder gedraaid moeten zijn, (dat zou dan kunnen kloppen met dat tegenovergestelde diametrale gat) maar ook de nokkenas dan 90 graden verder en daar zit geen boring in de kop. En door die natte bussen kan ik verdorie niets 'spelen' met de kop eraf of ik zou van die strips moeten monteren. Maar goed, ik zet de kopbouten dan maar verder vast en roteer de krukas maar eens.

JanVersteeg 0

1 jaar

A is het timinggat, dit is het enige gat van 8mm als het goed is. Zit geen schroefdraad in.

Top Harry. morgen weer een Peugeot dagje, dus dan weer verder. Morgenavond komt een kennis die een 'magisch setje' heeft gekocht die alle timerstanden van alle motoren schijnt te kennen, ben eens benieuwd. Hoop begin volgende week de boel dan weer lopend te krijgen. Maak ik mijn dochter ook weer blij.

JanVersteeg 0

1 jaar

Zo Harry, dat ging goed vandaag. Idd dat gat no 1 gebruikt. Motor tordeerde probleemloos. Thnx

JanVersteeg 0

1 jaar

Harry, ik ben effe kwijt of er wat in dat middengat van het spruitstuk heeft gezeten, zie bijgaande afbeelding. Zou jij eens in jouw 306-bijbel kunnen kijken of daar wat staat? Bedankt, Jan

JanVersteeg 0

1 jaar

Ik kan dat in de documentaie helaas niet zien, het lijkt wel alsof er een soort steun heeft gezeten, hou je niks over? meestal valt t uiteindelijk bij montage van t geheel wel op zn plek.

OK Harry. Ik hou je op de hoogte

JanVersteeg 0

1 jaar

Zo Harry, boel zit in elkaar. Bij starten liep die niet op 4 cilinders. Staat in jouw handboek misschien welke bobineaansluiting voor welke cilinder is. In mijn manuals kan ik, behalve een theoretisch verhaal, daar niets over vinden.

JanVersteeg 0

1 jaar

Ik weet uiteraard dat de volgorde 1342 is en nr 1 aan vliegwielzijde. Maar de spoelen zijn intern gekoppeld en dan is ook de draairichting, cw of ccw over de aansluitingen natuurlijk nog van belang.

JanVersteeg 0

1 jaar

draairichting is niet van belang bedenk ik me nu omdat de spoelen per paar afvuren....

JanVersteeg 0

1 jaar

Nou Harry hij loopt weer hoor. Soepel geluidje, nu nog de hoes van de aandrijfas vervangen, de apk en wat roestproblemen en dan weer de weg op. Bedankt voor je hulp, als je mij jouw adres in een pb stuurt kom ik eens langs een Limburgse vlaai brengen. Ga ook lid worden van de Peugeot club Nederland, Zit een aparte 306 cabrio-afdeling.

JanVersteeg 0

1 jaar

Mooi dat t gelukt is, altijd goed om een liefhebber op weg te helpen. succes met de apk, zal ook wel weer lukkken. (Ik zit wel heel ver van limburg vandaan hoor, dus dat laatste is erg vriendelijk maar zeker niet nodig).
ps: 177km rijden wordt wel een dure vlaai😀

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.