Peugeot 306 1994: Remtrommels en zelfstellend mechanime

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: LFZ (XU7JP), Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 74

Voor de apk heb ik teveel remverschil achter. Dus remtrommels los maar die blijven haken.... Mijn (duitse) manuals geven vage richtlijnen over het resetten van het zelfstellend mechanisme, "Het boutgat vorne/unter," Ik denk dus 45 graden naar voren, en daar zou een hefboom of zoiets zitten te bereiken met een staaf of schroevendraaier. Kan echter niets vinden met de endoscoop... Iemand ervaringen, een idee? Lees ook hier en daar over hameren, wrikken ed maar geweld rond de hemelvaartperiode vind ik ook zowat.... Bij voorbaat dank.

JanVersteeg

Geplaatst door JanVersteeg (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

1 jaar geleden - kaleido 1

Met gepast geweld gaat er niets stuk .

1 jaar geleden - Beunhaas

Zijn het kleine trommels, dan het wiel erop met 2 bouten en zittend met de voeten achter het wiel eraf trekken/wrikken.

1 jaar geleden - Hans4040

Auto is op leeftijd dus er zal een aardige slijtage rand in de trommels zitten.
Zonder geweld is het toch nodig om de stelinrichting terug te draaien.

    Thnx, idd. Maar hoe doe ik dit? Bout-gat voor/onder betekent hoek van 45 graden naar voren. Maar daar zit niets achter voor zover ik kan zien. - JanVersteeg (0), 1 jaar geleden

1 jaar geleden - Monteur Senior

bouten eruit draaien dan net zo lang met de trommel draaien dat je die getande hefboom ziet zitten schroevendraaiertje ertussen wrikken en hij gaat terugstellen

    thnx, ga eens kijken. De manual schrijft hier ook over maar schrijft over met 'een staaf naar binnen slaan' waardoor je tegen de handremhefboom slaat. - JanVersteeg (0), 1 jaar geleden

1 jaar geleden - kaleido 1

Dat van slaan en dergelijke zou ik achterwege laten , lijkt me ook niet waarschijnlijk dat peugeot dit zo in zijn handboek heeft staan.
Met een lampje door het gat heen schijnen.
Er zit een stangetje van links naar rechts tussen de schoenen daar zit een stelmechanisme in met een kartelwieltje dit wieltje moet je terug draaien met een platte schroevendraaier.

    ja, vrij vertaald schrijven zij dat door deze hefboom in te drukken cq hier tegen te laan een 'auflagewarze' uit zijn verankering wordt gehaald en daardoor gaan de schoenen weer terug in de middenstand. - JanVersteeg (0), 1 jaar geleden

1 jaar geleden - harry4203

Je moet idd zoals kaleido schrijft, het stelwieltje terugdraaien. Dit gaat bij deze auto echter bijna niet, en enige oplossing is zoals gezegd wiel erop en met beleid loswrikken of aan 1 kant met een koevoet oid de trommel onder spanning houden en aan de andere kant met een flinke hamer losslaan.

    Dag Harry, nog steeds live and kicking? Ga het inderdaad proberen met koevoet of wiel. En anders fabriek ik een pullytrekker in elkaar op twee wielbouten. Waar ligt dat specifiek aan bij deze auto? Ik dacht dat met name trommelremmen nogal gestandaardiseerd zijn.... - JanVersteeg (0), 1 jaar geleden

1 jaar geleden - JanVersteeg

Pff, zweet en tranen, nog net geen bloed. Dank voor de aanbevelingen, gepast geweld was op zijn plaats, wrikken, hameren en sjorren met het reservewiel. Onder een foto. Ik zie inderdaad geen hendel of zo die de schoenen terugstelt. En bij het wieltje kom je niet, althans niet van de voorzijde. Remmen zijn vorig jaar aangepakt en vernieuwd. Inclusief cilinders,,,,, Snap het remverschil van 40 % niet... Maar ja heeft ook een jaar stilgestaan. Maar goed reinigen met de remmenreiniger en dan de andere kant maar eens bekijken. Iemand zei me ook eens een paar keer goed hard te remmen, dus doe ik dat ook nog maar voor de keuring.

.

1 jaar geleden - Beunhaas

Primaire schoenen (voorste) ) links en rechts omwisselen wil ook nog wel eens helpen in dergelijke gevallen....

    je bedoelt bij de minst presterende rem?
    Ik denk trouwens er over om die rand weg te laten draaien in de trommel want als dit vaker moet gebeuren....... - JanVersteeg (0), 1 jaar geleden

1 jaar geleden - Beunhaas

Nee, de voorste schoen links omwisselen met de voorste schoen rechts.
Heb je veel vernieuwd aan trommelremmen achter, dan heb je er jaren geen omkijken meer aan is mijn ervaring, de verschillen komen met halfgare ouwe rommel....

1 jaar geleden - JanVersteeg

notabene vorig jaar laten doen, alles zou nieuw moeten zijn.... Hoe lang duurt het trouwens voordat de zelfstellende remmen zichzelf gesteld hebben en dus 'gelijke' remwerking aan beide zijden kan worden verwacht?

1 jaar geleden - JanVersteeg

Klopt het trouwens dat het omcirkelde mechanisme de zelfsteller is en dat ik door dat wieltje terug te draaien de trommel er weer makkelijk op krijg?

.

1 jaar geleden - Beunhaas

Ja , de blikken pal iets oplichten en wieltje draaien zo dat de schoenen iets naar elkaar komen.

    per remactie stelt ie bij dan, dus zeg maar na 10 keer fors remmen of zo ligt hij weer aan...? - JanVersteeg (0), 1 jaar geleden

1 jaar geleden - Beunhaas

Je hoeft niet fors te remmen, paar keer licht remmen of handrem aantrekken moet genoeg zijn.

1 jaar geleden - kaleido 1

Controleer of het dtelwieltje goed soepel loopt anders steld hij slecht of niet op en blijft het een probleem.

    aha, vind het al moeilijk gaan.... zal dat onderdeel er eens uithalen en goed in het vet zetten - JanVersteeg (0), 1 jaar geleden

1 jaar geleden - JanVersteeg

Beide remtrommels gelost. Alles was eigenlijk goed, dus alles goed ontvet en weer terug erop. Remverschil bleef, (40%.) Garagehouder kwam als in de F1 met de cabrio voorbij gescheurd met de handrem aangetrokken en hij rokend en ruikend weer bij de brug kwamen. Remverschil 12 %.....

    Een ieder bedankt voor opmerkingen en adviezen. - JanVersteeg (0), 1 jaar geleden

1 jaar geleden - kaleido 1

Waarschijnlijk toch het opstellen niet helemaal voor elkaar maar hij is er door.

    je bedoelt het na-stellen van de voeringen? Enige wat ik kon doen is zover na-stellen dat de trommel er met moeite weer opging. Je kon niet meer bij het wieltje komen met de trommel erop. Mocht het APK probleem weer opduiken volgende keer, dan bestel ik twee nieuwe trommels. - JanVersteeg (0), 1 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.