hallo ik zit al even wat te kijken op deze site, en heb het een en ander op proberen te zoeken over een peugot op gas. en dan specifiek het type 406.
ik heb wel wat bruibaren tips kunnen vinden maar niet echt helemaal.
mijn vraag is daarom ook juist welk type van de 406 (voor 2002 of er na) is het best om te nemen als je lpg wilt gaan rijden.
zijn er ook mensen bij die ervaring hebben met peugot en lpg?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het liefst zo jong mogelijk, kun je er nog wat van af rijden.
Ik zou een benzine auto kopen met een halve ton op de klok, zijn er nog genoeg te vinden van bouwjaar 2003/2004.
Dan lpg erin van Ag/teleflex of Lpi van vialle.
Vialle heb je al voor 2000 euro, kijk op www.gasfx.nl, mooie aanbieding voor een mooie prijs.
Lpi van vialle word vloeibaar ingespoten wat nog enigszins een koelend effekt heeft op de kleppen en klepzittingen.
En ook geen verdamper en bij behorende druksensor wat regelmatig een bron van ellende is.
Ag/teleflex is de installatie die het meest gemonteerd word in peugeot,persoonlijk vind ik vialle beter, minder componenten en simpel van opzet.
Alleen de stekker verbindingen vind ik geen top van vialle.
Blijf af van de de auto's die al meer dan 150.000km gereden hebben op lpg.
Koop je vaak een hoop ellende en uiteindelijk wil je er zelf ook niet weinig mee gaan rijden.
En met 2 ton zit je zo aan een koprevisie en weg is het voordeel.
En van de 406 zijn er zat te koop, dus doe daar je voordeel mee.
Volgens mij kun je beter de 2.0 16 V kopen dan de 1.8 16 V.
15 jaar
De meeste installaties zijn in een 1.8 ingebouwd en derhalve daardoor ook de meeste troubles getackled.
Daar komt nog bij dat de 2 liter gedoe met de klepstoters heeft i.v.m de olie.
Dan zou ik voor de 1.8 kiezen, tenminste als je geen zware caravan of karren trekt.
15 jaar
Ik ga ook voor de 1.8 16 klepper als meest geschikt.
Het advies van primera om een laag kilometer 406 te kopen en een gasinstallatie er in te leggen is voordelig als je echt veel kilometers gaat maken.
45000 km benzine verbruik 1 op 12 bij benzine prijs 1,25 = 4587,50 + wegenbelasting (ZH) 552,- per jaar = 5239,50
45000 km gas verbruik 1 op 10 bij gasprijs 0,52 = 2340,- + wegenbelasting (ZH) 752,- per jaar = 3092,-
De gastank kost minimaal 2000,- dus na 45000 km heb je nog niets verdient. (bij de huidige brandstofprijzen uiteraard)
Verdere opmerkingen zijn denk ik dat de AG/Teleflex installaties van ik dacht het DGI type geen injectoren meer verkrijgbaar zijn dus die zou ik niet kiezen. (zoek er maar eens op dit onderwerp op dit forum).
Het goedkoopste is (tenminste ik ga er van uit dat je het hierom doet) denk ik een goed onderhouden 1.8 16v met een gasinstallatie erin. Ik ken motoren die op gas 3 a 4 ton gelopen hebben zonder revisie. Wel moet je de km standen van gasauto's kritisch tegen het licht houden want er werd natuurlijk niet voor niets gas ingebouwd.
Veel succes met je zoektocht. (overigens ik heb een Citroen Xantia 1.8 8v motor op gas en die zitten ook in Peugeot en als je niet van sleutelen houdt zoals kleppen stellen en koprevisies deze nietttttttt kopen)
Gr Jaap
15 jaar
Ik heb zelf ook een 1.8 16v en loopt na 230.000 km nog steeds als een zonnetje met AG SGI installatie. Geen 8 kleppers, geen DGI en beter een auto van na 2002.
2.0 beter niet doen, deze zijn gevoeliger. De 2.2 is volgens mij weer minder gevoelig voor olie enz. en is een prima motor om met b.v. een caravan op pad te gaan.
hartelijk bedankt voor de reactie's
zoals ik er een beetje uit kan opmaken is dat ik beter voor een 1.8 16v kan kiezen dan de 2.0 16v.
maar ik had ook al inderdaad verder gekeken hier op het forum betreft peugot en gas, en daar kwam ook de sgi installatie en de dgi installatie in voor.
daar maak ik uit op, dat ik beter een sgi instalatie kan kiezen.
maar dat heeft dacht ik juist weer te maken met wat voor een motor erin ligt. een XU motor (dgc/dgi instal.) of een EW motor (sgi instal.).
hoe kan ik dan zien wanneer het een XU motor is en een EW motor is.
hartelijk bedankt voor de tips alvast.
vriendelijke groeten stefan
15 jaar
[quote=primera p11]Het liefst zo jong mogelijk, kun je er nog wat van af rijden.
Ik zou een benzine auto kopen met een halve ton op de klok, zijn er nog genoeg te vinden van bouwjaar 2003/2004.
Dan lpg erin van Ag/teleflex of Lpi van vialle.
Vialle heb je al voor 2000 euro, kijk op www.gasfx.nl, mooie aanbieding voor een mooie prijs.
Lpi van vialle word vloeibaar ingespoten wat nog enigszins een koelend effekt heeft op de kleppen en klepzittingen.
En ook geen verdamper en bij behorende druksensor wat regelmatig een bron van ellende is.
Ag/teleflex is de installatie die het meest gemonteerd word in peugeot,persoonlijk vind ik vialle beter, minder componenten en simpel van opzet.
Alleen de stekker verbindingen vind ik geen top van vialle.
Blijf af van de de auto's die al meer dan 150.000km gereden hebben op lpg.
Koop je vaak een hoop ellende en uiteindelijk wil je er zelf ook niet weinig mee gaan rijden.
En met 2 ton zit je zo aan een koprevisie en weg is het voordeel.
En van de 406 zijn er zat te koop, dus doe daar je voordeel mee.[/quote]
Wat weet U van PRINS autogassysteem? Is dit merk aan te raden?
15 jaar
Ik rijd een 406 2.0 16v uit 2002 met DGI. Gekocht met 180dkm op de teller, nu bijna 250dkm. Rijdt zeer goed (met 5W40 olie).
Enige probleem dat ik heb gehad is dat vorig jaar de verdamper defect is geraakt die toen is vervangen.
@primera p11
Wat is de reden dat je adviseert om een jonge benzine auto te kopen en daar een LPG-installatie in te bouwen? Is dat zo veel gunstiger voor de motor?
Zoals voorgerekend door jaboV ben je dan eerst wel even bezig om de kosten van de LPG-installatie terug te verdienen.
15 jaar
De peu 406 met 16v motoren zijn zeer goed op lpg ivm wegbranden van de kleppen, gaan heel lahg mee.
15 jaar
jaboV maakt ook een rekenfoutje.
Zoals hij het beschrijft doe je de auto na 45000km weg.
je schrijft een auto toch af op een aantal jaren rijden.
Tenminste, ik koop een auto en rijd er dan zo een beetje 2 ton bij op, gemiddeld 30.000km per jaar,6/7 jaar rijden.
Het is gewoon een kwestie van afschrijving, een auto schrijf je in een aantal jaar af en als het gedonder begint krijgt tie een schop.
Kijk, een auto is niet gemaakt om op lpg te rijden,motor word warmer,kleppen krijgen het te verduren,zittingen slaan sneller in.
Dat het goed gaat bij bepaalde merken is geen garantie voor een probleemloos autoleven.
Daarom adviseer ik ook, koop een jonge benzine auto,immers vaak nog een maagdelijke km stand.
Dan lpg erin,nieuwe installatie, 2/3 jaar garantie op installatie, daar dus geen kosten aan.
Want er komt immers een installatie bij waar ook zat aan kapot kan, kost ook veel geld.
Kortom, jonge auto,nieuwe gasinstallatie,weinig tot geen kosten.
Immers, je wilt km gaan maken en dan ook nog redelijk probleemloos rondrijden tegen normale kosten.
Nu de andere situatie,je koopt een auto met 180.000km op de klok, is voor een gasauto al een behoorlijke boodschap.
Vaabij 2/250.000km begin je al met koprevisie, niet altijd, maar is eerder regel dan uitzondering.
Reken maar op 2000 euro, buiten je normale onderhoud.
Dan komt de verdamper,normaal bij deze km standen, ook maar zo 400/500 euro
Een paar gasinjectoren bij deze km stand is ook normaal, ook maar zo 500/700 euro.
Dan is je voordeel snel verdampt.
Daar komt nog bij dat een lpg auto boven de 2 ton geen drol meer waard is, dus doorrijden tot tie niet meer wil.
I ken ook de verhalen van meer dan 3 ton op lpg en geen centje pijn.
Alleen ben jij altijd net de pechvogel met jouw auto.
Daar komt nog eens bij dat je een lpg auto anders moet behandelen dan een benzine auto.
Ga er geen zware caravans of karren mee trekken op lpg,want dan ben je heel snel van de kleppen af.
Ik heb me nooit zo aan deze voorschriften gehouden, maar bij mij gaan ze ook weg bij 250.000km, voordat het gedonder begint.
En alles is rijdende te houden,maar tegen welke prijs.
En als je 25/30.000km rijd per jaar tikken de onderhoudskosten aan hoor.
Niet te vergelijken met iemand die 10.000km per jaar rijd.
En als je zoveel rijd per jaar ben je er ook afhankelijk van, dus als tie vaak kapot is kost het je vaak meer dan alleen onderhoud en ergernis.
15 jaar
Over Ag/teleflex of Lpi van vialle is dus geschreven. Zie bovenstaande van 'primera p11'.
Wat weet U van Prins autogassysteem?
15 jaar
Persoonlijk ben ik niet zo weg van Prins.
Is ook niet gehomologeerd voor peugeot.
Komt er dus gedonder mee, kun je alleen bij Prins terecht.
En heb je geen ondersteuning door peugeot.
Ag/teleflex is de huisinbouwer van peugeot, ook daardoor de troubles in de loop der jaren getackled.
15 jaar
Jaartje geleden ook iemand hier met volgens mij een Prins installatie in een 406. Alleen maar gedonder, het zou misschien goed kunnen maar ik zou de gok niet wagen en voor AG of Vialle gaan. Zal wel duurder zijn maar betaald zich wel terug.
[quote=triathlon]De peu 406 met 16v motoren zijn zeer goed op lpg ivm wegbranden van de kleppen, gaan heel lahg mee.[/quote]
Uh klopt voor de EW motoren, de XU motoren hadden ook gewoon last van slijtage van klepzittingen. Dus kies voor een model van na 2001, dan heb je zeker een EW motor.
Vialle, Teleflex of Prins, het maakt niet uit. Alleen Teleflex is gehomologeerd, maar bij serieuze problemen is geen Peugeot-dealer thuis. Dan word je toch weer doorgestuurd naar de gasspecialist. Wat betreft de negatieve ervaringen met Prins, jullie hebben zeer waarschijnlijk te maken gehad met het YPS-systeem van Prins. Dat is is kwalitatief net zo "goed" als het DGI-systeem van AG. Het nieuwe VSI-systeem van Prins wordt alom geroemd om zijn betrouwbaarheid. De 16 kleppers van PSA zijn tegenwoordig zo goed, dat het niet veel uitmaakt of je Prins, Teleflex of Vialle monteert. De kwaliteit van de inbouw is bepalend.
De XU 16v (1.8) is heel sterk; lopen bij normaal gebruik meer dan 3 ton op gas; voor de xantia geldt hetzelfde.
Sterker dan de 1.8 16v van daarna. De C5 heeft aanzienlijk meer problemen met gas (hydraulische klepstoters gaan stuk)
15 jaar
[quote=hakeemolajuwon]Vialle, Teleflex of Prins, het maakt niet uit. Alleen Teleflex is gehomologeerd, maar bij serieuze problemen is geen Peugeot-dealer thuis. Dan word je toch weer doorgestuurd naar de gasspecialist. Wat betreft de negatieve ervaringen met Prins, jullie hebben zeer waarschijnlijk te maken gehad met het YPS-systeem van Prins. Dat is is kwalitatief net zo "goed" als het DGI-systeem van AG. Het nieuwe VSI-systeem van Prins wordt alom geroemd om zijn betrouwbaarheid. De 16 kleppers van PSA zijn tegenwoordig zo goed, dat het niet veel uitmaakt of je Prins, Teleflex of Vialle monteert. De kwaliteit van de inbouw is bepalend.[/quote]
hakeemolajuwon: Kunt U mij vertellen waarom prins wel een g3installatie plaatst in bv de mazda 3, mitsubishi colt cz., toyota corolla enz enz en vialle dit niet doet?
15 jaar
Omdat Vialle per autotype een typegoedkeuring moet aanvragen à 16000,- . Dit doen ze dus alleen bij die merken en typen auto's waar ze veel van verwachten.
Het gaat niet alleen om een type goedkeuring, deze motoren die je noemt kunnen gewoon niet op lpg.
En de inbouwer die dat wel doet zegt dan gewoon dat het niet aan de installatie ligt, dealer zegt dat de auto niet op gas kon en trekt gelijk de garantie in als er problemen mee komen.
Ag/teleflex is een installatie waar in ieder geval een dealer vertrouwd mee is, bij andere merken installaties is het al snel van, ga maar naar de inbouwer en krijg je het kastje muur verhaal.
Ik spreek uit ervaring.
Dealers zijn sowieso niet kapot van auto's op lpg.
En idd, ben ik het met Hakeem eens, de inbouw kwaliteit is van belang of je er probleemloos mee rijd of niet.
Maar ja, dat staat niet op hun voorhoofd geschreven.
En gasinbouwer zegt al snel, kan prima op lpg, als het gedonder begint is toch de garantie overal al vanaf.
En zit de gebruiker met de troubles.
Conclusie, als 8 van de 10 peugeot's op een Ag/teleflex gasinstallatie lopen, hebben ze daar ook automatisch de meeste ervaring mee.
En zijn ook de meeste problemen wel bekend bij een dealer/universeel.
Ga je voor een installatie die minder vaak in een peugeot gelegd word, kun je ook troubles verwachten die een dealer niet kent.
En moet je naar de gasinbouwer, waar je momenteel maar zo over 4/6 weken aan de beurt bent.
Dat zijn dure km op benzine, en moet je nog maar afwachten of ze het probleem op kunnen lossen.
Voor hetzelfde geld sturen ze je terug naar de dealer, ook mee gemaakt.
15 jaar
Wat ben ik toch blij met m'n dieseltje................. ;
Gr. paul
Ach paul, ik rijd nu ook een toyota diesel.
Maar ik heb toch veel plezier gehad van mijn primera op lpg, vialle installatie, geen slag verkeerd.
Maar er zijn nu steeds minder merken die het leuk doen op lpg, vandaar de keuze voor een diesel.
Maar de tijd dat een diesel probleemloos de 3 ton haalt ligt ook achter ons getuige de problemen hier op de site met turbo,egr,verstuivers en brandstofpompen.
En kost ook een lieve duit.
Als deze diesel dezelfde lage verbruiks kosten scoort tot 250.000km als de primera die ik gehad heb, ben ik een tevreden mens.
Maar, eerst zien dan geloven.
15 jaar
[quote=S.][quote=hakeemolajuwon]Vialle, Teleflex of Prins, het maakt niet uit. Alleen Teleflex is gehomologeerd, maar bij serieuze problemen is geen Peugeot-dealer thuis. Dan word je toch weer doorgestuurd naar de gasspecialist. Wat betreft de negatieve ervaringen met Prins, jullie hebben zeer waarschijnlijk te maken gehad met het YPS-systeem van Prins. Dat is is kwalitatief net zo "goed" als het DGI-systeem van AG. Het nieuwe VSI-systeem van Prins wordt alom geroemd om zijn betrouwbaarheid. De 16 kleppers van PSA zijn tegenwoordig zo goed, dat het niet veel uitmaakt of je Prins, Teleflex of Vialle monteert. De kwaliteit van de inbouw is bepalend.[/quote]
hakeemolajuwon: Kunt U mij vertellen waarom prins wel een g3installatie plaatst in bv de mazda 3, mitsubishi colt cz., toyota corolla enz enz en vialle dit niet doet?[/quote]
Oke' mening van primera p11 is duidelijk; zie zijn reactie. Wat maakt het dat mijn beschreven type merken 'niet tegen lpg3 kunnen'? Blijkbaar onderschrijft vialle deze mening. Wat is de reden? PRINS levert hun lpg3 systeem wel voor deze merken. Hakeemolajuwon, wat vindt U van een PRINS VSI-systeem in de type auto's die ik heb genoemd?
Het lijkt mij ideaal. De meest betrouwbare auto's (vaak japanse merken) op lpg3.
15 jaar
Sommige inbouwers zien flash-lube als het wondermiddel tegen het inslaan van de kleppen en zeggen dat het dan prima kan.
Maar de moderne motor moet snel opwarmen en aan de emissienorm voldoen.
Dat betekent automatisch dat er lichtere materialen gebruikt die snel opwarmen en daardoor minder vervuilen.
daar komt nog bij dat er vaak op een arm mengsel gereden word, ook i.v.m. uitstoot.
Dat alles bij elkaar opgeteld betekent dat de zittingen en kleppen zo snel inslaan dat sommige al na 25.000km al aan een koprevisie zaten.
Want het is uiteraard geprobeerd.
Sommige koppen hebben geen eens zittingen meer,sluiten af in aluminium, weliswaar geanodiseerd aluminium maar lang niet zo hard als een stelliet zitting.
Ook fabrikanten laten direct de garantie op de onderdelen vervallen die met de gasinstallatie te maken hebben.
En het lijkt me juist dat je dat niet wilt bij een nieuwe auto.
Er zijn ook nog inbouwers die nemen de garantie over doormiddel van een verzekering, maar ook geen goede ervaringen van mee gemaakt.
Want de slijtage of het inbranden had dan plotseling een andere oorzaak volgens de verzekering.
Kortom, als een dealer er niet achter staat, niet aan beginnen.
15 jaar
Dus..inbouwkwaliteit van de gasinstallatie en het type motor is beslissend. Een Toyota op bezine staat bij de meerderheid van de mensen bekend als zeer betrouwbaar. Als je er gas inbouwt krijg je geheid eerder problemen dan dat je dat bij een Renault-motor doet.
15 jaar
Crazyman,
Peugeotmotoren kunnen prima tegen LPG. Mijn huidige 406 heb ik gekocht met 50.000 km (2.2 EW) en Vialle LPI in laten bouwen In één jaar 30.000 km mee gereden, geen probleem. Mijn vorige 406 ingeruild ook met vialle LPI met 170.000 km, geen probleem. Ik rijd al van half 70-er jaren op LPG en altijd Peugeots. Nooit grote prolemen gehad, behalve met de eerste generatie G3 installatie in een 405 2.0 AG DGC (acht klepper). Maar ook hierbij niets aan de motor. De verdamper gaf het op bij 175000 km. Zefs kleppen stellen is in mijn periode, met deze 405 maar één keer gebeurd. De 405 die ik daarvoor had, (1.9 achtklepper)weggedaan bij 200.000 km zijn de kleppen nooit gesteld. En ze hebben toch een stevige caravan moeten trekken.
kortom, wat houdt je tegen!
Ik zou gaan voor de Vialle LPI.
gr.
Cees
15 jaar
Ten eerste bekijkt Vialle vooraf of het ontwikkelen van een systeem op een bepaald merk en type economisch haalbaar is. M.a.w. is er voldoende omzet in te scoren om de ontwikkelingskosten er uit te halen. De kosten voor G3 zijn zeker geen 16.000 euro en al helemaal niet per type. Duidelijk een opmerking uit het genre klok en klepel. Elke fabrikant heeft per merk een familie typegoedkeur, dat wil zeggen dat een model een emissietest met goedgevolg moet afleggen en daarmee zijn alle modellen van dat merk G3. Voor zolang als het duurt want de R115-regeling staat op de stoep. In Duitsland worden auto's al volgens deze regeling ingebouwd en gekeurd.
Van de genoemde modellen, Mazda, Mitsubishi Colt en Toyota is het bekend dat bij gebruik met autogas de kleppen en zittingen bovenmatig snel slijten. Dit komt niet door autogas, maar door de beroerde materiaalkeuze van de fabrikant. Door het ontbreken van dopes in autogas loopt de zaak kapot. In benzine zitten die dopes wel, vandaar dat het daarmee wel goed gaat. Overigens gaat Mitsubishi in Duitsland Colts met aangepaste kop leveren.
VSI is idd een geweldig systeem. Vooral de injectoren zijn van buitenaardse kwaliteit. Maar ook Prins ontwikkelt geen systemen voor auto's waarvan de kleppenproblemen bekend zijn. Wel heeft Prins een systeem bedacht en geproduceerd wat vloeistof in de inlaat doseert. Het principe van Flashlube, maar dan werkend en controleerbaar. Dit werkt blijkbaar zo goed dat Chrysler-import de fabrieksgarantie handhaaft wanneer dit systeem gemonteerd is.
Het komt dus eigenlijk neer op de vakbekwaamheid van de installateur. Een goed advies kan dus ook wel eens een NEE zijn.
Hakeem,
Leg eens uit voor een leek wat de r115 regeling inhoud?
gr.
Cees
15 jaar
[quote=heemskerk4251]Hakeem,
Leg eens uit voor een leek wat de r115 regeling inhoud?
gr.
Cees[/quote]
Ik hoop niet dat je het me kwalijk neemt dat ik niet in detail treed, het is nogal een omvangrijke regeling. Gelukkig is die in Nederland nog niet ingevoerd, maar dat is een kwestie van tijd.
De typegoedkeuring van gassystemen zullen geen familiegoedkeur meer hebben, maar een motortypegoedkeur gebaseerd op vermogens per cilinder. Daarnaast word de fabrikant verantwoordelijk gehouden voor het hele traject van levering, inbouw en oplevering van het gassysteem.
Onder andere zal een steekproefcontroleur het systeem controleren met de inbouwinstructie in de hand. Zoals nu wel een gebeurd een verdamper op een andere plaats monbteren, zal dan uit den boze zijn.
Dit zijnmaar enkele punten die naar verwachting ingevoerd zullen gaan worden. Vertegenwoordigers uit de branche zijn hierover in overleg met de RDW.
Kortom,het word weer een stuk moeilijker gemaakt, lees duurder.
En zo word het lpg rijden langzaam aan de nek omgedraaid.
En de overheid gaat weer een bak met geld gooien in aardgas en bio methanol.
Van die projecten waarvan bijv al vast staat dat het niks op gaat leveren.
Omdat er totaal geen infrastructuur van is en dat er ook niet zal komen omdat er veel te weing animo voor is.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar