Peugeot 405: metaaldeeltjes in 405 MI16 blok

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9 16V

Ik heb momenteel een Peugeot 405 MI16 motor onder handen om te gaan reviseren. Het gaat om een 1.9 16V XU9J4 blok. Bij het demonteren van de oliekoeler vondt ik daar een hoopje metaalsplintertjes, die naar mijn idee afkomstig zijn van de olievulpijp [ zit tussen de inlaatkanalen van het inlaatspruitstuk], want hier zit een soort metaalkluwen in om grove oliedruppels tegen te houden, zodat deze niet zomaar meegaan de inlaat in.
Lekker die dingen door je motorblok!!
De tand des tijds doet de metaaldeeltjes doen loslaten misschien, en nu zal er een nieuwe op moeten?
Volgens mij hebben alle 1.9 benzine Peugeot motoren zo'n soortgelijk ding, en mocht ik gelijk hebben, dan lijkt mij een oproep nodig aan alle 205 GTI bezitters, danwel 309 GTI [16V] en 405 MI16 bezitters om deze te vervangen !!!

Ik hoop dat ik hierin wat advies kan krijgen van mensen met ervaring !

m.vr.gr. René Alles

René Alles

Geplaatst door René Alles (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Die metalen sponsjes bedoel je in de vuldop?

René Alles (0), 17 jaar geleden

Die metaalsponsjes, inderdaad.

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Zolang ze niet roestig zijn, lijkt mij het geen probleem.

205freak (0), 17 jaar geleden

Heb na aanschaf van mijn GTI in 1991 dat sponsje gewoon verwijdert, mede op advies van enkele clubleden. Er blijft inderdaad wel een witte emulsie in achter (water en olie)
De auto heeft altijd prima gereden, dus mijns inziens is het een vrij nutteloos ding.
Gewoon eruit halen en weggooien

Lion1 (0), 17 jaar geleden

Gewoon eruit halen dat ding, brengt alleen maar ellende, ik heb zelf er ook niet meer inzitten.

gr.

René Alles (0), 17 jaar geleden

In het onderste gedeelte van de vulpijp, loopt deze wat trechtervormig toe, en is deze daar dubbelwandig, en ook voorzien van metaalgaas.
Dit is van onderaf, door de aansluiting van de vulslang, maar ook door de slangaansluiting op de zijkant zichtbaar.
Dat gaasje bovenin is er dan wel uitgehaald, toch zit er binnenin nog gaas.. en door dat condens ziet het er best gaar uit.

Nieuwe erop zou ik zeggen, op een engelse onderdelensite http://stuartmcguire.co.uk/pug/ noemen ze dit ding een "oilbreather'.

Kost zo'n ding?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.