Peugeot 406: Moeilijk starten, loopt op 3 cilinders. Alleen op benzine

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v LFY SAGEM

Hallo,

Probleem:

Deze Break start heel moeilijk, dwz het starten vergt nogal wat concentratie en inspanning: Koppeling ingedrukt houden, gas half ingedrukt en net zolang starten totdat hij op overspringt naar LPG.
Als je tijdens dit startproces ofwel de koppeling ofwel het gas loslaat, dan valt de motor uit. Een tweede of derde poging leidt tot het helemaal niet meer starten (verzopen)
Je hoort tijdens het starten dat een of meerdere cilinders niet aanslaan. Na een tijdje (gem 3-5 minuten) springt ie over naar LPG en loopt ie direct als een zonnetje.
Na goed warm rijden op 3 cilinders wil ie ook op benzine wel alle 4 de cilinders pakken en rijdt ie verder ook prima.
Probleem is dus dat ik elke ochtend alles uit de kast moet halen om deze 406 stationair goed te laten lopen, dat is geen pretje en ook zeker niet gezond voor de motor.

Reeds geprobeerd:

Benzinefilter vervangen
Injectoren weggebracht voor testen en reiniging (bleek in orde)
benzinedruk gemeten (3 bar, ook in orde)
Uit laten lezen op foutcodes: geeft enkel foutcode lambdasonde A

afgelopen jaar vervangen:

Cilinderkop, klepstoters, bougies/bobine

Analyse:

Aangezien hij prima op LPG loopt, dus op alle 4 de cilinders, Hoeft het probleem niet gezocht te worden in de motor zelf of in de bougies/bobine (ook reeds vervangen) . De benzine toevoer en afvoer is ook prima.
De (tijdelijke) lambdasonde storing kan ook niet de veroorzaker zijn van het slecht willen starten, omdat de lambdasonde dan zijn werk nog niet doet. Deze storing lijkt me eerder het gevolg van het probleem.

UPDATE: probleem nog altijd niet opgelost. Nu het sinds feb/maart warmer is, schakelt ie na het starten altijd direct over op lpg.
Tijdens de vakantie in Oostenrijk had ik moeite om lpg te vinden, dus moest ik noodgedwongen op benzine rijden. En dat was een ramp, hij mist vermogen, harder dan 100 gaat ie niet, en moet flink toeren maken om te accellereren.
Voorheen was het zo dat ie na een paar km ineens (in een fractie) wel goed liep op benzine. Maar nu zelfs na honderd km niet.

Waar ligt de oplossing ?

Ricoh

Geplaatst door Ricoh (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Zo te lezen probeert de motor aan te slaan op 2 brandstoffen....LPG én benzine.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou toch eens naar de temp. sensor kijken wat deze aangeeft als temperatuur . Als je fouten uit gaat lezen en er is een onderbreking of sluiting dan is dat te zien maar niet een afwijkende waarde. Als je het idee hebt dat hij verzuipt haal dan eens die sensor stekker er af en verbindt de 2 draadjes met elkaar. Nu is voor de ECU 120 gr. Maakt dit verschil en let ook op draadbreuk ! Bedrading bij de sensor warm maken en kijk of er rek in zit. Onderbreking wil 40 gr .C ONDER zeggen . Als je de motor start hoor je dan op alle cilinders compressie . Test dit koud . Succes

Ricoh (0), 14 jaar geleden

[quote=hans4074]Zo te lezen probeert de motor aan te slaan op 2 brandstoffen....LPG én benzine.[/quote]
Na een week alleen op benzine te hebben gereden kan ik concluderen dat hij inderdaad probeerde aan te slaan op twee brandstoffen, of dat de gas toevoer niet goed was afgesloten tijdens het starten.

Nu start hij prima op benzine.

Probleem komt natuurlijk direct terug zodra ik een tijdje op gas heb gereden en de volgende keer weer wil starten.

Is dit een probleem om neer te leggen bij de gasboer ?

Kan me voorstellen dat het systeem de gastoevoer niet goed afsluit, waardoor er (resten) gas achterblijven of nog worden ingespoten tijdens het starten.

Misschien iemand die hier ervaring mee heeft ?
Maar moet dan naar gekeken worden ?

Groet

Stijn

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Stijn er zitten onder de motorkap ook twee afsluiters . Een op het filter en een op de verdamper ,dit zal dus de veroorzaker zijn. bij overschakelen van gas op benzine moet de hoeveelheid gas zo klein mogelijk zijn. maak deze verbinding eens los wanneer er op gas gedraaid wordt, stopt de motor dan gelijk? Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum