Peugeot 406: motor geraakt niet meer boven 2600 toeren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi 110pk

Tijdens het rijden tegen 130km/u (+/- 3000 toeren/min) houdt mijn motor plots in en draait nog maximum 2600 toeren. Ik krijg geen enkele foutmelding. Wanneer ik de motor stil leg en (na /- 5 sec) opnieuw start draait de motor weer normaal en heeft normale trekkracht. Na enkele tientallen km's houdt hij opnieuw in en dien ik weer te herstarten.

Wie kan mij helpen??

pete.dewitte@belgacom.net

Geplaatst door pete.dewitte@belgacom.net (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Er is iets aan de hand met de turbo druk of brandstofdruk waardoor de computer op de veilige modus gaat en dan is het vermogen en toerenal beperkt.
Naar een goede garage gaan om het geheugen uit te lezen,dan kunnen we verder helpen.

pete.dewitte@belgacom.net (0) PRO, 13 jaar geleden

hoi peugeottechnieker. Ik ben naar de garage geweest. Bleek turboprobleem. Vacuum(?) darmpjes uitgeblazen en voorlopig lijkt het probleem opgelost.

bedankt

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is inderdaat een mogelijke oorzaak.

pete.dewitte@belgacom.net (0) PRO, 13 jaar geleden

sinds gisteren is het probleem terug.
Auto rijdt perfect (100km aan een stuk) wanneer het toerental niet boven 3000 toeren komt.
Indien het toerental +/- 1 min boven 3000 tr/min krijgt hij HET. Motor trekt dan niet meer, max toerental is nog +/- 2600. Heb enkele testen gedaan:
Bij normaal draaien is er vacuum naar de EGR-klep. Wanneer hij HET heeft is er geen vacuum naar de EGR klep, Je voelt dan vacuum aan de externe ingang van het stuurventiel.
Het stuurventiel heb ik vervangen maar dit bracht geen oplossing. Wat kan de oorzaak zijn?

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Lieve,

De oorzaak is eigenlijk niet eemduidig te zeggen. Uw garage gaf al aan, turboprobleem, kunt u wat meer specifiek opgeven wat de foutcode of de tekst van de foutcode was toen u in de garage geweest bent ?

Als het met de turbo te maken heeft dan controleren of het luchtcircuit van de turbo nergens lucht naar buiten lekt . Dus kan b.v. intercooler en drukslangen zijn.

Verder kan het stuurventiel van de geregelde turbo ook niet goed meer functioneren.


Wat ik nu vertel is eigenlijk maar een beetje gissen, ik heb wat meer info nodig zoals ik al aangaf. Bedlangrijk om te weten is eigenlijk of de turbodruk te HOOG of te LAAG geweest is tijdens de storing.

pete.dewitte@belgacom.net (0) PRO, 13 jaar geleden

Het probleem krijgt rare vormen. Egr klep, turbo intercooler getest en ok. Vandaag werd de computer uitgelezen.
Gaf een kortsluiting naar de + pool aan de "relais gloeikaarsen" weer. Dit was de enige foutmelding!!!!
De foutmelding werd gewist en het probleem is (voorlopig??) verdwenen.
Ik kan dit echt niet meer volgen. Het ene heeft toch niets met het andere te maken of ben ik nu fout??

peter

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Heeft er niets mee te maken.

Ik zou zeggen massa op blok en carroserie controleren

Berekende en opgebouwde turbodruk bij belasting controleren met test app.

Berekende en opgebouwde brandstofdruk bij belasting controleren met testapp.

Een te groot verschil over een bepaalde tijd kan uw storing veroorzaken omdat de grenswaarde dan te lang overschreden wordt.

pete.dewitte@belgacom.net (0) PRO, 13 jaar geleden

joepijaje eindelijk gevonden.

alhoewel de stuurklep van de turbo bewoog was toch het elektrische ventieltje dat deze klep bediend met vacuum stuk.
alleen spijtig dat het zolang duurde voor het probleem werd gevonden.

De foutmelding over een kortsluiting aan de relais voor de gloeikaarsen is ook weg. Hier werd nogthans niets aan gedaan. Deze melding blijf ik nog steeds raar vinden.

bedankt voor de goede raar

PEUGEOT TR (0) PRO, 13 jaar geleden

gloeikaarsen zijn maar nodig voor emissienorm ( vooral nagloeien om motortemperatuur sneller te doen stijgen) of wanneer temp zakt onder -5°, dan is er nog voorgloeiing voor te starten. Het diagnoselampje zal er niet voor branden.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.