Soms houdt de motor tijdens het rijden in. Het toerental komt dan niet hoger dan 3500. Het is net of de turbo het niet meer doet, of de motor op noodprogramma rijdt.
Als ik dan de koppeling indruk en een paar keer met de gas pomp, gaat het toerental na een tijdje ineens wel weer boven de 3500 en trekt de auto weer goed.
De auto heeft 153000 km gelopen.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Ik las in de historie, die bij de auto zat, dat bij 101000 km én bij 125000 km zowel de EGR klep als de turbodrukregelklep zijn vervangen.
Waar dienen deze onderdelen voor? Is het normaal dat deze onderdelen regelmatig vervangen worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kontroleer de hoeveelheid uitlaatgas eens
bij mij was mijn katalisator steen los gekomen en zat scheef voor de uitlaat opening
maar soms reed hij goed maar dan rolde de steen goed voor de gaatjes
dit probleem komt veel voor katalisator openmaken en kijken
of de steen los ligt zo ja gewoon leegslaan en hij rijd weer als een zonnetje
m.v.g daan post
EGR klep, Exhaust Gas Recirculation, zie forum met zoekfunctie over een uitleg, deze versmerigd op den duur, en kan gaan storen door vast gaan zitten en dan teveel uitlaatgas terug voerend naar de inlaat.
Turbo druk regelklep, zorgt ervoor dat er niet teveel druk wordt opgebouwd, deze regelt de turbodruk.
Laat eens uitlezen op opgeslagen fouten.
Ik heb 'm laten uitlezen bij de dealer. Er was ook een tankdopsensor kapot, maar die is inmiddels gerepareerd. Nu blijken er meer meldingen te zijn: EGR en roetfilter vervuild. EGR zal dus vervangen moeten worden, neem ik aan. Moet dat bij een dealer of kan een andere garage dit ook?
17 jaar
een egr klep is door elke garage te plaatsen/vervangen,
het is zelfs makkelijk zelf te doen kwestie van 4 boutjes en een vacuum slangetjesucces,
en zit vooraan op het uitlaatspruitstuk gemonteerd succes
17 jaar
Kun je zo'n EGR klep alleen bij de dealer krijgen? Of zijn er ook 'imitatie' versies bij bijvoorbeeld Brezan te koop? Het schijnt nogal een prijzig onderdeel te zijn. Ik vind het ook raar dat deze zo snel kapot gaat (101000, 125000 en nu bij 153.000 km).
17 jaar
Vervuild roetfilter kan ook op een niet goed werkende drukverschilsensor wijzen, die hangt aan de onderkant van de rembekrachtiger.Zit meestal vol met water en als je hem schoon maakt werkt hij wel weer een tijdje.
De dealer kan bij het uitlezen in meting gegevens zien dat er een restverschil blijft bestaan.
Als dat zo is zou ik hem gelijk vervangen.
Groeten Oldtimer.
EGR klep is vervangen, maar soms houdt de motor nog in. De EGR klep is volgens mijn monteur een eenvoudig klepje dat op luchtdruk werkt. Het kan dus nooit zo zijn dat een EGR klep zelf een storing doorgeeft aan de computer.
Hoe "weet" de computer dan dat er iets met de EGR klep aan de hand is?
Wat kan er nog meer mis zijn?
17 jaar
Misschien moet je zulke vragen eens aan "je monteur" moeten stellen die kan het misschien inzichtelijk maken. Over de computer met alleen maar tekst als medium is dat wat moeilijk.
Wat ik mij afvraag, is dit een 2.0 hdi ?
Het is inderdaad een 2.0 HDI, 110 pk.
17 jaar
Antwoord op de vraag van vandaag.
De computer ziet dit aan de gemeten hoeveelheid lucht die wordt toegevoerd aan de motor. Even een lesje theorie over de luchthoeveelheidsmeter.
Aan de hand van het toerental en de belasting van de motor kan de computer precies berekenen hoeveel zuurstof de motor nodig heeft om goed te kunnen functioneren om nou te zorgen dat er niet een te groot overschot aan zuurstof is bij de verbranding, wat dus het meest voorkomt bij neutraal rijden of gas los ,bedient de computer een elektroklep die vacuum toelaat boven een membraam die een klep open trekt die op dat moment uitlaatgassen(zuurstofarm) toelaat in het inlaatkanaal .
Die elektroklep zit dus wel regelrecht in het storingscircuit van de computer dat vacuummembraam met de klep niet, die zal door logisch denken als storingsbron moeten worden herkend.
Best wel ingewikkeld allemaal, want de luchthoeveelheidsmeter zit elektrisch ook wel in het storingscircuit ,doch is deze elektrisch goed en zit er een afwijking in de meting dan zal hij hem ook niet als storing zien maar kan hij wel de storing geven zoals jij hem ervaart in jou auto(als ik u tenminste mag tutoyeren).
Groeten meester Oldtimer
meester Oldtimer, om het verhaal helemaal compleet te maken,er zit ook nog een smoorklep in het inlaat kanaal.Die wordt op dezelfde wijze bedient als de egr klep. Dus de computer bedient een elektroklep die het vacuum toelaat tot de smoorklep . Deze wordt dan dicht getrokken op het moment dat de egr klep uitlaatgas toelaat. Een soort samenspel dus. De smoorklep wordt dichtgetrokken met als doel vacuum in het inlaat circuit creeeren zodat de uitlaatgassen sneller de motor terug in gaan.
Uw computer geeft aan dat het roetfilter vervuild is , de sensor die het drukverschil meet gaat vaak stuk of het roetfilter zelf zit verstopt. >>volg oldtimer zijn advies hierin op.
Voor de rest moet het vacuumsysteem van het egr gedeelte goed in orde zijn wat betrefd de slangetjes en zo.
De elektroklepjes kunnen ook wel eens storingen geven omdat ze teveel verlies hebben en daardoor niet genoeg vacuum doorlaten. de computer rekent uit hoelang het klepje open moet staan om een bepaald vacuum door te laten. als er te veel verlies op zit dan ziet de computer dat als een fout om dat bijv de hoeveelheid lucht door de luchthoeveelheidsmeter dan anders is dan de computer zelf heeft uitgerekend. Zoals oldtimer al zij, best ingewikkeld allemaal.
Er schiet mij nog iets te binnen, de smoorklep moet natuurlijk goed heen en weer kunnen bewegen.
afijn, ik denk dat het roetfilterprobleem eerst opgelost moet worden ,dan zal het wel beter gaan met uw 307.
Bedankt voor jullie toelichting! Het ziet er inderdaad vrij ingewikkeld uit en, wat erger is, een storing kan vele oorzaken hebben.
Grappig eigenlijk, de electronica en de sensoren die moeten zorgen voor een betere loop zijn de grootste oorzaak van storingen. Ik moet dan altijd even terugdenken aan een bezoek bij in witgoedzaak:
- waarom zouden we een machine kopen met electronica erin ipv een mechanische klok?
antw verkoper: - omdat de electronica maakt dat de machine veel betrouwbaarder wordt
- vraag: wat gaat er het vaakst stuk aan een wasmachine?
antw verkoper: - de electronica geeft de meeste storingen
- vraag: waarom kun je dan beter een machine kopen met electronica erin?
verkoper zwijgt...
17 jaar
Deze elektronica zorgt er ook voor dat de uitstoot tot een minimum beperkt word.
En de vooruit gang in de techniek heeft ook bij gedragen aan de verbetering van de diesel motor.
ik denk niet dat je graag terug gaat naar de diesel van pak em beet 10 jaar terug.
Een mooie mechanische diesel met de trekkracht van een goede solex.
De moderne inspuit technieken zorgen voor een mooie zuinige loop van de motor en daardoor kun je met een veel kleinere motorinhoud toch een forse diesel trekkracht bereiken.
Mensen vergeten snel, maar een mechanische 2.0 turbo diesel verbruikt 1 op 14 en de huidige tdi en hdi motoren lopen maar zo 1 op 18 a 19.
En pakken bij 1500 omwentelingen al op.
Elektronika heeft zo zijn voordelen.
daar komt nog bij dat als je met een moderne diesel zou moeten gaan zoeken naar een storing zonder goed diagnose programma dat je een veelvoud aan onderhoud kwijt zou zijn.
Daarom is een goed zelfdiagnose systeem onontbeerlijk.
Het een ieder wel bekende storings lampje.
Er word begrijpelijk veel gescholden op de techniek, maar we willen ook niet terug naar de 2.0D van vroeger.
17 jaar
Na het verangen van de EGR klep, begin november, hield de motor nog steeds in. Afgelopen week zijn (naast de distributieriem en de waterpomp ivm 160.000 km stand) twee electrische kleppen vervangen die vaak problemen zouden geven: één voor de EGR klep en de andere voor de turbo. Samen kostten ze 112 euro.
Ook zijn de storingen gewist.
Ik heb de auto afgelopen donderdag opgehaald. Gisteren = zaterdag kwam er weer een 'uitlaatgas alarm'. De motor houdt ook weer in.
Als ik het goed begrijp is de volgende vervangkandidaat de luchthoeveelheidsmeter die via het computersysteem het electrische relais aanstuurt die de EGR klep bedient. Klopt dit? Is dat een duur onderdeel?
17 jaar
Ik krijg zo het gevoel dat er om de beurt zo maar onderdelen worden vervangen, misschien zou je er eens een "echte"dealer naar moeten laten kijken.
Als er nu wordt uitgelezen kun je zien wat de storing veroorzaakt heeft , welke gegevens er tijdens het zich voordoen van de storing werden gemeten, en welke er ernstig afwijken en storing heeft veroorzaakt.
Een goed opgeleide technisch specialist weet dan in 1 keer wat er aan de hand is. Deze motor is toch niet nieuw meer en mag dus geen verrassingen meer geven.
Het vervangen van de twee electrische kleppen is op advies van een "echte" dealer geweest.
Gisteren is de auto weer naar die dealer geweest. Daar hebben ze met drie man sterk naar de auto gekeken, nog een electroklep vervangen, alles gecontroleerd, storingen gereset, maar ze begrijpen niet wat er aan de hand is.
Vanmorgen reed ik naar het werk:
- het uitlaatgas storing lampje ging weer branden
- de auto houdt nu _continu_ in. Het is alsof ik weer in een Peugeot 1.9D uit 1993 rijd. Was het eerst zo dat de auto meestal 110 pk had en af en toe terugviel, sinds gisteren is het een heuse 70 pk auto geworden.
Ik word een beetje hopeloos van de problemen. Wat kan er nog meer aan de hand zijn? Kunnen het bijvoorbeeld vacuumslangetjes zijn, of klepjes die daarin zitten?
Update: Dealer denkt dat het de luchtmassameter is. Deze gaat bij de Peugeot 307 zelden kapot, maar alles wijst in die richting. Dat is het volgende onderdeel wat we gaan vervangen.
Update2: Het probleem met het roetfilter lijkt te zijn opgelost. De enige storing die de computer nog geeft is EGR (of: UGR volgens de dealer, maar dat zel hetzelfde zijn: Uitlaatgas of Exhaust). De verklaring die door de delaer wordt gegeven voor het roetfilteralarm is: wanneer de tankdopsensor stuk is (en dat was bij mij het geval), wordt geen additief meer afgegeven, want wanneer additief wordt afgegeven hangt af van het aantal keren dat er getankt is (wat wordt gesignaleerd door de tankdop sensor). Nu de sensor weer werkt, wordt weer additief afgegeven en wordt het roetfilter (gelukkig) weer gereinigd.
17 jaar
Tankdopsensor geeft als storingsbeeld alleen een licht inhouden, niet het gevoel dat er geen vermogen is.
Ik denk nog aan de luchtslang voor de Intercooler, die wil inwendig(onzichtbaar voor de buitenkant)wel eens dich gaan zitten.
Anders aan vacuumslangetjes die verkeerom op de elektrokleppen gemonteerd zitten,
Toch denk ik dat een beetje redelijke dealer er eigenlijk binnen een 1/2 uur uit zou moeten komen wat er echt met de auto aan de hand is.
De storing is opgelost!
In eerste instantie is de luchtmassameter vervangen. In tegenstelling tot VW gaat deze bij Peugeot zelden stuk. Dat bleek het dan ook niet te zijn.
Vervolgens is een dubbel slangetje vanaf de rembekrachtiger naar de diverse kleppen (EGR, Turbo etc) vervangen. Dat loste het probleem op. De slangetjes bleken beide volledig verstopt te zijn. Nu loopt de auto weer 100%. Ik meende dat de auto altijd inhield in de eerste versnelling vanwege een anti-spin regeling, maar nu trekt hij ook in de één als een lier.
De EGR klep, die twee keer vervangen is door de dealer toen de auto nog in de lease zat en laatst voor de derde keer is vervangen, gaat volgens de geruchten ook vrijwel nooit stuk. Vreemd toch dat zo'n "echte" dealer bij EGR storing toch die klep gaat vervangen, en de oorzaak van het probleem niet oplost.
Uiteindelijk heeft mijn eigen garage, die geen dealer is maar alle merken verkoopt, de storing opgelost.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar