close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Motor in de soep na roetmeting!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Hoi, Ik plaats dit topic eventjes hier, maar zou goed in alle secties kunnen.

Hoorde vanochtend van mijn collega die vd week zijn 406 voor apk naar garage gebracht had, dat men daar zijn auto tijdens een roetmeting in de soep had laten draaien.
Zoals ik het begreep blok opgeblazen tijdens de roetmeting. (????)
Garage houd zich nergens verantwoordelijk voor... Collega zit nu met een defecte auto.
Mijn vraag is eigenlijk hoe kan zoiets gebeuren, wat gebeurd er tijdens zo'n roetmeting en doen ze een roetmeting met een koude motor?
Tevens ben ik benieuwd of mn collega nu echt in de kou staat of weldegelijk de schade kan verhalen bij de garage.
Auto had nog geen 2 ton gelopen en altijd netjes onderhouden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Mike

Geplaatst door

mikedieselpower (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is in de soep lopen? Distributie gebroken?? Wij hadden ook vorig jaar een Mazda MPV waar een lager uit liep na de roetmeting. Bleek na onderzoek de oliezeef vol met drab te zitten. Wat kun je daar als keuringsbedrijf aan doen?

Meschien motor op hol geslagen? Toevallig olie bijgevult? Waardoor er te veel in zat met alle gevolgen van dien

Een APK-keuringstation heeft de verplichting een eventuele roetmeting in het kader van de APK uit te voeren. Daartoe kan het keuringsstation de aanvrager van de keuring een verklaring laten tekenen omtrent uitsluiting van aansprakelijkheid. Als de aanvrager niet bereid is deze verklaring te ondertekenen blijft de verplichting tot keuren toch bestaan!
Degene die de keuring uitvoert kan het risico zo klein mogelijk maken door zich goed te oriënteren over de onderhoudstoestand van de motor en zonodig, in overleg met de aanvrager van de keuring, maatregelen nemen. Qua afregeltoerental dient de keurmeester zich te houden aan hetgeen hierover in de Regelgeving APK is vastgelegd. Mochten er in dit traject aanwijsbare fouten door een APK-keuringstation zijn gemaakt dan kan de klant de keuringsinstantie hiervoor aansprakelijk stellen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Begrijp ik hieruit dat de keurder in het geval van mijn collega dus wel aansprakelijk gesteld kan worden?

Ik zal vandaag me collega nog eens naar het precieze verhaal vragen, maar hij heeft geloof ik niets ondertekend, gewoon naar garage gebracht onderhoudt icm apk-keuring.

er is in de wet het een en ander veranderd
bij het aanbieden van een auto ter keuring dient deze in goede staat van onderhoud te zijn
apk styations zijn niet aansprakelijk voor schade door slechty of verkeerd onderhoud
ook bij tuning is het risico voor de aanbieder
dus een lager loopt erui't
een distributie riem breekt
een klep gaat door de zuiger
motor slaat op hol
dit is allemaal terug te voeren op onderhoud
ook teveel olie en dergelijke

dus in dit geval
repareren en verder gaan
een verklaring tekenen hoeft niet(meer)
als aan bieder geen roetmeting wil volgt er ook afkeur
en als de auto een hoger toerental (kan) draaien dan door de gfabriek is afgesteld door bijv chippen dan is de aanbieder verplicht dit te melden

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Een netjes onderhouden auto draait niet niet in de soep van een paar keer gasgeven.
Waarschijnlijk is er iets niet meer helemaal top geweest waardoor die kapot gelopen is.
En als ze de roetmeting een aantal maal moeten herhalen omdat tie op de grens zit dan is er al iets aan de hand.

primera p11 0

14 jaar

[quote=mikedieselpower]Begrijp ik hieruit dat de keurder in het geval van mijn collega dus wel aansprakelijk gesteld kan worden?[/quote]
Een onderzoek zal moeten uitwijzen of er aanwijsbare fouten door een APK-keuringstation zijn gemaakt.

Al met al een hoop gezeur waar niemand op zit te wachten....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.