Beste ...
na af en toe inhouden in een bocht en af en toe op drie poten gelopen te hebben, hetgeen met stilzetten en gelijk weer starten altijd wel verholpen was blijft de 1.1. motor nu continue op 3 cyl draaien.
acties :
1 ik heb de spanning er af gehad om de ecu te resetten, dat hielp niet
2 dus heb ik de bobine er afgehaald er een bougie ingeduwd deze tegen massa gehouden gestart en ....ze geven allen een wel erg mager vonkje terwijl ik de vrijwel nieuwe bougie (met twee pootjes) gewoon tegen een kale schone bout op de motor houd. Wat me wel opvalt is dat de bougie die het verst van de poulie afstaat nr 4 ? pik zwart was de nr 3 helemaal schoon koffiebruin was.
Ik heb wat moeite met de conclusie, is nu de bobine slecht (wel heel kleine vonkjes) de accu is nieuw dus hij loopt goed rond heeft voldoende startstroom enz.
of moet ik eens gaan kijken bij de 4e injector maar dan zou die bougie toch niet zwart kunnen zijn, die heeft dan juist een veel te mager of helemaal geen mengsel of hebik dat mis?
Ik heb in het verleden bij de dealer al eens de gasklep pos. sensor en de stappenmotor laten vervangen vervangen toen hij steeds stationair tussen 1000 en 3000 toeren op en neer stond te jojo-en dat bleek het toen helemaal niet te zijn, dus heb ik zelf de ecu opgestuurd naar Ebben die is nagekeken maar daar was niets mis mee, echter na montage liep de motor weer jaren als een zonnetje en dat voor 15 porto kosten ????
Daarom doe ik het net zo lief zelf : voor ik die injector ga meten / er uit ga halen graag jullie oordeel ... is de bobine rot, met km std = 75.000 maar autootje is wel van 1998 en verder nog prima , voor 60 heb ik weer een nieuwe bobine.
Als ik de injector er uithalen moet om hem in een ultrazone badje te doen moet ik dan het hele inlaat spruitstuk er af halen of kan het ook simpeler? en natuurlijk zal ik eerst ook nog even meten of hij wel een signaal krijgt voor ik naar de injectors ga kijken
bijvoorbaat dank voor jullie geaardeerd advies
BK
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan zowel een defecte bobine als een defecte injector zijn. Het meest simpel is om even een bobine uit te wisselen, maar dan moet je wel de beschikking hebben over een andere (test) bobine. Om de injector(s) door te meten hoeft de rail met injectors er net persé uit, maar dan heb je óf een schema nodig, óf een passend stekkertje met daaraan 2 draadjes zodat je hiermee rechtstreeks op de injector kunt meten. Beetje lastig om zo de stekker borgveertjes los te krijgen, maar het lukt. Het verwijderen van de rail met injectors in vrij simpel = bobine verwijderen, benzine aansluiting op de rail los nemen, door inknijpen van het borgje op/in het koppelstukje (let op benzinedruk!) metalen steuntje, waar de gaskabel aan vast zit, los van inlaatspruitstuk, midden onderaan het inlaatspruitstuk hangt de centrale stekker van de 4 injectors = los en uit z'n bevestigingsklemmetje haken. Links en rechts de bevestigings-torx-schroefjes van de rail los. In het midden zit nog een klein metalen hoekje met aan de bovenkant een moertje = moertje verwijderen en het andere moertje aan de onderkant is te bereiken door achterlangs het (midden van het) spruitstuk met dopje en verlengstukje. Dit moertje hoeft er niet af, maar moet een slag of 3 los. Het onderste gat is namelijk een sleufgat. Daarna verwijder je het metalen hoekje bovenlangs. Even zorgen dat het vuil rond de injectors op de cilinderkop weg is en dan daar even inspuiten met iets van kruipolie. Nu kun je m.b.v. bijv. een schroevendraaier beginnend bij de hoek injector(s) voorzichtig proberen de injectors met rail uit de cilinderkop te liften. Je laat dus alle 4 injectors aan de rail zitten. Eenmaal alle injectors uit de kop, kun je het geheel kantelen en er simpel tussenuit halen. Tijdens het kantelen even een vinger op het pijpje van de benzine aanvoer om te voorkomen dat er benzine weg stroomt. Gemeten weerstand van een injector zit op ca. 13,5 - 14 ohm.
Bij de peugeot dealer een wissel exemplaar gevraagd maar die hadden ze niet dus de gok maar genomen en een nieuwe besteld bij de Automaterialenwebsite 59 dat is nb ca 50% van de normale prijs klein gokje dus :-)
Het heeft wel even geduurd, ik heb hem er vandaag in gezet en .... gelukkig dat was het.
Hans bedankt voor je goede raad en informatie !
9 jaar
Je hebt de injectors dus niet meer doorgemeten? Puur op de gok dus. Nou ja....goed gegokt. Misschien nog een tip: als de injector van de 4e cilinder (dichtst bij distributie) defect was, kijk dan nog eens naar het splits-stukje in de ruitensproeierslang aan de binnenzijde van de motorkap. Dit splits-stukje hangt recht boven de injector/stekker van de 4e cilinder. Als dit stukje lekt, drupt de vloeistof precies op de stekker van deze injector. In dat geval bestaat op den duur de kans dat daardoor de injector defect gaat doordat de vloeistof op een gegeven moment in de stekker terecht komt. Ik plak eigenlijk altijd standaard een stukje duct-tape om die splitsing.
Ja Hans je hebt weer gelijk, dat wist de Peugeot monteur me ook al te vertellen en inderdaad er hing een klein beetje vocht aan het Tstukje, dus ik zal uit voorzorg de boel afdichten goede preventieve tip.
Ander probleem is nu dat de uitlaat lekt, dwz het stukje pijp achter de Katalysator is helemaal mooi maar vlak voordat hij de laatste pot in gaat ( bij de klem) is hij 3/4 door, daar kun je wel een lasstuk voor krijgen maar is dat aan te bevelen ?
Op de aansluiting van de laatste pot zit wel roest, bij de kwik fit zeggen ze gooi er maar een hele nieuwe onder a 264 maarde lol is natuurlijk hem nog een jaar of zo aan de praat te houden, een lasstuk kost nb 50 de katalysator is van 1998! en nog als nieuw de laatste pot is van 2006 en buiten de roestige aansluiting nog als nieuw ! zijn voorganger was van 2001, momenteel wordt de auto meer gebruikt vandaar dat hij langer mee gaat !
9 jaar
Het gaat dus over het flensje van de tussenpijp naar achterdemper. Die reparatie-lasstukjes ken ik wel, maar echt ervaring hiermee heb ik niet, simpelweg omdat het m.i. niet echt handig is. Ja misschien even als tijdelijke nood-oplossing. Probleem is vaak de stand van dit flensje t.o.v. de achterdemper. Heb je de klem van tussenpijp-achterdemper er al af gehad? Vaak blijkt dan dat de flens van de achterdemper onder die klem ook al dusdanig slecht is, dat je uiteindelijk toch ook de achterdemper moet vervangen. Ik zou zelf eerder voor de optie reparatiepijp kiezen. In dat geval snij (of zaag) je de pijp na de katalysator door op de juiste afstand achter de kat. De reparatiepijp schuift dan om de afgesneden kat-pijp heen en wordt dan gewoon vast gezet met zo'n U vormige uitlaatklem. Voordeel is dat, mocht de flens niet lekker onder de juiste hoek staan, je de pijp nog iets kunt draaien door de U-klem even iets te lossen. Volgens mij is zo'n reparatiepijp ook niet zo duur. Wél even de juiste diameter opmeten van de kat-pijp.
Je spreekt precies mijn bedenkingen uit, die oplossing met een reparatiepijp na de kat lijkt me daarom ook ook beter, eventueel met een nieuwe achterdemper,
als het klaar is meld ik ter lering en de vermaak wat het geworden is.
Ps ik heb destijds de injectors niet meer doorgemeten, omdat hij nadat de bobine eruit geweest was, tot twee keer toe wel startte en goed liep, maar na 5 min weer op 3 poten ging lopen.
Omdat ik nog niets met de verstuivers gedaan had, moest de oorzaak dus wel een slechte bobine zijn.
9 jaar
Aha, ik had uit je oplossing niet duidelijk begrepen dat het uiteindelijk een defecte bobine was. Ik ging er eigenlijk vanuit dat je een injector had vervangen.
Hans, ik heb de auto bij een kleine garage in de buurt op de brug gehad, daarbij bleken alle aansluitingen en bevestigingspunten van de pijp van voor naar achter slecht te zijn.
Het stuk tot aan de laatste pot, was nooit vervangen en van 1998 dus dat is niet zo verwonderlijk.
De baas van de garage vond dat ik beter aan deed er een kompleet nieuwe uitlaat onder te hangen (anders sta je hier over een half jaar weer)
Ook wilde hij geen walker die volgens hem niet zo lekker past maar liever een bosal die wel 100 duurder is.
Het voordeel van de snellere montage door goede passing heeft hij deels van de meerprijs van de bosal afgetrokken.
Zodat ik voor 450 een kompleet nieuwe uitlaat systeem had. De koppelstukken heeft hij in de zinkspray gezet. (een concurr. vroeg 525)
Mijn argument het wagentje is nog zo mooi, de motor onverslijtbaar, ik hoop dat mijn dochter er nu nog 5 jr of meer probleemloos mee kan karren!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar