close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Motor reageerd slecht op gasgeven en loopt amper stationair.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 8v (TU3M / KDX)

Goedendag,

Ik heb al een tijdje het probleem dat de motor van mijn Peugeot 106 slecht loopt. Het begon een aantal maanden geleden met af en toe inhouden maar op dit moment is er nog amper mee te rijden.

Met koude motor is er helemaal geen probleem. Echter na 5 tot 10 minuten begint de motor in te houden en vanaf dit moment reageert hij amper nog op het gasgeven. Hij reageert dan telkens een paar seconden wel en dan weer niet (terwijl ik gewoon gas geef). De hele auto schud dan dus door elkaar. Stationair loopt de motor dan ook erg slecht, dat wil zeggen een erg schommelend toerental, ploffen uit de uitlaat en hij loopt volgens mij stationair op minder dan 4 cilinders. Bij een beetje gasgeven tijdens stationair valt de motor dan ook direct uit. De enige manier om weg te komen bij een stoplicht is dan volgas en al stotend wegrijden. Er is dus ècht niet mee te rijden! Mijn koppeling heeft het nu ook begeven door deze grapjes. Het vreemde is vooral dat er met een koude start en de eerste 5 tot 10 minuten totaal geen probleem is, dan loopt hij echt helemaal perfect!

De gasklep / injectieunit heb ik inmiddels twee keer vervangen door een exemplaar van de sloop. Daarom sluit ik de gasklepsensor eigenlijk al uit. Ook de ontsteking verdenk ik niet meer omdat als de motor zo slecht stationair loopt en ik spuit remmenreiniger op de gasklep de motor direct mooi loopt. En valse lucht zuigt hij ook niet aan. Met andere woorden, volgens mij moet het in de mengselbereiding zitten.

Herkend iemand dit probleem?

De gasklepsensor, luchttemperatuursensor, injector en stappenmotor heb ik al 2x door een exemplaar van de sloop vervangen zonder resultaat (complete injectie-unit vervangen).
Wat ik zelf nog kan verzinnen:
- temperatuursensor van het koelwater (heeft er iemand weerstandswaardes?)
- ECU zelf is in de war (resetten helpt in elk geval niet)
- Lambdasonde (heeft dacht ik niet zoveel invloed?)
- Massaprobleem (al zou dit er koud ook zijn lijkt mij?)
- Brandstoftoevoer
- Luchtdruksensor (zit deze erop??)

Morgen ga ik op onderzoek uit dus elke tip is welkom!
Overigens is het een 1.4 8v met een Bosch monopoint injectiesysteem.

Groeten,
Frits.

Geplaatst door

Frits3433 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gaat er ook nog een diagnose lampje branden?
Luchtdruksensor zit erop. Das dat dingetje wat een beetje L (gezien vanaf voorzijde motor) tegen schutbord aan hangt met het slangetje wat naar de injectie-unit gaat. Is dit slangetje niet gescheurd onderaan? Carterventilatie slangetje wat onder op het inlaatspruitstuk aan de voorkant zit, niet gescheurd?
Koelwatertemp. sensor zou kunnen, maar toch.......je kunt alles wel op de gok gaan vervangen en dat heeft zo te lezen al het nodige gekost, dus waarom niet wat meer onderzoek d.m.v. uitlezen en/of controle met dealer diagnose apparatuur.

hans4074 0
badge

14 jaar

Dag Hans, bedankt voor je reactie.

Het diagnose lampje gaat vreemd genoeg niet branden. Het carterventilatie slangetje die je noemt is al een keer vernieuwd, omdat deze inderdaad onderaan gescheurd was.

Ik ben al een keer bij de dealer geweest om de auto uit te lezen, hier kwam toen uit dat de TPS-sensor defect was. Vervolgens heb ik op de sloop een injectieunit gekocht en vervangen. De auto heeft toen 3 weken goed gelopen en toen was het weer raak. Nadat ik een andere op de sloop gehaald had heeft de auto 2 dagen goed gelopen en het is nu slechter dan ooit.

Morgen wordt de auto opnieuw uitgelezen bij de dealer. Maar omdat er nu bijna niet mee te rijden valt wilde ik morgen ochtend zelf nog het een en ander controleren.
Ik vind het zelf nogal een vreemde storing, vandaar mijn vraag op dit forum waar iemand het misschien uit ervaring herkent.

Groeten, Frits.

Frits3433 0

14 jaar

Heb je ook al eens een kijkje in de bougiedoppen genomen. Geen geoxideerde contactdopjes in de dop of afgerot van de kabel? Zijn de doppen goed? Gebeurd wel eens dat er een gaatje inbrand en daardoor doorslaat naar massa.

hans4074 0
badge

14 jaar

Bougiekabels heb ik nog niet gecontroleerd, die zal ik morgen eens goed bekijken.
Eigenlijk vermoed ik niet dat het probleem in de ontsteking zit (zie eerste post, als hij slecht loopt en ik sproei wat remreiniger op de gasklep dan loopt hij wel mooi).

Bedankt, Frits.

Frits3433 0

14 jaar

Aha, dat van die remmenreiniger geef je nu pas aan. Er staat in je eerste bericht al iets over brandstoftoevoer, maar wat en hoe heb je dit bekeken of er aan gedaan?

hans4074 0
badge

14 jaar

Hans, dat opgesomde lijstje zijn juist dingen die ik nog niet gecontroleerd heb. Dat heb ik misschien niet zo duidelijk erbij gezet. Dat zijn punten die ik nog kon verzinnen als oorzaak van het probleem maar die ik nog niet bekeken heb.

Over de brandstoftoevoer: morgen wilde ik even een doorzichtig slangetje tussen de brandstofleiding zetten om te kijken of er geen luchtbellen langs komen. Als dat niet zo is kan qua brandstoftoevoer misschien ook het relais van de brandstofpomp een boosdoener zijn?? Weet je toevallig waar dit relais zit?

Frits3433 0

14 jaar

Ik zou het dan eerder gaan zoeken in een benzinepomp of bijv. benzinefilter. Benzinedruk en/of opbrengst meten.
Maakt het nog verschil of de tank vol of bijv. een kwart vol is?
Dit zal nog een systeen zijn met 2 groene relais en zitten in de buurt van de hoofdrempomp hetzij hangend, hetzij in een zwart doosje/boxje t.h.v. de linker veerpoot bevestiging.

hans4074 0
badge

14 jaar

De auto is vandaag meerdere keren (6 of 7) uitgelezen en telkens komen er allerlei storingen:

- werking toerentalsensor - verlies van synchronisatie
- werking toerentalsensor - geen signaal
- werking motor regeling stationair toerental
- werking potentiometer smoorklep - baan 1
- werking stationair contact met motor regeling stationair toerental
- werking potentiometer smoorklep - baan 2
- werking lambdasonde

Deze storingen zijn allemaal tijdelijke storingen, met uitzondering van 2x een permanente storing (1x werking motor regeling stationair toerental en 1x werking potentiometer smoorklep - baan 1). Bij elke uitlezing kwam er willekeurig een lijstje van 2 tot 6 van bovenstaande storingen.
Wat kan dit zijn? Want ik kan me niet voorstellen dat alles in de war is, tenzij de ECU zelf kapot is (de ECU ziet er van binnen wel goed uit).
De stappenmotor doet wel vreemd en deze gaat warm soms helemaal open. Maar dit kan als ik gas geef toch geen effect meer geven?

De dealer haalt zijn schouders op, dus daar kom ik niet verder. De toerental sensor is vervangen, zonder resultaat. Volgens mij is deze sensor ook alleen voor de ontsteking, en dat was het probleem niet. Of is deze ook belangrijk voor het mengsel?



Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Alvast bedankt,
Frits.

Frits3433 0

14 jaar

De bovenste 2 storingen kun je vergeten als het een ontsteking met verdeelkap is.
De stekker van toerentalsensor zal dan ook niet aangesloten zijn.
Motortje regeling stationair Bosch kan kapot zijn, evenals het aan/uit contact hiervan vooraan op de bedienings-stift, maar de werking van stationair contact had de dealer(?) kunnen zien op meting gegevens en wisselen stand 1 of 0.
Die storingen in de werking van de potentiometer zullen je problemen veroorzaken. Het meest waarschijnlijk is toch de injectieunit. Heb je de sloop units compleet overgezet of alleen de potentio-meter overgezet? Overzetten van alléén de pot meter is NIET de methode!

hans4074 0
badge

14 jaar

De storing "werking stationair contact" is ook langsgekomen. Ik zal morgens eens een ander motortje erop zetten.
Ik heb 2x de complete unit vervangen, met alles erop en eraan.

Frits3433 0

14 jaar

Het probleem is opgelost, bleek toch de potentiometer.
Gevalletje veel pech, maar hij rijdt weer prima.

Frits3433 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.