close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206 2000: Motor schokt

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFX, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hoi beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn 206 1.4 uit 2000. (195000km) Namelijk dat ik elke keer als ik het gaspedaal indruk of loslaat de motor 1x flink schokt. Het vermogen word dan (logisch) over het algemeen ook wat minder tijdens het rijden. Ook als ik ontkoppel (en verder het gaspedaal niet aanraak) komt er een schok, daarbij gaat vaak gepaard dat het toerental zakt tot bijna 0, maar toch weer oppakt. De verlichting gaat dan ook mee uit en en aan. Vaak reageert de motor schokkerig als ik op de koppeling wil rijden, maar na een paar seconden gaat het goed. Dit is hetzelfde in zn achteruit. Het vreemde is,, heel soms is het schokken even weg, maar soms zelfs een nog grotere schok. Het gebeurd bij zowel warme als koude motor, al heb ik het idee dat het bij warme motor vaak erger is. Stationair loopt hij goed, hij start goed en gas geven zonder belasting gaat perfect. Ook een belangrijk detail denk ik, als ik het gaspedaal niet helemaal loslaat en weer gas geef, gaat het wel gewoon zoals t hoort. Het is echt allern bij gas indrukken, helemaal loslaten, en koppeling omhoog.

Hier een lijstje van dingen die ik (niet voor dit probleem btw) heb vervangen of heb laten vervangen, om ze eventueel uit te kunnen sluiten:

Stappenmotor zit een nieuwe in van het merk fispa.
Gasklepositiesensor vervangen (wel een after market merk)
Koppelingsplaten zijn in 2017 vervangen. Of het dubbel massa vliegwiel toen iets aan gedaan is weet ik niet meer, maar denk het niet.
Nieuwe bougies, bobine dit jaar.
Gasklephuis meerdere keren dit jaar schoongemaakt, alles nagelopen en goed stevig aangedraaid.
Alle slangetjes gecheckt op lekken.
Nieuwe luchtfilter en brandstoffilter dit jaar.
Regelmatig injector cleaner erin gegooid.
Egr reiniger in het gasklephuis gespoten.
Nieuwe temperatuursensor.
Injectors werking gecheckt met schroevendraaier, allemaal tikken ze mooi vloeiend. Kunnen dus alsnog wel vies zijn, maar aangezien ik bij constante snelheid geen problemen ervaar denk ik dat ik de injectie kan uitsluiten.
Distributie riem, multiriem en waterpomp. In 2018.

Wat ik denk dat mogelijk het probleem kan zijn:
Map sensor
Gaskleppostiesensor (beter merk kopen?)
Pakking gasklephuis
Valse lucht toch
Injectors
Of mss toch de stappenmotor
Motorsteun
Massakabel, ga er binnenkort nog extra aansluiten
Dubbel massa vliegwiel (hoop het niet)

Alvast bedankt voor jullie expertise. Op dit probleem na rijdt de auto trouwens perfect. Eenmaal op snelheid merk ik het schokken minder. Wel heb ik ten alle tijden het idee dat de motor niet helemaal kan gaan.

Gr MB

Geplaatst door

mikloo (60)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Staat de gaskabel toevallig niet te strak afgesteld? Je bent behoorlijk aan het "rommelen" geweest thv gasklephuis. Het afstellen gaat met een clip op de buitenkabel. Afstellen: clip verwijderen, een 2e persoon trapt gaspedaal op de bodem en ingetrapt houden. Buitenkabel bij gasklephuis max naar achteren trekken en dan de clip erop tegen het rubber van de doorvoer. Nadien nogmaals checken of gasklep volledig open kan.

hans4074 0
badge

3 jaar

Hoi Hans, bedankt voor je reactie! Ik heb het meteen even nagekeken, en hij stond idd niet helemaal goed afgesteld. Hoewel de auto nu wel lekkerder rijdt, was dit helaas niet het probleem.
Nog wat aanvullende symptomen die ik heb ontdekt:

Hoog aangrijpingspunt.
Erg gestotter en geschok bij in versnelling komen. Eenmaal in versnelling zoals eerder gezegd geen enkel probleem.
Bij gas intrappen en los flinke schok dus, soms lichte schok. En dus ook bij loslaten koppeling in 1ste versnelling..

mikloo 60

3 jaar

Ik blijf toch effe vasthouden aan het feit dat hij het stationaire contact niet goed herkent.
Als de gaskabel nu correct is afgesteld dan mijn vraag of er toevallig aan de gasklep schroef is gedraaid? Of toch een fout in/aan de gasklep positie sensor.

hans4074 0
badge

3 jaar

Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik heb niet aan de gasklep schroef gedraaid dat ik me kan herinneren. Hoe kan ik dat het beste controleren of dat in orde is? Ja de gasklep positie sensor toch maar weer vervangen misschien.. het verholp destijds een ander probleem dat ik toen had. Namelijk het uitvallen van de motor wanneer ik de koppeling intrapte. (Vooral bij vaart minderen) kan me niet herinneren dat de motor daarvoor zo schokte.

Aanvulling op bovenstaande berichten: het toerental begint nu heen en weer te dansen bij alleen ontkoppelen, net viel de motor zelfs uit. Maar eenmaal in versnelling dus alles in orde.

mikloo 60

3 jaar

Het blijft op afstand lastig dit soort problemen te analyseren. Ik weet dat als het stationaire contact niet herkend wordt door de motor computer (EBE) dit rare effecten heeft op de motor-loop. Wij (dealer) kunnen dit vrij simpel zien met de diagnose apparatuur, maar je omschrijving wekt weer verwarring :-).

hans4074 0
badge

3 jaar

Wat ook nog kan, maar dan moet er een storing uit te lezen zijn, dat is de snelheids-sensor op de versnellingsbak. Deze herkent namelijk ook de ingeschakelde versnelling en deze info gaat o.a weer naar de EBE. Ook in dit geval is dat met de juiste diagnose apparatuur snel te zien.

hans4074 0
badge

3 jaar

Hans held, je had gelijk! Je zit in de goede richting zoals je al verwachtte. Mijn auto rijdt opeens stukken beter. De gasklep opent netjes en ik heb veel meer vermogen. Het schokken is nu veel minder. Het zit m dus in het gasklephuis. Alsnog wel vervelend, maar een enorme verbetering! Het hortige bij rijden op de koppeling is er wel nog, hoewel ook minder erg. Ik denk dat je ook best gelijk kan hebben mbt de snelheidssensor. Nu is het wijs de auto uit te laten lezen denk ik. Weet jij toevallig een garage in omgeving Tilburg die dat kan doen? Zoals jij waarschijnlijk weet is hiervoor obd1 nodig (peugeot planet). Obd2 apparatuur leest niks uit helaas.. of zit jij toevallig in de buurt? :P nogmaals bedankt tot nu toe erg geholpen!! gr

mikloo 60

3 jaar

Uitlezen m.b.t. de snelheids-sensor, maar dit kan met dealer diagnose apparatuur ook m.b.v. het menu meting gegevens.... kijken of de informatie van de snelheids-sensor klopt (rijden en controleren of de ingeschakelde versnelling klopt met de werkelijkheid) en hetzelfde geldt voor de werking van het herkennen van het stationaire contact en eventueel vol gas.
Helaas (of juist gelukkig) geen ervaring met andere apparatuur als dat van de dealer en nee....niet in de buurt van Tilburg.

hans4074 0
badge

3 jaar

Oke top, dan ga ik even uitzoeken waar ik m kan laten uitlezen en dan geef ik deze informatie, bedankt

mikloo 60

3 jaar

Auto inmiddels verkocht (andere redenen) oplossing helaas niet meer gevonden. Maar het zat hem toch in stationaire contact, ik vermoedde de gaskleppositiesensor. Hans bedankt voor het meedenken.

mikloo 60

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.