Mijn 206 02-2002, KFWF42269061, Stottert, verzuipt of slaat niet aan. Meestal start ie s'morgens prima, vaak eerst als of er weinig brandstof is. Heb je even gereden en zet m neer, dan 10 of zoals vandaag na 6 uur: gaat goed rond maar slaat niet aan. Ondertussen vele vaklui geraadpleegd en de autodata stuk gelezen. Nieuwe accu geplaatst. Nieuwe snelheidssensor, Temperatuur sensor, klopsensor (was geheel gescheurd) en krukassensor. Soms enige honderden kilometers zonder probleem. Na een tip over slechte contacten in de BSM hier een overbrugging gemaakt toen ik eens niet wegkwam. Overbrugging +12 naar zek. benzinepomp. Dit leek te werken maar de Dampafzuigerklep bleef soms rammelen als de motor spontaan stopte. Ik heb toen een relais laten schakelen op de 15 die van het contactslot komt. Deze voorziet nu de brandstof[pomp en die Koolstof/brandstofdampafzuigerklep van 12 Volt. Vreemd was nl dat als de motor spontaan afsloeg deze bleven rammelen. Maar ondanks dit dus vanmiddag weer niet aanslaan, Brpomp kreeg spanning. BSM had ook spanning waar dat moet, voor zover ik dat ondertussen uit mijn hoofd weet. Contact uitgezet en blijft de koelfan zacht doordraaien. Dit bleef zo na enige malen contact en alarm aan/uit. Mijn constructie losgemaakt en contact aan uit. Mijn relais weer aangesloten toen hoorde ik een relais tikken en starten>lopen. Heeft wel bij stationair vaak de neiging tot afslaan/verzuipen. Motor word ook heet 95, normaal 88. Omdat de koelfan blijft draaien (af en toe) denk ik toch dat de ECU defect is. Vervangen van ECU zegt men dat het een drie eenheid met BSM en contactslot(chip) is. Maar er worden verschillende verhalen gedaan, ook door specialisten. Dus wat hangt nu aan elkaar. Ik denk dat die connectie door het VAN netwerk komt en naar wat ik op tekening zit zekeringkast/multifunctionele unit morruimte niet in het CAN maar wel in het VAN. Overigens zit er een storing in de airbag bestuurder vandaag een storing melding op het VAN.
Ik kan wel proberen de injectoren ook over het gemaakte relais te schakelen maar de vreemde gedragingen met oa de Fan maken het wel erg onbetrouwbaar. Wie weet raad? Dan wel wie weet hoe het allemaal aan elkaar behoort?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Check of er geen (regen)water onder in het luchtfilter huis staat.
Check of er toevallig geen benzine mee komt via klepje van de damp-afzuiging.
De airbag storing gaat waarschijnlijk uitdraaien op een nieuwe COM schakelaar, maar daar was je al voor aan het sparen ;-)
Ohw....en check ook de bedrading in de kabelgoot net achter de distributie. Hier wil wel eens een draad beschadigen doordat deze ligt te schuren op de kunststof kabelgoot.
Hans bedankt voor jouw reactie,
-De bedrading heb ik vanaf de ECU achter de motor langs tot en met de Temperatuursensor los gehad en gecontroleerd.
-Ja het potje COM schakelaar word al voller.
-Ik zal nogmaals de luchtfilterhuisbocht controleren en nu meteen de modificatie uitvoeren door een gaatje te boren, onderin.
-Hoe controleer ik het beste of er benzine mee komt via de damp afzuiging. De afzuiging werk alleen door het inlaat vacuüm? Ik heb onlangs toen ik het slangetje bij de lucht inlaat losmaakt wel een klein, dun fiber ringetje gevonden wat ik niet kon thuisbrengen. Ringetje van ca 8 mm met een klein gaatje in de midden.?
-Hoe kan het dat de fan bij uitgeschakeld contact loopt bij koude motor?
3 jaar
Ik zou je vorige berichten terug moeten lezen om te checken wat er allemaal al gedaan is.
Het ringetje waar je t over hebt, zegt mij niets..... ringetje uit een dopje van airco-ventiel???.
In het systeem van de damp afzuiging hoort eigenlijk alleen benzine damp afgezogen te worden, maar door een defect in dat systeem, bijv een defecte klep in de tank zou het mogelijk kunnen zijn dat er (een weinig) benzine mee komt en als extra/overschot mee gaat de motor in. Controle: trek het slangetje eens los van het klepje en kijk of hier benzine in zit. Een kleine hoeveelheid kan al voldoende zijn.
Verder: ik neem aan dat je de koelvloeistof sensor ook al hebt vervangen? Is de juiste er in gegaan?
Ik zie er 2 zitten. 1 bovenop thermostaat huis en 1 daaronder in de cilinderkop.
Bovenop thermostaat huis is: 1338 A6 blauw met 3 aansluitingen
Zijkant cilinderkop is: 0242 86 blauw 118 graden
Net na de apk deed ie weer lelijk toen is er bij deze garage, doet ook werk voor Peugeot dealer, uitgelezen en wat stekkers gecontroleerd. omdat soms problemen zijn met de koelwatersensor heeft hij deze (die van het Therm. huis) vervangen door een originele. Er staat helaas geen nummer op de bon en ik krijg niets meer op de foto. Hij is wel blauw en 3 pens. De andere is nog slechter op de foto te krijgen, dit is een oude, misschien wel de originele blauwe 1 pens. Bij die op de kop is nog 04 leesbaar met blauwe stip zou ik zeggen. Bij die op het thermostaathuis kom ik niet verder dan "254 0"
Ik zal kijk of ik in Autodata wat meetgegevens voor deze sensoren kan vinden, maar het is lastig meten zonder tussenstekker.
Dampbuisje glimt wat maar is niet nat van binnen, ik zal hier wel naar kijken op moment dat ie weer in storing gaat.
Nog aardig te vermelden dat de storingen optreden zonder een code of lampdetectie te genereren. Een enkele keer als die staat te verzuipen is er wel een code maar die verdwijnt als je hem met pompend gaspedaal weer hoger in de toeren krijgt.
3 jaar
De nummers die ik opgegeven heb, zijn onderdeelnummers van Peugeot. Die zijn
niet terug te vinden op het onderdeel zelf, maar t kan handig zijn mocht je nieuwe willen bestellen.
Ik ga het navragen en trachten de boel te meten.
3 jaar
De hele kabel boom en sensoren nog eens nagemeten met de dvm. Geen probleem gevonden dus opzoek gegaan naar andere ECU en BSI. Deze gemonteerd en ook sleutel transducer en chip gewisseld. Kappen bij het stuur waren er af dus ook nogmaals de stekker van de airbag gecontroleerd. Die stak een beetje uit en bleek alleen contact te maken als die geheel ingestoken was. Een stukje pvc tegen de blokkeerlip gelijmd en de airbag storing is over! Ik heb nu 400 km gereden met veel stops en tot dusver geen enkel probleem. Eerst de 1000 km halen en dan juichen!
Dank voor de hulp.
3 jaar
Volgens mijn Peugeot garage moesten alle onderdeel nummers op de ECU gelijk zijn anders zou het niet werken. Nu is het eerste nummer niet gelijk aan de vorige ECU maar van het tweede label klopt alles. Nog belangrijker : alles werkt!
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar