Sinds een week hebben wij een 207 sw 1.6 16v VTI automaat met 97000 km op de teller. Heb al 2x gemerkt bij een koude start ( na koude nacht stilstaan) dat de motor anders start als normaal. Hij gooit hem goed rond maar slaat vervolgens niet helemaal goed aan. Toerental schommelt ongeveer 2x op en neer en gaat daarna over op stationair toerental (ook een seconde of 2 voordat hij echt lekker stationair loopt). Ik heb ooit een Volvo op noodloop gehad, en dat klonk ongeveer hetzelfde. Het toerental gaat op en af, maar wel in een gelijkmatig tempo. een beetje zoals die oude Amerikaanse V8 motoren lopen. En dat doet de 207 dus +- 2x bij de koude start... "Start... Vroem........vroem........ Vrrrrrrrr(stationair). Vandaag had hij ongeveer 7/8 uur stilgestaan, en de buitentemp was rond de 10 graden, en toen starte hij normaal. (14.00 in de middag)
Wie o wie heeft een idee wat het kan zijn
Gr Gert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat vaak voorkomt is de temperatuur sensor afwijkthermostaat of de stekker lekt uitwendig koelwater.
opnieuw inleren en nieuwe software wil ook vaak wonderen doen.
Oliepeil wel goed? Als die te laag staat gaat ie ook beroerd lopen.
De sensor zit als je ervoor staat rechts. In het thermostaat huis. Check ook de de stekkers in zekering kast alle 6!
Succes
gr jw
We hebben hem bij de dealer gekocht, maar ik dacht ik leg het hier even voor zodat ik met een duidelijk verhaal naar de garage kan. Op die manier kunnen ze ook gerichter gaan zoeken, en hoef ik niet 20x terug met hetzelfde.
Dus graag jullie mening en advies.
Wat moet ik aangeven bij de garage?
9 jaar
De dealer weet deze puntjes vast ook ;-) anders hebben ze er wel apparatuur voor om hem eerst uitlezen.
Vandaag naar nefkens Tilburg geweest. Op zaterdag neerzetten zodat ze maandag met een koude auto kunnen werken. Ik had een video gemaakt, en de monteur zei gelijk dat hij de gasklep opnieuw in ging leren. Thermostaat en temp sensor.." Zover hoeven we nog niet te kijken" zei hij. Ik ben benieuwd of dat de oplossing is, maar ik heb er alle vertrouwen in. De monteur leek erg zeker van zijn zaak, en ik ben tot nu toe perfect en netje behandeld bij deze garage. Hierbij ook de video's van het probleem. Reacties zijn nog steeds welkom
[yt]http://youtu.be/Q7b961pO9pA[/yt]
[yt]http://youtu.be/oBVUx4pfV6A[/yt]
9 jaar
Ik wil niemand afkappen, of klagen. Maar je gaat iets opnieuw inleren zonder, verder te kijken dan je neus.
Sorry maar het is een kleine moeite om dingen uit te sluiten.
Maar goed we wachten af....
Al enige vorderingen?? Of opgelost??
Gr jw
Maandag opgehaald bij de garage.... Volgens nefkens accu defect, dus nieuwe geplaatst. Gasklep ingeleerd. En proefrit met inleren gedaan.
Resultaat: auto loopt slechter dan vantevoren. Probleem bij starten doet zich nu ook voor bij normale temperaturen en niet alleen rond vriespunt. Versnellingsbak schakelt slecht, slipt erg in 2e versnelling en schokt bij het schakelen.
Ik ben dus niet happy en ga maar weer terug naar de garage.
9 jaar
Jammer dat de problemen erger zijn geworden. Alleen snap ik niet hoe de versnellingsbak nu ineens kuren kan krijgen. Die heeft niets met de accu of de gasklep te maken.
Je moet dan voorheen ook al problemen gehad hebben met het schakelen.
Dat klopt, die problemen stonden ook lis van het probleem met het starten
9 jaar
Vandaag de auto weer opgehaald en hetvolgende is geconstateerd, gemaakt....
De bougie van cilinder 2 zat vol met olie, daarom kleppendeksel open gemaakt en slecht pakking, lekkage geconstateerd. Deze is vervangen, alsmede de bougies. Ook zijn de regelcomponemten geïnitialiseerd van de versnellingsbak om het schokkerige schakelen, en slippen in de 2e versnelling te verhelpen.
Het schommelen van het toerental zou normaal zijn.. Dit is om de katalysator op temperatuur te brengen. De benzine lucht zou komen door slechte ontbranding in cilinder 2. De olie in cilinder en bougie 2 zou ook het slechte starten verklaren.
Het slippen in de 2e versnelling doet hij nog steeds... Ik denk dat dit dan normaal is bij de al4 versnellingsbak. Hij doet het ook alleen in de 2e versnelling. ( het lijkt alsof deze uit 2 versnellingen bestaat, eerste deel slippende koppeling, en daarna normale 2e versnelling.)
Graag jullie reactie
9 jaar
En vanmorgen.... Weer hetzelfde probleem met het starten. Weer 3 tot 4 seconden net niet aanslaan... (Vroem......vroem.......vroem..... En daarna ineens mooi gelijkmatig toeren tal... En het was gewoon een graad of 7..
De monteur zei dat ik bij het starten wat gas moest geven. Maar ik vind dat een auto als deze gewoon normaal moet starten, zonder gas te geven.
Iemand hier een idee waar te zoeken??
9 jaar
Beste Gert,
Is de koelwater sensor al gecontroleerd en of oxidatie van de stekkers? Ook de stekkers onder de motorkap in de zekeringkast?
Had dit volgens mij al een x aangegeven in de topic.
Betreft het starten met gasgeven hoort niet. Zou daar ook geen genoegen meenemen van je garage houder,
Anders met koude motor de waardes uitlezen zonder eerst te starten. De dealer kan soms ook wat met het logboek betreft storingen opgeslagen in het geheugen. Zonder dat er lampje op je display Brand.
Gr jw
Betreft de automaat bak en 2e versnelling heb ik niet zo veel ervaringen mee misschien een ander collega of garage specialist in automaten wel
gr jw
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar