335 bezoekers online

Peugeot 308: motor storing

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1.2 THP, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 96

Bij een constante snelheid in lage toeren plots de oranje dashboardmelding 'storing in motor - laat dit verhelpen'.

Vanaf 3500 toeren rode dashboardmelding 'storing in motor - motor stilleggen'.

Wagen 10 dagen eerder al binnen geweest in garage met dit probleem. Vacuumpomp werd vervangen, nieuwe carter en olie verversd. Probleem is maar enkele dagen weggebleven en steekt nu dus opnieuw op. Iemand een idee?

NiCas

Geplaatst door NiCas , lid sinds 2 jaar geleden

37 Reacties

kaleido 1 PRO, 2 jaar geleden

Wat was de foutcode ?

Beste antwoord, geplaatst door Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Voor een 308 model T9 zijn 5 1.2 THP motoren beschikbaar . Voor de juiste motor hebben we de laatste 8 cijfers van het chassisnummer nodig .
Ook omdat er vele terugroepactie,s van de fabriek beschikbaar zijn met motorproblemen .
Uiteraard de P - C of U code,s en in welk systeem uitgelezen ? Vergeet daarbij de uitlezing van het logboek niet . ( erg belangrijk ) Hieronder een " kleine " opsomming van mogelijke storingscode,s .

Het lampje motordiagnose gaat branden - bij aanwezigheid van de storingscode P0106 of P0098 Het controlelampje motordiagnose gaat branden - bij aanwezigheid van de storingscode P0326
Het controlelampje motordiagnose gaat branden - bij aanwezigheid van de storingscode P0337
Het controlelampje motordiagnose gaat branden - bij aanwezigheid van de storingscode P0420
Het controlelampje motordiagnose gaat branden - bij aanwezigheid van de storingscode P1337 of P1338 of P1339
Het controlelampje motordiagnose gaat branden - bij aanwezigheid van de storingscode P2300, P2303, P2306, P2301, P2304 of P2307
Het controlelampje motordiagnose gaat branden - indien een of meer van de storingscodes P0116, P117, P0118 aanwezig zijn
Het controlelampje motordiagnose gaat branden - indien een of meer van de storingscodes P2300, P2303, P2306, P2301, P2304, P2307 aanwezig zijn
Motordiagnoselampje gaat aan - indien een of meer van de storingscodes P0300, P0301, P0302, P0303, P1336, P1337, P1338, P1339 aanwezig zijn.

NiCas, 2 jaar geleden

@ kaleido 1 : Ik breng hem straks opnieuw naar de garage, ik vraag het na.
@ Rene Roolvink: laatste 8 cijfers van chassisnr: 142917/35
Voor de rest ben ik niet erg op de hoogte van die codes of hoe het logboek dient te worden uitgelezen. Bedankt alvast voor je input, maar ik ben een totale leek. Waarschijnlijk kan dat alleen in de garage gezien worden?
Heb mijn Peugeot tweedehands gekocht bij een kleinschalige maar officiële Peugeot-dealer.

Probleem wordt stilaan erger, al vanaf +2000 toeren steeds vaker de rode melding 'motor stilleggen'. Tegelijkertijd geen vermogen meer uit de motor te krijgen.

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Helaas zijn uw opgegeven cijfers onjuist / onbekend .
Plaats eens het complete chassisnummer .
Het begint met : VF3..............................

NiCas, 2 jaar geleden

VF3LRHNYHFS142917(01) zo staat het op het kentekenbewijs.

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Dit is het juiste nummer . Dat ( 01 ) hoort niet bij het chassisnummer .
Geleverd in Belgie met kenteken , 1-DMI-363 .
Ik zie dat er op 14-4-2016 veel problemen waren met de motorkoeling .
Hiervoor zijn nogal wat onderdelen vervangen . ( oa motorcomputer en relais ) Onlangs is ook een krakende achteras verholpen . Alles is prima uitgevoerd , gezien de gebruikte verplichte onderdelen .
De melding : Storing in motor , laat dit verhelpen : is een algemene melding en word bij alle motorstoringen weergegeven . Het zou dus nu zomaar iets anders kunnen zijn dan de vorige storing/reparatie.
Om nu van alles te roepen wat u misschien ongerust maakt , is het verstandig dat we even morgen afwachten wat de uitgelezen storingscode,s zijn . Zoals al eerder aangegeven kunnen er vele oorzaken zijn , en zonder code,s is het moeilijk zoeken .
Vraag om een print van de code,s met beschrijving , en meld ook dat het logboek ( krantje ) van de BSI moet worden uitgelezen . Ook een kleinschalige dealer moet dit weten/kunnen .
Succes , en tot morgen .

NiCas, 2 jaar geleden

Beste Rene, dank voor de meegedeelde info en de betrokkenheid!
Ik heb de auto in bezit sinds 14/10/2016 en was mij niet bewust van die voorgeschiedenis. Dat baart mij toch wel enige zorgen. Heb mij bij de aanschaf toch uitvoerig trachten informeren, ook naar de voorgeschiedenis van de wagen maar ja, uiteindelijk koop je toch voor een stuk in vertrouwen. Ook al omwille van een verplichte garantie van de garagehouder van één jaar die toch wat gemoedsrust geeft. Des te zuurder dan dat net nu die garantie kortelings verlopen is.

Inderdaad, die krakende achteras, daar ben ik zelf mee langs geweest, en die werd onder garantie verholpen in juni 2017.

Ik ben gisteravond na een ellendige rit pas zeer laat bij de garagist geraakt en daar nog even kort uitgelezen. Foutcode die ik toen zag verschijnen was P1521 8A (geloof ik) en dat wees in eerste instantie op iets met de oliedruk. Garagehouder denkt aan een slecht functionerend contactje. Hij merkte aan de hand van de foto's van de probleemoplossing dat hij een tweetal jaar eerder min of meer hetzelfde voorhad met eenzelfde auto. Hij heeft dat onderdeel besteld, zal dat vervangen en gaat de auto na die ingreep dan weer uitvoerig testen.

Ik wil graag naar die codes en dat logboek van de BSI (wat is dat juist als ik vragen mag?) vragen maar de garagist weet ook dat ik een complete leek ben en zal mij wellicht vragen waarom ik die codes plots vandoen heb? Ik weet niet goed hoe ik dat zou aanpakken.

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Beste .
Geen zorgen maken .
In de autohistorie zie ik dat alles gerepareerd is volgens de Peugeot specificatie,s , dus correct uitgevoerd .
Dan even de " P code " . P15218A is geen Peugeotcode voor uw voiture .
Hier kan ik dus niets mee . Helaas . Daarom adviseerde ik u al om te vragen naar prints van de code,s met omschrijving van de storingen . Ik geef zoiets altijd mee aan de klant , ten slotte , het is uw voiture en u betaald er voor . Of is de garagist bang dat u te veel over de historie te weten komt ? En nog even iets over het " logboek " . Een BSI ( Franse afkorting - Boitier Servitude Intelligent ) en in het Nederlands ook wel een ISC ( Intelligente Service Centrale ) genoemd is een soort spin in het web .
Bijna alles aan informatie , opdrachten en commando,s komen hier binnen en worden hier verstuurd .
Voorbeeld : de start blokkeringscode is hierin opgeslagen .
In de BSI zit een gedeelte dat alle voorgekomen storingen , in welk systeem dan ook , opslaat . Het Logboek . PSA garagetaal " het krantje "
99 % van de storingen die hier zijn opgeslagen heeft u nooit als melding of storing gemerkt . Dit zijn , zoals Peugeot zegt , onbelangrijke of zeer kortstondige storingen . Maar de 1 % , dat zijn de belangrijke die we willen weten . Hoe vaak , wanneer , hoe lang en onder welke omstandigheden treed de storing op .
Storingen die bijvoorbeeld eenmalig 200 miliseconde,s zijn opgetreden ( en daar zijn er talrijke van ) worden dus niet aan u gemeld .
Echter , dit soort storingen worden wel in het logboek ( Franse afkorting JDD - Journal Des Defauts ) bewaard .
De hierin opgeslagen storingen worden enkele jaren bewaart , en kunnen niet worden gewist , dit in tegenstelling tot de " normaal " uitgelezen storingen welke na reparatie of soms van zelf gewist worden .
Erg belangrijk dus om een storingshistorie te achterhalen .
Nogmaals , u bent eigenaar en heeft recht om te weten wat er met uw auto aan de hand is .
Ik begrijp dat het moeilijk is om dit te vragen , immers een " leek " weet echt niets van het bestaan hiervan .
Zeg gewoon dat u iets op het internet hierover gelezen heeft .
We wachten even af wat er vervangen / gerepareerd gaat worden .
Ik wens u alle succes.
We horen / lezen van u .

NiCas, 2 jaar geleden

Dank voor de info, advies en tips beste Rene! Wordt hard geapprecieerd en doet deugd. Ik zal inderdaad voorlopig maar even afwachten tot ik de garagist zijn bevindingen verneem en zal ze hier dan posten. Ik tracht ondertussen ook aan die codes te geraken.

oldford PRO, 2 jaar geleden

P1521 is mogelijk de koppelings schakelaar/sensor en heeft dan niets met oliedruk te maken.
De bovenstaande omschrijving werd van oudsher bij diesel motoren met een Bosch EDC15 computer gebruikt.
Mischien even navragen voor de zekerheid?

De 8A die volgt op de code geeft een nadere omschrijving van de storing zoals b.v. kortsluiting of onlogisch ongeacht het onderdeel waar de storing op slaat.

primera p11, 2 jaar geleden

Nicas,

Daarom vraag ik bij aanschaf altijd de onderhoudshistorie van de auto erbij.
Dan bedoel ik niet de stempels in het boekje,maar wat er gedaan is aan de auto.
En als ik dan zie dat bepaalde zaken in korte tijd weer terug komen laat ik de auto voor wat het is.
Maar je kunt het verhaal van Rene meenemen naar je garage houder en vragen om dit op papier te zetten.
Ik zou niet Rene zijn naam gaan noemen bij die garage of van wie je de info hebt,dat gaat niemand wat aan.
Natuurlijk doet de garagehouder zijn best om de storing op te lossen,maar als deze storing regelmatig is voor gekomen betekent het ook dat het niet zomaar opgelost is.
Of simpelweg,er is geen oplossing voor gevonden en dan ben jij degene die er mee geconfronteerd word en met de narigheid zit.

NiCas, 2 jaar geleden

Sorry, ik had de code verkeerd onthouden.
Gaat dus om foutcode P15A8 21 die zou moeten wijzen op problemen met oliedruk.

Garagist wist mij te zeggen dat Peugeot in eerste instantie voorschrijft om de distributieriem te vervangen. Hij voegde er onmiddellijk aan toe dat hij daar gerede twijfels bij had of dat dé oplossing zou zijn gezien hij geen oorzakelijk verband ziet. Hij heeft daarop zelf verder onderzoek gedaan en belde mij op gegeven moment op met de conclusie dat hij de oorzaak gevonden heeft en er zeer van overtuigd is dat de malfunctie te wijten is aan een defecte elektroklep die de oliedruk reguleert. Het stuk is besteld en de herstelling wordt normaal vandaag uitgevoerd. Duimen maar dus, dat dit de oplossing is.

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Beste .
Ik was er al een beetje bang voor . Problemen met de oliedruk .
En dit is wel een bekende storingscode .
Oorzaak hiervan is dat de distributie riem langzaam afbrokkelt en er kleine stukjes riem onder andere voor de zeef van de pomp gaan zitten .
Zie bijgevoegde foto vanuit de olievuldop gezien .
Wat uw dealer zegt is onjuist .
Bijgaand het bericht van Peugeot Frankrijk wat er dient te gebeuren .
Een dealer , ook de kleinere , moeten dit weten . ( mits ze hun vak verstaan en goed de documentatie,s bijhouden )
Advies : vraag de dealer om coulance . Auto net uit de fabrieksgarantie .

. .

NiCas, 2 jaar geleden

Beste Rene,
Dank opnieuw voor de zeer nuttige reply.

Even weg en weer gebeld. Dealer had de staat van de distributieriem reeds nagezien alsook de zeef edm gecontroleerd zoals de foutcode aangeeft, maar merkt hoegenaamd niets verkeerd aan die zaken.

Blijkbaar slaat dat volgnr 21 specifiek op die elektroklep slaat.
Dealer stelt voor om hem daarmee even aan de slag te laten zodat hij de foutcode kan elimineren en hij gaat er dan uitgebreid mee testrijden. Eventueel kan daarna nog altijd de distributieriem vervangen worden.

Navraag coulance daaromtrent gedaan gezien de foutcode op defecte riem wijst, en ik zie die eigenlijk liefst ook gewoon vervangen uit voorzorg, voor mijn gemoedsrust. Blijkt evenwel geen coulance op te zitten: pas indien de riem daadwerkelijk breekt, wordt de schade navenant vergoed. Ik weet het niet zo goed meer nu.

Nu, alles bij elkaar, ik heb wel een goede verstandhouding met mijn dealer en die heeft al meermaals zijn begrip geuit voor mijn bezorgdheden (de krakende achteras werd snel en adequaat opgelost, onder garantie) en belooft toch enige vorm van korting/compensatie in rekening te brengen al heb ik nog geen idee van de concrete (totaal)kost op dit moment. Ruw idee wat een vervanging distributieriem kan kosten?

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Kosten afhankelijk van het uurloon . Het onderstaand dient dan uitgevoerd te worden . VERVANGEN : DISTRIBUTIERIEM (OP DE AUTO)
4.00 uur werk
BESTAANDE UIT :
VERVANGEN : DISTRIBUTIECARTERPAKKING (OP DE AUTO)
VERVANGEN : KRUKASKEERRING DISTRIBUTIEZIJDE (OP DE AUTO)
CONTROLE : DISTRIBUTIE (OP DE AUTO)
AFDICHTING : ONDERSTE KLEPPENDEKSEL (OP DE AUTO)
ONTLADEN : DRUK BRANDSTOFTOEVOER (OP DE AUTO)

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Nog even een aanvulling .
Ik denk dat uw dealer een verkeerd bericht heeft gelezen wat betreft de Pcode .
De elektroklep oliepomp moet vervangen worden bij P15A1 21 .
Echter , u heeft deze storingscode niet maar Pcode 15A8 .
Bijgevoegd hierbij dus het ONJUISTE bericht .

.

NiCas, 2 jaar geleden

Dank voor de aanvulling. Het zou mij enigszins verwonderen dat hij dat verkeerd zou afgelezen hebben. De code die hij en ikzelf toen aflazen was P15A8_21 en noteerde hij meteen op een briefje (dat ik later meekreeg). Er hangt dus wel degelijk een volgnr _21 aan die P15A8.

In eerste instantie zou hij wel degelijk overgaan tot vervanging van de distributieriem. Hij is in de voorbereiding op die ingreep één en ander gaan inspecteren en vond daar eigenlijk geen onregelmatigheden. Hij is zich dan meer op dat volgnummer _21 gaan toespitsen en het zou die _21 zijn die te linken valt aan één of andere malfunctie met de elektroklep zo zei hij me.

Heeft die _21 op zichzelf een betekenis?

NiCas, 2 jaar geleden

Gisteravond telefonisch laatste stand van zaken gekregen. Na een aantal eliminaties van foutcodes en gevolgde oplossingsmethodes, lijkt het probleem helaas groter dan gedacht, de oliepomp moet in zijn geheel vervangen worden. waarschijnlijk moet de motor eruit en (gedeeltelijk) gedemonteerd worden al was dat nog niet zeker, dealer ging nagaan of het ook op een andere, minder ingrijpende manier kon gebeuren.

Om gek van te worden, een paar maanden buiten fabrieksgarantie en ook net buiten de 1-jaar garantie van de dealer. (En dat nadat ik er alles aan gedaan heb om een Optiway-contract te kunnen bijkopen, bleek op dat moment niet te kunnen omdat de financiering niet bij PSA werd afgesloten. Nochtans kon het volgens de website van Peugeot wél, maar in praktijk bleek dat een ander paar mouwen.) Dealer heeft zich ondertussen schriftelijk gericht tot de importeur voor (hopelijk) enige tegemoetkoming. Ik tracht een print te bekomen van alle storingscodes.

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Nogmaals : uw dealer heeft niet de juiste informatie gelezen .
Het moeten vervangen van de oliepomp ( compleet met zeef ) heeft een oorzaak .
Verstopping door rubberdeeltje afkomstig van de distributieriem .
Het juiste bericht hiervoor heb ik u al op 19-12 om 9.49 uur toegezonden .
Dealer gaat na of het op een andere manier kan ? ?
Weet niet waar ze dan mee bezig zijn en of ze wel verstand van zaken hebben .
Indien dit niet correct word uitgevoerd , eindigt u met een totale motorschade. En ik spreek uit ervaring . U bent niet de eerste.

NiCas, 2 jaar geleden

Amai. Slik.

Dank je wel, maar hoe pak ik dit aan, hoe breng ik dit (als totale leek) over aan de garagist? Ligt moeilijk om hem te zeggen: u bent verkeerd, zo las ik op internet. En ik wil u uiteraard allerminst in diskrediet brengen...

Technisch dan:
Begrijp ik u dan goed dat, nààst de oliepomp die moet worden vervangen, ik ook ten stelligste moet aandringen om ook de distributieriem te vervangen?

Of is die vervanging van de distributieriem het enige en eerste dat op dit moment moet vervangen worden?

primera p11, 2 jaar geleden

Nicas,

Ze moeten gewoon uitvoeren wat Peugeot voorschrijft bij deze herstelling.
Ze moeten niet opnieuw het wiel gaan uitvinden.
Of de motor heeft al te lang met een te lage oliedruk gedraaid waardoor ze nu de boel los willen halen.
En idd moet ook de distributieriem vervangen worden,zeker met bovengenoemde reden.
Wat kosten betreft,ik mag toch aannemen dat de dealer deze kosten voor zijn rekening neemt?.
Autootje van 2 jaar oud.

GOVA PRO, 2 jaar geleden

Meet gewoon bij warme motor de oliedruk.

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Nou NICas , wat is de stand van zaken ?

NiCas, 2 jaar geleden

[quote=Rene Roolvink]Nou NICas , wat is de stand van zaken ?[/quote]

Heb de auto vandaag net één week terug maar heb er nog maar zo'n 200 km mee kunnen rijden. Vandaar, ik ging eigenlijk nog wat uitgebreider testrijden alvorens hier op terug te komen.

Oliepomp en distributieriem werden dus vervangen (72400 km). Dealer deelde mee dat door kleine barstjes in de riem (microscopisch waar te nemen) rubberdeeltjes loskwamen die de verstopping hadden veroorzaakt ...

Motor draait soepel als voorheen, ik kreeg de raad mee om de eerste 1000 km beetje voorzichtig aan te doen in toerental en rond de 5000 km best nog eens een olieverversing tussendoor.

De schrik zit er nu wel enigszins in naar de toekomst toe. Hoe betrouwbaar kun je zo'n (jonge) wagen nog inschatten denk ik dan, vooral dan omdat deze niet voor de eerste keer binnen is gekomen met motorproblemen. En al waren die van totaal andere aard, dat maakt mij er niet echt geruster op. Het is een beetje hinken op 2 gedachten, houden of toch van de hand doen, want het is, los van de problemen die er waren - en die hopelijk voorgoed van de baan zijn - echt een zeer fijne auto.

Komen deze of andere motorische problemen eigenlijk frequent voor bij deze 1.2 THP's of ben ik eerder een alleenstaand pechgevalletje?

Bedankt in alle geval voor je behulpzame posts Rene!

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Beste NICas ,
Dealer deelde mee dat door kleine barstjes in de riem (microscopisch waar te nemen) rubberdeeltjes loskwamen die de verstopping hadden veroorzaakt ...

En als uw dealer nu vanaf uw eerste melding met Pcode 15A1 zijn huiswerk ( het goed lezen van de documentatie ) en het goed uitvoeren hiervan had gedaan , was alle ellende en ongerustheid van u niet nodig geweest .
Ik vind dit ook een ernstige tekortkoming van uw dealer .
Ik twijfel dan ook ten zeerste aan de kundigheid .
De storing is immers een landelijk ( europees ) bekend probleem .
Er dan van uitgaand dat de reparatie nu wel volgens de fabrieksvoorschriften is uitgevoerd , moeten we toch aannemen dat de storing hiermee permanent is opgelost .
Ik neem wel aan dat ook alles kostenloos is opgelost en dat de volgende olieverversing met het vervangen van het oliefilter , en daarbij afdwingen dat er in het logboek gekeken word op toch eventuele storingscode,s ook kostenvrij zullen worden uitgevoerd . Een klein excuus zou wel gepast zijn .
Ik wens u dan ook vanaf nu erg veel rijplezier met uw voiture.

Denden, 2 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 308 .
Ook deeltjes riem in de zeef terecht gekomen en oliepomp.
Schade 2000€ tot nu toe dealer belt morgen terug wat er nog meer aan de hand is.
Had dezelfde code en auto van 2014 en 69000 km op de teller.
Dat kan echt niet.

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Bedankt voor de mededeling . En het kan echt wel , u ondervind het zelf .
Hoop voor u wel dat u een "goede "dealer heeft die zijn documentatie,s en reparatiemethode,s wel goed uitvoerd.

.

NiCas, 1 jaar geleden

[quote=Denden]Ik heb hetzelfde probleem met mijn 308 .
Ook deeltjes riem in de zeef terecht gekomen en oliepomp.
Schade 2000€ tot nu toe dealer belt morgen terug wat er nog meer aan de hand is.
Had dezelfde code en auto van 2014 en 69000 km op de teller.
Dat kan echt niet.[/quote]

Te weten gekomen dat PSA voor dit gekend probleem in principe tot 84(!) maanden ofte dus 7 jaar coulance voorziet! Maar de ene dealer is daar blijkbaar al 'happiger' mee dan de andere...

Rene Roolvink PRO, 1 jaar geleden

Bijna correct NiCas.
De documenten heb ik toegevoegd en daar in kan u ook lezen dat dit pas op 5-7-2018 is ingevoerd , dus ten tijde van de reparatie was dit nog niet bekend .
Dit heeft niets met de dealer te maken , dit word beslist door PSA Frankrijk .
Denden kan het beste weer even contact opnemen met de klantenservice van PSA van het betreffende land . Dit moet gewoon weer vergoed worden .

. .

sjdtn, 1 jaar geleden

Om voor deze coulance in aanmerking te komen moet dan de auto bij een peugeotdealer in onderhoud zijn?

Ik vraag dit omdat ik ook sinds kort in het bezit ben van een peugeot 308 1.2 . Ik heb mijn auto's altijd naar tevredenheid in onderhoud bij mijn plaatselijke universeel garage. (geen dealer). Dit wil ik graag continueren. Maar stel nu dat ik geconfronteerd word met bovenstaand distributieriemprobleem kan deze garage dan gebruik maken van de coulance-regeling?

vr. gr., S. D.

NiCas, 1 jaar geleden

[quote=sjdtn]Om voor deze coulance in aanmerking te komen moet dan de auto bij een peugeotdealer in onderhoud zijn?

Ik vraag dit omdat ik ook sinds kort in het bezit ben van een peugeot 308 1.2 . Ik heb mijn auto's altijd naar tevredenheid in onderhoud bij mijn plaatselijke universeel garage. (geen dealer). Dit wil ik graag continueren. Maar stel nu dat ik geconfronteerd word met bovenstaand distributieriemprobleem kan deze garage dan gebruik maken van de coulance-regeling?

vr. gr., S. D.[/quote]

Ik veronderstel van wel maar ben dat niet zeker. De normale garantie vervalt al, als je je wagen buiten het Peugeot-netwerk laat onderhouden dacht ik, dus ja, voor de coulance zullen normaal nog wat meer restricties gelden denk ik dan. Daarbij, coulance regeling kan enkel aangevraagd worden via officiële Peugeot-dealer ...

Je moet toch ook even goed de pro's en contra's afwegen hoor. Indien je je auto liever laat onderhouden buiten het Peugeot-netwerk ben je misschien ietsje goedkoper uit (hoewel), doch dan verlies je toch over veel zaken de controle: bvb, gebruiken ze daar wel de juiste olie voor je motor, specifieke problemen worden wellicht minder adequaat opgelost, historiek wordt minutieus bijgehouden, doorverkoopwaarde ligt hoger en misschien nog het allerbelangrijkste: een gerust(er) gemoed is ook heel wat waard, zo heb ik zelf mogen ondervinden, daarvoor alleen al betaal ik met plezier enkele tientallen euro's meer voor een onderhoud.

Ook niet te vergeten: Peugeot verleent 8 jaar gratis pechverhelping (7/7/24u - Europees), voor wie zijn Peugeot steevast laat onderhouden in het officieel Peugeot-netwerk.

oldford PRO, 1 jaar geleden

Nee, de normale garantie mag niet vervallen als de auto buiten de dealer is onderhouden.
Dat is zo geregeld in Europese wetgeving. Er worden wel redelijke eisen gesteld aan dat onderhoud.
Zie ook: https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/c...

NiCas, 1 jaar geleden

[quote=oldford]Nee, de normale garantie mag niet vervallen als de auto buiten de dealer is onderhouden.
Dat is zo geregeld in Europese wetgeving. Er worden wel redelijke eisen gesteld aan dat onderhoud.
Zie ook: https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/c...[/quote]

Ja ok, maar dat is geschreven letter natuurlijk. In praktijk sta je direct een heel stuk minder sterk in je schoenen denk ik dan. En als je dan later bvb moet rekenen op goodwill ivm coulance als je nog nooit een peugeot-garage van dichtbij hebt gezien ...

Jovdb, 1 jaar geleden

Soortgelijk probleem volgend ik kan afleiden distributie riem ook gestoken daarna meerdere x opnieuw binnengestoken omwille van algemene motorstoring ze doen er niet veel aan precies vermits de voorgeschiedenis van de wagen
Kan u eens kijken op chassis nr VF3LRHNYWFS321087

Wagen had op 33 000 km probleem nm een bougiekop die was weggebrand en het kopke beschadigde een klep
Nadien heb ik de wagen opnieuw laten takelen en deze binnengestoken omdat de koelvloeistof mager was bijgevuld
Ben een beetje voor de gek gehouden vermoed ik de probleemomschrijving lijkt mij on ieder geval hetzelfde verhaal
Mvg Jo

primera p11, 1 jaar geleden

Jovdb,

Ik zou voor jouw probleem een nieuwe topic starten,kan namelijk heel wat anders zijn.
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat Rene al die chassisnr's gaat checken op wat er wel of niet aan gedaan is.
Dat kunt u overigens zelf ook prima door er naar te vragen bij de dealer.
Die moet u een uitdraai geven van de uitgevoerde werrkzaamheden.
Er is geen terugroepaktie voor de bovengenoemde werkzaamheden voorzover ik weet.
Komt een auto met dit probleem binnen dan zal de dealer over gaan tot de genoemde werkzaamheden.
Wat je wel kunt doen is de dealer ernaar vragen hoe het zit met dit probleem en of jouw wagen dezelfde problemen zou kunnen krijgen.
Of dat dit al uitgevoerd is bij jouw auto.

Arturo Amor, 10 maanden geleden

@Rene Roolvink ik zit met hetzelfde probleem. ik heb mijn 308 tweedehands gekocht (is van bouwjaar 2016 met chassisnummer VF3LPHNZBGS074640 ) bij een tweedehandsdealer en heb ik na een maand of drie terug binnen moeten brengen doordat ik de melding kreeg motorstoring laat dit herstellen.
Bij de verkoper werd mijn wagen uitgelezen en daar vertelden ze mij mij dat deze bij Peugeot binnen moest voor het kosteloos vervangen van de distributie riem. Dit is toen gebeurd inderdaad op kosten van Peugeot, maar vorige maand kreeg ik weer dezelfde foutmelding Motorstoring laat dit herstellen, wat nu? Alvast bedankt voor de info.

oldford PRO, 10 maanden geleden

@Arturo, als 1e maar weer terug naar de verkoper als je de auto minder dan 6 maanden geleden hebt gekocht.
Als dat zo is, dan heb je nog recht op de "wettelijke garantie".
Anders gewoon ergens laten uitlezen, want de melding "Motorstoring" kan om 10-tallen redenen getoond worden, dus het kan best iets anders zijn nu. Vraag om de exacte fouttekst en indien mogelijk het nummer van de foutcode(s).

N.B.: Nog beter zou het zijn als je een eigen topic start met alle relevante informatie daarin.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.