hallo,
mijn motor heeft niet het vermogen meer als voorheen.
het begon met schokkerig optrekken, na wat forums gelezen heb ik het volgende gedaan;
luchtfilter vervangen, slang gecontroleerd op verstopping.
bougies vervangen.
mapsensor vervangen.
groene temperatuur sensor vervangen.
alle stekkers van de sensoren ingespoten met contactreiniger.
nieuwe massa kabels gemonteerd.
accu vervangen(oude was niet best meer)
met stationair draaiende motor, op de inlaatspruitstuk wat aan het blok gemonteerd is , remmenreiniger gespoten, motor reageerde daar niet op dus geen valse lucht.
zal mijn inlaat temp.sensor defect zijn of het potmetertje van de gasklep?
ideeën?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan ook eem defecte luchtmassameter zijn .
[quote=hennep]kan ook een defecte luchtmassameter zijn .[/quote]
Die zit er niet op!
compressie gemeten? Uit laten lezen?
Accu pool, +/- 15 min ontkoppelen, daarna aansluiten.
Starten zonder gas te geven, daarna een stevige rondje rijden (wel veilig natuurlijk) zodat de computer opnieuw gaat inleren..
16 jaar
Distributietiming controleren ?
[quote=oldtimer]Distributietiming controleren ?[/quote]
bedankt voor je reactie, maar dit lijkt me een beste klus!
het vreemde is, dat hij een maand geleden goed op gas liep. maar op benzine stotterde met acceleren.
nu is er iets met de lpi installatie aan de hand, zodra hij overschakeld valt hij uit, simpelweg geen gas.
maargoed das een ander probleem, ik dacht als hij eerst eens goed wil lopen op benzine dan ga ik naar een lpi expert.
zie mijn voorgaande forums met betrekking tot lpi.
gisteravond het gasklep huis gedemonteerd, zie er niks vreemd aan.
huis zelf gedemonteerd, zie ik 3 sensoren;
*gasklep positie sensor
*een sensor in de inlaat, stukje kunstof met een boog, daar in een bolletje ( ik dacht dat dit de inlaat temp sensor was)
* een sensor die in het huis zit boven de stappen motor, ziet er rond uit van messing, ca een centimeter in diameter.
lijkt me ook een temp. voeler, maar van wat dan?
tijdens rijden op benzine geen storingslamje wat gaat branden.
maar in 2 bijv. , geef ik 3 kwart gas, van 2000 naar 3000 rpm, hik voel je, 3000 naar 4000, hik, dan plank gas en hij trekt dan redelijk.
dus dillema;
sensoren op gas huis gaan vervangen. of op de sloop, maar ja dan weet je nog niet zeker of het goed is.
uit laten lezen? maar er is geen storing wat hij aangeeft?
wat zal de kosten hier niet van zijn?
16 jaar
AH de auto loopt ook op gas, dat is even nieuw.
Wat voor gasinstallatie zit er in ? Vialle LPi of AG of nog een ander merk ?
Bij Vialle gaan de injector onderbreek relais wel eens kapot waardoor de auto op benzine en op lpg slecht kan gaan lopen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img187.imageshack.us/img187/5888/...[/img][/url]
16 jaar
ok, fotootje is gelukt.
ik dacht dit een vialle lpi was, bij dit syteem staan de leidingen met vloeibaargas in serie met de injectoren.
nou zie je bovenin een relais zitten, een simpel wisselcontact. deze schakeld wel, doorgemeten, werkt goed.
rechts van de foto, staat er helaas niet op, hangt ook een soort dubbel relais, ingegoten helaas, ik vermoed dat het omschakelrelais is.
die 4 bouten heb eruit gedraait, stond wel onder druk, gas spoot eruit...
was wel ff trikkie
die magneetklep hoor je ook schakelen, en op de tank ook.
16 jaar
distributie een hele klus of niet ,als het daar aan ligt doe je toch een hoop dingen voor niets timing is zo gekontroleerd onder de krukas op tijd en boven nokkenas even kijken of die op tijd staat even merktekens chekken.
16 jaar
Dat ingegoten relais zou het kunnen zijn. Deze gaan bij deze installaties wel een stuk waardoor een of meerdere cilinders niet meer goed mee doen.
oké, vandaag heb ik het zekering kastje gevonden mbt lpi installatie. deze zat verstopt onder het luchtfilterhuis.
idd een zekering defect, deze vervangen, auto schakelt over, en hij loopt op lpg.
Maar, alleen stationair, ik kan er niet mee optrekken of blijven rijden als ik al gang heb.
16 jaar
Zekering is dan waarschijnlijk die van de pomp, die zal dan stuk zijn en te weinig druk leveren waardoor dit beeld onstaat.
vandaag bij de peugeot dealer geweest, laten uitlezen.
het volgende;
Elektronische eenheid motor
Tijdelijke storing; werking lambdasonde - Gelijkheid.
Tijdelijke storing; werking mengselregeling - hoogste waarde (/)
ik vroeg dus aan die monteur; is mijn lambdasonde defect?
hij vertelde mij dat hij niet aangeeft dat hij defect is, misschien een kabelbreuk, slecht contact stekker?
dus nu zit ik in twijfel, vervangen ja of te nee?
hij stotterd met optrekken nog steeds op benzine, storingslampje gaat branden.
16 jaar
een dealer kan toch chekken of de lamda sonde werkt deze werking is toch te meten een meter tussen de stekker pluggen en je ziet zo de waarde van de sonde en anders een ohmeter er op,, moet te meten zijn
16 jaar
Al doen wij gelukkig weinig in LPG.....deze storingen kom ik wel eens vaker tegen bij de wat oudere wagen op LPG.
Zijn deze foutcodes niet ontstaan door het niet willen lopen op LPG?
Zijn deze tijdelijke storingen ook gewist na uitlezen?
Bekijk de bedrading van de lambdasonde maar eens goed, onderin op ongeveer 20 cm vanaf de sonde willen ze nog wel eens doorslijten.
Op de draden vlak bij de sonde zou je met een voltmeter kunnen meten.
De 2 witte draden moet een spanningsverschil van 12 volt op staan en tussen de 2 andere draden een pendelende spanning tussen de 0 en 1 volt.
Pendelt hij bij warme motor niet dan is de lamdasonde stuk.Blijft hij hoog dan is het mengsel te rijk blijft hij laag is het mengsel te arm.
hans4074 ; idd alle storingen zijn gewist. en ja na overschakelen op lpg ging het storingslampje branden, waarschijnlijk geen brandstof.
ik heb vandaag via een kennis een nieuwe sonde besteld, die krijg ik volgende week. ik zal dan de resultaten weer noteren.
bedankt oldtimer voor deze waardevolle info mbt draden info lambda, deze ga ik na meten.
wat vinden jullie van de volgende 2 opties?
op de sloop een 2e hands tank met pomp monteren, alleen geen idee hoeveel draaiuren deze heeft á 150,-
via een gas installateur een nieuwe pomp monteren +/- tussen de 600 en 800 euro
ik wou graag zelf de pomp reviseren, maar waar laat ik 50 liter gas?
16 jaar
hier snap ik niks van ,,tank met pomp??en waar laat ik 50 liter gas??zodra er geen spanning op je tankafsluiter staat komt er ook geen gas uit,dus waar laat ik 50 liter gas? in je tank natuurlijk
16 jaar
[quote=robby10030]hier snap ik niks van ,,tank met pomp??en waar laat ik 50 liter gas??zodra er geen spanning op je tankafsluiter staat komt er ook geen gas uit,dus waar laat ik 50 liter gas? in je tank natuurlijk[/quote]
Robby
Begrijp je wel iets van dit systeem ? Pomp bevind zich in de tank, wil je de pomp vervangen zal de tank toch leeg moeten.
Gr. paul
ik zal mijn bijdrage verwijderen en ga direct informeren.
16 jaar
[quote=robby10030]ik zal mijn bijdrage verwijderen en ga direct informeren.[/quote]
[url=http://imageshack.us][img]http://img520.imageshack.us/img520/3459/...[/img][/url]
Toen ik dit zag wist ik waar het omging.......................
Gr. paul
[url=http://imageshack.us][img]http://img520.imageshack.us/img520/3279/...[/img][/url]
Gr. paul
kijk eens aan fantastisch bedankt.
16 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img520.imageshack.us/img520/6351/...[/img][/url]
16 jaar
paul, doen jullie ook lpi installaties repareren?
ommen is niet zo ver van mij vandaan, ik kom uit zwolle.
16 jaar
[quote=Mark Boers]paul, doen jullie ook lpi installaties repareren?
ommen is niet zo ver van mij vandaan, ik kom uit zwolle.[/quote]
Weet wel een goed adres.... Bespaar je in iedergeval honderden euro's op een nieuwe pomp. Wat ik wel weet is dat met deze handel een slaatje wordt uitgeslagen, gaat helemaal nergens over...................
Gr. paul
helemaal mee eens, de handeling is vrij simpel, maar de mogelijkheid om het te doen is wat moeilijker.
nou kan ik wel simpelweg het gas uit de tank laten lopen maar gaat een beetje tegen mijn principes in.
bovendien gevaarlijk, en kans dat iemand het ruikt en vervolgens alarm slaat.
ik heb contact gehad met 2 lpi bedrijven en daar zat al een verschil in van 200,-
welk adres bedoel jij?
stuur me anders een mailtje, ivm reclame, ik weet niet of dit toegestaan is.
16 jaar
http://www.agit-rijssen.com/
Gr. paul
deze avond heb ik de lambdasonde vervangen, positief resultaat!
niet meer schokken tijdens optrekken en weer volledig vermogen!
ik voel me al weer wat lekkerder in m'n peugeot!
maar helaas werkt hij nog niet op gas....
de 25e heb ik afspraak met een lpg expert in meppel, ben benieuwd, al knijp ik 'm in mijn portomonee
16 jaar
vandaag in meppel geweest bij een lpi expert.
blijkt een probleem met de omvormer van de lpi-pomp, slechte stekker verbinding, was al eerder aan gesleuteld.
"sturing sam ABI tank vialle"
dit is het aluminium cilindertje wat naast de alu deksel boven op de tank zit, zie bovenste foto van de tank.
volgens de expert's was doorverbinden geen optie, moest een nieuwe omvormer gemonteerd worden.
een nieuw stekkertje monteren was niet mogelijk, vanwege type stekker..... ?
nou ja zeg, ik heb ze toch echt wel gecontroleerd, zat vast met kabelschoentje, maar volgens hun heeft dat nog te veel overgangsweerstand, te gevoelig
vreemd vind ik, doorsolderen ofzo lijkt me.
maar goed, men had nog een 2e handse, 50% korting dr op, mooi dus.
plug and play, eindelijk loopt hij op lpg!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar