close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: motorolieverbruik

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2 liter

Motor is bij 130000 km gereviseerd i.v.m fout garage. De eerste 30000km nagenoeg geen olieverbruik (1 liter op ca. 8000 km.)
Na olieverversing en nieuw oliefilter bij 160000 km. is het olieverbruik nu gestegen tot 1 liter op 2500 km. Geen olielekkage onder de motor. Alles is droog.
Ook geen blauwe rook uit de uitlaat. De olie is syntetische 5W40 Ultra Power olie van de ATU. De motor loopt verder perfect.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit hogere olieverbruik?

Geplaatst door

gerard3568 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het olieverbruik kan op 3 plaatsen gebeuren. 1, langs de klepstelen,, 2, langs de zuiger veren,, en via het carter ventilatie systeem naar het inlaat spruitsuk..

Al hoewel ik een verbruik van 1 op 2500 niet alarmerend vindt, kun je trachten te onderzoeken of het via de carter ventilatie of de inlaatklepgeleiders verdwijnt.. Zuigerveren is lastiger vast te stellen.

als er overmatige lekkage langs de klepstelen is door bv defecte klepseals, kun je dat merken door een bepaalde rijstijl toe te passen.. Bij hoog toerental laat je plotseling het gas los.. De druk in het inlaatspruitstuk wordt dan minimaal... en er zal extra olie langs de klepstelen het spruitstuk ingezogen worden... Als je daarna weer rustig versnelt er er komt daarna blauwe rook uit de uitlaat? weet je dat de kans erop vrij groot is...(vergelijken met uit bv half gas en versnellen.. PS de olie moet eerst door de uitlaat en de katalisator.. dat duurt ff..

Als de carterventilatie niet goed werkt en er gaat olie uit het carter doorheen naar het inlaatspruitstuk?? kun je dat constateren door de uitstroom opening van het systeem in het spruitstuk te controleren. Te veel olie erin geeft dat aan.. Ook best lastig..

Was er in eerste instantie dikkere motorolie gebruikt??? dat verklaart veel..

Ik heb de carterontluchtingsslang gevonden en hij is aangesloten boven op de luchtinlaat. en er is ook nog een klein zwart slangetje en lager aangesloten op de luchtinlaat De bovenste slang bij lopende motor los gemaakt en gekeken of er carterlucht o.i.d uitkomt. Als ik de slang met de duim dicht druk gaat hij vacuum zuigen . Ik dacht dat de overdruk van het carter via deze slang naar de inlaat werd afgevoerd. Hoe werkt het dan precies of is er iets niet oke.

gerard3568 0

12 jaar

welk systeem op de peugeot zit weet ik niet.. Maar in het algemeen komt het op het volgende neer........

Onder de zuigers in het carter komt steeds een klein beetje lucht bij.. voornamelijk langs de zuigerveren.. deze lucht gemengd met olie en viezigheid heet carterdamp..

Het is zaak dat de overtollige damp wordt afgevoerd, daarbij is het zaak dat er geen olie mee wordt afgevoerd.. Dit is 1 belangrijke taak van het carterventilatie systeem.. op de 2e taak kom ik later terug...

Er is een verbinding gemaakt tussen het carter en het inlaatspruitstuk.(dun slangetje). De onderdruk in het spruitstuk zuigt de damp weg. Door in de verbinding een vernauwing te maken (doseur) blijft de hoeveelheid af te zuigen carterdamp beperkt...
Omdat bij deellast en volgas de onderdruk in het spruitstuk lager is dan stationair, en omdat er door het hoger toerental juist meer carterdampen ontstaan is nog een 2e verbinding gemaakt. en wel tussen het carter en de inlaat, Voor de gasklep.. Deze verbinding is veel groter, maar deze is ook weer voorzien van een doseur..
boven de gasklep ontstaat bij deellast en volgas een luchte onderdruk. Daar maakt deze verbing gebruik van.. de plaats en de vorm van deel wat in de inlaat zit bepaalt voor een belangrijk deel de werking.

Om te zorgen dat er geen olie wordt aangezogen door het spruitstuk of de inlaat, is in serie met de eerder genoemde verbindingen een soort jampotje gemonteerd. De damp welke erin komt gaat er ook weer uit, maar door het grote volome van dat potje valt de damp eigenlijk stil.. De olie welke meegezogen is zal hier naar beneden vallen..(gewoon omdat de olie zwaarder is dan lucht).. Onder in het jampotje zit een klein kanaaltje wat in het oliecarter onder het niveau van de vloeistof uitkomt. de olie loopt hierdoor terug.. En het potje raakt nooit vol.. Als die opening boven het olieniveau van het carter zou uitkomen? stroomt de olie niet terug omdat er dan ook aan dit kanaalje gezogen zal worden..

De 2e en zeker zo belangrijke taak van het carterventilatiesysteem, is er voor te zorgen dat de druk in het ondercarter niet te laag en niet te hoog is..
Als de druk te laag is.. zuigt het carter de olie weg van de bovenste zuigerveren, welke ook gesmeerd moeten worden.. Ook wordt de olie weggezogen langs de klepstelen(ook deze hebben smering nodig.. Andersom kun je nu beredeneren dat te hoge druk in het carter de olie voorbij de bovenste zuigerveren en voorbij de klepseals zal sturen. waardoor het olieverbruik zal toenemen.. Met verbazing constateer ik de laatste tijd dat fabrikanten in staat zijn het olieverbruik minimaal te houden.. Door de langere verversingstermijnen is het verbruik tegenwoordig goed te controleren.. Vroeger was dat anders.. de belangrijkste oorzaak van weinig of zelfs helemaal geen olieverbruik, was toen het vermengen van onverbrande benzine en water met de olie.. Er was wel verbruik, maar er kwam ook wat bij... Korte stukken, slecht geregelde koeling.(te lang te koud blijven) en teveel brandstof. (carburateur) waren daar debet aan.. Olie verversen was echt nodig, omdat je anders kans liep voornamelijk water en benzine in het carter te hebben. De levensduur van de benzine motoren was vroeger veel korter..

Is er de zelfde olie in gekomen , het wil wel eens voorkomen dat als er een ander merk of dunnere olie gebruikt wordt dat dit verschijnsel optreed.
Vorige olie type was toevallig niet 10w40 ?

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Ik denk dat de carterontluchting wel goed werkt. 5w40 olie gebruik ik al jaren. Maar ga nu een ander merk proberen. Kijken of het olieverbruik daardoor minder wordt.

gerard3568 0

12 jaar

5W40 heeft niets met het merk te maken.
Je zegt zelf dat het sinds de olieverversing is gekomen. Als je werkelijk problemen hebt met 1 ltr. /2500 km zou ik er weer olie indoen met de viscositeit van de vorige olie.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

5w 40 oid is een norm voor de dikvloeibaarheid van de smeerolie.. er kan dus wel degelijk verschil zitten in de diverse merken welke aan deze norm voldoen...

[quote=Ralf_Jensen]5W40 heeft niets met het merk te maken.
Je zegt zelf dat het sinds de olieverversing is gekomen. Als je werkelijk problemen hebt met 1 ltr. /2500 km zou ik er weer olie indoen met de viscositeit van de vorige olie.[/quote]

Ga nu olie bijvullen syntetische 10W40 merk Kroon torsinth. Kijken of het olieverbruik minder wordt.
Hartelijk dank voor uw reakties.

gerard3568 0

12 jaar

Bijvullen heeft geen zin voordat er volledig 10w40 inzit ben je weet ik hoeveel kilometer verder.
Verversen is de enige juiste optie.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Hier mag absoluut geen 10 w40 in.
Je krijgt problemen met je hydraulische klepstoters.
Ze worden niet goed gevuld door de dikkere olie met als gevolg eeen emissiestoring.
Eerder 5 w30 of 5 w40,niet dikker!.

primera p11 0

12 jaar

Inderdaad geen 10W40 gebruiken bij deze motor ! Dat zorgt gegarrandeerd voor problemen. (Ik kan er helaas ook over meepraten)

TrafficBandit 0

12 jaar

Vreemd, 10w40 is gewoon voorschrift in het instuktieboekje van de peugeot 406 met 2 liter motor van 2002

gerard3568 0

12 jaar

Daar is een modificatie op geweest en dat vind je niet terug in het instructieboekje.

primera p11 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.