close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306 Break HDI: Motorpoelie

Bouwjaar: 2000

Hallo,

wat mag het vervangen van de motorpoelie kosten? Denk toch dat ik aan de beurt ben Oldtimer... spanner vervangen helpt ook niet.... de pieperende geluiden bij belasten van de motor (toch wel met name bij nat weer) blijven.boehoe

Geplaatst door

henkenrianne (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uurtje werk plus krukaspoelie, zo ca. ¤ 300

306 cabrio 0
badge

19 jaar

Tynaarlo is effe te ver Henk anders kwam ik bij je luisteren.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Word er helemaal gestoord van. Verbeeld me trouwens dat als ie het doet en ik zit in een linkerbocht dat ie dan luider gaat pieperen. Toonhoogte verandert nooit, hooguit volume. Bij een andere garage is een aandrijfasrubbertje distributiezijde (?)nog even ingespoten en werd mij gevraagd om als ik het weer hoorde eens zachtjes op de rem te gaan staan. Als het geluid dan zou verdwijnen zou het ook nog in de remmen kunnen zitten. Allemensen... Iemand nog andere ideeen? Even voor de duidelijkheid: de 306 is een superauto; en ik hoef nooit weer anders dan PSA diesels.

henkenrianne 0

19 jaar

T zit in ieder geval niet in de remmen. Als ik links rem terwijl het geluid zich voordoet, verdwijnt het niet. WIE WEET NOG IETS (behalve die motorpoelie dus...)?

henkenrianne 0

19 jaar

Dubbel vliegwiel kan het ook zijn. De veren daarvan zijn soms wel eens luiddruchtig.

T luteijn 0
badge

19 jaar

T luteijn, het geluid lijkt van rechtsvoor te komen; helpt dit nog bij een diagnose op afstand?

henkenrianne 0

19 jaar

Heren lutelijn en Oldtimer, kan het geluid zoals beschreven in http://www.problemcar.nl/index.php?topic... en
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

misschien ook worden veroorzaakt worden door een kapot wiellager? Hoorde vandaag vanaf zo'n 55 km/h een fluitend/piepend geluid. Geluid verdween niet bij koppeling intrappen. Dacht eerst aan windgeruis, maar daar was het toch net te constant voor. Bovendien had-ie dit geluid eerder niet.

Nu is mijn niet-technische geest op de volgende manier met me op de hobbel gegaan:
Stel: Lager is stuk. Als er kracht op wordt gezet (gas geven vanaf lage toeren-> veel koppel) en het is vochtig dan gaat-ie joekeren.

Lijkt deze theorie jullie wat?

henkenrianne 0

19 jaar

Zijn het geen gecupte banden?
Dan hoor je ook een joelend geluid, wat verandert als je door een bocht rijd of door water.

primera p11 0

19 jaar

Toni, volgens mij in de 306 geen dubbel vliegwiel.
Henk,wiellager is een grommend geluid .Ik denk nu als ik dit zo lees eerder aan een buitenste homokineet van de aandrijfas maar hij deed het toch ook met stilstaande auto?

oldtimer 0
badge

19 jaar

nope, niet met stilstaande auto. Bij koude motor hoor je stationair wel eens wat sjisteren maar dat lijkt er niet op. Aandrijfashoezen zijn allemaal nog puntgaaf...

henkenrianne 0

19 jaar

Oldtimer, weer wat geleerd wat betrefd dubbel vliegwiel, ik dacht nl dat alle dw10 motoren dubbel vlwl. hadden. Wat betrefd de homokineet, lijkt mij niet zo logisch . Mede gezien het feit dat het geluid niet verdwijnt/verandert bij het intrappen van de koppeling. Ook een wiellager rechts of tussenlager van de aandrijfas rechts kan een mogelijke oorzaak zijn. Zelfs een aandrijfaskeering heb ik al eens vervangen om dat deze geluid veroorzaakt. En loopt er toevallig toch niets tegen de aandrijfas aan ?

T luteijn 0
badge

19 jaar

Toni alleen de 110 pk heeft een dubbel vliegwiel

oldtimer 0
badge

19 jaar

Heren, even voor de duidelijkheid: Gaat om twee geluiden waarvan ik hoop dat ze met elkaar te maken hebben:
- pieperend geluid bij belasten van de motor vanuit lage toeren; voornamelijk bij vochtig weer; links remmen helpt niet; als het geluid er is is het bij ontkoppelen en schakelen weg om vervolgens bij de volgende versnelling terug te komen (tm IV).
Geluid verandert niet van toonhoogte met oplopen toeren; hooguit van volume.
- Hoog piepend (haast fluitend) geluid vanaf zo'n 55 km/h. Als ik wat langer gereden heb en alles is zo'n beetje op temperatuur dan hoor je het minder goed of niet meer.

Heer lutelijn: voor zover ik al de keren dat de auto op de brug heeft gestaan kon zien, loopt er niets tegen de as(sen) aan. Weet natuurlijk niet wat er gebeurt als de stroomlijnkap er weer onder hangt... Er is de laatste keer ook een rubber van de aandrijfas distr.zijde ingevet, maar dat mocht niet baten...

henkenrianne 0

19 jaar

Er schiet me net nog wat te binnen, we hebben eens een 306 gehad waarvan een van de motorventilators een piepend geluid veroorzaakte. Misschien moet je eens in die hoek gaan zoeken. En controleer dan gelijk evn of het piepend geluid niet uit het ventilatie verwarmingsysteem komt. Bijvoorbeeld de kachelmotor om maar eens iets te noemen. Toch sluit ik nog steeds niet uit dat het aan de poulie ligt ! Is er al eens een andere multiesnaar opgegegaan ? En liggen de poulies wel in lijn ?
Zoals je ziet is het wordt het er niet echt eenvoudiger op deze manier. Ik zou bij de snaar beginnen en dan eventueel de poulie !

T luteijn 0
badge

19 jaar

snaar is er meerdere malen afgeweest ( oa om nieuwe aircopomp te monteren). Het geluid deed zich voor die tijd voor en na die tijd. Als er poelies niet in lijn staan dan was dat dus al voor die aircoreparatie zo... kweet niet of er al eens daadwerkelijk een andere snaar op is gekomen. Heeft altijd netjes zijn beurtjes gehad en nu zo'n 190000 gelopen, kan me niet voorstellen dat er niet es een nieuwe op is gekomen. Wat betreft de ventilators, volgens mij komen die bij mijn auto nauwelijks in actie, bovendien zouden ze dan alleen bij bealsten van de motor bij lage toeren gaan pieperen? Kan me wel voorstellen dat ze freewheelend in de luchtstroom dat andere, hoge piepegeluid vanaf zo'n 55 km/h veroorzaken. trouwens, het is de afgelopen kurkdroog geweest en dan hoor je m niet meer pieperen bij belasting. Wel nog dat andere, hoge piepen. 't is nu nat; ben benieuwd...

henkenrianne 0

19 jaar

Vandaag naar de garage geweest: Rechter homokneet kaduuk.
Gelukkig hoef ik niet de volle mep te betalen.....
Ben benieuwd of alle bijgeluiden nu ook verdwijnen

henkenrianne 0

19 jaar

Helaas, helaas. Pieperende geluiden bij belasting blijven. Zal dus toch wel aan een poelie toe zijn... Heren lutelijn en Oldtimer,bedankt! Een beetje doorrijden hiermee is toch niet schadelijk of wel?

henkenrianne 0

19 jaar

Als hij echt stuk is wil je er geen meter meer mee rijden , zoveel lawaai maakt hij dan.

oldtimer 0
badge

19 jaar

ben ik toch benieuwd of dat de oorzaak is. misschien een andere poelie; van de dynamo ofzo? heb een geluidsopname gemaakt met de pda van mijn vrouw, maar krijg het bestandstype niet geopend op de pc. zodra dat gelukt is hoor je het

henkenrianne 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.