Peugeot 205: niet aanslaan

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo ik ben bezig met een peugeot 205 en krijg hem niet aan de praat,als ik er benzine bovenin gooi loopt hij,maar slaat natuurlijk weer af als de benzine op is,ik heb rechtstreeks op de benzine pomp stroom gezet en hij werkt maar haalt niets uit,ik heb die 2 groene relais uitgewisseld die tegen het schutbord aanzitten maar haalt niets uit,ik heb de zekering van de brandstofpomp doorgelust met een andere zekering haalt niets uit ,heb op de sloop een andere computer gehaald haalt niets uit ,als ik op de stekker van de injector met een draadje op de accu kets werkt de injector wel,wie of wat stuurt deze injector,wie weet raad B.V.D

anoniem-1573996169

Geplaatst door anoniem-1573996169 (0) , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Die injector wordt gevoed vanuit een van de groene relais, heb je wel spanning op een van de draden van de injector ?
Als die er wel is, de andere kant wordt aan massa gelegd door de injectie computer maar die had je al gewisseld dus dat moet goed zijn.Voor de injector zit tegen het schutbord een weerstand(soms) die wil ook nog wel eens stuk gaan.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

jaja die weerstand heb ik zien zitten de lengte van een sigaret,ik zal morgen eens kijken en ik heb op een draadje spanning en wel het rechtse van de stekker,ik dacht zoiets van 5 volt,maar dit is niet het draadje van de injector dat is het tweede draadje en daar meet ik niks maar ik zal morgen wel eens kijken hoe het precies was, alvast bedankt.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

kijken of je wel een massasignaal vanuit de ECU krijgt, als het kan meten met een scoop, ( moet je tijdens het starten een bloksignaal zien), als dat zo is, injector verstopt/kapot.

Indien niet, dan meten op de ecu, indien dan wel signaal, kabelboom verrot, dus nieuwe draad trekken

Indien dan nog geen signaal, dan ecu verrot.
Sensoren ( Bdp, eventueel nokkenas) zijn uit te sluiten omdat je wel ontsteking hebt.

Groeten Marcel

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

als ik op het tweede draadje een draadje insteek en op de accu kets zie ik benzine inspuiten en de injector hoor je klikken (dit doe ik natuurlijk maar effe omdat deze laagspanning is)omdat er natuurlijk benzine onder druk op de leiding staat en als ik dan start slaat hij ook aan totdat de benzine weer op is natuurlijk,dus ga ik er vanuit dat er toch massa opzit want ik pak maar een draadje.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

ja, maar WELK draadje op de injector pak je, en welke accupool sluit je hem op aan.

Je moet als het goed is een constante 5 volt krijgen, en een massageschakelde regeling, dus als je de massadraadvan de verstuiver op de massa van de accu zet, heb je eigenlijk dezelfde schakeling als de computer genereert, en kan het geen kwaad voor de verstuiver. hetgene wat je noig mist is dan de regeling ( spuit nu alleen 100% in )

Bijkomend voordeel, is dat je de injector kunt uitsluiten

Groeten Marcel

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

fout, ik heb het schema erbij, en indien je inderdaad een weerstand op je schutbord hebt zitten, ter grootte van een sigaret, heb je een motronic injectiesysteem ( MA 2.2 ), en die wordt langs 1 kant direct gevoed met 12 volt via een relais, ga dit eerst eens meten.

Dan de weerstand, die zou volgens de specificaties 3ohm moeten zijn ( te meten met een multimeter bij een losgekoppelde weerstand.)

Als het goed is, zou je bij een afgekoppelde injector, 12 volt op de stekker moeten meten, de andere gaat naar de ecu, en is zoals ik al zei, een massageregelde aansturing.

Indien je bij de stekker maar 5 volt meet, dan is de spanningsvoorziening niet in orde, en heb je dus te weinig om de injector open te trekken. De test die jij dan in dat geval uitgevoerd moet hebben, is direct 12 volt op de plus van de injector zetten, en dan heb je een WEL een geregelde inspuiting, dan is de ecu uit te sluiten, en moet je de onderbreking in het relais, weerstand of bekabeling daarvan zoeken.

Groeten Marcel

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

net nog vlug effe gekeken ,ik heb de weerstand gekontroleerd en deze is goed effe toch doorgelust maar geen resultaat als ik op de stekker kijk staan er nummertjes op en als ik op nummer 3 spanning zet (ketsen )dan werkt de injector ik heb draadje 4 gewoon op de massa gezet geen resultaat als ik met z'n tween ben en de ene start en ik kets wat met dat 3e draadje wil hij aanpruttelen.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

meet eens op de weerstand, en positie nummer 3 op de stekker dan, met de multimeter in piepstand ( Ohmmeting), als het goed is moet deze dan piepen ( ten teken dat positie nummer 3 je injectorvoeding is).

Als dat zo is, dan sluit de hele handel aan, en meet op de weerstand of je 12 volte hebt ( multimeter in voltstand, plus op weerstand en min op accu-minpool), als mijn vermoeden juist is, heb je nu GEEN 12 volt op de weerstand staan.

Je spanningsverlies zal dan in het relais zitten. Om toch te kunnen rijden, zou je dan een provisorische voorziening kunnen maken van accu plus naar VOOR de weerstand ( wel even afzekeren) en lostrekken als je op plaats van bestemming bent.

Je zult dan het relais even moeten uitwisselen om te kijken of die slecht is, of eventueel pootjes verbrand ofzo.
Je kunt eventueel ook meten, of het relais wel aangestuurd wordt vanuit de ecu, meet dan met losgekoppeld relais tussen pootjes 85 en 86 van de relaisvoet, hier zou je dan 12 volt moeten meten.

Om de bekabeling uit te sluiten, zou je met een paperclip of iets dergelijks de verbinding tussen 30 en 87 kunnen maken ( relais eruittrekken, dan op het voetje doorverbinden) als dan de auto loopt, is het OF het relais kapot, OF de aansturing , afhankelijk van wat je meet tussen pen 85 en 86.



Groeten marcel

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

draadje 3 is inderdaad de injector voeding daar staat geen spanning op, ik heb geen spanning voor de weerstand,ik heb een draadje voor de weerstand gelegd op de accu gezet en hoor dan wel de pomp draaien maar slaat niet aan ,ik heb ook spanning op het circuit van die 2 groene relais ,ik ga morgen effe 2 relais halen om dit zeker uit te sluiten

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

ik meet trouwens een waarde van 3.5 ohm op de weerstand,is dit goed of moet hij echt 3 ohm zijn anders pak ik die morgen er ook een bij op de sloop.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

maar op mijn relais staat geen 85of 86 maar 1-2 en 3-5 1-2 is het stuurkontakt ik heb de andere met een draadje doorgelust geen resultaat bij het rechtse relais word het draadje wel warm ,zijn deze allebij voor het brandstofsysteem?? er zit toch zeker niet ergens anders nog een relais

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

3,5 is ook wel goed, zal een bepaalde tolerantie zijn, en afwijking van meetapparatuur, en/of vervuilde meetpennen of contacten.
Als hij maar niet veel hoger is, dan is het een teken dat hij echt kapot is.

Maar probeer eens die pootjes 30 en 87 door te verbinden, waarschijnlijk zal hij dan wel aanslaan.( lay-out staan waarschijnlijk geprint op de zijkant van het relais, anders de nummering aan de onderkant bij de pootjes zoeken.)

Groeten Marcel

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

sorry, je tweede bericht niet gezien, hahahaha

Je hebt 2 relais die van belang zijn. de ene is de hoofdvoeding van de ecu ( Nr 90 in mijn schema), de andere is 91, en is het relais van de brandstofvoorziening. Je zegt, dat als je de direct spanning op de weersatnd zet, je de pomp ook hoort draaien??????, dat klopt, achter dat relais zit ook de pomp, dus de bekabeling is oke.

Meet op het relaisvoet of je over 3 en 5 spanning meet, indien dit zo is, kun je hem doorverbinden en zou je de pomp moeten horen aanslaan, op dit mometnt MOET hij dan starten.

Indien je daar GEEN spanning meet, zal de hoofdzekering van de brandstofpomp eruit liggen.( dus niet de kleine in de zekeringkast, deze zit NA het relais en moet in orde zijn, omdat je de pomp hoort draaien als je VOOR opde weerstand spanning zet.), zoek de hoofdzekeringen op, waarschijnlijk in de motorruimte bij de accu ofzo.
Groeten Marcel

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

poterdorie hij doet het ,ik heb een relais doorgelust haalt niets uit toen het andere maarrr niet dezelfe pinnetjes zoals ik al had geprobeerd bij het eerste relais maar de andere twee pinnetjes vreemd, maar hij doet het ,dus zal een van die twee relais wel kapot zijn want als ik ze uitwissel haalt niets uit en aangezien ze allebij belangrijk zijn haal ik morgen effe 2 andere ,iedereen harstikke bedankt voor het meedenken in feite had ik dit bij de eerste diagnose al gedaan maar omdat dit niets uithaalde ben ik verder gaan zoeken maar het probleem was dus dat ik een relais anders moet doorlussen als het andere en dat was mijn fout.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

nee, 1 van de twee is kapot, maar omdat je die op de plaats van de ecu zet, krijgt de tweede dan geen aansturing, en kun je blijven doorlussen tot je een ons weegt, maar zal hij het niet doen.

Maar inderdaad, 2 nieuwe erin, en dan zal hij het wel weer doen, zekerheid voor alles.

Groeten Marcel

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

komt helemaal goed harstikke bedankt

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.