Peugeot 207: nokkenasversteller staat niet goed na vervangen cilinderkop

Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16v vti

He beste mensen, ik heb hier al eerder een kopje gehad over mijn peugeot 207 waar een nieuwe kop op is gezet door een beunhaas.....
Nou heb ik de auto inmiddels weer maar loopt de auto als je hem net aanzet erg slecht stationair en als je veel kracht vraagt schokt hij nog wel eens,
omdat ik klaar was met die beunhaas heb ik de auto er maar zo weggehaald anders had het nog veel langer geduurd.
Nu ben ik even bij mijn eigen garage geweest omdat er ook het motorlampje ging branden, zei hebben hem uitgelezen en ze kwamen uit op de nokkenasverstellers, deze schijnen bovenin bij de distributieriem te zitten...
maar ze zeggen je kunt het beste terug gaan naar degene die die kop heeft vervangen....
Nou dat ga ik dus maar niet doen, ik heb nou een garage gevonden die gaat er naar kijken, en ik hoop dat hij eruit komt...
Op internet las ik dat de distributieriem weer los moet en dat dan alles opnieuw moet worden afgesteld ook de nokkenasversteller...
Heeft iemand een idee of deze verkeerd gemonteerd is of dat die toevallig stuk kan zijn gegaan, het rare is dat als de auto even loopt hij toch best netjes loopt stationair..
Voor mij is wel duidelijk geworden geen beunhazen weer aan mijn auto met dit soort klusjes.......
Alvast bedankt voor iemand die mij meer kan vertellen over deze nokkenasversteller en ik laat jullie weten als de auto weer goed loopt

johnnybuze

Geplaatst door johnnybuze (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

als eerst heb je 2 verschillende poelies
1 van 30graden en 1 van 35graden (in en out staan er op dus je kunt ze niet verkeerd leggen)
naast dat ziet er ook geen riem op maar een ketting (minder belangrijk maar ketting wordt eerder hergebruikt en dat kan ook makkelijker)
andere kant van je kleppendeksel (zijde van de versnellingsbak) zitten 2 sensoren die willen wel eens problemen geven maar wat vaker voorkomt is door vuile olie de zeef verstopt of dat de klep zelf probleem geeft
voor beide is bekend probleem en oplossing is ook bekend

in dit geval met dank aan de beundehaas, zal de betreffende bedrijf moeten controleren of de poelies op de juiste plek zitten
de betreffende klep eventueel nieuwe inzetten
en de sensor schoonmaken.
wat 100% zeker moet gebeuren is instaliseren van de motor regelcomponenten, zo zorgt de computer voor dat hij van de veilige marge van lopen maar hoe is 2de
naar perfect lopen als een zonnetje om het zo ff te omschrijven. voor dit gedaan wordt moet eerst softwareupdate gecontroleerd worden zodat daar ook de laatste versie op zit

johnnybuze (0), 11 jaar geleden

He allereerst hartstikke bedankt voor deze toelichting, ik ga dit ook nog even voorleggen aan mijn garage.

Waarschijnlijk moet er dus wel wat los om er zeker van te zijn dat alles juist is gemonteerd...



Bedankt, ik laat het even weten hoe het afloopt..

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

klepdeksel verwijderen, dan contr of de nokkenastandwielen geblokkeerd staan. als dit niet zo is,is een van de vtc-kleppen stuk. en contr met speciaal gereedschap of distributie exact op tijd staat. als dit alles correct is, dan idd motor voorzien van laatste software en goed KOUD inleren. ik weet overigens natuurlijk niet hoe slecht ie koud loopt, maar een naaimachientje wordt zo'n ding in de warmloopfase nooit hoor.

johnnybuze (0), 11 jaar geleden

Hij loopt zo slecht dat die s'morgens zowiezo steeds uitslaat als je hem niet op 2000 toeren houd. En als die s´morgen stationair loopt dan gaat de motor steeds in toeren zakken en dan schiet die weer omhoog naar 1500 toeren.

Het is lang niet meer zo als voor die tijd toen liep ie verder prima stationair, alleen als je toen wegreed schokte die de laatste tijd ook wel af en toe maar als je de straat uit was was het goed, waarschijlijk was er dan koelvloeistof in de cilinder gelopen omdat de koppakking lek was, maar dit schokken was ook maar heel erg licht.


Super bedankt voor jou reactie.....

johnnybuze (0), 11 jaar geleden

Update, ben afgelopen vrijdag bij de garage geweest.
Het blijkt dat de twee tandwielen verkeerdom gezet waren van de nokkenas geloof ik..

Hij zei het is afwachten hoe die loopt maar hij had er speciaal gereedschap voor nodig en dat was onderweg.

Hij zei als die niet goed loopt als die is afgesteld dan kan het zijn dat de tandwielen af/krom zijn en dat de ketting ruim kan zijn...

Ik heb nog niet gehoord of ie er aantoe is gekomen en volgens mij is die morgen gesloten, dus ik ben erg benieuwd wat het bericht is aankomende woensdag...


Ik hoop zo dat hij eindelijk klaar zal zijn en we weer veel probleemloze kilomters kunnen rijden in ons peugeotje

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

Mijn eerste gedachten is dus correct
2 tandwielen omgedraaid.

hij bedoeld denk ik dat de kleppen krom kunnen zijn, dit verwacht ik niet direct ivm maar 5graden verschil tussen de 2 poelies maximaal is. maar als hij de poelies omdraaid is alles mogelijk
Ketting is niet vaak te ruim maar de kans is er wel natuurlijk
verwacht dat hij maandag nog wel mee aan de gang kan gaan. maar dinsdag zullen ze dicht zijn, die kans is groot

1 Ding is zeker dat de beun-de-haas niet weet wat hij doet, dit ivm op de poelies duidelijk de verschillen staan. tevens ooik in en out dus hoe makkelijk kun je het maken.
Hoop wel dat je contact op neemt met hun en de fout van hun voorlegt, kijken wat je van de kosten terug kunt krijgen

johnnybuze (0), 11 jaar geleden

UPDATE....
Vandaag maar even weer naar de garage geweest om te kijken of die al wat meer wist..

Het schijnt dat de timing blijft verlopen, ze kunnen hem gewoon niet goed krijgen.

Enige wat deze beste man nog kan bedenken is dat er iets met de tandwielen van de nokkenas is, gelukkig zitten deze nog aan mijn oude cilinderkop, en die waren zeker weten goed, ze waren net bezig om de deksel te verwijderen en de distributie ketting los te halen om zo de tandwielen van de oude cilinder erop te zetten.


Ik heb er eigelijk heel weinig hoop meer in en ben toch bang dat ik hem maar ga inruilen op wat anders, helaas is het niet anders.


Toch raar hoor, ik begrijp echt niet hoe dit nu kan, alles zit er verder goed op volgens de garage en toch blijft de timing verlopen...

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

weet je zeker dat deze garage wel voldoende kennis heeft van deze motoren? ik had al geschreven dat je goed moet controleren of de tandwielen in de zgn vergrendelstand staan voordat je de ketting erop legt. dit is ook zichtbaar adh van merkteken in de nokkenaspoelies zelf.

johnnybuze (0), 11 jaar geleden

Eigelijk vindt ik deze garage best vertrouwt, ik weet zeker dat hij voldoende kennis heeft... dit is de site van deze bedrijf, het bedrijf doet ook aan motor revisie, http://www.motorenrevisie-artur.nl/index... of via google Arthur scheemda

Inmiddels heb ik telefoon gehad, en de motor liep al wel beter met de andere tandwielen, maar nog niet helemaal naar wens volgens mij.

Hij vroeg aan mij wat voor olie in de motor was gedaan ...

Ben benieuwd hoe alles afloopt. De garage weet dat ik hier een topic heb en hij heeft het nog wel gelezen, ik ga hem nog even weer een linkje sturen


Bedankt tot zover

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

had hem naar de dealer gebracht daar hebben ze 1 verstand van deze motor
en 2 je komt daar toch
elke keer als hij start zal hij altijd iets beter lopen
hij moet de motor namelijk opnieuw in leren
dit doe je doot eerst laatste software op te installeren
hoeft niet perce maar altijd handig om de laatste software erop te zetten.

hierna ga je door middel van de laptop alle data wissen in de compter
je leer dan alles in
dit gebeurt met koude motor onder de 30graden
als hij aanslaat is het mogelijk dat de motor heel veel op en neer schud
naar mate hij warmer wordt zal het probleem minder worden
eenmaal warm zou hij netjes stationaair lopen
het is mogelijk dat tijdens deze fase dat hij uitvalt, gewoon opnieuw starten en opwarmfase af laten werken

nadat hij warm is moet je proefrit rijden en doortrekken naar 4000rpm daar laat je gas volledig los
je laat hem dan op de motor terug zakken naar 2000rpm dit moet je 8seconden duren
vandaar in zijn 2 of 3

een dealer weet dat als je zo'n reparatie is uitgevoerd je niet na 10seconden stationaair lopen weet of het nu goed is of niet
opwarmfase afwerken proefrit.
af laten koelen en dan kijken hoe hij bij koude motor stationaair loopt
op een dag valt dit met moeite 2x te doen

johnnybuze (0), 11 jaar geleden

Dus als ik het goed begrijp kan de motor nooit direct goed lopen als de riem er net weer op zit, dan moet je echt nog even puzzelen en doen om hem mooi te laten lopen, ik bedoel dus het inleer procedure..

Zoals ik begrijp is dat in 1 dag moeilijk te realiseren inverband met het koud worden van de motor....


Echt super bedankt voor jullie reactie´s,

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

als ze ingeleerde waardes niet-perfect zijn dan loopt hij inderdaad niet lekker.
hij zal dit wel herstellen op den duur alleen dat heeft tijd nodig
met inleer proces te doen zal het makkelijker gaan.
belangrijkste op dit moment is dat je geen storingen hebt
als je deze niet hebt kun je hem het beste de inleer proces volgen

johnnybuze (0), 11 jaar geleden

Eindelijk de auto weer gekregen afgelopen week, en het is ongelovelijk maar de motor loopt weer als vanouds.
Het blijkt dat hij de tandwielen van de nokkenas van de oude cilinder op de nieuwe cilinder heeft gezet en hij liep eigelijk direct goed zei die..
na het inleer proces te hebben gevolgd was het perfect.

Misschien doordat de beunhaas die tandwielen had omgedraait zijn ze misschien wel stuk gegaan, nou is het gelukkkig goed en ik heb alweer 500 kilometer zonder problemen erop zitten.

Enige probleem is nog een kleine storing van de lambdasensor, ik geloof dat hij zei dat het de eerste lambdasensor was.
Hij heeft de storing gereset maar na een paar keer starten komt die opeens weer navoren... Hij had hem nog twee dagen extra gehouden en er zelf nog wat in proef gereden maar je verneemt er verder niks aan, het enige idee is dat hij volgens mij iets later overschakeld op LPG, maar dat kan misschien wel door die lambdasensor komen..

Eind februari moet de auto gekeurd worden en dan gaan we kijken als die word gereset of die dan weg blijft en anders moet de lambdasensor ook nog maar worden vervangen door een nieuwe, en dan hopen dat die wel wegblijft.


Maar toch ben ik blij dat ons autootje er weer is, maar nu moet die wel weer heel wat kilometers gaan maken zonder verder dikke problemen..

Jongens allemaal bedankt voor jullie berichten en reacties, ik was hier erg blij mee..
Nogmaals hel erg bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.