Beste Medesleutelaars,
Bij de Peug 106 van mijn vriendin branden sinds enkele dagen het olie en koelvloeistof lampje tegelijk.
Ik ga er van uit dat dit net als bij de PH2 een aanduiding is voor een oliepomp probleem?
Het rare is alleen (teminste, vind ik raar) dat de lampen pas aan gaan als de motor goed warm is,
dat wil zeggen, na 15 minuten flink rijden.
Als de motor goed warm is beginnen de lampjes eerst te flikkeren bij stationair toerental
maar gaan vervolgens uit zodra er toeren gemaakt worden.
Enkele minuten later gaan ze onder het rijden aan en blijven ze continue branden.
Als ik de oliedop losdraai dan zie ik door het gaatje in de plaat die in de kleppendeksel zit
de olie vrolijk rondspetteren, dus de oliepomp doet wel iets.
Daarbij rijd mijn vriendin al een dag of 5 zo rond (ja niet gaan gillen, ik weet het, op mijn eigen risico)
en de motor draait nog als een naaimachine (voor zover een 1.1tje met 230.000 km nog als een naaimachine draait)
Als je oliepomp echt niet zou werken, was de motor mijn inziens allang in de soep gelopen.
Wie heeft er tips, tricks of andere ideeen, voordat ik aan de oliepomp ga sleutelen??
Alvast bedankt voor het lezen :-)
Groet,
Maarten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou in de eerste plaats denken dat als de olie warm,en dus dunner word,hij gemakkelijker rondgepompt kan worden.
Dan zou,als de oliepomp inwendig lek is,de pomp minder opbrengst hebben.
Dat zou al iets kunnen verklaren.
Hoe dat zit met 2 brandende lampjes weet ik niet,maar dat zou wel in het instructieboekje moeten staan.
Dank voor het meedenken in ieder geval.
Ik heb de auto gekocht zonder het instructieboekje en online kon ik ook zo snel niets vinden,
wellicht dat iemand die wel een instructieboekje van een 106 PH1 heeft dit voor mij kan nakijken? :-)
Zou het misschien nog te maken kunnen hebben met het oliefilter?
Ik ben vrij handig en technisch, een lekke koppakking heb ik 2 jaar terug vervangen en inmiddels zonder problemen 25.000 km verder,
maar weet eerlijk gezegd niet in hoeverre het oliefilter eventueel verstopt zou kunnen zijn of het probleem met de oliepomp kan verergeren?
Wat ik wil voorkomen is dat ik aan de oliepomp begin en dat het uiteindelijk wat anders blijkt te zijn,
maar dat willen we uiteraard allemaal voorkomen in ons werk....
Wederom alvast bedankt.
12 jaar
Wanneer is filter en olie voor het laatst vervangen?
Oliedrukzender zou een grens gevalletje kunnen worden.
Meet eens oliedruk als de lamp brand.
Iets dikkere olie is misschien een optie.
Olie is zo'n 10.000 Km terug eens preventief vervangen, oliefilter eerlijk gezegd geen idee.
De olie die er toen uit kwam zag er nog keurig en helder uit dat ik geen seconde aan het filter gedacht heb.
Was ook eerlijk gezegd in de veronderstelling dat het filter alleen is om echt grote brokken/onderdelen tegen te houden. Vervangen van het oliefilter zou misschien al een oplossing bieden begrijp ik....
Oliedrukzender zit iets links op bijna zelfde hoogte naast het oliefilter, klopt dat?
En kan ik oliedruk meten zonder speciaal gereedschap?
Ik kan de kleppendeksel eraf halen en dan eens starten, zien hoeveel meter hoog het komt,
maar dat zal wel geen goede maatstaf zijn ;-)
Wederom weer bedankt voor het meedenken.
12 jaar
dat die lampjes allebei gaan branden heb ik geen ervaring mee, kijk je draadboom eens goed na of die niet ergens tegenaan schuurt waardoor je een sluiting krijgt naar massa.
Controleer en reinig dan ook meteen de dikke massakabels tussen bak en carrosserie en tussen de accu en de carrosserie.
Ik ga er trouwens vanuit dat je de tegenwoordigheid van geest hebt dat je de olie al gepeild hebt en het koelvloeistofniveau hebt gecontroleerd.
Kijk, zelfs midden in de nacht word hier meegedacht, super!
Olie en koelvloeistof niveau's zijn beiden goed inderdaad.
Ik had zelf al wat extra massapunten gemaakt met behulp van startkabels
tussen motor en accu en tussen motor en chassis, helaas zonder resultaat.
Wat betreft de sluiting of beschadiging, hier heb ik ook aan zitten denken
aangezien ik vrij kort geleden de bovenste schakelstang vervangen heb en je dan
best wel even zit te pielen, ookal haal je de luchtfilteraanzuigbuis weg.
Maar heb terwijl de lampjes aan waren de hele draadboom afgevoeld en gerommeld
terwijl mijn vriendin de lampjes bleef bekijken.
Ze bleven hardnekkig branden....
12 jaar
Hoe later de avond ... des te schoner het volk zeggen ze toch?
op het moment dat de lampjes gaan branden kun je de draden even van de sensoren trekken en evt even kortsluiten om te zien of er dan iets verandert.
Als er dan niks verandert heb je beslist ergens een sluiting.(waarschijnlijk naar massa dus)
Je kan ook even kijken of de spanning tussen de accupolen met lopende motor niet hoger wordt dan 14,3 Volt.
Als je spanningsregelaar kapot is en hij laad bij met 18 of 20 volt gebeuren er ook gekke dingen.
Wederom dank voor de reactie,
Ik was inderdaad van plan om morgen even te gaan stoeien met de sensoren, om te kijken er idd niet ergens een sluiting zit.
Heb tevens een nieuw oliefilter gehaald, zal morgen olie verversen en nieuw oliefilter plaatsen,
dat zijn de kosten niet en als dat het wel oplost dan was dat een kleine moeite.
Spanningsregelaar is ook een goede, zal morgen (zodra de lampjes branden) als eerst de laadspanning eens meten
vervolgens de sensoren nakijken en als dat niets veranderd dan de olie + filter verversen.
Word vervolgd....
12 jaar
Iets dikkere olie halen .
Wat verstaan we onder iets dikker?
Normaalgesproken gaat er 10W40 in de 106jes volgens mij, moet ik denken aan 15w40? of extremer?
Het blokkie heeft de kilometerstand inmiddels op 230.000 staan, verbruikt nog amper olie en er word elke dag mee gereden,
ongeveer 25km heen en 25km terug waarvan de helft 100km/h weg is.
Is het wel verstandig om met dikkere olie te gaan rommelen?
12 jaar
Het idee hier achter is , mocht je niks vinden , ik zou in ieder geval met een mechanische meter ,oliedruk meten, als deze dan telaag is , door slijtage (km. stand) je de oliedruk op die manier , boven de ondergrens kunt houden 15w40.
Zou er geen andere olie in gooien, als je oliedruk niet goed is heeft dat een rede , die moet je oplossen, andere olie is een lapmiddel.
Mocht het echt aan de oliedruk liggen kun je altijd eerst het blok een keer spoelen met een flush middel, oliedruk problemen worden vaak veroorzaakt door verstoppingen.
maar nogmaals, ik denk dat er met de oliedruk niets mis is.
Beste Meedenkers,
Vanmorgen motor even warmgereden, olie afgetapt, oliefilter vervangen, oliedruksensor losgehad en schoongemaakt
(zat overigens maar handvast in het blok)
vervolgens verse olie toegevoegd, toch maar "originele" 10W40 genomen (ook op aanraden van bevriende plaatselijke garage).
Het lijkt erop dat het probleem daarmee toch opgelost is, voorlopig ga ik er maar vanuit dat het oliefilter de grootste boosdoener is geweest.
Overigens viel de staat van de olie mij wel wat tegen, dwz, bij het vingertop testje voelde ik toch wel wat deeltjes in de olie die bij een magnetische test
niet bleven plakken en dus waarschijnlijk roet deeltjes zijn?
Morgen gaat mijn vriendin het stuk rijden wat ze elke dag rijdt en dan zal ik nog even posten of het echt opgelost is.
Alvast bedankt voor alle reacties !!
12 jaar
Helaas.... het is niet opgelost.
Dat wil zeggen, op de weg heen is alles uit gebleven, maar op de weg terug welke exact dezelfde route is,
(8 uur later dus motor weer volledig afgekoeld) gingen de lampjes op ongeveer de helft van de route weer branden.
Wat ik gister nog vergeten was, maar wel een belangrijk detail denk ik:
Toen ik gister na het verversen van de olie de motor voor het eerst weer strartte,
brandden beide lampjes een seconde of 5 na het starten, iets wat normaal nooit voorkomt.
Aangezien alle olie eruit geweest is, waaronder ook de sensor en oliefilter, stond er niet direct oliedruk op de sensor en bleven deze dus enkele seconden branden. De oliepomp werkt dus weldegelijk (in ieder geval bij koude motor) en de werking van de sensor lijkt (wederom bij koude motor) dus ook in orde
Net nog even gekeken, olieniveau is gewoon perfect.....
Ik vrees dat het voor mij als particulier een beetje begint op te houden.
Wat ik zelf nog kan doen is bij een warme motor (en dus brandende lampjes) de klepdeksel loshalen en dan eens kort starten.
Als de olie dan in het rond spuit weet ik in ieder geval dat de oliepomp ook met warme motor toch wel iets doet, maar zonder meter weet ik nooit of er genoeg oliedruk is.
Een elektrische storing kan ik me zo langzamerhand niet meer indenken, aangezien de lampjes concequent pas bij een goed warme motor
aangaan en bij een koude motor gewoon uit blijven.
Hellup ;-)
12 jaar
Ik denk dat je de auto toch eens naar de garage moet brengen,om de sensor en de pompdruk te laten controleren.
Anders kan het gebeuren dat je stil komt te staan met een vastgelopen motorblok.
12 jaar
Daarom is meten - weten
Oliedrukmeter kost de wereld niet , dan had je een week geleden al meer geweten.
Klepdeksel los halen is allemaal extra werk/kosten , voor alle kosten die je nu al gemaakt hebt , had je ook geweten of het aan de oliedruk ligt.
Maarja , achteraf kijk je een koe in de kont zeggen ze bij ons.
Deze frase vond ik op een ander forum,en neem dit ter kennisgeving aan :
Oliedruk meten is een secuur karweitje. Daarbij is een smeerolieschema absoluut noodzakelijk, evenals de fabrieksgegevens van de betreffende motor. Met welke olieviscositeit, bij welke olietemperatuur en bij welk toerental moet welke oliedruk worden gehaald? Ga na waar er oliedruk moet worden gemeten, meestal is dat op de plaats van de oliedruksensor, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Oliedruk wordt opgebouwd tegen een bepaalde weerstand zowel die van de lagers als die van kleine olieboringen (restricties) in oliekanalen die naar de cilinderkop of de turbocompressor lopen. Door het motortoerental langzaam vanaf stationair op te voeren, kan de werking van de overdrukklep worden gecontroleerd. Een te lage oliedruk kan ook veroorzaakt worden door een verstopte olie aanzuigzeef, een bekend probleem bij motoren met black-sludge. Valse lucht in de aanzuiging naar de pomp of lekkage naar de pomp zorgen uiteraard ook voor een lage oliedruk.
12 jaar
Die van die koe en die kont die kennen we hier ook.
Op zich was het verversen van olie + filter niet eens een overbodige luxe bleek achteraf.
Ik zie dat een oliedrukmeter idd maar een paar tientjes kost, ook een leuke aanvulling voor de hobby garage.
Meteen besteld, over een paar dagen weten we meer....
Heeft iemand nog enig idee over de waarden die ik kan verwachten of die ik minimaal moet meten?
Ik lees dat oliedruk gemeten moet worden met een warme motor en dan met stationair toerental, 2000 rpm en 3000 rpm
lekker handig, onze 106 heeft geen toerenteller, dat word dus bij benadering :-D.
Word vervolgd....
12 jaar
De oliedrukmeter is vanmiddag bezorgd, helaas ik heb zaterdag pas tijd om te gaan meten
maar misschien kan iemand hier in de tussentijd posten hoeveel druk ik ongeveer kan verwachtten
en bij welke toerentallen ik moet meten.
Overigens ben ik heeeeeel nieuwsgierig geworden of de oliepomp nu goed werkt of niet,
wat geloof het of niet maar de lampjes zijn al 3 dagen permanent uit...... en nee, ze zijn niet stuk ;-)
11 jaar
Beetje late reactie,
Inmiddels zijn we dik 2 maanden verder,
de oliedruk was ruim voldoende en de lampjes zijn ook niet meer aangegaan.
Wat het dus geweest is, is lastig te achterhalen, aangezien ik pas oliedruk gemeten heb na olie en oliefilter wissel
en nadat de lampjes al enkele dagen niet meer aan waren gegaan.
Inmiddels is de Peugeot ook weer lachend goedgekeurd (op 2 handremkabels na, geen bijzonderheden of opmerkingen) dus mijn vrouw kan weer lekker karren.
Toch allemaal bedankt voor de reacties!!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar