Peugeot 308 CC 2012: Olie peilstok gaat niet verder.

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5F02, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 115

Graag een ideetje voor het volgende probleem? Na het oliepeilen, gaat de peilstok er op een cm of 5 na, niet meer in.
Ik peil regelmatig en heb eerder nooit problemen ondervonden.
Ik heb met een iets dunner z.g. 'trekkabel' die door electriciens gebruikt wordt getracht langs obstakel te komen, maar vergeefs.
Hopelijk heeft iemand een idee?

Bert HH van Gijn

Geplaatst door Bert HH van Gijn , lid sinds 3 maanden geleden

8 Reacties

kaleido 1 PRO, 3 maanden geleden

Ook niet met wat draaien ?

Bert HH van Gijn, 3 maanden geleden

Dank Kaleido, Nee, met veel fingerspitzengefuhl bezig geweest, zonder resultaat!

lange-frans, 3 maanden geleden

olie peilstok helemaal demonteren .......dan kun je kijken of er iets in de buis zit en verwijderen . als je nu door drukt en er zit iets in zit het in je motor.

hans4074 PRO, 3 maanden geleden

De nylon geleider van de distributie ketting is kapot. De peilstok loopt door deze geleider. Waarschijnlijk zijn er stukjes afgebroken en zitten in of voor het gat van de peilstok.

    Dit zou inderdaad heel goed mogelijk kunnen zijn Hans, dank voor het meedenken! Ik heb inmiddels op een engels forum een foto gezien van de geleider, waar idd de peilstok doorheen loopt. Vrees dat ik nu aan de beurt ben voor ketting- en spanners/geleiders vervanging. - Bert HH van Gijn, 3 maanden geleden

hans4074 PRO, 3 maanden geleden

Ik vrees het ook. Het advies is om eigenlijk om er niet meer mee te rijden of te starten. Er zit aan de bovenzijde ook nog een korte geleider....een aluminium steun met nylon geleider. Deze steun kan ook afbreken en tussen de ketting terecht komen.

    Dank Hans, hoewel je niets ervan merkt, is rijden inderdaad niet verstandig! Met vriendelijke groet, Bert. - Bert HH van Gijn, 3 maanden geleden

Bert HH van Gijn, 2 maanden geleden

Beste Hans, Jouw antwoord was een 'schot in de roos'! Dankjewel!! Van de geleider was idd een stukje afgebroken en in het peilstokgat gekomen. De hele zaak opengemaakt en met een lange dunne schroevendraaier, voorzien van plakvet, het stukje omhoog gehaald. paste precies op het breukvlak, dus niks 'kwijt'. Preventief de hele zaak, ketting, tandwielen etcetera verwisseld en hij rijdt weer als een zonnetje. De nylon geleiders zijn zo broos, dat je er tussen duim en wijsvinger zomaar stukjes van kunt afbreken Troep! Hopelijk blijft het nu wél oké! Dank nogmaals en hulde voor jou en dit forum! Fijne feestdagen!

Bert HH van Gijn, 2 maanden geleden

PS. Ik vergat te zeggen dat ik de motor na reparatie heb laten 'flushen'. Dat wil zeggen: grondige spoeling met reinigingsolie en vervuiling opvangen in filter. Dit geheel nog een tweede maal met een nog fijnmaziger filter en daarna nieuwe olie erop. Geweldig om te zien (eigenlijk ook weer niet) hoeveel vervuiling er na 40K KM uitkwam. Motor heeft duidelijk meer power, compressiedruk bijna 1bar meer en wat het mooiste is, de druk in de 4 cilinders zijn helemaal gelijk. Voor de reiniging waren dat kleine verschillen. Ik had deze ervaring reeds opgedaan met mijn Volvo S70R een half jaar daarvoor opgedaan en mag met recht geweldig genoemd worden! Ik wil niet meer anders!

hans4074 PRO, 2 maanden geleden

Goed te horen dat alles weer tot tevredenheid is opgelost.
Correct flushen kan idd effectief zijn, maar k denk dat bij deze thp motoren het reinigen van het inlaat traject dmv granulaat, het plaatje compleet maakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 CC of stel zelf een nieuwe vraag.