Dag allen,
Ik heb een olie keerring (auto krukas) die ik wil monteren. Ik heb een vraag over de hoe deze gemonteerd dient te worden.
Ik heb de volgende keerring met montage huls. Volgende de fabrikant moet de huls gebruikt worden tijdens de installatie en mag die beslist niet eerder verwijderd worden. Nu zit er aan de binnenzijde van die installatie huls een ring die in diameter groter is dan de binnenste lip van de keerring.
Ik ben bang dat als ik dit zo monteer en tijdens de installatie die ring er probeer door te drukken, de binnenste lip meeneem/beschadig.
Iemand ervaring, zit die installatie huls niet verkeerd om?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De montage ring moet er andersom in als de keerring met de lip maar binnen zit bij montage , kijk hoe de oude keerring er in zit .
Waar is hij voor want die info ontbreekt , sommige keerringen zijn dubbel werkend .
Dank je voor de reactie.
Het gaat om de krukas oliekeerring aan de distributieriem kant van een een Peugeot 307 SW 1.6 HDi. De lip moet naar binnen gemonteerd. Informatie van de fabrikant (Payen) ontbreekt, behalve de standaard PTFE oliekeerring filmpjes, waarbij de ring moet blijven zitten.
Ik heb nog een keerring voor de nokkenas ook met een plastic sleeve, daar is wel van duidelijk dat hij kan blijven zitten tijdens installatie en dat die helpt de lip te beschermen, na installatie kun je de sleeve hiervan verwijderen.
5 jaar
Keerring zonder die plastic huls monteren...
Binnenste lip licht insmeren met schone motorolie.
Zoals de keerring nu op de huls geplaatst is, zal het niet lukken. Peugeot heeft ook het systeem met de nylon huls, maar dan zonder de rand. Ik kan het niet goed zien op de foto, maar kan die rand er toevallig niet af? Iets van een breek-rand ofzo?
Ik blijf erbij:
Keerring zonder die plastic huls monteren...
Binnenste lip licht insmeren met schone motorolie.
Nou hij is gemonteerd!
Heb hem zonder gebruik te maken van de huls (vlak voor montage verwijderd) en ook zonder olie gemonteerd.
Het was even prutsen want natuurlijk wilde de binnenste lip niet lekker mee. Met een klein bol voorwerp de lip op zijn plek geduwd. Daarna de as twee keer rond gedraaid en de boel een nacht laten staan (memory functie van teflon).
Toch wel tegenstrijdig met wat de fabrikant wil, daar wordt heel duidelijk gemaakt dat de huls gebruikt dient te worden tijdens de montage en dus echt niet eerder er af mag. Ook over olie zijn de meningen verdeelt. Bij de oorzaken van falen komt het gebruik van olie voor als een no-go.
Nou ja...., hij zit erin en inmiddels zelfs al weer een flink stuk gereden. Die lekkage die ik had is weg, hopelijk houdt deze het lang vol.
Dank allen voor de reacties. Bijgaand nog een foto van hoe de huls eruit ziet zonder de keerring (helaas geen breekrandje).
5 jaar
Mooi dat het is gelukt.....vreemd van die huls. Originele keerringen van Peugeot hebben een soortgelijke huls, maar dan zonder rand.
Bij het monteren van dit soort keerringen hebben wij de beschikking over speciaal gereedschap en dan moet de keerring op de huls blijven zitten....zonder gebruik te maken van olie o.i.d. vanwege het materiaal van de binnenste lip. De dunne huls valt dan precies over de (kruk)as waar de keerring op af moet dichten. Dit om te voorkomen dat de binnenste lip fout gaat tijdens montage.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar