Peugeot 206: Olietemperatuur lampje brandt bij lage versnelling

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo iedereen,

Als ik een tijdje met m'n auto rondrijd (dus als ie op temperatuur gekomen is) en ergens terugschakel naar zijn twee (bij het naderen van een rotonde, stoplicht, parkeerplaats...), dan brandt plotseling het oliedruk-lampje in combinatie met het STOP-lampje (tevens geluidssignalen), volgens het boekje zou dit moeten duiden op een te hoge temperatuur van de olie...

Maar ik weet bij god niet waarom, ik heb de olie gepeild en deze zit gewoon op MAX, dus aan de oliedruk- of hoeveelheid zal het waarschijnlijk niet zitten.

Heeft iemand enige idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik weet dat de (olie)sensoren van de 206 niet de beste zijn, maar om het nou meteen daarop af te schuiven...

Pijo

Geplaatst door Pijo (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ofwel de sensor kapot of de oliepomp die niet genoeg geeft door sleet of een verstopt oliezeef.
kJe kan de werkelijke oliedruk laten meten met een manometer.

Pijo (0), 13 jaar geleden

Heb je enig idee waar zo'n oliesensor voor een schappelijk prijsje te krijgen is? En waar zit dat ding eigenlijk precies? En met oliezeef bedoel je de oliefilter neem ik aan? :P

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee, het oliezeef zit aan de oliepomp in het carter.

Oliedrukschakelaar kost geen 10 euro.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Is er toevallig onlangs olie ververst? Wat ook een oorzaak kan zijn is het oliefilter = of verkeerd type oliefilterelement, óf het kunststof kruisje in het midden van het oliefilterelement is afgebroken.

Pijo (0), 13 jaar geleden

[quote=hans4074]Is er toevallig onlangs olie ververst? Wat ook een oorzaak kan zijn is het oliefilter = of verkeerd type oliefilterelement, óf het kunststof kruisje in het midden van het oliefilterelement is afgebroken.[/quote]
Olie verversen, jazeker! En eigenlijk heb ik sindsdien dit probleem... wat kan er dan mis zijn gegaan?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=hans4074]of verkeerd type oliefilterelement, óf het kunststof kruisje in het midden van het oliefilterelement is afgebroken.[/quote]
Eigenlijk moet het: verkeerd MERK oliefilterelement zijn.

Pijo (0), 13 jaar geleden

Wat is een oliefilterelement precies? Je zou haast denken dat het een 'vast' iets is wat je niet zo gauw één, twee drie vervangt.... Waar dient het voor? (ik leer nog eens wat hier hahaha)

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Als oliefilter je bekender voorkomt, mag je het ook zo noemen hoor.
Bij de nieuwere motoren is het oliefilter niet meer zo als "vroeger" toen de mannen nog mannen waren, en de filters nog filters.
Het is tegenwoordig vaak een inzetfilter, dus los filter in een afschroefbaar huis, en dan noemt men dat netjes oliefilter-element.
Vervangen is niet veel werk.

Pijo (0), 13 jaar geleden

Hoe dan ook, onlangs hebben mijn pa en een kennis weldegelijk de olie ververst... maar zover ik weet heeft men niet aan de oliefilter gezeten... wat kan dan nog een oorzaak zijn?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=hans4074]óf het kunststof kruisje in het midden van het oliefilterelement is afgebroken.[/quote]
En dan kan gebeuren zonder dat er aan het filterelement is gezeten. Welk type olie is er in gegaan? Dus NIET het merk, maar de ..W.. aanduiding.

De student (0), 13 jaar geleden

Soort olie;full synthetish,Sae 0-5-10 W 35-40-45 ,het ene merk is niet hetzelfde als het andere.Elke olie wordt dunner bij warm worden.

Pijo (0), 13 jaar geleden

[quote=hans4074][quote=hans4074]óf het kunststof kruisje in het midden van het oliefilterelement is afgebroken.[/quote]
En dan kan gebeuren zonder dat er aan het filterelement is gezeten. Welk type olie is er in gegaan? Dus NIET het merk, maar de ..W.. aanduiding.[/quote]
15W40... was een 10W40 verstandiger geweest?

Kan dat kruisje ook afbreken bij het olie verversen? Lijkt me niet toch...

Pijo (0), 13 jaar geleden

[quote=De student]Soort olie;full synthetish,Sae 0-5-10 W 35-40-45 ,het ene merk is niet hetzelfde als het andere.Elke olie wordt dunner bij warm worden.[/quote]
Wat wil je hiermee zeggen dan?

Pijo (0), 13 jaar geleden

Wat voor olie is eigenlijk het beste voor een 1.4 benzine peugeot 206 / bj2002 ? Volsynthetisch? Semisynthetisch? 15W40? 10W40? Welk merk?

De student (0), 13 jaar geleden

Bvb:10 W 40 ====bij koude is ze 10 dik.Bij warme motor vertekt ze dan bij viscositeit 40 om dunner te worden.Dus bij sae 10 W 30 wordt ze bij warme motor nog dunner.

Pijo (0), 13 jaar geleden

Hmm, gebruikelijk is een 15W40, maar een 10W30 zou dus beter zijn, klopt dat?

Welke merk kan ik het beste nemen?

En moet het volsynthetisch zijn of halfsynthetisch?

Alles wat mijn peugeot 206 blij maakt! :P

De student (0), 13 jaar geleden

Een autoonderdelenwinkel weet wat er in moet dus zelf iets uit het schap pakken is niet zo 'n goed idee.Maar volgens vorige antwoorden kan er een inwendig lek zijn in filterhuis door oude o-ringen of afgebroken kruisje zodat oliepomp niet genoeg druk kan opbouwen.Uitmeten van de oliedruk zou toch goed ivm met motorschade.Is er de mogelijkheid dat je bij schakelen de motor niet te ver in toeren daalt?

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=De student]Bvb:10 W 40 ====bij koude is ze 10 dik.Bij warme motor vertekt ze dan bij viscositeit 40 om dunner te worden.Dus bij sae 10 W 30 wordt ze bij warme motor nog dunner.[/quote]
frituurvet wordt ook dunner bij hoge temperaturen...wat is volgens jou de viscositeit daarvan?


gr john

De student (0), 13 jaar geleden

Is het ossewit of echte frituurolie.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=De student]Is het ossewit of echte frituurolie.[/quote]
Ossewit is geen olie = vet

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=De student]Is het ossewit of echte frituurolie.[/quote]
dat zou jij toch moeten weten als ''olieexpert''



gr john

Pijo (0), 13 jaar geleden

Iedereen bedankt, het bleek inderdaad het oliefilterelement te zijn. Open gemaakt, oude (goed vervuilde!!) filter eruit gehaald, nieuwe erin gezet, en alles werkt nou tiptop, niks aan het handje. Iedereen nogmaals bedankt!

Pijo (0), 13 jaar geleden

Moet alleen nog even ergens een oliepeilstok scoren, bij de huidige is de punt er helaas afgebroken, iemand enig idee waar een 'nieuwe' te verkrijgen is? Bij de sloop misschien?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het heeft wel heel wat reacties gekost, maar uiteindelijk opgelost.

En een nieuwe peilstok kost bij de dealer zegge en schrijve nog geen 7 euro en dit is incl BTW! Daar ga je dan toch niet voor naar de sloop om er thuis achter te komen dat óók het puntje van de sloop-peilstok na 2x peilen afgebroken is!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.