Peugeot 406: olieverbruik EW10J4 2.0 16v

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: EW10J4

Hallo,

Mijn 406 begint wat meer olie te verbruiken. Het was altijd 0,5 L per 10.000 km, verbruik ligt momenteel op 2 L/10000 km. Kilometerstand is nu 178.000 km. Ik zit er niet echt mee, want vul gewoon bij. Maar wat ik nu wil weten is waar de motor (waarschijnlijk) olie verliest. Want dan weet ik of dit probleem eventueel over is na montage van een nieuwe kop (die zal er tenminste ooit aankomen, is nu nog goed voor zover ik weet). Ik heb verder geen koelvloeistof verbruik. Ook ben ik niet van oliesoort gewisseld (altijd Kroon synthetisch 5W40)

Erwin

Erwin2907

Geplaatst door Erwin2907 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

sgm (0), 17 jaar geleden

Is dat een 1.8 blok? Die van mijn vader gebruikt ook wat olie. 2L op de 10.000 is niet dramatisch. Denk dat het via de klepseals lekt omdat die door het heter zijn van de kop door LPG meer te lijden hebben.

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

EW10J4 is een 2.0 blok. Staat er overigens ook bij.

TrafficBandit (0), 17 jaar geleden

Normaal olieverbruik treedt op door olie die langs de zuigerveren en olieschrapers in de verbrandingskamer komt en verbrand. Dit gaat echter om minimale hoeveelheden tenzij je een kapotte zuigerveer ofzo hebt. Als er via deze weg veel olie verbruikt wordt dan is het ook te zien aan grote blauw/witte rookpluimen uit je uitlaat.

Het is veel logischer dat er olie weglekt via een kapotte pakking of de carterplug. Dit is makkelijk te controleren door te kijken of er oliesporen/resten te zien zijn op het motorblok. Om de carterplug hoort ook een koperen ring die daar zit voor de afdichting. Als deze niet vernieuwd is nadat de olie ververst is dan kan die ook gaan lekken.

0,5 L per 10.000 kilometer lijkt me redelijk aan de ruime kant en niet normaal. Ik zou de auto gewoon een keer op de brug zetten en een visuele inspectie houden, waarschijnlijk heb je je lek dan zo te pakken.

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Het was altijd 0,5 lt per 10000 km, wat ik niet veel vond, alhoewel mijn oude renault 19 1.8 minder gebruikte (12 jaar oud en 230.000 km). Maar het verbruik is nu gestegen naar 2 lt/10.000 km. En ik hou niet zo van stijgende lijnen, want meestal stoppen die niet vanzelf... Vandaar ook de vraag wat het meest waarschijnlijke lekpunt is. Overigens is de auto vanonder droog. Plugringetjes vernieuw ik altijd (of in nood uitgloeien).
Kan dat, olie via de zuigerveren? Omdat er meestal een overdruk is in de verbrandingskamer kan ik me dat bijna niet voorstellen.
Klepseals die Bas noemt lijkt me aannemelijk, maar weet iemand of dat een vast zwak punt is?

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi Erwin,
Het is inderdaad vreemd dat het zo gestegen is. De 1.8 16v zoals ik heb staat er meer om bekend dat die wat meer olie verbruiken. Ik zit op 1 liter op 6000/7000 km. Een andere 1.8 16v hier zit ook op 0,5 per 10.000 km dus dat is niet vreemd. Als het blok verder droog is zou je eens kunnen kijken of je bij de start en wat extra gas geven een blauwe pluim ziet. Dan lekt er meestal wat olie via de kleppen. Bij mijn laatste beurt Forte Motor Flush gebruikt en hiermee lijkt het olieverbruik weer iets minder te zijn geworden. Dit spul doet echter niet veel voor je kleppen en evt. seals. Opzich is 1 liter op de 5000 km niet echt slecht, maar het moet niet erger worden...

Trouwens die goede ouwe R19 van mij zit nu ook over de 200.000 km en nog steeds op 1 liter op de 10.000km ! Niet kapot te krijgen en mijn zusje rijdt er in, kun je nagaan ;)

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Inderdaad Pieter, mijn oude 19 rijdt ook nog steeds ;) Heeft de laatste 2 jaar 5000 km gereden.
Ik ga vanavond eens kijken of ik een pluim kan ontdekken. En mijn carterontluchting zou ik misschien ook nog kunnen controleren? Volgens mij ga je druk opbouwen in het carter wanneer de ontluchting niet goed is, waardoor extra olie verlies.
Carterontluchting met een slangetje via het luchtfilter neem ik aan?

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Erwin, bij de 1.8 zit de slang achter op de kop geklikt, bovenin aan de rechter kant, net links van de egr klep geloof ik. Bladzijde 2B.5 van haynes. Ik denk dat die bij de 2 liter op dezelfde plek zit.

peudofiel (0), 17 jaar geleden

Hallo,
Ik heb met dezelde auto en dezelfde motor (EW10J4 100kW) en ook dat het verbuik plotseling behoorlijk steeg. Verbruik normaal is nihil. Dit begon op te vallen toen er olie van het type 5w40 in was gedaan bij een beurt.
Bij inspectie aan de onderkant bleek dat de dunnere olie wegliep langs de oliekeering
aan koppelingzijde. Schrikken, dit gaat geld kosten!!
Ik kreeg een tip van een monteur. Hij adviseerde een blikje LEKWEK (fonetisch) te kopen voor een euro of 17 en dat samen met 10w40, wat er ook altijd in had gezeten, erin te gooien.
Wat bleek het probleem was verholpen. Ben op vakantie geweest met de caravan door de bergen en geen problemen. Olie verbuik nihil. Wel blijven controleren.
Dat speciale goedje schijnt oliekeering weer sopel te maken. In ieder gevaal ga ik hem wel vervangen maar kan nu even sparen zodat ik het moment van vervangen zelf kan bepalen.

Denk er wel om dat met 5W40 olie de motor mooier loopt als met 10W40.

sgm (0), 17 jaar geleden

Is inderdaad een bekende manier om lekjes te dichten, zit ook in mijn auto. Maar dan wel in combinatie met de olie die erin hoort, namelijk 5W40 (Renault Laguna II 2002, 1.8 16v). Denk dat je ook weer terug moet naar de 5W40 olie, want daar loopt ie lekker zuinig en stil op.

peudofiel (0), 17 jaar geleden

Ja, uiteraard want met 10W40, wat er dus vanaf het begin dat ik hem kreeg in heeft gezeten
hikt de motor af en toe. Ik heb er NGK bougies ingezet daar werd het iets beter van maar met 5W40 was het zo goed als over. Helemaal over gaat het nooit want dat hikken hoort kennelijk bij dit type motor. Iets voor milieu of zoiets.

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

de auto lekt niet naar buiten toe (behalve dan misschien via de uitlaat). Geen olieplekken op de straat en auto is ook nagenoeg droog vanonder. Dus ik denk niet aan een oliekering. Maar ik zal het binnenkort eens goed bekijken, moet weer een beurtje gaan doen.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Na een recente oliewissel is het verbruik ook verdwenen. Deze olie is dus niet geschikt om 35000 km te laten zitten :)
Ik heb de interval maar terug gebracht naar 20.000 km ipv 30.000
Achteraf bezien is het olieverbruik begonnen na een vakantierit, 4 uur met 180 km/h over de autobahn heeft de olie denk ik om zeep geholpen, zal wel te warm zijn geworden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum