HELP - HELP !!!!!! Aub.
Gedurende 2 maanden zit er een storing in mijn auto. De storing ontstaat spontaan onder het rijden en soms bij het starten als de handrem is aangetrokken.
Onder het rijden komt deze storing in: STOP, Storing uitlaatgas + Storing ABS + Storing remsysteem.
STOP gaat knipperen, Motormanagement- ABS- en Handremlampjes gaan aan.
Snelheidsmeter + Km en dag teller werken niet meer, cruisecontrol werkt niet meer.
Storing komt in: soms al bij starten en tijdens rijden op willekeurige momenten.
Na stoppen om te resetten is de storing na enkele minuten al weer terug.
Auto is reeds diverse malen bij dealer en andere garage geweest om te resetten, doch storing komt binnen 5 minuten weer terug. Bij uitlezen komt steeds dezelfde ONBEKENDE TIJDELIJKE STORING voor in de computer.
Na aanschaf van deze auto, November 2008, tot April 2009 geen problemen gehad.
Direct na aanschaf is de orginele radio vervangen voor een JVC, geen problemen.
Tot heden zijn de volgende zaken nagekeken en vervangen: EGR klep vervangen, 4 wiel sensoren vervangen,
remschakelaar vervangen, alle bekabeling en connectors gecontroleerd en ingespoten (ook bekabeling achter onder hitteschild).
Helaas heeft een en ander nog geen resultaat opgeleverd. Alleen dikke rekeningen.
Garage weet het niet meer. WIE WEL ??????
Ik ben teneinde raad!!!!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als zoveel EBE's (regeleenheid) storingen geven, dan moeten daar ook storingen inzitten . Je praat over computer ipv computerS. Zitten in de andere EBE's dan allemaal die onbekende tijdelijk storing??
Al deze EBE's maken gebruik van snelheidssignaal afkomstig van ABS eenheid. Hebben ze dit al eens gecontroleerd? Heeft wagen misschien (ooit) schade gehad Lv?
Andere dealer proberen?
Als je het nummer weet van die onbekende code kunnen we hier misschien de verklaring daarvan geven.
Als de auto uitgelezen word met Dealer Peugeot software en die geeft onbekende fout zou je op zijn minst
eens de foutcode kunnen vragen.
Soms geeft diag. software geen foutcode in het beeldscherm, dan zou je de auto eens kunnen laten uitlezen
bij een garage met universele Peugeot software, die geeft vaak wel een code in beeld (ook als die onbekend is)
Met zo'n code krijg je hier vermoedelijk wel een antwoord waar je iets verder mee komt.
Oiram
[quote=hans4074]Als zoveel EBE's (regeleenheid) storingen geven, dan moeten daar ook storingen inzitten . Je praat over computer ipv computerS. Zitten in de andere EBE's dan allemaal die onbekende tijdelijk storing??
Al deze EBE's maken gebruik van snelheidssignaal afkomstig van ABS eenheid. Hebben ze dit al eens gecontroleerd? Heeft wagen misschien (ooit) schade gehad Lv?[/quote]
Ik ben helaas geen techneut, maar de garage geeft aan, en ook de dealer, dat in de BSI alleen steeds de fout ONBEKENDE TIJDELIJKE STORING voorkomt. Hierbij wordt geen enkele foutcode in de BSI gevonden.
Helaas weet ik niet of er in het verleden schade is geweest aan de auto, volgens mij wijst niets hier op.
Bekabeling en connectoren bij ABSpomp/eenheid is nagezien en ingespoten.
DE STORING IS KONSTANT AANWEZIG, IK STOP AL NIET MEER OM OPNIEUW TE STARTEN/RESETTEN.
Want na ..... minuten/meter is deze al weer terug zonder aanwijsbare reden, gewoon rijdend op provincialeweg bij 70 km: STOP - STORING.
Ik dacht een aardige auto te hebben aangeschaft voor dat ik in oktober met pensioen ga, om daar nog wat onbezorgd plezier van te mogen hebben. MAAR HELAAS !!!! Wie kan mij helpen met dit probleem ????
15 jaar
Volgens mij moet je het zoeken aan de linker voorzijde. Ik verwacht dat de ABS pomp je deze problemen voorschoteld. Mijn eerste hint zou zijn het controleren van massa's en voedingen van de ABS pomp. Daarna stekker checken. Zijn deze statisch goed dan misschien dynamisch meten met een lampje parallel op de voeding en/of massa.
Succes,
Jaap.
By the way voedingen en massa's van de ABS testen met Lamp van 45W. Fel branden voeding en massa ok. Lafjes branden voeding of massa: overgangsweerstand.
15 jaar
uhm ik ben geen leek maar ook geen pro. Het probleem herken ik wel. Ik heb destijds een advies gekregen om de ABS sensor en ring eens schoon te maken met wd40 of ander spulletje en dat heeft bij mij gewerkt. misschien heb je er wat aan....
succes
15 jaar
Nog steeds niets gevonden !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tot zover bedankt voor de reacties.
Heb een afspraak gemaakt bij de dealer.
Maandag wordt een uitgebreide diagnose gemaakt.
En dan maar hopen dat dit wat opleverd.
WORDT VERVOLGD.
15 jaar
Nou?
Wellicht kunt u hier de uitgelezen storingscodes posten zoals al diverse malen door andere leden is aangegeven. Gebruikmakend van deze codes kunnen wij u wellicht op een nieuw spoor zetten.
Motorcode RHY?
Code weet ie natuurlijk niet. Wordt volgens mij ook niet gegeven op de dealer-apparatuur.
[quote=oldford]Code weet ie natuurlijk niet.[/quote]
Hoe bedoel je dit oldford?
Nuesi007 geeft aan dat hij bij diverse garages is geweest dealer en universeel. Misschien heeft hij codes van het uitlezen met de universele apparatuur.
DEC Superscan II en Peugeot gaan heel goed samen. Bosch KTS is ook prima en geeft zeker codes. Dus misschien moet Nuesi007 eens een garage bezoeken die een DEC Superscan II of een KTS toestel van Bosch heeft.
[quote=nuesi007]WORDT VERVOLGD.[/quote]
Komt allemaal goed!
HET VERVOLG..............
De auto is maandag naar de dealer geweest voor een uitgebreide diagnose.
De dealer geeft het volgende aan; er zijn geen storingscodes uit te lezen of te vinden.
Alle bedrading is nagelopen en doorgemeten, ook tijdens proef ritten.
Hierbij is naar voren gekomen dat de ABS regeleenheid regelmatig niet goed zou funktioneren
en hierdoor verkeerde informatie naar de BSI wordt gezonden.
De dealer geeft aan, dat bijna voor 100% zeker, de storing verholpen zal zijn door het vervangen van
de ABS regeleenheid.
Omat een nieuwe regeleenheid plm. 750,-- kost en er ook een mogelijkheid is om deze te laten repareren
(kost plm. 150,--) heb ik, in overleg met mijn plaatselijke garage, besloten de regeleeinheid te laten
repareren. Gisteren is de zaak verzonden en is met 4-5 dagen weer terug. Er wordt op deze reparatie 2 jaar
garantie gegeven.
DUS>>>>>> WORDT VERVOLGD over plm. 4-5 dagen als de regeleeinheid weer is ingebouwd.
Hoop dat alle ellende dan inderdaad over is.
15 jaar
VERVOLG VAN ELLENDE................
De regeleenheid is retour gekomen, IS NIET TE REPAREREN !!!!!!!!!
De volgende optie is, een ABS regeleenheid (2e hands) via de PARTLINE te kopen.
Dit zou exact dezelfde eenheid zijn. Serienummer klopt,
Maar........... kan je zomaar een ANDERE regeleeinheid monteren???????
Moet deze niet ge-installeerd worden door de dealer of worden ingeleerd????????
Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat.
15 jaar
Heb je de auto al eens door een ander autobedrijf, met andere diagnose apparatuur dan dealer, uit laten lezen? Je weet nooit wat hier misschien uit komt. Het komt nog weleens voor dat het Peugeot PPS diagnose systeem foutcodes over het hoofd ziet.
Bron Ilexa forum:
"this is a peugeot pps fault i am sure i have seen a few 206 307 with no faults use citroen lexia bingo there is faults ,it does not add up as there are both made by actia , pps is not very good i think its been left with no development but lexia has kept adding things ,so dealer tools can be crap "
Vrijwel zeker dient een nieuwe of gebruikte ABS computer geconfigureerd te worden.
kijk hier eens naar http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... lijkt er erg veelop.
15 jaar
HET VERVOLG ......................
Vrijdag is er een 2e hands ABS pomp met regeleenheid ( 250,-) gemonteerd.
In het weekend uigebreid gereden en ......................... de ABS storing (STOP) etc. is weggebleven.
HOERAAAAAAAAAAA!!!!!!
Maar............ nadat de pomp en regeleenheid waren gemonteerd blijft er een storing uitlaatgas komen
waarbij het motormanagementlampje blijft branden.
Gisteren werderom bij de Peugeotdealer geweest om uit te lezen.
Hierbij komt een code U1000 met de melding dat de BSI de ABS niet kan vinden.
Via de testkast is alles gecontroleerd en kan men niets vinden.
Vreemd is, dat als de fouten zijn gewist en dan gaat rijden het lampje NIET brand.
Zodra je echter de motor af hebt gezet en opnieuw start komt de storing weer terug.
De monteur geeft aan dat er waarschijnlijk een pin of draad verbinding tussen BSI en ABS niet goed is.
Hiervoor moet de auto volgende week woensdag terug om deze bedrading door te meten.
Mocht dit geen resultaat opleveren, dan wordt er verder gezocht en zal er misschien een storingsmelding
naar Peugeot Frankrijk worden gezonden.
DUS......... WORDT WEER VERVOLGD !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
15 jaar
Of de ABS-regeleenheid is stuk.
Of verkeerde type ABS 8.0 ipv 8.1 ;)
Er komt ook wel eens water in de Bsi via een doorvoertuile in het schutbord.
Het is wel eens te zien aan de oxidatie van de achterste stekkers van de Bsi.
EH2gris? EH1blanc? EP1noir?
Groeten Flip
HET RESULTAAT......
Wederom is vandaag de dealer bezig geweest om de laatste storing (uitlaatsgas) op te heffen.
Zoals eerder aangegeven bleef deze storing aanwezig na het vervangen van de ABSpomp met
regeleenheid door een goede (zelfde serienummer) 2e hands pomp.
Raport dealer:
Alle bedrading is doorgemeten en gecontroleerd. Er is en blijft geen communicatie tussen ABS en EBJ(BSI).
Was voor ons ook heel vreemd, omdat de pomp wel goed werkt.
Er is bij Peugeot Nederland naar een oplossing gevraagd en deze geven aan;
de 2e hands pomp heeft wel het zelfde serienummer maar niet de juiste software voor de aanwezige CANbedrading in deze auto. De storing uitlaatgas zal dus nimmer kunnen worden gewist.
Alleen indien en nieuwe pomp wordt geinstalleerd op basis van het chassisnummer!!!!!!
Software vervangen op ABS is niet mogelijk wegens de verkeerde CANbedrading.
De keuze is aan u, altijd een storingslampje en uitlaasgasstoring of een nieuwe pomp.
Zouden er nog opties over zijn?????? Wie weet het.
15 jaar
ABS, moet inderdaad geprogrameert worden naar het VIN, en dan moet het type ook nog eens kloppen (metESP zonder met ASR zonder) 8.0 of 8.1. En wat heb je als serie nummer gebruikt ? een 96nummer? (das een onderdeel nummer)
Helaas is er tot op heden nog steeds geen enkele storingscode geplaatst. Dat maakt het best lastig om antwoord te geven.
Afgaande op de voertuiggegevens zoals ze vermeld staan aan het begin van dit topic betreft het hier een Peugeot 307(T5) 2.0 HDI 66 kW met RHY motor. De letters RHY kunt u terug vinden in het chassis (VIN) nummer. Graag controleren en bevestigen. Bosch geeft in ESitronic aan dat deze modellen uitgerust kunnen zijn met verschillende varianten ABS/ESP systemen. Hieronder een opsomming:
- ABS 5.3 var 1
- ABS 8.0
- ESP 8.0
- ESP 1.34
Afgaand op de bijbehorende elektrische schema's van deze varianten zijn er wel degelijk verschillen in de CAN aansluitingen.
Indien u de mogelijkheid heeft om de systeem variant van de oude ABS computer te achterhalen wil ik u dat aanraden. Dan op zoek gaan naar een identieke donor. Dit kan bijvoorbeeld bij de Peugeot demontage bedrijven (Bart Ebben) of plaats een aanvraag op de onderdelenlijn.
Reparatie bij de fabrikant is ook een optie: http://www.werkstattportal.bosch.de/de/c...
Om te beginnen zou ik zowiezo de orginele radio even terug zetten.
Omdat de CAN/CAN bus ook op die din stekkers zit En bij de JVC zit daar de tel. mute.
Verder kunnen ze de auto opnieuw Telecoderen zonder ABS en daarna de storingen resetten.
Een andere mogelijkheid is de optie vervangen kiezen, Oude regelmodule uitlezen dan vervanger aansluiten en weer inlezen. Dit wil ook weleens werken.
Nog een mogelijkheid is Eeprom(X24Cxx) uit de defecte regeleenheid solderen en in de nieuwe solderen.
Wat ook nog werkt is dat de pomp uit de donor auto voor het uitbouwen getelecodeerd wordt met het VIN Nr van jouw auto
15 jaar
[quote=foklop]Helaas is er tot op heden nog steeds geen enkele storingscode geplaatst. Dat maakt het best lastig om antwoord te geven.
Afgaande op de voertuiggegevens zoals ze vermeld staan aan het begin van dit topic betreft het hier een Peugeot 307(T5) 2.0 HDI 66 kW met RHY motor. De letters RHY kunt u terug vinden in het chassis (VIN) nummer. Graag controleren en bevestigen. Bosch geeft in ESitronic aan dat deze modellen uitgerust kunnen zijn met verschillende varianten ABS/ESP systemen. Hieronder een opsomming:
- ABS 5.3 var 1
- ABS 8.0
- ESP 8.0
- ESP 1.34
Afgaand op de bijbehorende elektrische schema's van deze varianten zijn er wel degelijk verschillen in de CAN aansluitingen.
Indien u de mogelijkheid heeft om de systeem variant van de oude ABS computer te achterhalen wil ik u dat aanraden. Dan op zoek gaan naar een identieke donor. Dit kan bijvoorbeeld bij de Peugeot demontage bedrijven (Bart Ebben) of plaats een aanvraag op de onderdelenlijn.
Reparatie bij de fabrikant is ook een optie: http://www.werkstattportal.bosch.de/de/c...[/quote]
FOKLOP: je gegevens kloppen allemaal.
De 2e handspomp is via een "Partline" opgegeven en voldeed aan het opgegeven serienummer.
Echter..... wat wij niet wisten; er zit verschil in de aansluitingen bij dit type 307/2005.
Bij de dealer bestellen ze de pomp opbasis van chassienummer ivm. de aansluiting.
Ik heb gehoord, dat eind 2004 begin 2005 diverse aansluitsystemen zijn gebruikt
oa. VAN ten VAN/CAN en nu CAN/CAN. Dus oppassen als je iets 2e hands wilt gaan vervangen.
Er zit nu een pomp op met de aansluiting CAN/CAN en ik moet hebben VAN/CAN.
De pomp /ABS werkt goed, kan alleen niet communiceren met de EBE(BSI).
Omdat de EBE de pomp niet vindt blijft helaas de storing Uitlaatgas/motorlampje aktief.
Hier zal ik mee moeten leven of alsnog een geschikte of nieuwe pomp laten monteren.
Helaas is de knip even leeg.
Bedankt voor je reacties.
15 jaar
Kun je dan niet de ABS regeleenheid even afkoppelen en dan de storing uitlaatgas wissen? Of desnoods tijdelijk de oude regeleenheid terughangen en dan de storing wissen?
15 jaar
sgm, goed bedacht maar er zijn wat problemen.
Zonder ABS-computer start de motor niet.
Ook al krijg je de storing gewist, hij komt onmiddelijk weer terug.
Een CAN/CAN ABS Pomp zal nooit gaan werken op een VAN/CAN netwerk. Het CAN netwerk onder de motorkap, waarop de pomp is aangesloten is bij uw auto langzamer dan de nieuwe generatie. Kortom de motorcomputer kan niet communiceren met de ABS computer. Men heeft u de verkeerde pomp verkocht. Wat ik wel graag zou willen weten is of de ABS werkt. Mocht de ABS functie niet aanwezig zijn dan is de ABS pomp uitgeschakeld. Dit leidt tot gevaarlijke situaties, omdat de remdrukregeling dan ook niet functioneerd. Hierdoor kunnen de achterwielen blokkeren in het geval van een noodremming. Dat zou ik als ik u was nog even proberen(noodstop maken op een weg met ruimte). Mocht het nou zo zijn dat de achterwielen blokkeren bij een noodremming.... dan is de klacht niet alleen een brandend lampje maar ook een gevaarlijke auto.
Groet,
Jaap.
15 jaar
[quote=Jaap Jansen]Wat ik wel graag zou willen weten is of de ABS werkt.
Jaap.[/quote]
De ABSpomp werkt perfect. Is zowel aan de testkast als op de weg getest.
Het is duidelijk geworden dat er een verkeerde pomp in is gekomen.
We zijn nu op zoek naar de JUISTE 2e HANDS pomp.
15 jaar
HET VERVOLG.............
Op 4 september is er een andere 2e hands pomp gemonteerd.
Volgens de specificaties zou dit de GOEDE pomp moeten zijn, doch ...........
Ook bij deze pomp blijft na montage de storing uitlaatgas + motorlampje in komen.
Ik rijdt nu inmiddels 2 weken met deze storing (ook naar Parijs geweest) en elke keer bij het starten het signaal van deze storing.
En dan plotseling, zonder enige aanwijsbare reden, start ik maandagavond en hoor ik geen BIEP signaal.
Met stomheid geslagen, de motor afgezet en nogmaals gestart met de gedachten "komt wel weer terug".
Maar ook bij de 2e start GEEN signaal GEEN storing uitlaatgas en GEEN motorlampje.
Ik heb nog niet de illusie dat de storing echt over is, maar ik rijd nu al 3 dagen ZONDER storing.
Ook de garage heeft geen enkele verklaring/idee hoe dit nu mogelijk is.
Dus, afwachten maar of de storing nog weer terug gaat komen.
Voorlopig doen we dus maar even niets. Ook niet even uitlezen en/of storingen in het systeem verwijderen.
Bij deze wil ik een ieder bedanken voor zijn bijdrage in het oplossen van het probleem.
Als ik nog wat te weten kom of nadere informatie heb, zal ik dit nog vermelden.
15 jaar
Hoi Hans,
Heb ook het probleem storing uitlaatgas + motorlampje gehad meerdere keren gereset maar blijft terug komen. valt het toerental en de snelheid opeens weg en je rij maar ongeveer 50 sneller kan je niet, of je nauw gas geeft of niet constant zelfde snelheid. Hierbij Kon de garage mij ook niet helpen, later bleek dat ik de ( FAP roet filter) alleen hoefde te vervangen en het probleem was opgelost. En als je Fap Roet filter vervangt dan kan je een revisie FAP roet filter nemen scheelt je een hoop centjes kosten waren ongeveer 250 euro en je levert je oude in Fap filter in.
En het kan ook nog zijn als het vermogen weg valt. dat het slangetje naar de turbo niet goed vast zit.
groeten Robert,
15 jaar
Het is inderdaad ook een heel verhaal om het eerst te lezen alvorens "zomaar iets" te plaatsen!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar