auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Onbetrouwbare remlichtschakelaar 405 en 406

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

In het afgelopen jaar heb ik al 2 keer meegemaakt dat ik zonder remlichten reed met mijn 406, dit doordat de remlichtschakelaar het niet meer deed.
Hiervoor reed ik een 405 die er ook al last van had. Mijn laatste schakelaar heeft al binnen een jaar verbrande contactpuntjes, ik kan wel elk jaar preventief gaan vervangen of de contacten opschuren en invetten maar ik hoop dat iemand dit probleem kent en een effectievere oplossing heeft ( zoals een degelijkere versie of een andere schakelaar plaatsen ) omdat ik gewoon zeker wil zijn dat men het ziet als ik rem.

Geplaatst door

Pjotr9136 (50)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik heb bij mijn BX een relaias geplaatst zodat de remschakelaar alleen maar de stuurstroom hoeft te schakelen, dit is al 100.000 en den kilometers goed gebleven,

succes gerjan.

gj akkerman 0

18 jaar

Nadeel van een relais is dat het iets langer duurt voor je remlichten branden (miliseconden, maar toch. Voor de LED achterlichten geeft men als voordeel dat deze juist sneller branden dan een normale lamp dus het zal wel iets uitmaken).

Ik heb overigens in zowel een 406 Phase I (160.000 gereden en bij aankoop stond er al 170.000 op de teller) als in mijn huidige 406 Phase II (inmiddels 40.000 gereden) geen last gehad van de remschakelaar. Wel de handremschakelaar, die is vorig jaar vernieuwd (melding op display "Low on breakfluid") en moet nu weer worden vernieuwd. Misschien hou je je voet teveel boven het rempedaal waardoor je remlichten continue aan en uit gaan? De schakelaar zelf is volgens mij geen zwak punt bij de 406, de handremschakelaar wel.

Richard9710 0

18 jaar

Klopt wat Richard zegt, maar handremschakelaar heeft niets met remlichtschakelaar te maken. Remlichtschak is niet een zwak punt.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Nee kan mij zo ook niet herhinneren dat ik zo'n schakelaar een keer heb vervangen. Komt eigenlijk bijna nooit voor.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Het is wel sterk dat als het bijna nooit voorkomt en ik al bij 2 auto's in totaal 4x probleen heb gehad. Ik houdt m'n voet niet op de rem en doe verde ook niets vreemds. Maar hopen dat het nu verder goed blijft en ik er niet achter kom dat de schakelaar het weer heeft begeven als er iemand binnen is gereden, het geeft geen betrouwbaar gevoel. Bedankt voor de reacties, Peter.

Pjotr9136 50

18 jaar

Mijn ervaring met de 406 is dat je de gloed van het derde remlicht op je hoedenplank ziet (als het donker is). Tijdens de avondritten is het dus vrij makkelijk te controleren of je remlichten het nog doen (iig het derde remlicht).

Richard9710 0

18 jaar

Ik heb dat probleem ook 2x gehad, contact puntjes van de remschakelaar worden snel zwart/verbrandt of de remlichtschakelaar schiet een beetje van zijn plek af waardoor pedaal niet goed contact maakt met de schakelaar.
Ik heb het kapje van de 3e remlicht zo opgezet dat ik in de auto kan zien of de remlichten doen of niet..

sel 0

18 jaar

Ik heb zelf bovenin de kap een klein gaatje geboord, hierdoor kan ik als ik in mijn spiegel kijk zien dat de remlichten werken, dit werkt ook bij daglicht en is niet storend fel. Verder heb ik een reserveschakelaar achterin liggen. Ik zoek echter nog steeds een oplossing om de schakelaar betrouwbaar te krijgen of door een betere te vervangen. Pas las ik ook over een 205 waarbij de schakelaar het zwakke punt was.

Pjotr9136 50

18 jaar

Nou weet niet waar je dat vandaan haalt. Maar rij al 6 jaar 205 en heb nog nooit een defecte schakelaar gehad. Is zeker niet vaak voorkomend, ook niet bij de 406.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Is het misschien een idee om de spanning op dat stekkertjes van de remlichtschakelaar te meten? wellicht wordt het frequent kapotgaan/verbranden van de schakelaar veroorzaakt door te hoge spanning/stroom op het stekkertje.. Ik weet niet wat de normale waarden moeten zijn op zijn stekkertje..

sel 0

18 jaar

Robert ik verwees naar: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i.... Nogmaals ik heb bij zowel mijn vorige auto: een 405, als mijn huidige een 406 al 2x een kapotte schakelaar gehad. Dus al 4x een tijdje zonder remlicht gereden, ik vindt dit een onprettige situatie en probeer dus een betere of verbeterde schakelaar te vinden om deze onvelige situatie te voorkomen. Ik zeg niet dat dit bij alle peugeots voorkomt of ook veel bij een 205, ik geef alleen aan dat het daarbij ook voor kan komen. Ik heb met zowel 205 als 309 en 306 in vele jaren het probleem nooit gehad.

Pjotr9136 50

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.