heb een 406 break 2.0 16v benzine uit 2001 met 128.000 km.
probleem: eerste instantie pendelen van het toerental bij stationair, nu loopt de motor ook tijdens het rijden onregelmatig (inhouden), met name rond de 2000 toeren en bij terugnemen van het gas.
bij koop reed ie als een zonnetje, na een grote beurt (bij een universele garage) was het mis. bij dealer is de auto uitgelezen, 2 storingen verholpen o.a. bobine. stappenmotor is gereinigd. reinigingsmiddel toegevoegd aan brandstof. problemen zijn in half jaar tijd erger geworden. is voor de zomervakantie nog uitgelezen bij een andere peugeot garage, geen storingen.
wie oplossingen weet, ik hoor het graag!
groet Norbert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Injektoren vervuild.
Waarom ben je niet terug gegaan naar de garage die je die beurt hebt laten doen ? Als het zeker is dat ie voor goed was en na slecht hebben ze iets gedaan waardoor het slechter geworden is.
Beste Pieter,
bedankt voor je reactie.
dat heb ik ook gedaan, maar levert dus niets op (behalve goede wil van de garagehouder). dus in overleg met de verkoper naar de dealer en op zijn kosten uitgelezen en storingen verholpen, heel netjes van die verkoper dus (want ik had de auto gekocht zonder garantie).
maar....daarmee is het probleem nog steeds niet verholpen en dan wordt het dus blijkbaar zoeken naar een speld in een hooiberg. ik heb dit eerder met andere merken auto's nog niet meegemaakt.
enige wat ik tot nu toe kan bedenken zijn de bougies, die zijn namelijk bij de beurt vervangen en ik lees op deze site dat dit best vaak de oplossing kan zijn. dit ga ik dus sowieso proberen + de tip (de injectoren) van T. Luteijn lijkt me ook niet verkeerd
groet Norbert
19 jaar
Bougies in altijd te proberen. Ik zit eerder te denken aan injectoren of ergens valse lucht.
Pieter,
bedankt voor de tip. injectoren lijkt best aannemelijk en de optie valse lucht is ook het uitzoeken waard. ik heb geen verstand van auto's, vandaag nog eens de motorkap los gehad en het lijkt net op die motor ontzettend staat te blazen en onrustig loopt(was me eerder ook al eens opgevallen)
verder begint ie nu meer lawaai te maken (boven 2500 toeren), vooral als ik vanuit laag toerental flink gas geef, terwijl net de uitlaat midden en achter is vervangen. de motor klinkt 'rauw'. het onregelmatig lopen wordt ook erger (is bij koude motor overigens minder).
hoe is iets als valse lucht uit te zoeken? waar kan dat in zitten?
19 jaar
Wat bedoel je met blazen ? Dat er ergens lucht uit komt of in gaat of dat de motor stationair meer toeren maakt dan normaal ?
Ik zou anders eens bij die garage langs gaan en die garage het blazen eens te laten horen. Kijken wat die zegt. Met het vervangen van de uitlaat beter geworden of juist niet ?
Pieter,
ik bedoel letterlijk dat er ergens lucht inkomt of uitgaat. zou wellicht kunnen dat ie dit ook tijdens het rijden doet terwijl dat niet de bedoeling is (valse lucht?).
toerental stationair is laag , namelijk 700 tpm. wat recent erbij is gekomen is dat de motor meer lawaai maakt dan gebruikelijk is tijdens het rijden
ik ga in mijn vakantie inderdaad naar de garage, heb hier een goede peugeot garage gevonden. lijkt me in ieder geval de moeite om bougies, injectoren en valse lucht te laten nakijken.
verder lees ik regelmatig dat mensen de computer resetten.
heeft dat nog zin en hoe doe je dat ?
19 jaar
daarmee gaat de mengsel regeling zich weer opnieuw inregelen. Soms helpt dat een beetje. Mochten er echte storingen zijn moeten die toch met apparatuur gereset worden dat lukt niet met alleen het loshalen van de accu. Stationair toerental is toch wel goed. Koud is het 900 ongeveer en warm als airco ook mee doet 800 anders 700-750.
Laat de garage er eens naar kijken lijkt me het beste.
Pieter,
deel je de laatste stand van zaken mee.
ben naar de peugeot garage geweest. volgens hen loopt de auto heel aardig. blijkbaar valt dit binnen de peugeot normen??? als dit zo is ben ik behoorlijk teleurgesteld in dit merk.
heb om het uit te sluiten bougies laten vervangen, maakt geen enkel verschil. is wederom uitgelezen, geen storingen.
heb ook de rekening opgevraagd van Nefkens, zij hebben destijds op kosten van de auto verkoper de bobine vervangen en en een schakelweerstand 2 snelheden ventilateur.
inmiddels heb ik ook peugeot Nederland gebeld, problemen met dit type zijn bij hen niet bekend. enige optie is laten repareren bij een erkende dealer, als het dan nog niet opgelost is kun je contact met hen opnemen en ondernemen zij actie. was dus wel een zinvol gesprek.
Nefkens heeft mij al meegedeeld dat ze de auto niet beter krijgen.
weet nu even niet meer wat verder te doen.
jij gaf eerder aan dat wellicht de injectoren vervuild zijn. heb van de garage een reinigingsmiddel voor de injjectoren meegekregen en toegevoegd aan de brandstof.
is dit een goede manier om te reinigen? hoe vaak is zinvol? of zijn er andere/betere manieren om de injectoren te reinigen?
dit is denk ik zo'n beetje het laatste wat ik nog kan proberen!
groet,
Norbert
19 jaar
T Luteijn adviseerde de injectoren schoon te laten maken. Het beste werkt dit volgens mij bij de bosch dienst die halen ze er uit en laten ze reinigen. Dat zou je de garage voor kunnen stellen te laten doen. Hoe zit het met valse lucht ? Is hier nog naar gekeken. Verder zou het gasklephuis reinigen ook zinvol zijn in geval van stationair problemen, hier is nog niets mee gedaan volgens mij. Het is moeilijk via internet te beoordelen hoe goed of slecht de motor loopt. Misschien kun je via die forum nog iemand vinden met een 2.0 16 V en dan vergelijken.
Pieter,
bedankt voor de tip, injectoren reinigen lijkt me zinvol, zal ik naar informeren. wacht eerst even af of de injectorenreiniger verscil gaat maken.
valse lucht is inderdaad nog niet gecontroleerd, zal ik ook eens voorstellen. HOE controleer je dit? lijkt me ook zinvol, want ik heb het idee dat de motor wat meer lawaai maakt dan voorheen.
verder heb ik op deze site soortgelijke problemen gelezen: op 4 mei 2005 LUc Van den Branden meldt exact hetzelfde probleem. hij heeft nog niet gereageerd op mijn mail. verder melding van I Walda van 6 mei: hij heeft ook een 2.0 met dezelfde problemen. zijn tip was schoonmaken van de motor (?), maar ook bij hem is het probleem nog niet helemaal weg. zal hem nog eens nader vragen.
verder is er bij PEU Nederland niets bekend over problemen met specifiek deze motor.
19 jaar
Imjektoren reinigen bij bosch dienst levert vooral ook een veel betere stationaire loop op.
Bedankt T
kan ik dit zelf regelen bij Bosch, zo ja hoe? of moet dit via een garage?
verder: wat vindt jij van het idee van Pieter van valse lucht?
19 jaar
voordat ik het vergeet, de stappenmotor is niet zoals ik eerder meldde gereinigd. Nefkens heeft me meegedeeld dat hier het probleem niet in zat.
vervangen bij Nefkens is de bobine, set 4 verl stuk (?) en schakelweerstand 2 snelheden ventilateur.
19 jaar
Als je weet hoe je ze moet demonteren kan je ze als particulier ook aanbieden bij de boschdienst. Ze worden dan ook gelijk helemaal getest(mechanisch en elektronisch). en je krijgt ze terug met nieuwe afdichtringen.
Het valse lucht cq blaasprobleem is zo moeilijk te beoordelen over het net. Echter deze auto kan een luchtpomp hebben die bedoelt is om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen. Die werkt echter maar ongeveer 2 a 3 minuten vanaf de koude start. Misschien hoor je dat ? of hoor je het ook bij warme motor ?
Gasklephuis is dat ook gereinigd?.
Deze problemen komen wel veel voor bij deze motoren.
Meestal is het schoonmaken van het gasklephuis en/of stappenmotor vervangen.
als het de injectoren zijn dan heb je meestal dat tie niet wil trekken bij plotseling gasgeven.
Of als tie stationnair draait dat tie zakt met het toerental alsof tie op 3 poten loopt.
Meestal gaat tie dan niet staan pendelen.
Heb je pool van de accu al eens losgehad om hem te resetten.
Daarna auto op contact, even zo laten staan en dan starten zonder verbruikers geen gas geven en laten draaien tot de fan begint te draaien.
Dit zou ik eerst proberen, bij franse autos kan het maar zo weer weg zijn op deze manier.
Voordat je van alles gaat vervangen.
19 jaar
Norbert, Pas op met resetten door de polen los te halen. Je bent dan ook alle instellingen van je radio kwijt. Als hier een code opzit zou ik die eerst maar eens opzoeken, anders doet de radio niets meer!
Dag T en primera,
ik ben een leek op autogebied, maar het resetten moet toch lukken.
primera, hoe gaat dat precies. moet ik de + pool en de - pool loshalen of is de + pool voldoende. hoe lang moet ie er ongeveer af? dan weer erop ? en dan even op contact laten staan, hoe lang ongeveer?
verder: weten jullie wat een stappenmotor kost?
en wat kost het ongeveer om de injectoren en het gasklephuis te reinigen? (bij de garages waatr ik tot nu toe geweest ben lijkt er weinig bereidheid om aan dit soort dingen te beginnen!? overigens, waar zitten jullie die zo leuk meedenken, woon zelf in Deventer, kom desnoods naar jullie toe)
groet Norbert
19 jaar
Als het een originele peugeot radio is dan staat de radiocode software matig in de radio. De accu loshalen levert geen probleem op. Het ressetten dmv van de accupool losmaken kan je proberen volgens de methode die primera p11 beschrijft.
Kontakt 20 seconden aanzetten voor het starten.
Een stappen motor kost incl. montage ongeveer 150 euro dacht ik.
En kijk even in je mailbox.
Je kunt de pluspool loshalen.
Dan even 5 minuten laten staan.
Je kunt ook beide polen loshalen en deze tegen mekaar aanhouden.
Dan kun je ze beide weer monteren.
Bij deze methode hoef je geen 5 minuten te wachten omdat je ze tegen mekaar aanhoud ontlaad de spanning zich direct.
Idd goede tip van old ford wat betreft de radio.
Volgens mij moet je in de 406 zelf een radio aanschaffen en word er geen radio fabrieks af gemonteerd.
Ik heb alle instellingen op een papiertje staan wat altijd in de auto ligt.
Dan hoef je niet alles weer opnieuw uit te zoeken.
Als dit nou allemaal niet helpt dan moet je de vraag ook eens posten bij de profs en vragen of oldtimer jansen nog een tip heeft.
dit is namelijk een peugeot monteur.
Die kan hier zeker wat mee.
Soms heb je geluk dat door deze relatief eenvoudige handelingen de boel gereset word en daardoor de ruis uit de computer is.
Met de ruis bedoel ik de storingen die zich in de loop van de tijd opgeslagen zijn.
Ik heb zelf een 405 gereden en daar werkte dit perfect.
Als er echt iets niet goed is zal het niet helpen.
Dan zal die uitgelezen moeten worden.
Een goede peugeot garage moet hier wat mee kunnen.
19 jaar
Nog een aanvulling.
Als de peugeot garage er niks aan wil doen, rij dan naar een bosch service dienst.
Deze doen niets anders als aan injectie systemen sleutelen.
Die zijn gespecialiseerd hier in, die kunnen je zeker helpen.
19 jaar
beste mensen,
nog even voor de zekerheid de radio, dit is volgens mij een originele. is een RD 2 met cd speler en wisselaar die ook exact zo in het instructieboekje staat. zit geintegrerd in het dashbord, waarbij informatie zoals zenders enz. wordt weergeven via de multifunctionele display. radio is ook te bedienen met een handle rechts van het stuur. lijkt me aardig originel, toch?
overigens ik heb geen enkele code van wat dan ook (sleutel , radio), dit was niet in de auto toen ik 'm kocht.
19 jaar
406 heeft wel originele autoradio's, zoals die van jou Norbert. Zorg er inderdaad voor dat je de code bij het hand hebt. Pluspool 5 minuten los laten liggen en na het weer aansluiten auto 30 seconden alleen op contact. Daarna pas starten.
hoi Pieter en anderen,
wil graag zeker weten of de radio een probleem op kan leveren.
heb dus een originele, maar ik heb GEEN code. dit soort zaken zaten niet meer bij de auto toen ik 'm kocht, auto komt uit de lease. de verkoper heeft nog een peogeot 406 instructieboekje geregeld.
waarvoor heb ik een code nodig en is hier nog aan te komen??
kan ik 'm gewoon resetten of is mijn radio dan straks dood?
19 jaar
nog en toevoeging,
weet het niet zeker maar volgens mij heeft mijn auto ook startblokkering
kan dit problemen veroorzaken bij resetten, heb namelijk geen codekaart van de sleutel
19 jaar
Hoi Norbert. Heb jij een cijferpaneel linksonder je stuur voor je startblokkering? Als dat zo is moet je bij draaiende motor het stekkertje hiervan loshalen. Ik heb al eens problemen hiermee gehad omdat ik dacht dat de kabel nog nooit aangesloten was en hem aansloot en de blokkering alleen verholpen kon worden met code of een nieuwe injectiecomputer. Je kunt hem het beste dan los laten, want er zijn veel mensen die bijvoorbeeld ook kabelbreuken krijgen vanwege het steeds open en dichtdoen van het kastje.
19 jaar
Ik denk dat als je hem wilt resetten dat je het beter bij een dealer kunt laten doen.
Je hebt idd kans dat de instellingen weg zijn als je de pool loshaalt.
Of problemen met de sleutel.
19 jaar
radio code opvragen bij de de peu dealer. als hij er al een heeft. want zoals gezegd is bij dit model m.i. het chassisnummer in de de radio software matige aanwezig. de start blokkering is van het type transponder. de code van dat systeem heeft de dealer nodig als hij sleutels gaat inleren of te wel nieuwe sleutels aanmelden. Dus m.i. levert wat het laatste betrefd de accu losnemen geen problemen op. Ik denk overigens wel dat het probleem waar het omgaat niet eventjes opgelost is door het systeem te resetten maar goed. In elk geval succes.
beste mensen,
bedankt voor jullie meedenken. ik had inmiddels vandaag peu Ned. gebeld en zij verwezen mij door naar een erkende dealer. Bij Nefkens kan ik voor enkele euri de code afhalen van de sleutel en de transponder. ga ik sowieso doen, want natuurlijk handig om te hebben.
en T,
Jouw verhaal klopt waarschijnlijk wel. Nefkens deelde mee dat er bij de importeur geen code van de radio bekend was, is bij deze dus blijkbaar niet nodig en volgens hen dus geen probleem bij resetten.
denk zelf ook niet dat het dit eventjes oplost, dus kijk nog even wat ik ga doen. snap nu ook wel een beetje de weerstand bij garages, het blijft natuurlijk zoeken wat het is en daar moet je wel zin in hebben. heb ook een plaatselijke Bosch dienst gebeld, zij delen mij mee dat ze dan toch eerst gaan uitlezen, maar heb al gezegd dat er geen storingen meer zijn. blijft toch een beetje raar dat ik als leek dan moet gaan zeggen wat ze moeten of kunnen doen.
lijkt mij het meest aannemelijk dat het iets is met de injectoren, gasklephuis, stappenmotor. valse lucht vond die man van Bosch niet aannemelijk omdat de auto goed doortrekt, maar is denk ik ook een optie
heb 'm gisteren even goed ingetrapt in z'n 3 naar 6000-6500 toeren, dan gaat ie toch vlot naar 120-130. had 'savonds even het idee dat het iets beter was.
overigens de wijzer van de toerenteller pendelt nauwelijk meer bij stationair, hoewel de motor dan ook op schokjes loopt. vooral na koude start als het toerental op ongeveer 1100 ligt. tijdens rijden is het erger geworden , hij schokt vooral bij constante toerentallen, nu ook rond de 3000-3500 toeren.
door zo met jullie te mailen krijg je toch weer een beter beeld en kun je het ook beter omschrijven (en ook prettig dat het verhaal met de codes nu duidelijk is, want aan zoiets denk ik niet bij de koop) ga jullie tip ook ten harte nemen om het nog even bij het ander deel op deze site te plaatsen. je weet maar nooit wat dat weer oplevert!
19 jaar
Laat nog even weten wat eruit is gekomen als het word opgelost.
Persoonlijk zou ik de auto naar de boschdienst brengen.
Zij doen niet anders als dit soort storingen oplossen.
Ik zou toch nog even proberen de auto te resetten zoals hier beschreven staat.
Het kost in ieder geval geen geld.
Maar als het een echt probleem is zal dat geen resultaat bieden.
19 jaar
mensen,
ben nog even niet zelf aan de auto begonnen. ook omdat ik nog een mail kreeg van een andere problemcar bezoeker met dezelfde motor en exact hetzelfde probleem. zijn reactie was weing hoopgevend: veel onderdelen vervangen, maar nog steeds niet opgelost.
eigenlijk belachelijk toch, ik koop een auto die perfect rijd en na (een uitonderhandelde) grote beurt is het mis.
heb weer die autoverkoper gebeld en ik moet zeggen, deze man is zeer coulant. auto gaat nu naar peugeot dealer die hij voortelt, deze zegt dat ie het eruit gaat halen.
jullie begrijpen, ik ben zeer benieuwd.
laat jullie het resultaat zeker weten!!
19 jaar
overigens,
hoorde onlangs dat het ook aan de olie kan liggen bij een 2.0 motor, te dik en daardoor een niet optimale werking van de klepstoters oid. bij grote beurt is er 10W40 Shell Helix Plus in gedaan.
oplossing zou dan zijn om er een vol synthetische olie in te doen.
iemand hier ooit eerder van gehoord?
19 jaar
Dat kan , dan blijven de kleppen een heel klein beetje openstaan. Dit gebeurt dan vooral bij koude motor. Om dat te controleren moet de compressie gemeten worden bij koude motor.
Is die niet goed dan kan het aan de hydraulische klepstoters liggen. Een volsynt. olie kan in dat geval verbetering opleveren. meestal gaat in zulke gevallen ook regelmatig het motormanagement lampje branden.
Als het na die beurt mis is gegaan, ga ik ook twijfelen aan de juiste olie.
Anders zou ik het te ver gezocht vinden.
19 jaar
bedankt voor jullie reactie
heb inmiddels ook een reactie van Oldtimer Jansen, hij zat ook te denken een de olie. lijkt dus een plausibele verklaring.
hou jullie op de hoogte!
19 jaar
Norbert, hoe is het nu met de 406 ?
Pieter,
nog steeds geen oplossing, na een aantal pogingen bij een goede peu dealer. ik had een tijd geleden ook een oproep geplaatst op het andere deel van deze site, zie aldaar.
bijzonder teleurstellend, de autoverkoper haakt nu ook af.
ik heb 1 exact dezelfde klacht op deze site gezien, betrokkene ook rechtstreeks gemaild en bij hem is het naar mijn weten ook nog niet opgelost.
verhaaltjes die nu over blijven: dit type motor, stenge milieunormen of het schijnt zelfs dat peugeot ook bepaalde normen heeft.
voor mij na deze auto: NOOIT meer een peugeot.
los van deze ontzettend irritante storing vind ik de auto op een aantal andere punten ook niet sterk, niet degelijk.
ik heb hiervoor een oud barrel gehad uit '94, VW passat variant, nooit iets mee gehad, oerdegelijk.
voor mij voldende keer dus weer eentje van onze oosterburen,
ben nog aan het nadenken wat ik met deze auto moet, aanschaf was 10.000 en heb er ook al 1.000 verder inzitten
groet en hartelijke dank voor al het meedenken en tips!!
Norbert
18 jaar
Norbert
Hebben ze de krukaspositiesensor al eens geprobeerd.
ben een leek met peugeot ik heb het eens gehad bij een astratje
gr Jan
Nobert, heb je de olie al nu vervangen door een volsyntetische ?
Toch een keer een boschdienst naar laten kijken.
Kijken vaak verder dan een dealer.
Wat bij een dealer een hopeloos probleem is, word daar vaak opgelost.
Peugeot 406 is over het algemmen een probleemloze auto.
het moet gewoon goed kunnen komen.
Idd olie al gewisseld?.
18 jaar
Hallo,
de smoorkleppotentiometer o.i.d. is vervangen.
een of andere klep (URG/ERG) is gedeeltelijk afgedicht op advies van peugeot nederland. dit leverde een storing op tijdens het rijden (motor diagnose lampje)
olie is vervangen door vol synth., loopt ie wel anders/beter op , maar het probleem blijft hetzelfde.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar