close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406 coupe 2.2 HDI: Trillende motor bij stationair toerental

Bouwjaar: 2001

Bij het stationair lopen trilt de motor en schud de auto verschrikkelijk. Verder loopt de auto prima. Ook geen afwijkingen in vermogen en brandstofverbruik. Wel brand het lampje 'storing uitlaatgas' De auto heeft 180.000 km gelopen. Bij de garage zijn inmiddels de verstuivers vervangen zonder resultaat. Vervolgens denken ze dat er een drijfstang krom is.
Ik heb hier absoluut geen goed gevoel bij. Wie weet er raad?

Groeten, Tanno

Geplaatst door

dupl-u-17909-5dd149eb7da25+Spider (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Verstuivers vervangen?Prijs ongeveer 1600,00 euro's, zo niet dan hebben ze niets gedaan. Laat eens compressie meten of ga eens naar een dealer.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Beste Oldtimer,
De auto is in onderhoud bij een officiele Peugeot Dealer. Verstuivers kosten inderdaad ca. 1600 Euro. Maar aangezien dit niets heeft opgeleverd zijn de oude weer terug geplaatst. De melding 'storing uitlaatgas' bleek te wijten aan een kapotte sensor bij de uitlaat. Deze is vervangen waardoor de melding verdwenen is. De dealer zit echter ook met de 'handen in het haar' betreffende de oorzaak. Mogelijke oorzaken zijn volgens hun een kromme drijfstang, lekke koppakking of een scheur in de cilinderkop. Allemaal erg dure reparaties zonder enige vorm van zekerheid dat het echt de oorzaak is. Compressie is inmiddels gemeten en is in orde (variatie < 1 bar) Wat gebleken is dat de correctie van de brandstofpomp bij 1 cilinder ca. 30% is bij de overige 3 cilinders is dit ca. 7% Ook is het zo dat bij koude motor het probleem niet optreed. Bij een toerental boven 1500 rpm is er helemaal niets aan de hand en loopt de motor als een zonnetje. Misschien heb je suggestie?

m.vr.gr.

Tanno

distributieketting tussen de twee nokkenassen misschien uitgerekt, waardoor ie niet meer exact op tijd staat.de moeite waard om eerst eens te controleren voordat je tot allerlei echt dure reparaties overgaat.
suc6, harry

harry4203 2495
badge vip badge

19 jaar

Kijk,nu krijgen we wat meer informatie en is het dus zo dat de storing uitlaatgas niets met het onregelmatig lopen te maken te heeft, maar meer met de uitlaatgasdrukken voor en achter het roetfilter en vooral met de meting van dat, deze sensoren zijn trouwens een bekend probleem en zuigen zich a.h.w. vol met water.Verder zou ik zeggen.
Laat de verstuivers eens wisselen, schuift het verschil in inspuiting mee op dan zit het probleem toch in de verstuivers, schuift het niet mee is het echt een meganisch probleem in die ene cilinder en is er geen andere oplossing dan de motor open te maken en te kijken.
Voor mijn gevoel,ingegeven mede doordat de temperatuur van invloed is zou het inderdaad wel eens een zuiger of zoiets kunnen zijn.Wat betreft de correctie in opbrengst,die werkt niet bij koude motor en ook niet boven 1500 toeren.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Beste Oldtimer,
Mag ik concluderen dat de correctie in opbrengst alleen werkt bij warme motor en onder 1500 toeren? Wat ik niet snap hoe het mogelijk is dat de auto normaal vermogen en brandstof verbruik heeft indien er een drijfstang krom zou zijn danwel koppakking / cilinderkop lek is? Dit zou toch ergens in tot uitdrukking moeten komen bij normaal rijden? De suggestie van Harry alsmede het verschuiven van verstuivers zal ik in elk geval door de dealer laten checken. Is het overigens zo dat als er 1 verstuiver defect is ze alle 4 vervangen dienen te worden?

je kunt gewwoon alleen een kapotte verstuiver vervangen, alle 4 is niet noodzakelijk.

harry4203 2495
badge vip badge

19 jaar

Terwijl ik dit allemaal zit te lezen en overdenken kan ik mij nog wel wat oorzaken van schudden van de motor stationair voor de geest halen,wat te denken van de gedempte motorpoulie en het 2 snelhedenvliegwiel.(moet ik trouwens even checken of dat erop zit)en ter demping het vervangen van de reactiesteun onder de motor.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Soms zijn de wonderen de wereld nog niet uit......
Na de hele week gewoon met de auto gereden te hebben (hoofdzakelijk korte afstanden) werd het trillen tijdens stationair lopen steeds minder. Uiteindelijk is het helemaal weg! Mijn conclusie is dat het toch iets met de uitlaatgas sensor te maken heeft gehad. Geconstateerd was namelijk ook dat het roetfilter helemaal verstopt was doordat deze sensor kapot was. Inmiddels is dit wellicht niet meer het geval door het automatische reinigings systeem. In elk geval....... Ik ben er erg blij mee!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.