close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: onvindbaar lawaai in de aandrijving

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: XUD7

Heel graag hoor ik jullie suggesties: Mijn 205 D is goed en regelmatig onderhouden en heeft nu 270.000 km gereden. Vorig voor jaar heb linksvoor het wiellager vervangen omdat het lawaai ging maken. In augustus hoorde ik opnieuw een geluid uit de aandrijving, leek weer een wiellager, leek me ook logisch gezien de andere, en ik heb het rechter voorwiellager vervangen. Het lawaai bleef. beetje dreunend en zingend, in de frequentie van het draaien van de wielen, erg hinderlijk bij snelheden boven 80 km/uur en ronduit ondraaglijk bij 110/120 km/uur. Wielen zijn gebalanceerd, remschijven schoongemaakt, de braampjes eraf geslepen, ik heb ook andere banden en wielen geprobeerd, beide aandrijfassen vervangen door nieuwe, steunlager en steunlagerhuis gecontroleerd, andere versnellingsbak geprobeerd, , en nog steeds dit geluid.
Wat zie ik over het hoofd? Waar kan dit geluid wegkomen? Voor alle volledigheid, ik heb ook naar de achterwielen gekeken, die draaien op de krik heel licht en geluidloos rond.

Albert

Geplaatst door

automaatjes (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Albert

Wat en hoe is het geluid precies ?

Mijn eerste gedachte ging ook uit naar de versnellingsbak, maar deze heb je al vervangen zeg je..Je hebt zo ongeveer al de hele aandrijving vervangen,

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

als jij nu een wiel opkrikt en de auto laat lopen in zijn versnelling zetten en wiel laten draaien en gewoon opschakelen net of je gewoon wil wegrijden hoor je dan verschil met links of rechts wel handrem erop en goed ondersteunen en een wiel op de grond en de andere vrij en eventueel met stuur draaien of je verschil hoort

het zou toch weergoed het linker wiellager kunnen zijn heb je de centrale moer goed vast gezet

Niet alles wat net nieuw is, is (nog) goed! Heb je de voorwiellagers nogmaals gecontroleerd? Misschien is er iets niet netjes gegaan bij vorige montage en is er weer gewoon een wiellager defect.

hans4074 0
badge

14 jaar

ja Hans vermoed ik ook

Onze berichten over de wiellagers overlapten elkaar, maar gezien alles wat nadien vervangen, gewisseld, uitgeprobeerd is, blijft er weinig anders over. En waarom zou het geen wiellager kunnen zijn? Dat ze onlangs vernieuwd zijn hoeft niet in te houden dat ze niet weer kapot kunnen zijn toch?

hans4074 0
badge

14 jaar

komt inderdaad wel vaker voor

Allen bedankt voor de snelle sugesties! Ik heb de centrale moeren van de beide aandrijfassen stevig vast gezet.
De wiellagers zijn van SKF, leek me dat die niet snel weer stuk zouden gaan. De linker heeft nu ruim 30.00 km gedraaid, de rechter ruim 10.000. Ze zijn er netjes en volgens de regels onder een pers ingedrukt en geborgd. De passingen in de fusees heb ik van te voren netjes schoongemaakt. Wat zou een redelijke aanleiding kunnen zijn dat ze snel stuk gaan? productiefoutje? Ik heb een normale, vrij rustige rijstijl, raak nooit een stoeprand en rij zelden/nooit zwaar belast, altijd alleen of met z'n tweeén.

Ook als ik langzaam rij, zo vanaf ongeveer 25 km/hr hoor ik het geluid, maar dan met een lage frequentie.

Ik zal zsm de auto zowel links als rechts opkrikken en de voorwielen afzonderlijk laten draaien om te checken of er verschil in zit. De laatste keer dat ik dat deed, november vorig jaar, hoorde ik geen verschil.

@stefan84: het is een wat ronkend geluid dat boven 80km/hr langzaam overgaat in een meer zingend geluid waarin een ritme zit, de toon varieert ongeveer zo: _-_-_-_-_- iets wat je zou kunnen toewijzen aan een kromme velg, die frequentie heeft de variatie ook naar mijn idee. Daarmee komt alles in aanmerking tussen differentieellagers en wiellagers.
Ik zal eerst nog eens de wiellagers beter gaan bekijken.

Zou het een kapot silentblock/druklager van een veerpoot kunnen zijn waardoor eventuele aandrijvinggeluiden doorgegeven worden aan de carrosserie, of is dat te ver gezocht?

Wordt vervolgd...

Albert

automaatjes 0

14 jaar

Als het lager boven in de veerpoot kapot zou zijn, zou de auto m.i. ook stuurproblemen krijgen = na een bocht niet lekker terugkeren in rechtuit-stand en kraakgeluiden/wringen bij stuurbewegingen.

hans4074 0
badge

14 jaar

OPGELOST!
Het was het linkervoorwiellager. Heeft het dus maar zo'n 30.000 km volgehouden. Nu is alles weer lekker stil in de auto.
Allen hartelijk dank voor het meedenken!
Albert

automaatjes 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.