Het duurt soms vrij lang voordat auto overschakeld op LPG
dit kan soms 10 KM duren. Systeem is van AG-DGI. Rode led bij
schakelaar benzine/LPG knippert dan pulserend met 2 sec.
In handleiding staat dat auto vlak na starten hoort over te schakelen. Of is dit soms temeratuur afhankelijk want bij koud weer volgens mij meer last.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In de verdamper gaat het gas van vloeibaar (onder hoge druk) naar gasvormig. Hiervoor is energie nodig en dit wordt onttrokken aan het koelwater dat warm is. De verdamper werkt pas goed vanaf een bepaalde temperatuur. Voor het omschakelen van benzine naar LPG is er nog geen gas uit de verdamper naar de injector toe. Met deze sensor KAN dus de temperatuur van omschakelen van benzine naar LPG niet bepaald worden.
Anyway, Timo hoe vaak gaat het mis ? Kun je het reproduceren als je bij een gasspecialist bent ? Misschien dat je de auto er 's avonds al neer moet zetten zodat die zeker koud is als je start. Op het moment dat de auto goed is en snel overschakeld heeft uitlezen niet veel zin. Waarschijnlijk kunnen ze dan alleen even een paar dingen nakijken maar het uitlezen van de temperatuur geeft niet veel informatie dan.
Het is wel temp. afhankelijk.
idd, maar 10 km is wel erg lang! Lijkt mij een sensorprobleem.
's nachts accupool (+) ontkoppelen. 's morgrens weer opzetten.
Auto starten. +/- 10 minuten stationair laten lopen. niet gasgeven etc. Hierdoor wordt de computer reset en opnieuw ingeleerd.
18 jaar
Milas alleen de benzine computer stelt zich hiermee opnieuw in. De LPG computer die de overschakeltijd bepaald stelt zich niet opnieuw in.
Ga naar een LPG specialist, die hebben apparatuur waarmee het LPG systeem uitgelezen kan worden en waarmee gekeken kan worden wat er mis is, want het overschakelen duurt inderdaad te lang. Waarschijnlijk komt er geen goed signaal binnen.
Allemaal bedankt voor de reaktie, zal inderdaad eens bij een LPG specialist langs. Het is ook niet zo dat hij altijd 10 km nodig heeft meestal is het na 2 of 3 km en wanneer hij warm is bijna gelijk. En volgens mij bij warmer weer ook na paar seconden.
18 jaar
Ik heb de Injector,dat is dat ding waar de vier slangen vanaf komen, al eens uit elkaar gehaald en er zit in de gas doorvoer een temp sensor en ik denk dat die sensor voor het overschakelen gebruikt wordt.Ik heb dat al eens nagevraagd bij het vroegere AG toen nog in Venendaal maar je krijgt daar weinig informatie los. Ikheb ook de ervaring dat het afregelen niet zo veel opleverd ,zeg maar je blijft aan de gang als je er mee kunt leven en hij doet het goed lekker laten zo. die installaties zij nog ontworpen toen het in de gasbranche niet zo geweldig ging dus het mocht niets kosten met als gevolg dat de nauwkeurigheid wel wat te wensen liet.
John je zit niet goed. Het gaat over de temperatuur van het koelwater. Bij de SGI installaties wordt deze vanaf ECU van de auto betrokken. Temperatuur moet boven de 35 graden zijn om de verdamper niet te laten bevriezen en om aan de emissieeisen te voldoen. Bij de DGI installatie (waar jij het over hebt) zal deze sensor invloed hebben op de hoeveelheid ingespoten LPG.
Timo wat voor installatie is het ? Een centrale injector (DGI) of SGI met vier losse injectoren rechtstreeks gevoed uit de verdamper.
Pieter het is een dgi want dat staat er duidelijk en als het warme koel water door de verdamper stroomt wordt het gas toch ook warmer en dan kun je in de injector die temp. toch meten of niet?
Het is volgens de papieren een DGI achter de verdamper zit een
verdeler (die ook tikt) hierna gaan er vier slangen naar het inlaatspruitstuk.
18 jaar
Als het na 2 - 3 km overschakelt naar LPG valt het toch wel mee ? Het is wel wat anders dan oveschakelen na 10 km?
18 jaar
Heb er vanmorgen even opgelet schakelde vanmorgen over bij
koelwatertemperatuur van 70 graden. Als hij bij een bepaalde koelvloeistoftemperatuur omschakeld is het denk ik logisch dat dat dit ook afhankelijk is van de buitentemperatuur. Vanmorgen was dit na zo'n 2 km
18 jaar
Een inbouwspecialist van AG heeft software om het overschakelen van benzine naar gas te beinvloeden. Hij kan dit doen door de overschakeltemperatuur aan te passen of de overschakeling te laten plaatsvinden bij een bepaald toerental. De temperatuursensor in de DGI-injector dient ook voor de overschakeltemperatuur. Deze kan met behulp van de diagnosesoftware gecontroleerd worden.
Dat zei ik dus al.
Bij 70 graden is tamelijk laat. Laat de instellingen maar eens controleren bij een AG specialist zoals Hakeem aangeeft. Ps. AG is tegenwoordig Teleflexgfi voor de duidelijkheid.
En sinds die tijd kun je als particulier verrekken.
Hoe bedoel je dat John?
Hakeem, ik heb al jaren een ag installatie en kon met vragen daaromtrent altijd terecht bij de td van AG. tot het teleflex werd toen was het beantwoorden van vragen door particulieren dus over "bedrijfsbeleid".
Je heb toen in die tijd gewoon geluk gehad dat ze dat voor particulieren deden.
Maar... @ Timo, hoe staat het er mee, al iets aan kunnen doen ?
Laatste dagen gaat het weer goed, zal volgende week eens bellen
met gasspecialist.
18 jaar
Dat is vervelend voor je John, maar eigenlijk was het beleid van AG niet juist. AG en dus ook Teleflex heeft toch, zoals elke fabrikant dealers om op klantenniveau te communiceren. Of denk je dat wanneer je naar de Peugeot fabriek belt dat ze je daar antwoord zullen geven. Ook daar verwijzen ze je naar een dealer.
Hakeem, ik hou er over op en ik zal je hier ook niet vertellen hoe ik na 35 jaar lpg rijden over gasinbouw stations denk.
Nee doe dat maar niet, ik geloof niet dat je me iets nieuws vertelt. Wel knap dat je zo'n doorzetter bent.
Nog even een late reactie op dit bericht.
Het is idd de temp. sensor in de gasinjector die dit probleem veroorzaakt.
Nu is er een setje verkrijgbaar die deze temp. sensor omzeilt en waarbij een nieuwe sensor op de waterslang wordt geplaatst die naar de verdamper gaat.
Het setje kost ongeveer 125 euro gemonteerd en al.
Is ook onder rembours te verkrijgen.
Voor info: Garage Rene; Breezand
tel 0223- 522124
18 jaar
Hammie, ik heb dat ook gelezen bij Xantiaclub ik hoop dat het wat is want in vergelijking met een injector is het niet duur.
Volgens de mensen die het ondertussen gemonteerd hebben is het DE oplossing.
De bedenker van het zetje is er mee op wintersport geweest en het overschakelen verliep probleemloos "snel".
Succes ermee.
18 jaar
Mijn 406 met DGI installatie heeft ook zelfde probleem.
Soms schakelt hij niet over op lpg. Pas als ik ik stop, voor 2e keer start schakelt hij over.
Timo, is jouw probleem intussen opgelost? zo ja wat is er gedaan??
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar