Peugeot 207 SW 2008: P1339 storing

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine/LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Betreft een 1.6VTI EP6/5FW LPG auto met 285.000km op de teller, maar doet het op benzine ook. Olieverbruik is 1 liter op 3000km ongeveer.

Probleem is (gelukkig?) keer op keer te reproduceren met:
- starten
- airco uit
- toerental zakt naar rond de 600, auto begint wat zenuwachtiger te worden
- storing emissiesysteem, knipperend motorlampje
- hevig bokken (cilinder 3 is dan uit)

Maar ook gewoon warmrijden en over op LPG, 10km rijden en dan de airco uitzetten triggert deze storing.

Met airco aan is de belasting hoger en dus ook het toerental, dan treedt het niet op. Heb afgelopen week 1x deze storing op de snelweg gehad, toen gereset en zonder problemen naar huis gereden.

Cilinder 3 is naar mijn weten de 2e van links als je voor de auto staat.

Al geprobeerd:
- Oude beru bobine op cilinder 3: geen oplossing
- Bobines 3 en 4 omgewisseld, blijft P1339
- Bougies 3 en 4 omgewisseld, blijft P1339

Tussentijds steeds gereset, dus fuel trims en storingen zijn dan weg.

Bobines zijn in de afgelopen 3 jaar allemaal vervangen, bougies zijn een paar maanden terug vervangen. Olie zit er nu 13.000km in. Als ik in cilinder 3 in het bougiegat kijk met zaklampje erbij zie ik zwarte rotzooi (olie aanslag) liggen, in cilinder 4 kan ik niks zien.

Benzine is over het algemeen BP Ultimate 98, vorige week heb ik Total Excellium 98 getankt (tank nu halfvol). Ik tank sinds de E10 overgang geen Euro95 meer ivm houdbaarheid bij rijden op LPG.

Iemand die nog een idee heeft wat dit kan zijn? Ik had vermoeden ontsteking, maar lijkt iets anders aan de hand.

JGC

Geplaatst door JGC , lid sinds 10 jaar geleden

7 Reacties

atte PRO, 3 maanden geleden

Storingscode P1339 is een misfire in de 3e cilinder (met in mijn documentatie - ATIS - de waarschuwing dat deze de katalysator kan beschadigen). In de voertuigtechniek geven we de plaatsbepaling aan gezien in de rijrichting van de auto. We tellen - gelet op de ontstekingsvolgorde - dan bij deze Peugeot vanaf de versnellingsbakzijde. Komt dus overeen met jouw 2e cilinder vanaf de voorkant gezien.
Als je de bobine en bougies even buiten beschouwing laat en je ziet 'zwarte troep' in de cilinder, dan kunnen dat hoogst waarschijnlijk olieresten zijn. Wellicht heb je in de 3e cilinder een vastzittende maar nog eeder gebroken zuigerveer. Het beste is om in dit geval een compressiemeting te doen; hetzij met een compressiemeter, hetzij met een vergelijkende of individuele meting met een oscilloscoop. Het gedoe met de airco is van later orde.

JGC, 3 maanden geleden

Gedoe met airco is hooguit de trigger, als de airco aan staat is het motortoerental stationair hoger en trad de storing niet op.

Inmiddels zijn we wat verder, de nokkenas positie sensoren zijn los geweest. Voorste: geen verschil. Achterste: motor loopt beroerd en slaat direct af. Inmiddels krijg ik de motor niet meer gestart (eco mode, accu onder de 12V, eerst weer opladen dus). De keren dat ie wel start is naast P1339 nu ook P1337 en P1336 verschenen (misfire cilinder 1 en misfire meerdere cilinders).

Kennis gebeld die bij een Citroën garage werkt, die heeft het blok nav de probleemomschrijving al doodverklaard zonder ernaar te hoeven kijken. Wordt ofwel dure revisie of een andere motor.

Ik zal vanavond de accu demonteren en opladen, kijken of ie morgen nog wat doet, en anders wordt het toch naar een garage brengen of om me heen kijken voor een andere auto.

atte PRO, 3 maanden geleden

Sterkte

JGC, 3 maanden geleden

Vanmiddag de accu opgeladen, motormanagement omzeild zodat de motor in noodloop zonder naregeling gaat.
Start, schud schud, uitgezet, loopt op 2 cilinders.
Daarna bougie uit cilinder 1 gedraaid, die was nat. Er is dus benzine maar geen ontsteking. Lijkt mij eerder op een breuk in de kabelboom dan een probleem met de motor zelf. LPG helpt daar ook niet in mee want er is geknipt en gesoldeerd.

atte PRO, 3 maanden geleden

De ultieme situatie is dat je alles weer monteert. Dan een uitlezing doet of laat doen van het CAN-bussysteem. De kabels naar de bobines kan je niet doormeten met een stroomtang, maar dat kan alleen nog (dankzij onze moderne tijd...) met een zgn. coil-on-plug probe in combinatie met een oscilloscoop. Die geeft dan exact aan welke bougies door de bobines worden gevoed. Maar niet elk autobedrijf heeft dat.

Beste antwoord, geplaatst door JGC, 3 maanden geleden

Alles weer gemonteerd, auto gisteravond afgesleept naar garage, die heeft er vanmorgen naar gekeken, geen compressie meer op 1 van de cilinders, dus die is afgeschreven. Andere motor of revisie ga ik niet meer doen. Krijg nog wat restwaarde voor de auto en daarmee klaar.

Hans4040 PRO, 3 maanden geleden

Bedankt voor de feedback en succes met de volgende auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 SW of stel zelf een nieuwe vraag.