Peugeot 308 CC 2009: P2191

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FX, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 110

Sinds 5 jaar ongeveer steeds code p2191. KM stand 70000.
Motor heeft vorig jaar een granulaatbehandeling gehad voor de kleppen, distributieketting is vorig jaar vervangen evenals de voorste lambdasonde. 3 weken geleden weer de p2191 melding en de lambdasonde achter vervangen en injector reiniger in de tank gegooid. Vandaag weer de melding gekregen. Telkens voordat de melding optreedt houdt de auto in en merk je een soort gas in de auto. Volgens anwb werkt de motor prima. Heeft zelden zo een melding gezien met zo een goed lopende motor.Anwb vermoedt nu ergens valse lucht.

argearge1

Geplaatst door argearge1 , lid sinds 5 maanden geleden

24 Reacties

JGC, 5 maanden geleden

Nokkenasverstellers? Die willen nog wel eens vast komen te zitten met ingedroogde/verbrande olieresten.

argearge1, 5 maanden geleden

Zou dat inderdaad kunnen als het probleem 3 a 4 weken wegblijft na het resetten van de melding? Mijn eigen dealer denkt nu ook aan valse lucht.

    Omdat ik nu 2 maal de melding heb gehad in 3 weken, staat me ook nog goed bij hoe het is begonnen. De eerste keer stond ik stil voor een stoplicht en trok ik op. Toen trok de auto stotend en schokkend op, 100en meter later kwam de melding storing in motor. De 2e keer gisteren ongeveer zelfde verhaal. Nu ook stil voor stoplicht. Bij optrekken kwam ik moeilijk vooruit, auto leek in te houden. 100en meter daarna eveneens storing in motort. Beide keren p2191 en lijkt dus op te treden als de auto even stilstaat. - argearge1, 5 maanden geleden

harry4203 PRO, 5 maanden geleden

heb je ff een kenteken voor ons?

    03-jnv-5 is het kenteken. - argearge1, 5 maanden geleden

harry4203 PRO, 5 maanden geleden

Zijn deze reparaties bij een peugeotdealer uitgevoerd? p2191 is eigenlijk altijd een timingprobleem met de distributieketting. ook dient de motorsoftware up to date te zijn.

argearge1, 5 maanden geleden

Nee dat niet. De monteur van de garage die het gedaan heeft komt van Citroen. Hoe verklaar je dan dat ik 10 jaar heb gereden zonder timing probleem aan de ketting ? Ik wil hem best naar de dealer brengen (is nu PCA) heeft alleen nu 3 weken geen monteur daar aangezien deze pas is geopereerd...

    De ketting is ook eigenlijk niet vervangen om deze storing op te lossen, maar omdat ik op een morgen geratel hoorde onder de motorkap. - argearge1, 5 maanden geleden

harry4203 PRO, 5 maanden geleden

Ik zeg niet dat je em bij de dealer moet brengen, maar foutcode p2191 wordt bij deze motoren in de meeste gevallen veroorzaakt door een onjuist afgestelde distributie. ook is het resetten van de adaptiewaarden bij koude motor een must na herstel. ik weet niet hoeveel ervaring deze monteur heeft met de ketting van de thp-motor, maar de timing komt echt uiterst nauwkeurig en menig afstelsetje uit de tussenhandel heeft al een te grote foutmarge. ook het volgen van de juiste procedure bij vervanging is belangrijk. daarnaast is het plaatsen van de laatste software niet onbelangrijk daar de foutmarge voor het zetten van de storing (flink) is verruimd.

argearge1, 5 maanden geleden

Ik de ketting laten nakijken wanneer de monteur bij mijn PCA dealer terug is en ik zal jou bevindingen aan hem doorgeven.

argearge1, 4 maanden geleden

20 juli gaat hij naar de garage voor een controle op de ketting en nieuwe software.

argearge1, 3 maanden geleden

Mijn auto is nog niet gerepareerd daar hij in september ook gekeurd moet worden en ik alles tegelijk wil laten doen omdat ik hem dan maar 1 keer kwijt ben.
Nu las ik met mijn scanner trouwes de shortfueltrim en longfueltrim uit. Ergens las ik dat als de long >10% is het zeker de ketting moet zijn. Of dat waar is weet ik niet?
Nu is de Shorttrim -15,6% en de LongTrim 18,8 in idle status.

JGC, 3 maanden geleden

Kan zijn dat je ketting niet helemaal lekker op tijd staat, dan krijg je dit soort dingen.

Maar waarom die drang om alles pas bij de APK te laten doen? Je rijdt nu al 2 maanden door met een probleem waar je motor aan kapot kan gaan. Die granulaatreiniging mag je straks nogmaals doen met een beetje pech.

argearge1, 3 maanden geleden

Ik weet helemaal niks van dat mijn motor kapot kan gaan, dat heeft me niemand verteld.
Sowieso is 20 september de datum, omdat er geen monteur eerder beschikbaar is. Daarnaast krijg ik 20 sep ook nog niet de nieuwe software, mijn dealer is ondertussen geen officiele peugeot dealer meer. De officiele waar hij hem wil brengen heeft ook geen monteur vrij. Kan iemand van jullie aan die software komen en die erin zetten ?

argearge1, 3 maanden geleden

Met dit probleem rijd ik trouwens al rond van augustus vorig jaar. De anwb zei tegen mij (al 4x er voor nodig gehad) dat het niets ernstigs is, en dat de motor er niet aan kapot kon gaan.

argearge1, 3 maanden geleden

Ik ben trouwens van augustus vorig jaar hier al mee bezig. De anwb heeft geadviseerd de o2 sensor achter te laten vervangen, dat gebeurt is, maar dat helpt niet. De sensor voor is al vervangen. Men vindt niets. Anwb dacht de laatste keer aan valse lucht, dat ergens een rubber niet helemaal afsluit, maar ga dat maar eens zoeken. We hebben nooit aan de ketting gedacht, omdat die augustus vorig jaar is vervangen omdat de oude ratelde en kapot was. Omdat er van toen een nieuwe ketting in zat, hebben we nooit aan de ketting gedacht.

JGC, 3 maanden geleden

2 maanden terug vertelde Harry je al dat de distributietiming waarschijnlijk niet correct is en dat je er naar moest laten kijken. In jouw geval had ik bij de eerste storing direct bij de garage op de stoep gestaan voor garantie.

Bij deze motoren gaat de motor niet direct kapot bij een beetje afwijking in de timing, maar door de foute timing is wel alles ontregeld en krijg je meer verbruik en meer uitstoot door onvolledige verbranding.
Die onvolledige verbranding zorgt voor extra inwendige vervuiling waardoor je nogmaals een dure granulaatbehandeling mag gaan doen als je er te lang mee door blijft rijden.

Ik vraag me ook af wat het vervangen van de achterste lambdasonde te maken heeft met een storing die aangeeft dat het brandstofsysteem te arm loopt (vandaar ook die hoge long fuel trim).

Verder is nieuw niet altijd goed. Het onderdeel zal meestal weinig mis mee zijn, maar de plaatsing ervan is handwerk. Zo heb ik me ooit helemaal kapot gezocht om een koelsysteem lekkage, bleek het 70.000km later toch die nieuwe waterpomp te zijn, pakking zat niet mooi in het daarvoor bestemde randje gedrukt.

argearge1, 3 maanden geleden

Dankjewel voor je antwoord. Wat ik begrijp is dus dat de kettingcontrole moet gebeuren onder garantie
?
Ik heb de ketting erop laten leggen door een andere garage dan mijn dealer, aangezien die ander destijds ook de kleppen heeft gereinigd.
Bij mijn eigen dealer wilde ik, omdat ik de storing zat was en al 1 jaar er niet mee verder kom, de ketting laten controleren en de software te laten vervangen.

Jij schrijft dus nu dat de kettingvervanger tegen garantie naar de ketting moet kijken ?

    Zou wel logisch zijn ja, maar of die garage je na 12 maanden doorrijden met die storing nog onder garantie gaat helpen is een ander verhaal. - JGC, 3 maanden geleden
    Ik ga mijn best doen, nu is hij wel met vakantie, - argearge1, 3 maanden geleden
    Ik heb dan wel nog geen nieuwe software, weet niet hoe ik daaraan moet komen. - argearge1, 3 maanden geleden

harry4203 PRO, 3 maanden geleden

Denk niet dat dat onder garantie gaat gebeuren, die kettingen rekken helaas op.zeker een nieuwe de eerst aantal duizend kilometer. de montage van de ketting komt erg krap en ik vrees dat mede door het gebruik van imitatieafstelgereedschap en niet de juiste herstelwijze het verloop helaas nog sneller is gegaan. ook vereist een granulaatreiniging echt de nodige handigheid en ervaring.

argearge1, 3 maanden geleden

Ja het enige dat overblijft na lukraak onderdelen vervangen zal dan toch de ketting zijn ben ik bang, maar dat had de garage toch ook moeten weten ??

argearge1, 2 maanden geleden

De dealer belt net. De ketting is inderdaad iets te lang en niet helemaal goed afgesteld. Daarnaast zijn de inlaatkleppen weer flink vervuild terwijl hij vorig jaar een granulaatbehandeling gehad heeft...
De dealer ze de ketting op tijd, maar wil nog niet de ketting vervangen.

argearge1, 2 maanden geleden

Volgende week dinsdag komt ook de nieuwe software eindelijk erop.

JGC, 2 maanden geleden

Dat je motor nu inwendig vervuild is, zal geen verrassing zijn overigens. Je rijdt inmiddels een jaar door met verkeerd afgestelde ketting. Kleppen openen en sluiten daardoor niet op het juiste moment, ECU werkt zich een slag in de rondte om dat te compenseren, maar dat houdt een keer op.

argearge1, 2 maanden geleden

De dealer denkt toch dat de 2191 eerder komt door vervuilde kleppen dan de ketting. De ketting zou op 69 graden moeten staan of zoiets en hij staat op 68.

argearge1, 2 maanden geleden

Hij is terug. De Shorttrim staat op 0.0 en de Longtrim nu op -5.5.

argearge1, 2 maanden geleden

Bij Welling is de nieuwe software er vanmorgen opgezet. Weet iemand welk versienummer die heeft ? Dan kan ik dat controleren.

harry4203 PRO, 2 maanden geleden

Nee, dat is niet te zeggen, Softwareversies verschillen per type stuurapparaat, en als ze morgen om wat voor reden dan ook weer een nieuwere versie uitbrengen heeft die uiteraard weer een ander nr. je kunt in de meetwaarden wel zien wanneer de laatste update is uitgevoerd kwa datum. dan weet je iig dat de meest recente versie erop staat. De datum van vandaag zou dus in de ecu moeten staan. Bij de dealer kunnen ze ook alleen de meest recentie versie herprogrammeren, je kunt geen softwareversie kiezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 CC of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.