auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot Partner: Partner 1.9 D DW8 2001 tikt / rookt / speling riem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: DW8

Beste,

Ik heb sinds enkele jaren een (voorheen) probleemloze Peugeot Partner (1e model) uit 2001 met een 1868 cc DW8 diesel motor.

Opeens viel het mij op dat bij het wegrijden op een laag toerental ik een ratelend geluid hoorde.

Onlangs hebben we de auto binnen gezet en de motor van buiten bekeken. Deze blijkt behoorlijk nat / zwart van de olie, maar lekt (nog) niet op de vloer. De luchtinlaat gedemonteerd, hierin olie aangetroffen.....
Beschermkapje voor distributieriem gedemonteerd, distributieriem kan eenvoudig zo 2 centimeter ingedrukt worden. 40.000 terug vervangen, huidige km stand 309.000.

Gloeibougies gedemonteerd, allemaal nat van olie. Relatief laag oliepeil. Koelvloeistof in orde.

Gaten van gloeispiralen dicht gehouden met vingers, met de hand poullie gedraaid. Op 2e cilinder ontstaat helemaal geen (voelbare) compressie.

De vraag is "hoe nu verder?"

Heb een vraagbaak, maar hier word de DW8 niet in beschreven, latere vraagbaak dan de 1996 - 1998 is er (volgens mij) niet.

Ben geen automonteur, heb dit niet eerder gedaan. Vraag me tevens af "hoe het brandstof systeem / injectoren te demonteren ? En hoe / of er speciaal gereedschap nodig is om e.e.a. te borgen / op tijd te zetten.

Alvast bedankt.

Geplaatst door

stefan_van_valen (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt me eerst zaak om te controleren of de distributie-timing goed staat. Controleer dan tevens of de centrale bout van de onderste distr.riem poelie (krukas) niet losgelopen is!!! Meerdere keren meegemaakt dat deze bout voelt alsof hij vast staat, maar dat dit zo LIJKT door de loctite. De bout zit dan toch net niet vast en daardoor gaat het onderste tandwiel "slaan" op de spie (ratelend geluid waar je over praat? )met alle vervelende gevolgen van dien = uitgesleten spie-baan in tandwiel, maar nog veel erger......een verwoeste krukas! Als dit echt allemaal oké is en correct staat, dan kun je m.i. het beste compressie meten. Ook dichtstaande kleppen( geen speling) zijn een bekent probleem bij deze DW motoren waardoor ook compressieverlies kan ontstaan.

hans4074 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.